Milloin on lupa soittaa hätäkeskukseen?

Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Joskus on osunut kohdalle tilanne, jossa en ole osannut salamannopeasti päättää, kuuluuko soittaa hätäkeskukseen vai ei.

Hätäkeskusten tehtävänä on eri puolilla maata ottaa vastaan pelastus-, poliisi-, sosiaali- ja terveystoimen toimialaan kuuluvia hätäilmoituksia sekä muita ihmisten, ympäristön ja omaisuuden turvallisuuteen liittyviä ilmoituksia sekä välittää ne edelleen auttaville eri viranomaisille ja yhteistyökumppaneille.

http://www.112.fi/index.php?pageName=hatakeskukset

Mistään ei kuitenkaan silmiini ole osunut edes vihjeellista listaa tapahtumista mitkä kuuluvat/eivätkuulu hätäilmoitettaviksi. Lehdistä olen saanut lukea kissanpuustanoudoista ym oudontuntuisista palvelutoimista.

Yllätys oli, että lumihankeen juuttunutta autoa ei pidä ilmottaa hätäkeskukseen. Mielestäni ns. hälyraja kyllä ylittyy, onhan siitä muulle liikenteelle melkoista haittaa.

Satakunnan alueella kinoksiin autoillaan jymähtäneet ovat soitelleet ahkerasti hätäkeskukseen. Satakunnan poliisista kuitenkin muistutetaan, että tämäntyyppiset ongelmatilanteet eivät varsinaisesti kuulu poliisin kontolle.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... enta-autoa

Liikenneturvallisuuden kannalta mitättömiä ylinopeuksia valvotaan pilkuntarkasti, mutta selvää vaaraa aiheuttavaa tilannetta kielletään edes ilmoittamasta viranomaisille.

Mitä ihmettä

Suomen kansalaisena vaadin selkeitä ohjeita, milloin hätäkeskukseen saa/pitää soittaa.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Kommentit (11)

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005

Aiheuttaako kinoksessa pönöttävä auto selkeästi enemmän vaaraa liikenteelle, kuin vaikkapa tien varteen pysäköity? Mitä ihmettä hätäkeskuksessa tehdään sillä tiedolla, että moi, ajoin autoni hankeen? Kannattaisikohan soittaa mieluummin hinausauto?

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
asdf
Aiheuttaako kinoksessa pönöttävä auto selkeästi enemmän vaaraa liikenteelle, kuin vaikkapa tien varteen pysäköity? Mitä ihmettä hätäkeskuksessa tehdään sillä tiedolla, että moi, ajoin autoni hankeen? Kannattaisikohan soittaa mieluummin hinausauto?

Ihan varmasti kannattaa, tosin jos on muutama kymmenen autoa jumissa eri puolilla ja kolareita paukkuu, saattaa kestää puoli vuorokautta tai enemmänkin ennenkuin apu saapuu.

Sitten kun olet ajanut lumipyryssä paikoilleen juuttuneen auton perään voit ymmärtää tiedon arvon, ei hätäkeskukselle vaan liikenteen ohjaajille.

Luulenpa, että hätäkeskus saa miljoona vähemmän tärkeää soittoa vuodessa.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija

http://yle.fi/elavaarkisto/poiminnat/va ... 78174.html

Syntymäpäivänään hän on ottaa vapaata koulusta auttaakseen juhlaviikonlopun ja isänpäivän valmisteluissa. Matka kauppaan menee koulun ohi.

