Vale-akateemisista...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Terve

Viime vuonna paljastui pari valelääkäriä, niistä oli lööpeissä kait puolen vuoden ajan.

Mietitäämpä nyt, lääkäreitä on prosenteissa paljon vähemmän kuin esim. insinöörejä tai
DI:tä. Lääkärin feikkitutkinto on paljon helpompi paljastaa kuin tekniikan ammattilaisen.
Lääkäreiden väärennettyjen tutkintojen paljastamista vartenhan on oikei oma virastonsa, Valvira.
Se valvira on nykytiedon mukaan kiireinen, jopa 4 kk aikaa menee jokaiselle uudelle tarkastukselle, nyt taitavat tsekata enempi sairaanhoitajia.

Olen törmännyt kolmen feikki-insinöörin tapaukseen. Eräs niistä oli teknikko, joka oli
vuosikymmenen esiintynyt tekniikan lisensiaattina. Hän on jo lopettanut toimintansa.

Kymmenkunta vuotta sitten olin firmassa, jossa omistajan poika esiintyi DI:nä, vaikka oli
teekkari. Tätä kesti viisi vuotta, sitten hän sai tutkinnon LTTK:sta. Voin sanoa, että hän
ei sietänyt DI:tä lähellään ollessaan firmassaan johtajana. Toimitusjohtajaksi tullessaan
hän antoi DI:lle potkut. Hänen ammattitaitonsa oli huono, sitä paikatakseen hän kävi
Sarasvuon kursseja.

Nyt saman firman (Oy) nettimainoksissa esiintyy eräs toinen henkilö DI:nä, vaikkei hänellä
ole tutkintoa. Hänen ammattitaitonsa on heikko, mutta hän tukee täysillä johtajaa.
Eli firman nettisivulla on väärää informaatiota. joku sijoittaja saattaa saada väärää
tietoa osakkeenostoa harkitessaan.

Montakohan valeinsinööriä toimii tässä korruptiovapaassa maassamme, ja mitenkähän
heidät saa täältä ulos? Itse tsekkasin tämän asian. Netistä oppiarvo ei löydy.
Puhelimella vastaavaan korkeakouluun saa vastauksen, että tieto on luottamuksellinen.
Jos haluaisi tietoa jonkun henkilön läpäisemistä tenteistä, niin sekin tieto on salattu.

Tuo edellinen asia ei ole edes pahin. Luulen, että jotkut Yliopistot ja Korkeakoulut ovat
myyneet tutkintoja rikkaille asiakkailleen. Valmistuneiden insinöörien ammattitaito on
dramaattisesti laskenut.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Ikuinen totuus on, että valheesta jää ennemmin tai myöhemmin kiinni. Jotenkin surkuhupaisaa ja koomistahan se on. Toki inhottavaa ja iljettävää muille, kun ao. henkilö ei kestä omaa valhettaan ja toimii muita kohtaa aloittajan kuvaamalla tavalla. Viime kesänä törmäsin yhteen tyyppiin, joka oli reilu parikymmentä vuotta sitten erään huoltofirman "sähköinssi". Huoltofirma kun tarvitsi lupia sähkötöihinsä, ja näissä töissä oli selkeitä puutteita ja epäilyitä pätevyydestä esitettiin.
No, tämä "inssi" oli aloittanut ko. opinnot, pudonnut lukemaan teknikoksi, ja aika pian oli homma jäänyt kesken. Ilmeisesti on toiminut tämän 20v ajan "pätevänä" sähköasentajana.

Tiedän monia melkein inssejä.
Huvittavin on hitsaajamestari, joka on melkein hitsaajamestari, jonka isä on siis se melkein hitsaajamestari.
Melkein miehiä jo toisessa polvessa

ing geolog
Seuraa 
Viestejä5794
Liittynyt28.9.2008
TPa
Terve

Viime vuonna paljastui pari valelääkäriä, niistä oli lööpeissä kait puolen vuoden ajan.

Mietitäämpä nyt, lääkäreitä on prosenteissa paljon vähemmän kuin esim. insinöörejä tai
DI:tä. Lääkärin feikkitutkinto on paljon helpompi paljastaa kuin tekniikan ammattilaisen.
Lääkäreiden väärennettyjen tutkintojen paljastamista vartenhan on oikei oma virastonsa, Valvira.
Se valvira on nykytiedon mukaan kiireinen, jopa 4 kk aikaa menee jokaiselle uudelle tarkastukselle, nyt taitavat tsekata enempi sairaanhoitajia.

Olen törmännyt kolmen feikki-insinöörin tapaukseen. Eräs niistä oli teknikko, joka oli
vuosikymmenen esiintynyt tekniikan lisensiaattina. Hän on jo lopettanut toimintansa.

Kymmenkunta vuotta sitten olin firmassa, jossa omistajan poika esiintyi DI:nä, vaikka oli
teekkari. Tätä kesti viisi vuotta, sitten hän sai tutkinnon LTTK:sta. Voin sanoa, että hän
ei sietänyt DI:tä lähellään ollessaan firmassaan johtajana. Toimitusjohtajaksi tullessaan
hän antoi DI:lle potkut. Hänen ammattitaitonsa oli huono, sitä paikatakseen hän kävi
Sarasvuon kursseja.

Nyt saman firman (Oy) nettimainoksissa esiintyy eräs toinen henkilö DI:nä, vaikkei hänellä
ole tutkintoa. Hänen ammattitaitonsa on heikko, mutta hän tukee täysillä johtajaa.
Eli firman nettisivulla on väärää informaatiota. joku sijoittaja saattaa saada väärää
tietoa osakkeenostoa harkitessaan.

Montakohan valeinsinööriä toimii tässä korruptiovapaassa maassamme, ja mitenkähän
heidät saa täältä ulos? Itse tsekkasin tämän asian. Netistä oppiarvo ei löydy.
Puhelimella vastaavaan korkeakouluun saa vastauksen, että tieto on luottamuksellinen.
Jos haluaisi tietoa jonkun henkilön läpäisemistä tenteistä, niin sekin tieto on salattu.

Tuo edellinen asia ei ole edes pahin. Luulen, että jotkut Yliopistot ja Korkeakoulut ovat
myyneet tutkintoja rikkaille asiakkailleen. Valmistuneiden insinöörien ammattitaito on
dramaattisesti laskenut.

En usko, että "Yliopistot ja Korkeakoulut ovat
myyneet tutkintoja rikkaille asiakkailleen.
Miksi kenen tahansa pitäisi saada tietoja jonkun todistuksista?
Työnantajahan voi, tietysti, halutesaan vaatia paperit nähtäväksi,
ja jos epäilee jotain, ei ota töihin...
Taitaa olla aika marginaalinen ongelma nuo vale insinöörit,
Ja vielä jos työnsä on osannut tehdä, niin vielä pienempi ongelma
Vaikka onhan noita bluffiyliopisto-tutkintojakin tullut esiin, useimmiten suuri häpeä vain sille joka paljastuu.

En oikein usko tuota teknikko-tekniikan lisensiaatti juttua, liian mielikuviteksellinen, paitsi, ehkä ryyppyporukassa tai essonbaarissa.
Koska töihin/virkoihin joissa edellytetään "tutkijan" tutkintoa, taidetaan aina myös tarkastaa,
väitöskirja, lis.työ.
Uteliaisuudesta, olisiko tarkempaa tietoa.esin linkkiä uutiseen.

Tähän väitteeseen olen vain törmännyt Suomalaisilla keskustelupalstoilla: "Valmistuneiden insinöörien ammattitaito on dramaattisesti laskenut." jättäisin ainakin tuon dramaattisuuden pois, ja haluaisin tästäkin faktaa.
Vaikka voihan se tietysti olla niin, että kun koulutuspaikoja on lisätty huomattavasti niin heikommilla pohjatiedoilla pääsee opiskelemaan esim Insinööriksi, ja tämä vaikuttaa tasoon, ainakin teoriassa.

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

Vierailija

"ing.geolog"ille

Vastaus (tai vastauksen yritys) esittämääsi kysymykseen. Tämä vastausmuoto sen takia,
että esittämäni asia liittyy toisen käden tietoon.

Aloittaessani v. 95 työn Jyväskylässä toimivassa FT-Engineering Oy:ssä, esitin normikäytännön
mukaan valmistumispaperini. Johtaja kommentoi, ettei näitä olisi tarvinnut esittää, uskoi
muutenkin. Siinä yhteydessä hän kertoi sen tarinan siitä sähköteknikko/lisenssiaatista.

Minä uskon, että se ex. johtajani juttu on totta. Se ex. johtaja on jo vuosikymmenen ollut
eläkkeellä, tuskin Häneltä vahvistusta tähän tarinaan saa. Varsinkaan kun kyseessä on
firman kannalta sopimustekninen vakuutussopimus. Eli jos siinä laitoksessa, minkä olivat
toimittaneet, olisi tapahtunut jokin fiba. Silloin asiakas olisi voinut oman virheensä maksattaa
laitetoimittajan piikkiin.

Feikki-insinöörejä on paljon enemmän, kuin feikkilääkäreitä.

Pelkään, että rima on laskenut liian alas nykyisissä korkeakouluissa.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3139
Liittynyt30.5.2010

Insinöörien ja arkkitehtien feikkaus on aivan harmitonta. Kaikki näkevät heidän virheensä, jopa satoja vuosia.

Valelääkärin virheet peittää haudankaivaja alta aikayksikön.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Vierailija

Jos joku haluaa etsiä ristiriitoja Suomen opiskelijoiden tasosta tai
feikki-insinööreistä, voi vertailla seuraavia tietoja (voi olla, että minä olen
väärässä, mutten usko)

http://www.enercosysgroup.fi/default.as ... management

Tuolta sivulta katsokaa Xxxx Xxxxxxxxxx titteli. Sen jälkeen voi etsiä hänen
tutkintoaan Suomen Akateemisesti valmistuneiden tilastoista. Sitä on vaikea
löytää. Mistään julkisista tietokannoista ei löydy merkintää Sormusen
"Master of Science" -tutkinnosta. Hänen esimiehensä esiintyi viisi vuotta
samalla tittelillä ennen valmistumistaan.

Joskus tulee mieleen, että järjestö "Transparency International" on
oikeassa. Täällä on hyvä veli - järjestö vahvoilla. Sehän meinaa samaa, että
tyhmät ja rikkaat johtavat.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Reifengas
Insinöörien ja arkkitehtien feikkaus on aivan harmitonta. Kaikki näkevät heidän virheensä, jopa satoja vuosia.

Valelääkärin virheet peittää haudankaivaja alta aikayksikön.

Valitettavasti insinöörien, arkkitehtien ja lääkäreiden joukossa on väkeä, jotka eivät todellisuudessa osaa juuri mitään, vaikka tutkinnot ja lisenssit olisivatkin kunnossa.

Tähän purisivat vain pienemmät sisäänotot ja etenkin merkittävästi tiukemmat opintovaatimukset. Mutta arvatkaapa, mihin suuntaan yliopistojen tulevat tulosmittarit asioita vievät?

Vanha jäärä

Varaktori
Seuraa 
Viestejä777
Liittynyt22.8.2008
Vanha jäärä
Valitettavasti insinöörien, arkkitehtien ja lääkäreiden joukossa on väkeä, jotka eivät todellisuudessa osaa juuri mitään, vaikka tutkinnot ja lisenssit olisivatkin kunnossa.

Tähän purisivat vain pienemmät sisäänotot ja etenkin merkittävästi tiukemmat opintovaatimukset. Mutta arvatkaapa, mihin suuntaan yliopistojen tulevat tulosmittarit asioita vievät.

Se käy tämä maailma aina vain monimutkaisemmaksi. Kaipa silläkin on vaikutuksensa siihen millaiselta ihmisten osaaminen on ainakin näyttävinään kun vertaa vanhaan hyvään aikaan?

Kulmikkat silmälasinlinssit. Ymmärtäisin, jos lastensadun kuutiopäinen robotti haluaisi sellaiset, mutta ihmiselle ne eivät sovi.
http://www.youtube.com/watch?v=PLNR4xfh1Qc

Vierailija

Vanha jäärä kirjoitti:
"Valitettavasti insinöörien, arkkitehtien ja lääkäreiden joukossa on väkeä, jotka eivät todellisuudessa osaa juuri mitään, vaikka tutkinnot ja lisenssit olisivatkin kunnossa."

Hei herää, hae työkalu, millä etsit mahdollisen lääkärisi tai insinöörisi tutkinnon tason.
Pelkään, että Xxxxxxxx haluaa haitata etsintöjäsi, ja sen lisäksi hän potkii sinua
persposkiin. Ei se kyllä minua haittaa, pelkään vain, että Suomen kilpailukyky heikkenee
feikkien takia.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Varaktori

Se käy tämä maailma aina vain monimutkaisemmaksi. Kaipa silläkin on vaikutuksensa siihen millaiselta ihmisten osaaminen on ainakin näyttävinään kun vertaa vanhaan hyvään aikaan?

Ei kyse ole pelkästään tästä. Myös tutkintojen opintomääriä aivan absoluuttisissa mitoissa on supistettu. Näin suhteellinen osaaminen on pienentynyt vieläkin merkittävämmin. Suuremmasta tietomäärästä osataan merkittävästi entistä pienempi osuus.

Vanha jäärä

Varaktori
Seuraa 
Viestejä777
Liittynyt22.8.2008
Vanha jäärä
Varaktori

Ei kyse ole pelkästään tästä. Myös tutkintojen opintomääriä aivan absoluuttisissa mitoissa on supistettu. Näin suhteellinen osaaminen on pienentynyt vieläkin merkittävämmin. Suuremmasta tietomäärästä osataan merkittävästi entistä pienempi osuus.

Joo en ala tästä kinaamaan kun en ole yhtään asiaan tutustunut. Olen kyllä varsin kädettömiin nuoriin insinörtteihin törmännyt useammin kuin kerran. Toisaalta sitten kyllä varsin päteviinkin.

Kulmikkat silmälasinlinssit. Ymmärtäisin, jos lastensadun kuutiopäinen robotti haluaisi sellaiset, mutta ihmiselle ne eivät sovi.
http://www.youtube.com/watch?v=PLNR4xfh1Qc

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Varaktori

Joo en ala tästä kinaamaan kun en ole yhtään asiaan tutustunut. Olen kyllä varsin kädettömiin nuoriin insinörtteihin törmännyt useammin kuin kerran. Toisaalta sitten kyllä varsin päteviinkin.

Arvelisin, että silloin "wanhoina hywinä aikoina" ne huonommatkin insinöritit olivat parempia kuin nykyisin. Nykyisin ne huonommat ovat todella onnettomia.

Vanha jäärä

Vierailija

Insinööritieteissä, niinkuin yleensäkin elämässä,
toimitaan faktojen ja tosiasioiden mukaan.

Se, että joku uskoo johonkin sarasvuohon, ei muuta tätä asiaa.

ing geolog
Seuraa 
Viestejä5794
Liittynyt28.9.2008
Vanha jäärä
Varaktori

Arvelisin, että silloin "wanhoina hywinä aikoina" ne huonommatkin insinöritit olivat parempia kuin nykyisin. Nykyisin ne huonommat ovat todella onnettomia.

Se että vanhempi tutkinto olisi aina parempi ei tietystikään pidä paikkaansa.
Vaan vanhemman tutkinnon omistaja, joka on pitänyt itsensä ajan tasalla, on, kokemuksenkin ansiosta, tietysti parempi kuin tuoreella tutkinnolla tuleva.
Tämä pätee tietysti muihinkin kuin insinööreihin,
Se että on läpäissyt koulutuksen, ei vielä tee hyvää insinööriä tms
Eikä hyvillä papereilla valmistunut, välttämättä ole parempi työssänsä

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

Vierailija
Vanha jäärä
Varaktori

Tämähän on ihan luonnollista. Tietomäärä kasvaa jolloin on järkevämpääkin erikoistua suhteelliseen pieneen osaan kyseistä tietoa, sillä ihminen loppujen lopuksi kykenee oppimaan ja osaamaan vain rajallisen määrän asioita.

Mitä sitten wanhoihin hyviin aikoihin tulee, niin käsittääkseni asiat ovat lähinnä mutkistuneet ja vaadittava taitotaso kasvanut. Näin ainakin meillä TTY:llä vuosikausia opettaneet luennoitsijat ovat sanoneet. Lisäksi luulen myös että ennen vanhaan (riippuu nyt kuinka kauan sitten tämä ennen wanhaan oli) etenkin DI-ihmisiä on katsottu enemmän ylöspäin kuin nykyään. Ainakin jos nyt puhutaan jostain vuosikymmenien takaisista ajoista.

Henkilökohtaisesti luulen että niitä kädettömiä ihmisiä on ollut aina ja joka alalla, ja en usko että mitään suurta eroa on nykyaikaan ollut. Korkeintaan ennen on ollut helpompi kusettaa...?

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Tumetsu

Tämähän on ihan luonnollista. Tietomäärä kasvaa jolloin on järkevämpääkin erikoistua suhteelliseen pieneen osaan kyseistä tietoa, sillä ihminen loppujen lopuksi kykenee oppimaan ja osaamaan vain rajallisen määrän asioita.

Tässähän se juuri ristiriita onkin. Laitteistot sekä järjestelmät laajenevat ja mutkistuvat, mutta tuotesuunnittelijoiden, tuotantohenkilöstön ja käyttäjien osaaminen kapenee. Suppean alueen yksityiskohdat osataan, mutta ei hallita kokonaisuuksia eikä asioiden syvällisiä perusteita. Tulos on sitten kaikin puolin sekainen, ristiriitainen ja epästabiili kuten nykymaailma ja useimmat sen systeemit.

Tekniikan yliopisto-opintojen laajuutta supistettiin viime yliopistouudistuksessa 20 opintoviikkoa. Supistus osui jostakin syystä laajoihin ja työläisiin kursseihin, jotka joko poistettiin kokonaan tai niiden laajuus puristettiin minimiin. Jo aiemmin insinööritieteiden matemaattis-fysikaalisten perusteiden opetusta on kevennetty ilmeisesti siksi, että opiskelijat eivät päässeet kursseista läpi.

Omalta kohdaltani voin sanoa, että olen koko työurani ollut tehtävissä, joihin minulla ei oikeastaan ole ollut koulutusta. Pääsyy tähän on ollut se, että silloin vuonna miekka ja kilpi, jolloin olin opiskelemassa, ei kyseisiä aihealueita edes ollut Suomessa eivätkä ne olleet yleisiä muuallakaan. Mutta ihmisten keksimiä nuokin asiat ovat ja mahdollisia oppia myös ilman yliopistokursseja. Tietysti perusopinnoista oli huomattava hyöty uuden opettelussa, sillä näyttää olevan totta lausahdus ”mitä enemmän tietää, sitä helpompi on opetella uutta”.

Vanha jäärä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat