Sähkömoottorin mitoitus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Terve,

kaipaisin apua sähkömoottorin mitoitustehtävään ajettavalle ruohonleikkurille.

Tiedot ovat seuraavat:

Moottori: Harjaton DC, 36V
Max. kierrosnopeus: 3000rpm
Max. nopeus: 9km/h
Renkaan halkaisija: 28,2cm
Tuotteen kokonaismassa enint.: 300kg
W/kg suhde vähintään: 41W/kg

1.Mikä on minimivääntö, jonka leikkuri tarvitsee moottorilta? (renkaalta F=CrGm-> T=Fr?)
2.Kuinka tehokas moottorin tulee olla?
3.Miten ne lasketaan?

Kiitos jo etukäteen avusta.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Unohtui lisätä se, että moottori on vaihteeton. Miten saan siis välityksen tietooni? Tai miten mitoittaa välitykset?

Tekemäni työ on siis ihan teoriatasolla, joten mitään mittauksia ei voi oikein suorittaa.

Saman vääntömomentin saan laskuissanikin kuin tuo laskurikin antaa. Se on siis moottorin antama vääntö. Tämä siis silloin, kun syötän moottorin oikean tehon laskuriin, mutta työn tässä vaiheessa minun ei kuuluisi/pitäisi tietää vielä tuota tehoa, vaan se täytyisi pystyä laskemaan momentin ja kulmanopeuden kautta. Jos käytän yhtälöön: P=Tω, momenttina tuota tarvittavaa liikkeellelähdön momenttia (F=CrGm -> T=Fr kuuluuko mitoittaa edes tuolle?) , niin moottorin teho kasvaa, noin kymmenkertaiseksi kuin pitäisi. Tuo ilmeisesti olisi hoidettavissa välityksillä? Ihan perillä en noista välityksistä ole (ilmeisesti pitäisi).

Toivottavasti ymmärsit, mitä tarkoitin.

Vierailija
Naapuri
Tuo ilmeisesti olisi hoidettavissa välityksillä? Ihan perillä en noista välityksistä ole (ilmeisesti pitäisi).

Pyörän halkaisijasta ja maksiminopeudesta sekä moottorin maksimi kierrosnopeudesta saat välityssuhteen.

Vihje, laske kuinka lujaa tuo ruohonleikkuri kulkisi 1:1 välityksellä. Useimmat henkilöautoto jäisivät pois kyydistä

Vierailija
BrunenG

Pyörän halkaisijasta ja maksiminopeudesta sekä moottorin maksimi kierrosnopeudesta saat välityssuhteen.

Miten tämä onnistuu? Kaavaa en ole löytänyt, vaikka olen koittanut etsiä..

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

jos renkaan halkaisia on 1m on sen kehä siis 3,14 metriä tämä kertaa pyörimisnopeus on matka jonka rengas kulkee minuutissa. esim 1000 rpm kiertävä motti suoralla vedolla 3140 metriä eli n. 188km/h. esimerkki lienee valoittava?

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
sinnipirtti
jos renkaan halkaisia on 1m on sen kehä siis 3,14 metriä tämä kertaa pyörimisnopeus on matka jonka rengas kulkee minuutissa. esim 1000 rpm kiertävä motti suoralla vedolla 3140 metriä eli n. 188km/h. esimerkki lienee valoittava?

Tämä on harvinaisen selvä. Kiitos selvennyksestä.

Vierailija

Vaihteen saat helposti jostain moposkootterista. Sähkömoottori vain siihen ja saa portaattoman vaihteen. Myös manuaalilaatikkoisista saa samoin tavoin.

Vierailija

Olenko nyt oikeilla jäljillä mitoituksissani?

Tarvittava minimivoima kiidyttämään (kun max nopeus on 9km/h johon pitää päästä 3s ja leikkuri painaa 300kg): F =ma => 300kg*0,83m/s^2 = 249N.

Tarvittava minimivääntö renkaalta (halk d. 35,82cm): T=Fr => 249N*0,179m = 44,6Nm.

Tarvittava pyörimisnopeus renkaalta pitääkseen 9km/h nopeuden= 2,5m/s / 2(pii)r =133,4RPM.

Jos koneen tarvitsee kiertää max. 3000rpm. Niin kokonaisvälityssuhteen tulee olla = Moottorin max rpm./renkaan max rpm= n.22:1 ja tarvittava vääntö moottorilta olisi täten 44,6Nm/kok. välityssuhde= 2Nm.

Kuulostaa aika korkealta kokonaisvälitykseltä. Olenko nyt aivan metsissä?

Vierailija
Naapuri
Olenko nyt oikeilla jäljillä mitoituksissani?
Olenko nyt aivan metsissä?

Vaikea sanoa, kun muutat speksejäsi kesken kyselyn.
Avausviestissäsi sanoit :
Renkaan halkaisija: 28,2cm

Viimeisimmässäsi taas sanoit :
renkaalta (halk d. 35,82cm)

Tosi tarkasti olet kyllä halkaisjan onnistunut määrittämään, ei niitä yleensä millin kymmenesosan tarkkuudella tiedetä, ainakaan ilmakumirenkaita, joiden säde pienenee maatavasten painuessaan.

Tuotteen kokonaismassa enint.: 300kg
W/kg suhde vähintään: 41W/kg
2.Kuinka tehokas moottorin tulee olla?

No kun nuo keskenään kerrot, niin 41 W/kg * 300 kg = 12 300 W eli 12.3 kW
En kyllä ole varma mihin käyttöön ruohonleikkurin on välttämättä noin tehokas oltava, mutta kun kerran kysyt niin ...

Tarvittava minimivoima kiidyttämään (kun max nopeus on 9km/h johon pitää päästä 3s ja leikkuri painaa 300kg): F =ma => 300kg*0,83m/s^2 = 249N.

Voimaan vaikuttaa tietty kokonaismassan lisäksi pyörivät massat, joita on samaan aikaan kulmakiihdytettävä, sekä ajovastukset, joista sitten saisit kullakin nopeudella kertomalla tarvittavan hetkellisen tehon 100% hyötysuhteella. Todellisen tehon pitäisi sitten olla vielä hieman tehokkaampi, koska tuollaista hyötysuhdetta et saavuta.

Vierailija

Mä voin myydä meiltä vanhan pumppumoottorin.

315kW, ei nopeudensäätöä tai muuntajaa, napista kun painaa niin heti täydet tehot irti. Kuuluu hieno tömähdys kun iskee tulille. Siitä en sitten tiedä että miten tuo toimii, mutta itse kytkisin voimavirtakaapelilla pistorasiaan ja ajaisin pihan sillä, vaikka ei olekaan langaton niin ei tartte ainakaan naapureille selitellä mitään.

Mä tietty katselin isän varastosta vanhaa 300-heppaista porssen veekasia, ajattelin joskus ostaa ison ruohonleikkurin ja ympätä sen siihen. Silläkin olis magee trimmailla takapihaa.

Vierailija
Bushmaster

315kW, ei nopeudensäätöä tai muuntajaa, napista kun painaa niin heti täydet tehot irti. Kuuluu hieno tömähdys kun iskee tulille. Siitä en sitten tiedä että miten tuo toimii, mutta itse kytkisin voimavirtakaapelilla pistorasiaan ja ajaisin pihan sillä, vaikka ei olekaan langaton niin ei tartte ainakaan naapureille selitellä mitään.

Mä tietty katselin isän varastosta vanhaa 300-heppaista porssen veekasia, ajattelin joskus ostaa ison ruohonleikkurin ja ympätä sen siihen. Silläkin olis magee trimmailla takapihaa.

Oh hoh tuossa pumpussasihan onkin ollut kunnon moottori 315 kw , ei ilmeisestikään ole ihan tavallisia talousvesiä pumpattu.

Vierailija
Bushmaster
315kW, ei nopeudensäätöä tai muuntajaa, napista kun painaa niin heti täydet tehot irti.

Jos tuo on 400V kolmivaihemoottori, niin täältä vaan "palaisi" automaattisulakkeet, eikä sellaista sähköliittymää verkkoyhtiö tänne toimita, että sen sais käyttöön noilla käynnistysvirroilla.
Teollisuusalueelle sais ne sähköt, mutta sitten ei oo sitä nurmikkoa mitä leikkais
Täydet tehot tosin tulee yhtään pitemmäksi aikaa vaan, mikäli moottorissa on juuri sopivasti kuormaa kiinni. Aika pienillä tehoilla se jatkaa pyörimistään, jos tyhjänä käyttää.

Vierailija
kuukle

No kun nuo keskenään kerrot, niin 41 W/kg * 300 kg = 12 300 W eli 12.3 kW
En kyllä ole varma mihin käyttöön ruohonleikkurin on välttämättä noin tehokas oltava, mutta kun kerran kysyt niin ...

Päältäajettavassa ruohonleikkurissa on usein noin 10 HP moottori, eli 13,7 kW. Kyllä senkin saa hyytymään kun alla on kaksi pyörivää terää, leikkuuleveyttä yli metri ja edessä 20 senttiseksi ehtinyt kostea heinikko.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat