Veneen peräpeilin kuivatus?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Piti tulla viisailta kyselemään neuvoa.

Moottoriveneen peräpeili jossa keskellä n.50mm vaneri ja lasikuitu molemmin puolin.
Kosteusmittarilla mittasin ja näyttää noin 80% kosteutta. Muualla pohjassa ei ole kosteutta juuri yhtään.
Peräpeili on hiottu lasikuitu pinnalle ja tehty muutama reikä puoleen väliin vaneria.
Kaksi auton sisätilalämmitintä on puhaltanut lämmintä ilmaa useamman viikon, mutta kuivumista ei ole tapahtunut.
Oisko ideoita miten tuon saisi kuivatettua n. 50% ennen heinäkuuta?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija
Zetori
Piti tulla viisailta kyselemään neuvoa.

Moottoriveneen peräpeili jossa keskellä n.50mm vaneri ja lasikuitu molemmin puolin.
Kosteusmittarilla mittasin ja näyttää noin 80% kosteutta. Muualla pohjassa ei ole kosteutta juuri yhtään.
Peräpeili on hiottu lasikuitu pinnalle ja tehty muutama reikä puoleen väliin vaneria.
Kaksi auton sisätilalämmitintä on puhaltanut lämmintä ilmaa useamman viikon, mutta kuivumista ei ole tapahtunut.
Oisko ideoita miten tuon saisi kuivatettua n. 50% ennen heinäkuuta?


Ensin pitäisi tietää missä tarkalleen on kosteutta 80%
Mikäli olet käyttänyt kapasitiivista mittaria, on kosteutta ainakin pinnassa, mutta mittari ei tällöin kerro paljon mitään siitä onko kosteutta syvemmälläkin vai ei. Oletko mitannut sekä sisä- että ulkopuolelta ja verrannut tuloksia ? Ovatko tulokset muuttuneet yhtään useamman viikon käsittelyn aikana ?

Vanerin viilujen välissä oleva liima estää tehokkaasti kosteuden siirtymistä, sekä hidastaen kostumista, että jarruttaen kuivumista. Mikäli kosteutta on joka viilussa, lienee nopein ja edullisin tapa vaihtaa koko vaneri uuteen unohtaen koko kuivaus projekti.
80% kosteus on muuten niin paljon, että vettä jo valuu kun sormella painaa pintaa. Myös pinnan kovuus on huomattavasti kuivaa vaneria alhaisempi tuollaisella kosteudella.
Oletko varma että vettä on todella niin paljon, vai onko tuo vain mittarin näyttämä lukema, jolloin se voi tarkoittaa jotain muuta kuin luulet. Lämmin ja 80% kosteus yhdessä saa puun lahoamaan, eikä kuivumisesta silloin ole enää hyötyäkään. Kosteus yksinään ei lahota, siitä todisteena useat uponneet historialliset hylyt suomen rannikkovesillä , joissa ei juuri lahoa näy vuosisatojen jälkeenkään.
Jos todella haluat kuivata kaikesta huolimatta, niin alipaineessa kuivaisi nopeammin, ja olisi parasta jos lämpö syntyisi vanerin sisällä, eikä johtuisi pinnasta. Koko peräpeili mikroaaltouuniin on vaan käytännössä aika haastava tehtävä ja tulee kalliiksi mikäli edes onnistuu.

Vierailija
tietää
Mikroaaltokuivurilla saa keitettyä vedet ulos jos sille on paikat tulla ulos, muuten sanoo poks.

Tehoja kannattaa rajoittaa, niin ettei lämpö nouse sataan asteeseen, silloin ei sano poks.
Reiäthän siellä jo oli, joten kosteus tulee kyllä heinäkuuhun mennessä ulos, mikäli tuollainen on käytettävissä ja tehon säätö toimii. Kalliiksi tulee enkä tiedä onko lopputuloksesta mitään hyötyä, kun lahoa saattaa olla.

Vierailija
ovolo
Kannattaa lukea:
Osmoosi:
http://www.hempel.fi/internet/inefic.ns ... Document&1

Korjausohjeita:
http://www.hempel.fi/internet/inefic.ns ... Document&1

Eli lasikuitua ei saa kuivaksi ilman gelcoatin poistamista.


Zetori
Peräpeili on hiottu lasikuitu pinnalle ja tehty muutama reikä puoleen väliin vaneria.
Niinpä, mutta se varsinainen ongelma lienee se vaneri, eikä pintalaminaatit.
Olikos ne reiät siis puoleen syvyyteen, vai porattu suunnilleen keskelle pintaa, siis puolikorkeuteen ?
Eihän rei'istä tietty mitään läpi virtaa jos ei oo koko syvyyteen asti, niinkuin aluksi oletin.

Oliko Zetorilla muuten sisäperä, sisäkone, vaiko perämoottori veneessään ?
Ja onko tiedossa mistä vettä on imeytynyt, rei'istä vaiko pintojen läpi ?

Vierailija

Sahaa pois ja uusi tilalle, mutta ilman kuituja. Tuo on täysi pommi rakenne jossa lahoaminen on taattua. Tuurista ja hoidon määrästä riippuu montako vuotta kestää, mutta ennemmin tai myöhemmin se lahoaa.

Jos haluaa kuidut pintaan, niin vanerin tilalle jokin jäykkä kennolevy.

Vierailija
Zetori
Piti tulla viisailta kyselemään neuvoa.

Moottoriveneen peräpeili jossa keskellä n.50mm vaneri ja lasikuitu molemmin puolin.
Kosteusmittarilla mittasin ja näyttää noin 80% kosteutta. Muualla pohjassa ei ole kosteutta juuri yhtään.
Peräpeili on hiottu lasikuitu pinnalle ja tehty muutama reikä puoleen väliin vaneria.
Kaksi auton sisätilalämmitintä on puhaltanut lämmintä ilmaa useamman viikon, mutta kuivumista ei ole tapahtunut.
Oisko ideoita miten tuon saisi kuivatettua n. 50% ennen heinäkuuta?




Leikkaa rälläkällä perän kokoinen pala pois lasikuidusta ulkopuolelta ja poista/vaihda vaneri.
Jos ei poisto onnistu, rälläköi lisäksi sisäpuolelle koko leveydelle 5 cm korkeat aukot ylä- ja alaosaan.
Teräslastan avulla voi irrottaa kuidun puusta, vaikka tuskin se siinä kiinni on.
Kuumailmapuhaltimella vesi tulee pintaan, josta sen voi poistaa rätillä.
Toista niin kauan kun vettä tulee ja uusi urakka parin päivän päästä/välein.

Vierailija
tietää
http://www.drytec.fi/?toc=27

Ei tuo mahdoton väline olisi ja sillä voisi myös steriloida sen vanerin ennen rakenteen sulkemista vesitiiviiksi. Halpa se ei ole.


ko linkistä :
Kuivaus mikroaaltotekniikan avulla soveltuu seuraaviin homogeenisiin rakenteisiin:

Vaneri ei todellakaan ole homogeeninen rakenne, liimakalvojen vesihöyryn läpäisevyys on erittäin alhainen puuhun verrattuna. Siksi vanerissa ei voida höyrystää vettä pois nopeasti kuten betonissa tai tiilessä voidaan. Vanerissa veden lämpötilan täytyy pysyä kiehumispisteen alapuolella koko prosessin ajan, tai vaneri hajoaa höyryn paineesta.

Mikäli noiden laitteiden ohjelmointi mahdollistaa lämpötilan kontrolloinnin luotettavasti, niin niillä voidaan kuivata myös vaneria, muuten ei voida.

Vierailija
ZiPA
Sahaa pois ja uusi tilalle, mutta ilman kuituja. Tuo on täysi pommi rakenne jossa lahoaminen on taattua. Tuurista ja hoidon määrästä riippuu montako vuotta kestää, mutta ennemmin tai myöhemmin se lahoaa.

Jos haluaa kuidut pintaan, niin vanerin tilalle jokin jäykkä kennolevy.


Tarkenna tuota kennolevy käsitettäsi. Puhutko siis alumiinisista hunajakennoista, joiden lujuusominaisuudet saattavat hyvinkin riittää, mutta korroosionkesto tuottaa ongelmia, vaiko jostain muusta ?
Onko heittää linkkiä ehdottamaasi tuotteeseen ?

Vierailija
kuukle
ZiPA
Sahaa pois ja uusi tilalle, mutta ilman kuituja. Tuo on täysi pommi rakenne jossa lahoaminen on taattua. Tuurista ja hoidon määrästä riippuu montako vuotta kestää, mutta ennemmin tai myöhemmin se lahoaa.

Jos haluaa kuidut pintaan, niin vanerin tilalle jokin jäykkä kennolevy.


Tarkenna tuota kennolevy käsitettäsi. Puhutko siis alumiinisista hunajakennoista, joiden lujuusominaisuudet saattavat hyvinkin riittää, mutta korroosionkesto tuottaa ongelmia, vaiko jostain muusta ?
Onko heittää linkkiä ehdottamaasi tuotteeseen ?

http://www.kevra.fi/?mag_nr=8&group=00000062

oisko tuolta apua?...kenno(alumiini tai nomex) ydinaineet on turhan vaikeita noihin vene juttuihin(paitsi baltic?)...hyviä vaahtolevyjä on useita eri materiaaleja...

Vierailija

Vaneria käytetään perälautoina koska sillä on erinomainen väsymislujuus ja värähtelyn kesto. Kennoissa se on heikompi. Voi käydä että moottori putoaa kesken ajon.

Mielestäni sen perälaudan kuivaamiseen käy porata se reijille jotka kuivauksen jälkeen tapitetaan umpeen ja laminoidaan vesitiiviiksi.

Vierailija
tietää
Vaneria käytetään perälautoina koska sillä on erinomainen väsymislujuus ja värähtelyn kesto. Kennoissa se on heikompi. Voi käydä että moottori putoaa kesken ajon.

Mielestäni sen perälaudan kuivaamiseen käy porata se reijille jotka kuivauksen jälkeen tapitetaan umpeen ja laminoidaan vesitiiviiksi.




Noissa reityksissä voi käydä samoin kuin kumisaappaiden kuivauksessa, vaikka kuinka paljon lämmittää, jää sisus märäksi koska ilma ei kierrä. Jos vaneri on märkää, eikä vain kosteaa voi kannattaa yrittää pistää reikiin jotain kapillaarimateriaalia joka vie kosteuden ulkopuolelle jossa vesi haihtuu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat