Pitääkö kitara sisäänajaa ennen soittamista?

Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Hain just äsken postista uuden akustisen fenderin, joka on kyl tyylikäs. Mut en uskalla soittaa sitä, kun oon joskus kuullu, että nämä pitäisi jotenkin ajaa sisään.

Mitähän moinen meinaa.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Kommentit (15)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Oksasilppuri on tuossa sisäänajossa erinomainen laite.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
JuurikinNiin
Hain just äsken postista uuden akustisen fenderin, joka on kyl tyylikäs. Mut en uskalla soittaa sitä, kun oon joskus kuullu, että nämä pitäisi jotenkin ajaa sisään.

Mitähän moinen meinaa.

Ei se kiinni leikkaa vaikka et sisäänajaiskaan. Mutta vaihda ekana siihen uudet kielet ja rämpytä raivolla niin kauan kun kielet ei enää veny ja solmut naksu. Sitten jos jaksat vielä säätää mahdolliset säädöt kohdilleen sillä voi soittaa vaikka francis goya.

Itse henkilönä pyyhkisin tehtaan rasvat pois virityskoneistosta ja suihkisin jotain omaa ööliä väliin. Muita liikkuvia osia perus akustisessa ei juuri olekaan. Joissain voi olla kaularauta ja kielenkorkeussäätö. Ja mä kyllä aina vähintään putsaan kitaran saadakseni siitä pois vääräuskoisten hajut ja tuoksut ja saadakseni omat paskani puhtaalle pöydälle. Vain siten keinokohdusta adoptoidusta laitteesta voi saada kehittymään oman rakkaan.

Tip Vortex
Seuraa 
Viestejä679
Liittynyt10.3.2009

Joskus otenauhojen päät saattavat vaatia pientä siloittelua jottei sormet kärsi. Myös kielten korkeus on soittajasta riippuen säädettävä (itse vaadin kielet mahdollisimman matalalle otelaudasta). Soittotyylistä riippuen voi hommata taipuisampia kieliä jos haluaa venyttää säveliä oikein tosissaan.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Mun kitarassa on alkuperäinen japanilainen tehdasviritys, ollut jo melkein 10 vuotta eikä ole tarvinnut muuttaa.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Tip Vortex
Joskus otenauhojen päät saattavat vaatia pientä siloittelua jottei sormet kärsi. Myös kielten korkeus on soittajasta riippuen säädettävä (itse vaadin kielet mahdollisimman matalalle otelaudasta). Soittotyylistä riippuen voi hommata taipuisampia kieliä jos haluaa venyttää säveliä oikein tosissaan.

Kielien pitää tietenkin olla mahdollisimman lähellä otelautaa jos ne hauluaa soimaan vireisesti.

Mitä tarkoitat taipusammilla kielillä?

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006
JuurikinNiin

Mitähän moinen meinaa.

Dont feed the troll

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007
Maalaisjärki
JuurikinNiin

Mitähän moinen meinaa.

Dont feed the troll

En ole trolli.
Katsopas kitarapaketit ja siitä se 150:pin kitara. (oulun soitin ja tarvikevälitys)

En siis todellakaan mitään kahen tonnin fenderiä ollut ostamassa.

Akustinen teräskielinen siis tämä malli.

Opettaja
Seuraa 
Viestejä1983
Liittynyt22.7.2011

Eiköhän tuo sisäänajo tarkoita juuri soittamista. Eli periaattessa pitäisi soitella tasaisesti joka puolelta otelautaa, jotta kaikki sävelet aukeaisi. Tiedä sitten onko tällä oikeasti merkitystä. Ja tuskin tämä ainakaan tuollaista vanerilaatikkoa koskee. Vasta kunnon täyspuiset tuhansien eurojen akustiset kehittyvät ikääntyessään.

Arkkimeedees
Seuraa 
Viestejä995
Liittynyt13.12.2009
JuurikinNiin
Maalaisjärki
JuurikinNiin

Mitähän moinen meinaa.

Dont feed the troll

En ole trolli.
Katsopas kitarapaketit ja siitä se 150:pin kitara. (oulun soitin ja tarvikevälitys)

En siis todellakaan mitään kahen tonnin fenderiä ollut ostamassa.

Akustinen teräskielinen siis tämä malli.

No etpä ole sitten paljon kitaroita soitellut. Mulla on vuonna 1980 hankittu musta teräskielinen Ibanez, maksoi tuolloin 1400 markkaa ja on siitä lähtien seurannut minua. Kitarahan ajetaan sisään... Noh, soittamalla sitä. Kun laitat uudet kielet ja asetat virityksen, niin sitä on soitettava niin pitkään, että viritys alkaa pysyä kohdillaan. Tuommoiseen teräskieliseen kannattaa hommata kunnon kielet, ohuet ja tunteeseen vastaavat värähtelijät. Nyrkkisääntö on taas, että mitä kalliimmat, sitä paremmat. Kielet eivät kuitenkaan niin paljoa maksa, että niissä kannattaisi säästellä, jos on kerran kunnon soittimenkin hankkinut. Ja eiku soittamaan vaan ja ankarasti.

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008

Kielet olen itse sisäänajanut niin, että uudet kielet suunnilleen vireeseen ja sitten puolesta välistä kieltä venytän varovasti mutta voimakkaasti ylöspäin, roikotan kitaraa ilmassa esimerkiksi yhden kielen varassa varovasti "pilkkien". Siinä tuntee miten kielestä venyy tyhjät pois, mutta kannattaa kohdella sitä kieltä niinkuin kaveria, että ei kerralla kiskaise tyhjiä pois Sitten vaan lopuksi kielet vireeseen ja soittoa. Ja taas virityksen tarkistus.. pikkuhiljaa alkaa vire pysymään.

Vierailija

Uudet kielet rämisevät nätisti. Kielet on sisäänajatetut sitten, kun sointi muuttuu, ja viimeistään sitten, kun kielten väliin on kertynyt tarpeeksi moskaa, jolloin niiden värikin on muuttunut hopeanharmaasta ruskeaksi.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007
Tip Vortex

Kielien korkeus on enemmän kuin hyvin kohdallaan.
Mutta tuo vähän vaivaa, kuten sanoit että, -otenauhojen päät vaatisi pientä siloittelua-.

Mutta miten tuon teen, rälläkällä, viilalla, 600sella hiekkapaperilla vai millä?

Uusimmat

Suosituimmat