Seuraa 
Viestejä45973

Bensiinikäyttöisen nelitahtimoottorin hyötysuhde voidaan maksimoida maksimoimalla puristussuhde, joka tavallisissa autoissa on luokkaa 8. Mikäli puristussuhde nostettaisiin yli 10:een, 98E5-bensa alkaisi nakuttaa varsin nopeasti ja vaurioittaa moottoria. Nakuttamisesta selviää vaihtamalla polttoneste sellaiseen, jonka oktaaniluku on korkeampi, vaikkapa vanhaan 99:iin, jos sitä sattuu kaapin perältä löytymään.

Tuli tässä mieleen, että jos korkeampi oktaaniluku tarkoittaa parempaa puristussuhdetta ja suurempaa moottorin tehoa, mikseivät kaikki autot aja puhtaalla iso-oktaanilla (tai bensalla, jonka oktaaniluku on > 100) ja miksei puristussuhdetta nosteta sitten pilviin? Mitä ideaa on edes käyttää 95-bensaa, jos 98-autot ovat tehokkaampia ja toimivat suuremmalla hyötysuhteella? Vai liittyykö tämä sittenkin luontoarvoihin? Näin äkkiä ajattelisi kuitenkin, että myös parempi mootorin hyötysuhde säästäisi ympäristöä eri paljon.

En löytänyt vastausta 5 minuutin englanninkielisellä googletuksella, joten päätin kysyä asiaa suoraan itseäni viisaammilta — mikä tässä kontekstissa viittaa teihin. Kiitoksia.

  • ylös 0
  • alas 2

Kommentit (20)

sakvaka
Bensiinikäyttöisen nelitahtimoottorin hyötysuhde voidaan maksimoida maksimoimalla puristussuhde, joka tavallisissa autoissa on luokkaa 8. Mikäli puristussuhde nostettaisiin yli 10:een, 98E5-bensa alkaisi nakuttaa varsin nopeasti ja vaurioittaa moottoria. Nakuttamisesta selviää vaihtamalla polttoneste sellaiseen, jonka oktaaniluku on korkeampi, vaikkapa vanhaan 99:iin, jos sitä sattuu kaapin perältä löytymään.

Tuli tässä mieleen, että jos korkeampi oktaaniluku tarkoittaa parempaa puristussuhdetta ja suurempaa moottorin tehoa, mikseivät kaikki autot aja puhtaalla iso-oktaanilla (tai bensalla, jonka oktaaniluku on > 100) ja miksei puristussuhdetta nosteta sitten pilviin? Mitä ideaa on edes käyttää 95-bensaa, jos 98-autot ovat tehokkaampia ja toimivat suuremmalla hyötysuhteella? Vai liittyykö tämä sittenkin luontoarvoihin? Näin äkkiä ajattelisi kuitenkin, että myös parempi mootorin hyötysuhde säästäisi ympäristöä eri paljon.

En löytänyt vastausta 5 minuutin englanninkielisellä googletuksella, joten päätin kysyä asiaa suoraan itseäni viisaammilta — mikä tässä kontekstissa viittaa teihin. Kiitoksia.


Onko sellainen raakaöljyn taloudellinen jalostusprosessi olemassa, josta saataisiin pelkkää iso-oktaania tai sitä vastaavaa bensaa, jonka oktaaniluku on > 100 ?
Käsittääkseni ei ole, mikä estää ehdottamasi toteutumisen.

Autoista voi toki tehdä ahdettuja, ja ahtopaineen voi laittaa riippuvaksi nakutuksenkestosta. Käsittääkseni sellaisa turbomoottoroita on aiemmin markkinoilla autoissa ollutkin, ja voi olla edelleenkin. Tällöin moottori hyödyntää paremman oktaaniluvun polttoaineen ominaisuudet paremmalla hyötysuhteella, kun sellaista tankista sattuu löytymään. Nakutustunnistin on siis jo keksitty ja sitä hyödynnetty moottoritekniikassa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Korkeampi paine tarkoittaa korkeampaa lämpötilaa ja typpioksidiongelmaa.

Suoraan sylinteriin korkeapaineisesti ruiskuttamalla homma hoituu vaikka olisi matalaoktaanista. Miksei noin tehdä? Sen takia että kyse on silloin dieselmoottorista. Ongelma on filosofinen.

