Etniset ruoat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minkä maan tai alueen ruuat ( tai ruoat, ompa pirun vaikea sana ), ovat mielestäsi parhaita?

Omasta mielestäni ranskalainen ruoka on hyvää, mutta ehkä liian hienoa omalle kulinaariselle maulleni, kun en saa vivaiheista selvää.
Ruuan tehtävähän on kyllä lopultakin muuta kuin hienostelu.

Mikä on sellaista suomalaista safkaa, jota kannatta tarjota ulkomaisille?
Nykyään on Suomessa etnisiä ravintoloita jo pilvin pimein.
En välttämättä halua mitään ravintolamainontaa, mutta jos on todella jotain poikkeavaa informaatiota, niin miksei.

Mielestäni Suomi on täytetty liiaksi hampurilais, kebap- ja pizzapaikoilla.

Sivut

Kommentit (18)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

llman muuta angleille kannattaa tarjota poroa ja sanoa että se on petteripunakuonoa.

Noh, ei vaiskaan. Jätän tuon suomalaisen ruoan funtsailemisen viisaammille. Itseäni noista etnisistä keittiöistä on tähän mennessä ilahduttanut eniten italialainen keittiö. Pastaa, varsinkin merellistä. Ilmakuivattua kinkkua. Viimeisin löytämäni makoisa aines on ollut mascarpone-juusto, ei tarvitse mitään sen merkillisempää yhdistelmää kuin voipiparkakku + em. juusto (jännää nimittää juustoksi sellaista tuotetta missä ei ole suolaa, pelkästään kermaa ja hapatetta).

Itämaisetkin pöperöt kiinnostavat toisinaan, mutta ihan autenttiset ruoat olisivat varmaankin turhan tulisia minulle. Enkä voi tietää kuinka "oikea" itämainen ruoka on esim. panang curry -thai-kana-ateriapakaste jota tulee joskus osteltua. Siinä on helvetin hyvä kastike.

USA:ssa varmaan söisin itseni tuotapikaa plösöksi. Kunnon pihviä (stake) ja omenapiirakkaa...

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008

Kyllä Kaakkois-Aasian ruuat ovat minun mielestäni kaikkein parhaita. Alueelta löytyy todella erinomaisia riisejä joita nykyään alkaa saada Suomestakin ja ne riisin lisäkkeet ovat todella herkullisia.

En ole oikein varma että mikä on suomalaista ruokaa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Korealainen ruoka on suosikkiani. Olen muutaman vuoden ajan "keräillyt" korealaisia ravintoloita ympäri maailmaa. Suomessa niitä on vain yksi, Helsingissä. Tosin korealaistyyppistä ruokaa saa jo paristakin hesalaisravintolasta. Testattu on korealainen: Prahassa, Tukholmassa, Dublinissa, Bogotassa, New Yorkissa, Riikassa, Lontoossa, Mexicossa, Barcelonassa.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Korealainen ruoka on suosikkiani. Olen muutaman vuoden ajan "keräillyt" korealaisia ravintoloita ympäri maailmaa. Suomessa niitä on vain yksi, Helsingissä. Tosin korealaistyyppistä ruokaa saa jo paristakin hesalaisravintolasta. Testattu on korealainen: Prahassa, Tukholmassa, Dublinissa, Bogotassa, New Yorkissa, Riikassa, Lontoossa, Mexicossa, Barcelonassa.

Koiraa vai kissaako söit?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
kabus
Aweb

Korealainen keittiö on vähän kuin kiinalaisen ja japanilaisen sekoitus, mutta kuitenkin myös täysin omanlaisensa. Oleellista on pöydässä grillattavat ruoat, kuten bulgogi. Eli sinulle tuodaan lautasellinen soijalla, chilillä yms. marinoitua lihaa, ja sytytetään pöydän keskiössä oleva kaasuliekki, kuumennetaan kivi tai metalliarina ja sitten grillaat lihat siinä tarjoilijan avustaessa. Pöytään tuodaan valtava määrä (paitsi Helsingissä) erilaisia pikkupaloja, kuten kim cheetä (hapatettua, tulista kiinankaalia) ja dippikastikkeita, joiden kera liha nautitaan.

Vierailija
Aweb
kabus
Aweb

Korealainen keittiö on vähän kuin kiinalaisen ja japanilaisen sekoitus, mutta kuitenkin myös täysin omanlaisensa. Oleellista on pöydässä grillattavat ruoat, kuten bulgogi. Eli sinulle tuodaan lautasellinen soijalla, chilillä yms. marinoitua lihaa, ja sytytetään pöydän keskiössä oleva kaasuliekki, kuumennetaan kivi tai metalliarina ja sitten grillaat lihat siinä tarjoilijan avustaessa. Pöytään tuodaan valtava määrä (paitsi Helsingissä) erilaisia pikkupaloja, kuten kim cheetä (hapatettua, tulista kiinankaalia) ja dippikastikkeita, joiden kera liha nautitaan.

Hyvältä kuulostaa, mutta mitä eliötä se liha on?

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Mongolialainen horolokki vai olikohan se oikea kirjoitusmuoto "horolog" on hyvää kesämökkiruokaa.

Jonkin verran menee kuitenkin rahaa valmistusvälineeseen (rosteriseen maitotonkkaan)...

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija

Kävin matkallani Tiibetiläisessä ( en toki päässyt Tiibetiin ) ravintolassa.
Lievä pettymys.
Hot Sizzlers ei kai ole tyypillistä tiibetiläistä.

Hesassa oli ainakin ennen nepalilainen paikka, jossa kävimme.
Aika paljon intialaisen tapaista ruokaa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
kabus

Hyvältä kuulostaa, mutta mitä eliötä se liha on?

Bulgogi tehdään naudanlihasta. Ei taida koira ja kissa olla Koreassa sen useammin ruokalistalla kuin Kiinassakaan. En kylläkään tiedä.

Nauta, sika ja lammas ovat olleet listalla niissä korealaisissa ravintoloissa, joissa olen käynyt.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Olen käynyt parissa hyvässä malesialaisessa ravintolassa Lontoossa ja New Yorkissa. Malesialainen ruoka on aika omanlaistaan, mutta siinä on jotain vaikutteita ainakin thai-keittiöstä. Burmalaisia ravintoloita en ole mistään yhyttänyt, mutta itse on joskus tullut tehtyä mohingaa, joka on Burman kansallisruoka, ja erinomaisen hyvä. Se on eräänlainen kalakeitto, johon laitetaan useita erilaisia lisukkeita, kuten papupyöryköitä, paistettua sipulia, keitettyä kananmunaa, paahdettuja nuudeleita, paahdettuja valkosipulinkynsiä, tuoretta korianteria, limeä ja chilikastiketta. Itse keittoon tulee vaalealihaista kalaa, kalalientä mausteineen, kookosmaitoa ja banaanipuun ydintä, joka minun on ollut pakko korvata fenkolilla. Syödään nuudeleiden kera.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
installer
Mongolialainen horolokki vai olikohan se oikea kirjoitusmuoto "horolog" on hyvää kesämökkiruokaa.

Jonkin verran menee kuitenkin rahaa valmistusvälineeseen (rosteriseen maitotonkkaan)...

Eli mimmosta ruokaa se on?

Vierailija
Rousseau
Itseäni noista etnisistä keittiöistä on tähän mennessä ilahduttanut eniten italialainen keittiö. Pastaa, varsinkin merellistä. Ilmakuivattua kinkkua.

Itsellä menee Välimerelliseen sekä pohjois-afrikkalaiseen ihan asuinpaikan vuoksi. Aika paljon mutustellaan myös intialaisia sekä thai/vietnam safkoja.

Ilmakuivatusta kinkusta voi sanoa, että se perinteinen italialainen ilmakuivattu parman kinkku on se huonoin ja yli-arvostetuin vaihtoehto. Espanjalaiset kinkut vetävät paaaaaaaaljon pidemmän korren!

Espanjassa laatuja on satoja ja hinta sen mukaan! Parhaimmat Pata Negra Extra Curado Bellotat ovat todella kalliita. Ihan saman sanoisin juustojen suhteen. Aito Manchego (laatuja on pilvin pimein) voittaa mennen tullen italialaiset "serkkunsa".

Ranskalaisenkin ruan suhteen olen melko pettynyt. Parempaa on tarjolla pohjois-espanjalaisessa valikoimassa. Ehkä ranskassa se Lyonin alue nyt menettelee...

Ruokapaikkojen erilaisuuden määrällä mitaten maailman gastronomian kehto taitaa kuitenkin olla Lontoo (sekä New York).

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005
Aweb
installer

Eli mimmosta ruokaa se on?

Se on eräänlaista kuumilla kivillä kypsennettyä rosvopaistia lampaanlihasta,olen kaksi kertaa tehnyt sitä kun satuin saamaan sen rosteri maitotonkan ilmaiseksi.Vähän vaihtelua perinteiseen grillaamiseen.

Ei viitsi tehdä pelkästään itselle kun siitä tulee nin iso satsi.Se on muuten syöjän hampaille vaarallista jos lämmityskivet sattuvat lohkeamaan ja kivenmuruja jää ruokaan.

Khorkhog näköjään on oikea kirjoitusmuoto.

Tässä linkki tarkempaan reseptiin..

http://www.mongolfood.info/en/recipes/khorkhog.html

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija

Jenkkituttavalle valmistin pari viikkoa sitten karjalanpaistia. Valurautapataan nautaa ja possua, pari laakerinlehteä, sipulia ja porkkanaa, mustapippuria ym. pariksi tunniksi uuniin. Ja toki sitten olutta odotellessa.

49

P.S. Väitti hyväksi!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat