Nettitikun vaihtamisesta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Moi. Seuraavanlainen (tyhmä) kysymys:

Saunalahden nettitikkuni hajosi ja sain kaverilta vanhan dnan mokkulan. Vaihdoin siihen oman sim-korttini (saunalahden langaton laajakaistaliittymä X, 14 e/kk) ja vaihdoin vähän asetuksia, niin sain yllätys yllätys toimimaan, eli verkossa ollaan taas. Dnan tikkuhan on toki lukittu Dnan liittymiin, mutta kiersin sen jotenkin.

Kuitenkin tikku herjasi, että siirtymällä määrittelemättömään verkkoon, joudun maksamaan "extra fee". Kysymys siis tosiaan saattaa olla asiaa ymmärtäville tyhmä, mutta en kai nyt joudu maksamaan mitään hiton ylimääräisiä maksuja. Eli kiertääkö tämä nyt jotenkin dnan kautta, vaikka elisan verkossa olenkin, ja liittymäni kuukausimaksu on kiinteä siirretystä datasta riippumatta?

Asia jäi vähän epäilyttämään. Tietotekniikka-ummikko kun olen.

Kommentit (8)

Vierailija

Tuo on vakiovaroitus roamingista, koska Saunalahti toimii Elisan verkossa.

Voi tietenkin olla että se olisi DNA:n käyttämässä verkossa, olikohan nyt Sonera. Siinä tapauksessa lisähintaa tulee ajan perusteella. Tarkista käytettävä verkko.

Vierailija

Taitaa olla niin että DNA:lla on aivan oma verkkonsa. En minä tiennyt, en ole ollut tekemisissä.

Jos mokkula on verkkolukittu, ei sillä pitäisi päästä toiseen verkkoon, mutta onko se? Ei välttämättä. Voisihan se olla myös SIM-lukittu. Tai operaattorilukittu. Tai sitten se ei koskaan ole ollut lukittu mitenkään. Tai sopimusaika on mennyt umpeen, mutta silloin yleensä pitää operaattoria pyytää poistamaan lukitus.

AIka monta mahdollisuutta on tässä tapauksessa, mutta Saunalahti nyt kuitenkin toimii Elisan verkossa, joten roamingvaroitus on vakiokamaa. Itselläni sellainen on, mutta ei alkuperäisessä kokoonpanossa. Mokkulakin on käytössä, mutta siinä on toinen SIM, sekin tosin Saunalahden.

Vierailija

Vaihdoin vaan tuolta Mobilepartnerista asetuksista APN:n muotoon internet.saunalahti. Profiilin nimi on edelleen Dna, muttta verkko nyt Elisan.

Eli ei varmaan on ollut "lukittu", mutta ei se myöskään automaattisesti löytänyt tai yhdistänyt Elisan verkkoon. Nyt kuitenkin toimii, mistä olen kyllä yllättynyt.

Uusimmat

Suosituimmat