Mutta miten mahtaa mennä käyttövoimavero, jos on bensa käyttövoimana ja tekniikka on diesel-tekniikka? E85 bensa olisi houkutteleva ja dieselin hyötysuhde samoin.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
simson
Seuraa 
Viestejä124

"Nelisylinteriset bensiinimoottorit: SLK 200 BlueEFFICIENCY ja SLK 250 BlueEFFICIENCY

Optimoidussa 4-sylinterisessä moottorissa, jonka iskutilavuus on 1,8 litraa, on bensiinin suoraruiskutus, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, venttiilien säätyvä ajoitus ja turboahdin. Moottori on vahvasti vääntävä, ja siinä on sekä voimaa että taloudellisuutta. Polttonesteen kulutus ja päästö ovat alhaiset. Optimoidun palamistapahtuman ansiosta bensiinin suoraruiskutus pystyy hyödyntämään polttonesteen aiempaa tarkemmin. Venttiilien säätyvä ajoitus mahdollistaa sylinterien optimaalisen täytöksen, mikä pienentää johdonmukaisesti polttonesteen kulutusta. Polttonesteen kulutusta pienentää lisäksi aiempaa pienempi paino ja sisäisen kitkan väheneminen. Kaksi tasapainotusakselia pitää huolen siitä, että moottori käy tasaisesti kaikilla kierrosluvuilla samalla kun soudigeneraattori tuottaa urheilullisen soundin."

Dieselvero tai dieselmoottorinimitys ei riippu käytetystä polttoaineesta. Dieselin hyötysuhde on selkeästi parempi koska moottorissa voidaan käyttää korkeampaa puristussuhdetta. Kysymys on palamisnopeuksien eroista korkeammassa paineessa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Dieselin perinteinen dieselvero taitaa olla kohta katkolla.

Lidlin ruokaöljyyn verrattuna dieselin hinta on jo 50 % kalliimpi. Esteröinnin hyötysuhdeongelmakin on jo ratkennut. Hintaero on niin kova. Pitänee ryhtyä tutkimaan esteröintiä. Tuskin Lidlin ruokaöljyyn mitään merkkiaineita tullaan lisäämään.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Paul M
Dieselin perinteinen dieselvero taitaa olla kohta katkolla.

Lidlin ruokaöljyyn verrattuna dieselin hinta on jo 50 % kalliimpi. Esteröinnin hyötysuhdeongelmakin on jo ratkennut. Hintaero on niin kova. Pitänee ryhtyä tutkimaan esteröintiä. Tuskin Lidlin ruokaöljyyn mitään merkkiaineita tullaan lisäämään.




Kunhan varmistat, että se ei ole luomua.

sakvaka
Bensiinikäyttöisen nelitahtimoottorin hyötysuhde voidaan maksimoida maksimoimalla puristussuhde, joka tavallisissa autoissa on luokkaa 8. Mikäli puristussuhde nostettaisiin yli 10:een, 98E5-bensa alkaisi nakuttaa varsin nopeasti ja vaurioittaa moottoria. Nakuttamisesta selviää vaihtamalla polttoneste sellaiseen, jonka oktaaniluku on korkeampi, vaikkapa vanhaan 99:iin, jos sitä sattuu kaapin perältä löytymään.



Ei noin alhaista puristussuhdetta ole käytetty vuosikymmeniin. Ei ainakaan vapaastihengittävissä. Mielestäni se tämän vuosituhannen autoissa on lähinnäkin vähintään 9. Monissakin mennään yli kymmenen. Ja en nyt puhu mistään erikoiskireistä moottoreista, vaan ihan tavallisista ns. perheautoista.
Itsellä on kaksi autoa, käyttöauto (-94) ja harrastepeli (-81) . Molemmissa 16 venttiiliset 1,6 litraiset monipisteruiskumoottorit tuplanokilla. Toisessa puristussuhde 1 : 9,8 (75 kW) ja toisessa 1 : 10 (92 kW). Molemmat siis ihan tehtaan jäljiltä. Molemmille kelpaa 95E, eikä nakuta. Tosin nyt kun 95E:n myynti on loppunut, niin pakko käyttää 98E5 tai 99E5 laatua.

