Öljyn viskositeettianturi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

millaisella anturilla voi bensa/dieselmoottorista todeta öljyn vanhentumisen. Muuttuko viskositeetti kun öljy vanhenee?

Kommentit (11)

Vierailija

Googlaa sae viskositeetit ja viskositeetin mittaus. Yksinkertaisimmilaan sellainen valumakoe eri lämpötiloissa.
Öljy vanhenee monella tavalla. Kosteus, noki ja karsta, jne.
Yleensä dieselissä öljy paksunee, eli viskositeetti nousee. Johtunee noesta. Sitten ei enään kierrä pakkasella kylmäkäynnistyksessä, metalli kohtaa metallin, jolloin lopputuloksena laakerivaurio.
Toisaalta öljyn sekaan joutuu palamatontakin polttoainetta männän ohitse, joka ohentaa ja näinollen heikentää öljyä. Öljy siis osittain vaihtuu muuksi "vanhetessaan"

En ole kuullut, etä olisi jokin simppeli anturi, joka luotettavasti kertoisi käytetyn öljyn käyttökelpoisuuden esim polttomoottorisa.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Periaatteessa voisi öljyn sivuvirtaukseen jotain yrittää virittää, mutta miksi sen tekisi, herää kysymys.

Minulla meni tänä talvena öljyt puuroksi yhdestä uushankinnasta kun siihen laitettiin pesevä öljy. Tässä taannoin oli yhdessä isommassa dieselissä jotain 15 litraa mustaa kittimäistä mujua pohjalla. Näyte meni VTT.lle ja totesivat olevan nokea yms paskaa jota syntyy moottorissa. Pääteltiin, että oli vain lisätty öljyä, eikä vaihdettu koskaan. Muinoin kun oli mineraaliöljyt yleisessä käytössä kävi usein niin, että moottorin öljypropun kun otti auki niin piti meisselillä sorkkia paskaa pois tieltä, että öljy lähti valumaan.

- Ubi bene, ibi patria -

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Monissa uusissa autoissa käytetään LongLife öljyjä joita ei vaihdeta tietyin km välein, vaan auton järjestelmien arvioitua öljyn olevan "kypsää".

Ymmärtääkseni saatava vaihtosuositus ei kuitenkaan perustu öljyn laadun mittauksiin vaan kylmäkäynnistysten, ajotavan ym. laskennallisiin vaikutuksiin öljynkestoon, tiedot tulevat OBD-laitteesta.

Viskositeettimittari olisi hyvä lisä, myös joku öljyn puhtautta arvioiva mittaus olisi hienoa.

Toisaalta, autot loppuvat usein muualta kuin moottorista jos edes jotenkin säällisesti öljyjä ja suodattimia vaihtelee.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija

Koulussa oli käytössä mittari joka mittasi öljyn sähkönjohtavuutta ja siitä näytti numeroarvoilla sekä vihreällä, keltaisella tai punaisella asteikolla öljyn kelpoisuuden. tätä käytettiin hydrauliikkaöljyjen sekä auton polttomoottoreiden öljyn tsekkaukseen.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10637
Liittynyt16.3.2005

Yksinkertaisin mittari on laakerikuula. Kuula pudotetaan öljyyn, ja kellolla ja mittanauhalla mitataan kuulan vajoamisnopeus. Tekniikan käsikirjoista löytyy valmiit kaavat ja taulukot, joilla saa viskositeetin selville.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Minähäntä otan usein öljytikusta öljyä etusormen ja peukalon päähän käyttökuumana ja mietteliäs ilme kasvoilla hieron niitä vastatusten. Siitä se öljyn kelvollisuus sormituntumalla selviää. Sitten vielä nuuhkin öljyisiä sormiani, että miltä se öljy döfää. Perstuntumaa en ole tässä asiassa kokeillut. Vielä.

Selkeimmin öljyn laadun huononeminen kuuluu. Kyllä tutusta kalustosta kuulee kun öljy on mennyt huonoksi. Tätä voisi hyvinkin käyttää syötettävänä anturidatana.

Viskositeetti ei kuitenkaan suoranaisesti liity öljyn voitelukykyyn, joten...

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija
Pacanus Rusticanus
Viskositeetti ei kuitenkaan suoranaisesti liity öljyn voitelukykyyn, joten...



..mutta viskositeetti-aikakäyrä on ammeen muotoinen; ensin visko laskee hieman, sitten pysyy pitkään stabiilina ja lopuksi öljyn ikääntyessä visko kääntyy nousuun johtuen öljymolekyylien ketjuuntumisesta.

Autoissa voidaan käyttää öljyn viskoanturia mutta yleisemmin öljyn huononeminen havainnoidaan epäsuorasti prosessiparametreista, joita ovat: aika, lämpötila, nopeus ja kiihtyvyys.

Öljy huononee ajan saatossa joka tapauksessa. Lisäksi jokainen 10C lämpötilan nousu kiihdyttää huononemista tuplaksi alkaen 40C ylöspäin. Siksi lyhyissä ajoissa öljy pysyy parempana. Pienillä kiihtyvyyksillä irtoaa vähemmän metallia öljyyn. Siten kiihtyvyydet kiihdyttävät öljyn huononemista. Sama ajonopeudessa.

Viskositeetin kasvun lisäksi öljy hapettuu (sitä enemmän mitä vähemmällä öljyllä ajaa), kosteutuu (emulsioituu), happamoituu ja synnyttää katalyyttisiä reaktioita johtuen irronneista metallihiukkasista.

Toki öljystä voisi mitata vain happamuutta tai vesipitoisuutta mutta taitaa viskositeetti olla kuitenkin paras mittari vanhenemiselle.

Vierailija
Pacanus Rusticanus
Selkeimmin öljyn laadun huononeminen kuuluu. Kyllä tutusta kalustosta kuulee kun öljy on mennyt huonoksi. Tätä voisi hyvinkin käyttää syötettävänä anturidatana.



Esim. akustinen emissio (yksi värähtelyilmiö) on paljon käytetty mittari öljyn valvontaan teollisuudessa. Periaatteessa normaali korkeataajuinen värähtelymittaus toimisi myös, kaistalla voi vaan olla liikaa kohinaa.

Uusimmat

Suosituimmat