Syylarin tuuletin jää päälle...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

...ja sitä tietä on pian akku tyhjä.

Mihin kohtaan pitäisi vasaralla lyödä, kun auton syylarin tuuletin jää päälle, vaikka virta-avain on taskussa? Jouduin ottamaan akun toisesta navasta kaapelin pois, että sain hänet (Saab - lempinimeltään Marketta) rauhoittumaan.

Minkä perkeleen kautta se ottaa virran, kun virta-avain on offiin käännettynä otettu pois?

Miten syylarin tuulettimen rele kuuntelee jäähdyttimen kiertovesipumppua? Auttaako, jos kiristää noita hihnoja?

Kommentit (11)

Vierailija

Signaalin käynnistymiseen ja pysähtymiseen antaa jäähdytysjärjestelmässä oleva lämpötila-anturi, eikä se ole kuskista ja virta-avaimesta riippuvainen. Jos akku ei ole niin heikossa hapessa, että tyhjenee heti ilman latausta(laturia) kuormituksesta, niin anturi ei toimi oikein, ymmärtää se kait käyntiin lähteä, kun lämpö on riittävän korkea?
Lyö vasaralla mielummin nauloja.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8919
Liittynyt18.8.2008
Pubi
...ja sitä tietä on pian akku tyhjä.

Mihin kohtaan pitäisi vasaralla lyödä, kun auton syylarin tuuletin jää päälle, vaikka virta-avain on taskussa? Jouduin ottamaan akun toisesta navasta kaapelin pois, että sain hänet (Saab - lempinimeltään Marketta) rauhoittumaan.

Minkä perkeleen kautta se ottaa virran, kun virta-avain on offiin käännettynä otettu pois?

Miten syylarin tuulettimen rele kuuntelee jäähdyttimen kiertovesipumppua? Auttaako, jos kiristää noita hihnoja?




Ei taida kuunnelle kiertovesipumppua. Kuuntelee syylärin lämpöä. Jos hihnat ovat löysällä kannatta ne tietysti kiristellä. Muuten loppuu latauskin.

Kyllähän se tuuletin jää joskus päälle, jos on kone riittävän kuuma. Tarkoitus lienee estää koneen liiallinen jälkilämpiäminen.

Jos se on liian kauan päällä, vikaa voi olla jossain. Syylärin tuuletin taitaa ensisijaisesti totella syylärissä olevaa lämpöanturia, joka oli entisessä Saabissa samanlainen kuin termostaattikopan kyljessä ollut (luki auton mittarille koneen lämmön).

Oli helppo vaihtaa (ainakin muinoin). Ei ollut kalliskaan. Tietysti kannattaa ensin tsekata, onko anturin johdot paikallaan tai antavatko kontaktin.

Joku ehti jo väittää, että syylärissäkin on termostaatti. Ei muuten. Tarkoitti varmaan tuota anturia.

Vierailija
syytinki
Pubi
...ja sitä tietä on pian akku tyhjä.

Mihin kohtaan pitäisi vasaralla lyödä, kun auton syylarin tuuletin jää päälle, vaikka virta-avain on taskussa? Jouduin ottamaan akun toisesta navasta kaapelin pois, että sain hänet (Saab - lempinimeltään Marketta) rauhoittumaan.

Minkä perkeleen kautta se ottaa virran, kun virta-avain on offiin käännettynä otettu pois?

Miten syylarin tuulettimen rele kuuntelee jäähdyttimen kiertovesipumppua? Auttaako, jos kiristää noita hihnoja?




Ei taida kuunnelle kiertovesipumppua. Kuuntelee syylärin lämpöä. Jos hihnat ovat löysällä kannatta ne tietysti kiristellä. Muuten loppuu latauskin.

Kyllähän se tuuletin jää joskus päälle, jos on kone riittävän kuuma. Tarkoitus lienee estää koneen liiallinen jälkilämpiäminen.

Jos se on liian kauan päällä, vikaa voi olla jossain. Syylärin tuuletin taitaa ensisijaisesti totella syylärissä olevaa lämpöanturia, joka oli entisessä Saabissa samanlainen kuin termostaattikopan kyljessä ollut (luki auton mittarille koneen lämmön).

Oli helppo vaihtaa (ainakin muinoin). Ei ollut kalliskaan. Tietysti kannattaa ensin tsekata, onko anturin johdot paikallaan tai antavatko kontaktin.

Joku ehti jo väittää, että syylärissäkin on termostaatti. Ei muuten. Tarkoitti varmaan tuota anturia.




Joo, tässä tapauksessa syylarin tuuletin jää päälle, vaikka nesteen lämpötila ei sitä edellytä. Kolasin pihaa tunnin auton sammuttamisen jälkeen, kunnes huomasin, että tuuletin pyörii edelleen. Vika taitaa tosiaan olla lämpöanturissa. Katson nuo anturin johdot, jahka saan vireystilan kondikseen.

Kiitokset kaikille tähän asti.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

lämpöanturin liitokset jääneet ON-asentoon, tai rikki kokonaan. nyppäse anturi irti, ei sitä flektiä näillä ilmastonlämpenemispakkasilla tarvitse ennen kesää.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

syytinki
Seuraa 
Viestejä8919
Liittynyt18.8.2008
taucalm
lämpöanturin liitokset jääneet ON-asentoon, tai rikki kokonaan. nyppäse anturi irti, ei sitä flektiä näillä ilmastonlämpenemispakkasilla tarvitse ennen kesää.

Ei kai nyt sentään: "nyppäse anturi irti". Syyläriin jää silloin anturin kokoinen reikä ja siinä on lisäksi kierteet, ei kantsi nyppiä.

Niin, että varmaan tarkoitit johtojen irti nyppimistä. Mikä ensihätään on voi olla ihan hyvä konsti kun muistaa silmäillä lämpömittaria.

Rummukka
Seuraa 
Viestejä104
Liittynyt8.1.2008

Mutta ihan ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa, että siellä koneessa on jäähdytysnestettä. Jos anturi ei ota kontaktia nesteeseen, niin se jäähtyä hitaasti.
En tiedä, päteekö kyseiseen autoon, mutta jossain malleissa anturi on jossain muualla kuin syylärissä ja vähäinen nestemäärä tekee moista.

Mutta tunnin huutaminen kyllä viittaa anturivikaan tms.

Tietämättömyyden syvällä rintaäänellä ...

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

nissan almera otti ja sytytti moottorihäiriövalon sekä otti itseensä valosta niin että sammutti itsensä. kyiseinen flektin antura oli kaput. ensin epäiltiin edellisen omistajan sähköpatentteja mutta parin tunnin päästä vika oli löytynyt kytkemällä auto koneeseen jossa valitteli ko. anturaa.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Se kaasutasku siellä letkussa/putkessa/syylärin rungossa, missä anturi voi sijaita, olisi nestettä viileämpi kohta, eli puhallin pysähtyisi. Vaarallinen kaasutasku/nestevajaus on kun, tuuletin ei lähde jäähdyttämään.
Lämpötilatermostaatista sen verran, että se avaa moottorin suljetun jäähdytyskierron syylärille, kun lämpötila on riittävän korkea. Ajon aikana(yleensä) ajoviima jäähdyttää nesteen ja termari sulkeutuu.

Ennen tätä nykystä haitekkiä, automiehillä oli tapana tyhjentää jäähdytysneste, eli vesi, pois motista yöksi, käytännön syistä

Uusimmat

Suosituimmat