Suolan määrä ja vaikutukset?

Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Täällähän on viimeaikoina keskusteltu sokerijutuista, joten mites suolan tarpeellisuus versus sokeri? Suolan vaikutus stressin sietoon, verenpaneiseen jne...?

Jos mitattu veren suolapitoisuus niin kiinnostaisi myös?
-mun arvoni on aina ollut 137 tietämillä, kalium 4,2

Itse huomasin viimekesästä lähtien mineraalisuolan positiivisen vaikutuksen vrt normi "puhdas" pöytäsuola.

Ohessa jotain alustusta asian tiimoilta:
http://health.ninemsn.com.au/dietandnut ... h-is-worse

Don't give up!

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Keskustelussa olisi hyvä alkuun erottaa suolan ja natriumin tarve. Ihminen tarvitsee natriumia, mutta ei välttämättä natriumkloridia eli ruokasuolaa. Natriumin tarve elimistön toimimisen kannalta on alle gramman luokkaa päivässä ja sekin saadaan monipuolisesta ruoasta ilman lisättyä ruokasuolaa.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
Anjuta
Keskustelussa olisi hyvä alkuun erottaa suolan ja natriumin tarve. Ihminen tarvitsee natriumia, mutta ei välttämättä natriumkloridia eli ruokasuolaa. Natriumin tarve elimistön toimimisen kannalta on alle gramman luokkaa päivässä ja sekin saadaan monipuolisesta ruoasta ilman lisättyä ruokasuolaa.

Hyvä pointti, kiitos, tota en tullut ajatelleeksikaan. Oletan et em. labra-arvoni
on siis natrium (137 nmol/l)?

Heitän tähän mulle läheisen asian että oletan et mun pitäisi syödä suolaa (natriumkloridia) lisää, enemmän niin siten saattaisin parantaa myös insuliiniherkkyyttäkin, stressisietokeston lisäämistä myös?

Don't give up!

Vierailija

Liika suola lisää sydän- ja verisuonioireita, mutta sama vaikutus saattaa olla liian rajulla suolan vähentämisellä. Tuoreen tutkimuksen mukaan ainakin sydänpotilaat saattavat saada parhaan hyödyn noudattamalla kultaista keskitietä.

Tutkimuksessa pienimmät riskit sydän- ja verisuonitauteja tai diabetesta jo sairastavilla oli, kun virtsaan erittyi 4-6 grammaa suolaa vuorokaudessa, mikä vastaa suurin piirtein nautittua päivittäistä suola-annosta. Kun pitoisuus laski alle 3 gramman tai ylitti 7 grammaa, yleistyivät sydänoireet.

Yli 7 gramman pitoisuudet lisäsivät sydänkohtauksia ja aivohalvauksia, sydän- ja verisuonitaudeista johtuvia kuolemia sekä sydämen vajaatoiminnasta johtuvia sairaalakäyntejä. Alle 3 gramman pitoisuudet liittyivät puolestaan sairaalakäynteihin ja sydäntautikuolleisuuden kasvuun.

Samassa tutkimuksessa aivohalvausten riskin havaittiin laskevan mitä enemmän kaliumia potilas sai. Kaliumin suotuisat sydänvaikutukset on havaittu aiemminkin.

Havainnot haastavat vallitsevan käsityksen, jonka mukaan suolan käyttö pitäisi tiputtaa niin vähäiseksi kuin mahdollista, mielellään alle kahteen grammaan päivässä.
http://www.tohtori.fi/?page=5996716&id=4725521

Ihmisen syntymäpaino saattaa vaikuttaa siihen kuinka herkästi suola nostaa hänen verenpainettaan, suomalaisaineisto osoittaa. Tulosten mukaan suola on haitaksi etenkin alle kolmekiloisena syntyneille.

Mia-Maria Perälän vetämässä tutkimuksessa suolan, syntymäpainon ja verenpaineen yhteyksiä selvitettiin 1 500 helsinkiläisen 30- ja 40-luvuilla syntyneen avulla. Osallistujien verenpaineet mitattiin heidän ollessa keskimäärin 62-vuotiaita.

Osallistujien vertailu paljasti alle kolmekiloisena syntyneiden systolisen verenpaineen kohoavan aikuisena noin 2,5 mmHg jokaista päivittäistä suolagrammaa kohden, ja vaikutus jatkui aina kymmeneen grammaan saakka. Yli kolmekiloisena syntyneillä vastaavaa ei havaittu. Suola ei vaikuttanut myöskään diastoliseen verenpaineeseen.

Tulokset eivät paljasta mistä yhteys johtuu, mutta tutkijat arvelevat sen aiheutuvan sikiön hitaasta kasvusta. He myös kirjoittavat, että vaikka syntymäpainon osa suolan verenpainetta nostavassa vaikutuksessa on tulosten perusteella vähäinen yksilötasolla, väestötasolla vaikutukset voivat olla suurempia.
http://www.tohtori.fi/?page=2864559&id=5245422

Johtuiskohan ainakin osittain siitä että alle 3 kiloisena syntyneet ovat aikuisena pienikokoisempia.
Kaikille suositellaan sama määrä suolaa, vaikka toiset painaa 50 ja jotkut muut 100 kg.
Keskosina syntyneillä voi olla heikentynyt kyky poistaa ylimääräistä suolaa.

Kansanterveyslaitoksen professori Antti Aro myöntää, että Suomen suositukset on sorvattu suolalle herkän vähemmistön ehdoilla.
http://www.tiede.fi/artikkeli/149/suola ... liioiteltu

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

"kun virtsaan erittyi 4-6 grammaa suolaa vuorokaudessa, mikä vastaa suurin piirtein nautittua päivittäistä suola-annosta"

Toi ei sano mulle mittään eli kuka osaisi verrat labrasta saatuu tuloksiin,
esim. mulla arvo 137 onko tää ko haarukan sisälle?

Miten miittaatte vai mittaatteko/pohditteko lainkaan päivittäin saamanne suolamäärää?

Oletteko huomanneet jotain vaikutuksia suuntaan tai toiseen?

Don't give up!

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
kabus
Plasman natriumpitoisuuden viitearvot ovat 137 - 145 mmol/l.

No toi selvää mutta mitä annosmääriä noi vastaa...pari tls/pv?
....

Mutta suolan vaikutuksia? Eik kukaan ole todennut stressin kestoon apua
tai millainen olo on kun hiukoo, heikko olo (siis suolanhimo tms) mistä johtuu jne?

Einesruuathan ei sisällä muuta kuin natriumia, eli siis kaliumia vastapainoksi tai
muitakaan mineraaleja?

Esim ao ketjussa suolaa käytetään parantamiseen esim limakalvot ja puhutaanhan et suola on hyvä antihistamiinikin?

laaketiede-ja-terveys-f11/suolapiippu-t49340.html

Ja ensiavussa ihmisille tarjotaan suolaliuosta jos neste tms "kuivuminen" uhkaa?

Eikös liika kusella käynti (diabetes, kaljaveijkot) saa aikaan mineraalien huutoutumisen virstsassa, eli miten korvata, palauttaa?

Siis näkemyksiä, kokemuksia kehiin?

Don't give up!

Vierailija

Hyvä aihe. Itse en ole aijemmin käyttänyt suolaa, kun sen verran, mitä missäkin on valmiiksi.
Nykyisin lisään munakkaaseen, tai muuhun lihakasvishässäkkään merisuolaa pikkuisen ja mausteita, siinä kaikki. VHH-ruokavaliolla mennään. Ruiseipää syön havoin.

Jostain on ilmeisesti jäänyt paitsi, kun huomaa, että esim.kelpimaxi auttaa oloon positiivisesti ja esim merisuola ihan erijuttu, kun tavallinen, joka on aina puistattanut vähäisenäkin annoksena.
Tiedä sitten mistä johtuu....

Vierailija
tootired
kabus
Plasman natriumpitoisuuden viitearvot ovat 137 - 145 mmol/l.

No toi selvää mutta mitä annosmääriä noi vastaa...pari tls/pv?
....

Mutta suolan vaikutuksia? Eik kukaan ole todennut stressin kestoon apua
tai millainen olo on kun hiukoo, heikko olo (siis suolanhimo tms) mistä johtuu jne?

Einesruuathan ei sisällä muuta kuin natriumia, eli siis kaliumia vastapainoksi tai
muitakaan mineraaleja?

Esim ao ketjussa suolaa käytetään parantamiseen esim limakalvot ja puhutaanhan et suola on hyvä antihistamiinikin?

laaketiede-ja-terveys-f11/suolapiippu-t49340.html

Ja ensiavussa ihmisille tarjotaan suolaliuosta jos neste tms "kuivuminen" uhkaa?

Eikös liika kusella käynti (diabetes, kaljaveijkot) saa aikaan mineraalien huutoutumisen virstsassa, eli miten korvata, palauttaa?

Siis näkemyksiä, kokemuksia kehiin?

Ei noista viitearvoista voi päätellä mitenkään paljonko suolaa pitäisi syödä. Voi siitä kuitenkin laskea paljonko on veressä natriumia ja natriumkloridia.
Elimistö kompensoi tehokkaasti suola- ja nestetasapainoa saannin mukaan.
Yleisesti ottaen ihmiset syövät suolaa ihan liika. Ei sitä tarvitse tosiaankaan erikseen alkaa syömään. Kesähelteillä on joskus minulle tullut hyponatremia, kun olen hikoillut sikana, enkä ole syönyt mitään ja juonut vain jatkuvasti vettä. Silloin huomasin selvästi miten ruokalusikallinen suolaa auttoi oloa.

Raspu
Seuraa 
Viestejä9960
Liittynyt12.7.2010

Aika pässinpää örveltämiseltä vaikuttaa koko kieltolaki.

Suolaa vaan peliin. Pähkinöiden kera mieluummin.
Kroppa huutaa sitä mitä se tarvii.
Sitä sille täytyy antaa mitä se himoitsee.

Maalaisjärki on AINA lopulta osoittautunut oikeaksi.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
kabus

Ei noista viitearvoista voi päätellä mitenkään paljonko suolaa pitäisi syödä. Voi siitä kuitenkin laskea paljonko on veressä natriumia ja natriumkloridia.
Elimistö kompensoi tehokkaasti suola- ja nestetasapainoa saannin mukaan.
Yleisesti ottaen ihmiset syövät suolaa ihan liika. Ei sitä tarvitse tosiaankaan erikseen alkaa syömään. Kesähelteillä on joskus minulle tullut hyponatremia, kun olen hikoillut sikana, enkä ole syönyt mitään ja juonut vain jatkuvasti vettä. Silloin huomasin selvästi miten ruokalusikallinen suolaa auttoi oloa.

No sama mulla, syksystä asti olen tuplannut suolan käyttöni mutta MINERAALIsuolalla eli selvä huomio et mun elimistö jotenkin oli enemmän suolaa
vailla ja kun aloin syömään mineraalisuolaa jossa natrium alennettu ja mukana kalium ja kun juon nestettä reilusti myöskin enemmän kuin ennen niin
minusta olen säästynyt monelta "lääkepilleriltä"?!

Jokainen on yksilö mut haluan tällä kertoa et ei ole myöskään hyväksi jos keho ei saa tarpeeksi suoloja/mineraaleja/nestettä eli kokeilkaa itsellenne sopivaa " mutta suolatasoa" mineraalien kanssa koska olen ymmärtänyt että lisämunuainen tms aldosterone-hormonin ja munuaisten avulla todella "automaattisesti" hakee tasapainon mikä taso se sitten itsekullakin on hyvä? Voi siis auttaa stressiin jne?

Don't give up!

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Minä syön jodin tippoina ja suolan suolana.

Sattui silmääni tällainen Timo Kuuselan kirjoitus:

"Yksi vinkki lopuksi vhh-ravitsemusta noudattavalle:
Monet valittavat väsymystä hiilihydraatteja rajoittaessaan (ja korvatessaan puuttuvaa energiaa rasvoilla). Käy niin, että alhaisella hh-tasolla munuaiset erittävät lisääntyvästi sekä vettä että natriumia (aldosteronireitti). Keho alkaa potea vajausta ja monilla se näkyy väsähtämisenä ja alentuneena rasituksen sietona. Näkyy se myös reippaana verenpainelaskuna, mikä plussaksi merkittäköön ja lääkitystappioksi. Hoidoksi sopii 2 - 5 g suolaa/vrk - ja siina se. Yleensähän suolaa kammotaan ainakin yhtä tiukasti kuin rasvoja.
Sama tilanne koskee magnesiumia (kramppeja + muuta vakavampaakin. Lisillä siitäkin selvitään. "
http://www.foorumi.info/hiilaritietoise ... 6&start=75

Vierailija
o
Mulla menee nyt suunnilleen 30g/päivässä. Verenpaine on matala ja välilä huippaa, jos joudun syömään ruokaa johon en pysty lisäämään suolaa.

Mitäs lääkäri tuumasi?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat