Kuinka kouluttautua sairaankuljettajaksi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minua on jo jonkin aikaa kiinnostanut sairaankuljettajan ala. Minulla on kuitenkin vain peruskoulu käytynä ja muutama vuosi sisustusalaa (joka ei tuntunut oikealta). Pitääkö minun opiskella ensin lähihoitajaksi? Olen netistä yrittänyt tietoa etsiä mutta en ole saanut oikein vastausta kysymykseeni, eli miten pääsen sairaankuljettajaksi?

Kommentit (2)

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007

Kun sinulla on vain peruskoulu pohjalla, suosittelen tosiaan sitä lähihoitaksi kouluttautumista, siellä voit suuntauta ensihoidon koulutusohjelmaan, niin pääset ambulanssihommiin. Valtuudet eli se mitä kaikkea saat tehdä siellä ampparissa, on vähän niin ja näin lähihoitajalla. Kuskina ja nosteluhommissa voit tietysti toimia, ehkä vähän muutakin. Sairaanhoitajataso olisi parempi mutta et käsittääkseni voi pyrkiä sh-koulutukseen (AMK) suoraan peruskoulupohjalta.

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010
dot4
Kun sinulla on vain peruskoulu pohjalla, suosittelen tosiaan sitä lähihoitaksi kouluttautumista, siellä voit suuntauta ensihoidon koulutusohjelmaan, niin pääset ambulanssihommiin. Valtuudet eli se mitä kaikkea saat tehdä siellä ampparissa, on vähän niin ja näin lähihoitajalla. Kuskina ja nosteluhommissa voit tietysti toimia, ehkä vähän muutakin. Sairaanhoitajataso olisi parempi mutta et käsittääkseni voi pyrkiä sh-koulutukseen (AMK) suoraan peruskoulupohjalta.

Juuri näin. Koulua tulee yhteensä noin 7 vuotta (3+4) mutta oletpahan sitten AMK:sta ulos astuessa muodollisesti pätevä. Lähihoitajapohjalta työmahdollisuudet lanssissa ovat kapenemassa mutta ainakin Helsingissä perustason lanssit tarjoavat lähihoitajille töitä.

Uusimmat

Suosituimmat