– Sitten kun tulin kotiin, mulle soitettiinkin poliisista ja ne kyselivät, missä olen menossa ja kerroin, mitä olin tehnyt. Ne sanoivat, että koululla on kaikki ihan paniikissa, kun mä olen ollut siellä kuulemma aseen kanssa riehumassa.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Hätäkeskukseen pitää soittaa silloin, jos ihmisiä tai söpöjä eläimiä on hengenvaarassa, tai jos aineellisen vahingon riski on suuri.
Sinne ei kuulu soittaa silloin, jos:

1) Näet mopon
2) Joku ohittaa sinut
3) Autosi hyytyy
4) Prepaidissa ei ole paukkuja soittaa mihinkään muualle

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Denzil Dexter
Hätäkeskukseen pitää soittaa silloin, jos ihmisiä tai söpöjä eläimiä on hengenvaarassa, tai jos aineellisen vahingon riski on suuri.
Sinne ei kuulu soittaa silloin, jos:

1) Näet mopon
2) Joku ohittaa sinut
3) Autosi hyytyy
4) Prepaidissa ei ole paukkuja soittaa mihinkään muualle

Nyt hätänumeroon soitetaan heti kun auto jämähtää hankeen... Jumalauta. Ja mukana ei ole edes lumilapiota. Voi meitä, uusavuttomia kansalaisia, jotka ruikuttavat heti kun joku menee hieman pieleen. Lähdetään vaan sinne pyryyn ja pakkaseen ilman että otetaan selvää edes tiepalvelun numerosta? Tai että otetaan mukaan hieman lämpimiä vaatteita? MediHeli tulee ja pelastaa, sehän on selvä. Kun perhe nököttää t-paidassa autossa mikä hyytyi hankeen? Suomessa?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Pidän tavattoman outona, että varastetut ajoneuvot pitää ilmoittaa hätäkeskukseen. Mikä hätä niillä muka on?
Poliisille pitäisi perustaa erikseen varastettujen ajoneuvojen puhelin? Ylimieliset hätäkeskuspäivystäjät
ovat muka ylityöllistettyjä, kun joku saa sydänkohtauksen, eikä Hänen Korkeutensa häke-päivystäjä viitsi lähettää ambulanssia.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8916
Liittynyt18.8.2008

Onpahan tullut soitettua hätäkeskukseen, vaikka ei ole ollut hengenhätä eikä kiirettä. Soitan vastakin, jos katson olevan aihetta. Siitä päätän minä eikä kukaan muu.

Syy on ollut selvä joka tapauksessa, aihetta on ollut, mutta ei ole ollut muuta paikkaa mihin soittaa. Ei varsinkaan yöllä.

Pitsaa tai hampurilaista en ole koskaan tilannut. Olen jopa hinausautoa etsinyt sitä kautta, kun mistä helvetistä se muuten olisi löytynyt. Kovalla pakkasella heikoissa kuteissa ja biili sippaa keskelle kovaa liikennettä.

Ennen oli sentään poliisilla päivystys, johon voi kilauttaa, jos ei ollut suuri hätä, mutta viranomaisten tarkistuskäynti paikallaan. Tulivat sitten kun ehtivät.

Hätäkeskushomma on mennyt persielleen ja turha marista huonoista soitoista. Hätä kun on usein myös yksilöllinen kokemus. Paha mennä ihmistä siitä moittimaan ja turha uudistella organisaatioita. Ei se siitä miksikään muutu. Tilanne ei ole kansalaisten vaan päättäjien aiheuttama.

Turha myös puhua hienoista älypuhelimista ja niiden mahdollisuuksista. Numerohauista ja sen semmoisista ynnä internetistä.

Tarjoan kuitenkin hyvän neuvon. Jos lähtee heikoille jäille, kannattaa pistää hieno kännykkä tiiviiseen muovipussiin. Jos hädässä ei sitten halua häiritä hätäkeskusta, kannattaa pistää hautaustoimiston numero kännyn muistiin. Ehtii valita kirstun värin - parhaassa tapauksessa.

Vierailija

Auto penkassa osin tiellä ja sataa lunta ja ketään ei näy. 50 - 100 ohi ajajaa soittaa hätäkeskukseen joka ruuhkautuu niin että mahdollisesti toisen onnettomuuden uhri ehtii menehtyä. Asettakaa se vitun kolmio että muut näkee ettei ole hätää ja varoitettu on.

Uusimmat

Suosituimmat