Työviikon loputtua ehtii jo vähän rentoutuakin ja "KVG"
Taitaa tuo oma oletus puristussuhteista olla pielessä myös, alakantissa. Ihan Toyotan perhekinnereitä kun katseli, niin Corollan vaparimyllyissä 10,7 : 1 tai 11,5:1 puristussuhde, Avensiksen koirankuljetusvankkurin eri moottoriversioissa 10,0 - 10,7 : 1. Nuo nyt ei mitään kireitä kisakoneita ole, eikä mitään 95E5 bensaa kummempaa kaipaa.
Nuo ketjun aloittajan 8 : 1 puristussuhteet ymmärrän toki jossain -60-70-luvun kikkareissa tai nykypäivän ahdetuissa bensanelareissa, mutta nykyvehkeissä liikutaan ihan eri lukemissa. Oma "tietokin" oli alakantissa, kun en tällä vuosituhannella juurikaan ole ko. tietoihin perehtynyt. Onneksi kommentoinkin aamulla: "Mielestäni se tämän vuosituhannen autoissa on lähinnäkin vähintään 9. "
Noh, onhan se muidenkin merkkien teknisten tietojen katselulla tosiaankin vähintäänkin sen 9 : 1. Päättyen sinne päälle 12 : 1 puristusten.

Lisätään nyt vielä Toyota Prius, 1,8 litrainen moottori ja puristussuhde 13 : 1. Ja edelleen se 95E10 polttoaineena.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Mitä muuten tarkoittaa suorasuihkutus bensakoneissa?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Ruiskutetaan suoraan sylinteriin, eikä imusarjaan, kuten "perinteisesti" on tapana ollut. Olikohan Mitsulla ne GDI-moottorit ensimmäisiä suoraruiskuja joskus -90-luvulla?

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602

F1-moottoreissa puristussuhde on 16- 17:1.

Kaikenlaisia kikkoja on (mäntien muotoilu, sytytyksen ajoitus, pakoputkiston suunnittelulla niin ettei sylinteriin jää kuumaa kaasua jne). Periaatteessa kunhan vain seos ei kuumene liikaa puristusvaiheessa ja syty omia aikojaan niin homma hoituu. Etanoli/metanoli vähentää myös nakutusta.

http://en.wikipedia.org/wiki/MW_50

Too many protest singers, not enough protest songs...

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1578

Ihan kiintoisaa, että puristussuhteen osalta diesel- ja bensamoottorit ovat lähestymässä toisiaan: Dieselkoneen puristussuhdetta alennetaan, jotta typenoksidien muodostuminen saataisiin vähemmäksi, bensakoneen puristussuhdetta nostetaan, jotta hyötysuhde nousisi. Ruiskutusta kehitetään eteenpäin, jotta sylinteriin saataisiin mahdollisimman tasainen seos, ja varmaan kehitettävillä lasersytytysjärjestelmillä seos saadaan vielä tasaisesti sekä syttymään että palamaan entistä tasaisemmin koko sylinterissä. Näin hyötysuhdetta saadaan merkittävästi ylöspäin.

Vanha jäärä

jeremia2
Seuraa 
Viestejä1200
sakvaka
puhtaalla iso-oktaanilla (tai bensalla, jonka oktaaniluku on > 100) ja miksei puristussuhdetta nosteta sitten pilviin? Mitä ideaa on edes..

Eikö oktaani luku ole vain vertoarvo. Sama purituskestävyys mikä on seokselle iso-oktaani / normaali heptaani. 98 = vastaa 98% iso-oktaania-2% normaali heptaania seosta = sama purituskestävyys kuin 98:lla . Iso-oktaani vastaa 100 oktaania. No miten on mahdollista kun lentsikoissa joskus ajettiin 136 oktaanisella, jos en väärin muista?

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
jeremia2
sakvaka
puhtaalla iso-oktaanilla (tai bensalla, jonka oktaaniluku on > 100) ja miksei puristussuhdetta nosteta sitten pilviin? Mitä ideaa on edes..

Eikö oktaani luku ole vain vertoarvo. Sama purituskestävyys mikä on seokselle iso-oktaani / normaali heptaani. 98 = vastaa 98% iso-oktaania-2% normaali heptaania seosta = sama purituskestävyys kuin 98:lla . Iso-oktaani vastaa 100 oktaania. No miten on mahdollista kun lentsikoissa joskus ajettiin 136 oktaanisella, jos en väärin muista?



Avgas 115/145 ajellaan vieläkin kisoissa. http://www.youtube.com/watch?v=0eyuQBU2pBU

http://en.wikipedia.org/wiki/Avgas#91.2 ... _115.2F145

Too many protest singers, not enough protest songs...

Mitä on tuo pelätty typpioksidi?
Kuollaanko me kaikki, jos sitä vähäsen nuuhkaisee? (kuollaan joka tapauksessa.)

torspo
Seuraa 
Viestejä156
180°
Mitä on tuo pelätty typpioksidi?
Kuollaanko me kaikki, jos sitä vähäsen nuuhkaisee? (kuollaan joka tapauksessa.)

Nuuhki rauhassa. Ei ole ihmiselle erityisen vaarallista, saattaa hiukan ärsyttää hengitysteitä. Typenoksidipäästöjä rajoitetaan, koska se aiheuttaa happosateita. Happosateet ovat metsille ja vesistöille vahingollisia. Lisätietoa wikistä:
Typen oksidit
Happosateet

L'ancienne alliance est rompue ; l'homme sait enfin qu'il est seul dans l'immensité indifférente de l'Univers d'où il a émergé par hasard. Non plus que son destin, son devoir n'est écrit nulle part.
-Jacques Monod

Vierailija
jeremia2
No miten on mahdollista kun lentsikoissa joskus ajettiin 136 oktaanisella, jos en väärin muista?



Minun muistini mukaan lentokonemoottorit ovat kautta aikojen olleet matalaviritteisiä ja lentokonebensiini matalaoktaanista.

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
jeremia2

En epäile, lyijyä varmaan paljon tms.?
Kysymys oli (huonosti) millä tuo oktaaniluku on mitattu?[/quote]


Tuossa linkissäni oli selitys på engelska:

Many grades of avgas are identified by two numbers associated with its Motor Octane Number (MON).[5] The first number indicates the octane rating of the fuel tested to "aviation lean" standards, which is similar to the anti-knock index or "pump rating" given to automotive gasoline in the U.S.[dubious – discuss] The second number indicates the octane rating of the fuel tested to the "aviation rich" standard, which tries to simulate a supercharged condition with a rich mixture, elevated temperatures, and a high manifold pressure. For example, 100/130 avgas has an octane rating of 100 at the lean settings usually used for cruising and 130 at the rich settings used for take-off and other full-power conditions.[6]
Fuel dyes aid ground crew and pilots in identifying and distinguishing the fuel grades.[7]



Tässä on wikin aivan toimiva artikkeli oktaaniluvun määrittämisestä suomeksi:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku

Jos polttoaineen oktaaniluku on 95, sen nakutusominaisuudet ovat samat kuin seoksen, jossa on 95 tilavuusprosenttia iso-oktaania ja 5 tilavuusprosenttia n-heptaania. (95-bensiinissä ei ole 95 prosenttia oktaania, vaan 95-bensiini vain palaa samalla tavalla.)

Oktaaniluku voi olla suurempi kuin 100, sillä jotkin polttoaineet vastustavat nakutusta vieläkin paremmin kuin puhdas iso-oktaani. Asteikkoa, joka ilmoittaa suurimman sallitun puristussuhteen kullakin oktaaniluvulla on siis ekstrapoloitu suuremmille oktaaniluvuille kuin 100. Esimerkiksi tolueenin oktaaniluku on 112. Etanolin oktaaniluku on 110 ja E85:n 106.

Kevyemmät eli alempioktaaniset öljyjakeet sopivat huonommin moottorikäyttöön, koska ne syttyvät liian helposti itsekseen, joten öljynjalostajat pyrkivät nostamaan oktaanilukua ja tekemään kevyemmistä jakeista korkeampioktaanisia. Ennen Suomessa lisättiin bensiiniin tetraetyylilyijyä (Pb(C2H5)4) oktaaniluvun nostamiseksi. Nykyään on siirrytty happipitoisiin lisäaineisiin, kuten metyyli-tert-butyylieetteriin. Yhdysvalloissa, missä MTBE on poliittisista syistä kielletty, käytetään iso-oktaania itseään.

Oktaaniluku ei korreloi bensiinin "laatuun". Korkeampioktaaninen seos ei sisällä enempää energiaa. Se ei pala nopeammin tai anna parempaa käyttötehoa. Kalliimpaa se on siksi, että öljyssä on vain tietty määrä oikean oktaaniluvun jakeita ja siitä poikkeavat jakeet vaativat jatkojalostusta, joka maksaa. Kuitenkin moottoria voidaan käyttää suuremmalla huipputeholla ilman nakutusongelmia, jos oktaaniluku on korkeampi.

Too many protest singers, not enough protest songs...

Kuuminta hottia

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat