Palsta pilaantuu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tällä alunperin hienolla, asiapitoisella palstalla on ylenmäärin trolleja ja keskenään kiisteleviä hahmoja, eikä asioita käsitellä asioina.

Toivoisin palstan moderaattoreilta eli ylläpitäjiltä tiukempaa linjaa.

Olisiko oikea tapa se, että pitäisi rekisteröityä omalla SOTU-tunnuksellaan ja jokaisella olisi vain yksi nimimerkki? Tai puhelimitse vahvistettu salassa pidettävä henkilöllisyys. Nimimerkki olisi tietenkin se, joka palstalla näkyisi. Itse olisin siihen valmis.

Ongelma on se, että TIEDE -lehden arvoinen palsta ei kohta enää ole sitä.

Mielestäni ylläpito voisi tarkistaa ainakin uuden keskustelunaiheen, ennenkuin se päästetään julkiseksi. Näin moni trolli jäisi pois alentamasta palstan tasoa. Tietysti sananvapaus on kyseessä, mutta itse haluaisin säilyttää tällä erinomaisella palstalla asialinjan.

*veistää kuivalihaa ja lopettaa*

Sivut

Kommentit (170)

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Kannatan Leukaa, ehkei kuitenkaan sotua sentään, mutta jokin kännykkätunnistus tai vastaava, (minulta tietysti aito karvanäyte!)

Mitä nuo Trollit ovat? Jotain double tai monikkotunnuksia vai, tai pilailunickejä tai? Miksi sellaisia on?

Voisiko joku tehdä tutkielman asiasta, itse en ehdi koska teen toista tutkimusta ja varsin laajaa!

Navigare necesse est, vivere non necesse (Cicero)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Että isovelivalvoo-tyyliin?

Mielestäni on parempi, että muutama kiihkoilija esittää saarnaansa täällä, jossa muut palstalaiset nopeasti osoittavat kiihkoilijan viestin perusteettomaksi.

Eikä täällä noita trolleja niin hurjasti ole - tosin aika helposti tuntuu saavan "trolli" leiman otsaansa tällä palstalla.

Vierailija

Olen alustajan kanssa samaa mieltä, että palsta ei nykyisellään ole ihan populääritiedelehden arvoinen, se alkaa tasoltan jo olla samaa luokkaa kuin vanha täysin vapaa Tiede -foorumi.

Jokin käyttäjätunnuksen tarpeeksi "vaivalloinen" vahvistusmenettely varmaankin siivoaisi melkoisesti foorumia. Mutta tarkkojen henkilötietojen, kuten SOTUn rekisteröinnin estää kyllä henkilötietolaki. Tähän törmäsi mm. Skepsis ry palstansa kanssa pari vuotta sitten ja he joutuivat siirtymään avoimempaan käytäntöön.

En myöskään oikein usko tuohon ennakkolukuun eli ennakkosensuuriin, sen täytyisi tapahtua miltei reaaliajassa jotta palstan vuorovaikutteisuus ja mielenkiinto säilyisi ja tähän ei varmaankaan resurssit riitä.

Vierailija

Joihinkin foorumeihin on integroitu ignore toiminto. Tällöin ei tarvitse käyttää user hidea, mikä ei edes toistaiseksi toimi 1.5 firefoxissa. Tällainen tietysti vaatisi järjestelyjä foorumin ylläpidon puolelta. Kuitenkin tästä olisi paljon vähemmän vaivaa, kuin tiukasta moderoinnista.

Onkohan Operassa tai Explorerissa jotain user hideä vastaavaa toimitoa?

Vierailija

Samaa mieltä aloittajan kanssa. Kun tätä palstaa rupesin seuraamaan, olin positiivisesti yllättynyt siitä, kuinka hienoja keskustelunaiheita pystyttiin avaamaan, ja niistä keskustelemaan - ehkä asiallisesti väitellenkin.

Nyt tämä tämä palsta on sellaista pelleilyn ilotulitusta joka toinen päivä, että olen vakavasti harkinnut siirtymistä autuaammille laitumille internetissä.

Ihan sama, mikä aihe kyseessä, muutamat samat naamat niissä aina repimässä kiistaa. Kun edes tietäisivät asioista jotain, niin mikäpä siinä, mutta sitä en ymmärrä, että pakko floodata joka keskustelu täyteen ihan vain nähdäkseen omaa tekstiään.

Ei muuta, jatkakaa.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Deckers

Operassa on ainakin mahdollisuus käyttää omaa javascriptiä määrätyillä sivuilla. Onko joku ohjelmoinut omia skriptejä? Tietäisikö joku onko mahdollista ohjelmoida skripti joka tunnistaa ignoroitavien kirjoittajien nimimerkit kirjoittaja-palstalta ja sitten tyhjentää viestin?

Lähettäjän koodihan on aina tämänmuotoinen:
[code:12la1sud]Trolli[/code:12la1sud]

Vierailija

Itselläni ei kovin paljoa ole annettavaa mihinkään tieteelliseen keskusteluun, enemmän myllään tuolla "vapaa sana" osastolla. Eli enimmäkseen vain luen näitä "vakavampia" keskusteluja.

Kuitenkin on helppo huomata hyvin äkkiä kenellä täällä on oikeasti jotakin sanottavaa. Pompahtelen sellaisten kirjoittajien viestien ylitse joilla ei oikeasti ole mielestäni mitään kiinnostavaa sanottavaa tai jotka ovat kirjoittaneet viestinsä selkeästi vain provoilumielessä.

Ei tuo nyt minua pahemmin haittaa. Jos jollakin henkilöllä riittää aikaa ja energiaa kirjoitella pa*kaa pitkin poikin foorumeita niin antaa mennä vain puolestani.

Omalta kohdaltani sanon vain että hyvin äkkiä jätän lukematta sellaisten nimimerkin viestit joilla ei ole mitään asiallista sanottavaa.

Myöhemmätkin mahdollisesti asialliset näiden nimimerkkien kommentit jäävät lukematta tämän ensivaikutelman takia.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
Deckers
Joihinkin foorumeihin on integroitu ignore toiminto. Tällöin ei tarvitse käyttää user hidea, mikä ei edes toistaiseksi toimi 1.5 firefoxissa. Tällainen tietysti vaatisi järjestelyjä foorumin ylläpidon puolelta. Kuitenkin tästä olisi paljon vähemmän vaivaa, kuin tiukasta moderoinnista.

Näkyy olevan vielä ladattavissa RapidSharessa, jos joku tarvitsee:
Salai phpBB user hide 1.3 versiosta Tiede-foorumilla 13.1

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Tuota..
Oliskohan kuitenkin niinkin, että on vähän vaikea määritellä kuka on trollaaja ja kuka ei; joku räväkkä aloitus on toisen mielestä provokaatiota, toisen mielestä taas mitä mainioin polemiikin aihe.
Voisko luottaa siihen, että foorumi puhdistaa itse itsensä, eli asiaton kirjoittelu jää vaille kommentteja, tai joku pussittaa kirjoittajan niin, ettei tällä ole ulospääsyä.
Itse kyllä äänestin kontrolloinnin puolesta, mutta aloin sitten miettimään tarkemmin. On tuosta suvaitsevaisuudestakin puhuttu.

Vierailija

Olen huomannut viimeaikoina, ettei kirjoittelijan ns. pussittaminenkaan auta, nämä trollaajat vain yksinkertaisesti jättävät huomiotta kaikki vastapuolen argumentit ja jatkavat paskanjauhamistaan muina miehinä.

Kannatan jonkinlaista moderoinnin muutosta, muutoin minunkin mielenkiintoni palstaa kohtaan laskee kuin lehmän häntä.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Aatos Tapiolan ehdoitus on huono, kohta nuo rupeavat tästäkin ilosta ottamaan maksua että saa kirjoitella tänne.

En kannata, tänne ei kukaan tuolla vaivannäöllä viitsi enään kirjoitta. koska on sellaisiakin johon pääsee helpomminkin sillä ja siellä silti keskustelut pyörii.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Helvetin tyhmiä ootte älkää niihin trolleihin vastakko, itse en ole edes juuri niitä lukenut. Eikä ne siistä syystä ole minua edes vaivannu.

Aatoksen ehdotus on ihan natsi. pitäis lähtee johonkin Helsinkiin moden haastatteluun että voisin yhden kuukauden kirjoittaa tänne palstalle.

Jogellakin on parempi tiedefoorumi, kuin tämä jos tänne tulee tuollainen säännös.

http://www.tiedeforum.net/

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat