Anestesian/Nukuttamisen epäonnistuminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen katsellut 4D ohjelmaa ja lukenut muistakin lähteistä (melko epäluotettavsta enkä edes muista mistä) että Nukutus voi todella epäonnistua, Ihminen on liikuntakyvytön leikkauksessa tai muussa toimenpiteessä, mutta tuntee kaiken.
Ei voi liikkua tai puhua, mutta joka ikisen asian tuntee mitä leikkauksessa tehdään.

Onko kellään ehkäpä tietoja tai tilastoja asiasta?
Asia ON totta ei ole ns. huhu tai Myytti.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Varmaan joitain yksittäisiä tapauksia on voinut sattua, mutta ei enää nykyaikana ainakaan Suomessa, tuskin muissakaan länsimaissa. Nykyään nukutuksen aikana seurataan aivosähkökäyrää, josta nähdään heti jos potilas alkaa heräämään.

Vierailija

Joku vuosi sitten tuli tv:stä, kun joku suomalainen nainen kertoi jostain kantapääleikkauksestaan. Hän oli nähnyt ja tuntenut kaiken ja osasi jopa kuvailla mitä näki ja tunsi. Oli kuulemma tehny aika kipeetä...

Saitko idean tähän siitä mtv3:n lääkärisarjasta? Eikös siinä tapahtunut tuollainen tilanne just tällä viikolla, kun naisen suupieliä korjattiin leikkauksella...

Vierailija

En saanut sarjasta ideaa vaikka Muodon vuoksi sarjan katsoinkin, sain idean tähän Kauan sitten tulleesta 4D:stä ja muusta materiaalista.

Itse suurin pelkoni on tuo epäonnistuminen, joka on erittäin epävarmaa että se tapahtuisi..

Ensiviikolla leikkaukseen : \

Vierailija
parantunut
Joku vuosi sitten tuli tv:stä, kun joku suomalainen nainen kertoi jostain kantapääleikkauksestaan. Hän oli nähnyt ja tuntenut kaiken ja osasi jopa kuvailla mitä näki ja tunsi.

Ollaanko anestesiassa silmät auki? Ja jos ei, eikö leikkaajakin jo näe, jos leikattava toljottaa silmät pyöreinä haavaansa?

Vierailija
Torchi
Ollaanko anestesiassa silmät auki? Ja jos ei, eikö leikkaajakin jo näe, jos leikattava toljottaa silmät pyöreinä haavaansa?

Anestesiassa käytettävien lihasrelaksanttien vuoksi ihminen ei kykene liikkumaan, kääntämään päätänsä tai kohdistamaan katsettaan leikkausalueelle. Tuskin kykenee avaamaan silmiäänkään.

Ja nimimerkille Samukka tiedoksi, kuten jo mainitsin tällaista ei nykypäivänä enää pääse missään tapauksessa tapahtumaan. Ennen potilaan nukutettuna/hereillä oloa seurattiin epävarmemmilla menetelmillä, nykyään aivosähkökäyrää seuraava laite ilmoittaa välittömästi jos potilaan tajunnantaso nousee liian korkeaksi.

Vierailija

Eräs tuttavani kertoi heränneensä kesken keisarinleikkauksen. Ja sanoi ruvenneensa panikoimaan tämän tapauksen jälkeen. Oisko mahollista,
että nukutusta olis kevennetty syntyvien kaksosten terveydentilan vuok-
si ja hän olisikin herännyt toivottuun aikaan.? Kun homma alkoi olla jo ohi?

Vierailija
parantunut
Joku vuosi sitten tuli tv:stä, kun joku suomalainen nainen kertoi jostain kantapääleikkauksestaan. Hän oli nähnyt ja tuntenut kaiken ja osasi jopa kuvailla mitä näki ja tunsi. Oli kuulemma tehny aika kipeetä...

Saitko idean tähän siitä mtv3:n lääkärisarjasta? Eikös siinä tapahtunut tuollainen tilanne just tällä viikolla, kun naisen suupieliä korjattiin leikkauksella...

Joskus 60-luvulla alkuasukasheimon käytössä oli tälläinen nukutusaine shamaanien vaellusmatkoja varten. No, eräs lääkäri otti ainetta mukaan yhdysvaltoihin ja teli nukutusaineella eläinkokeita ja huomasi että eläimet eivät reagoineet leikkauksen aikaisiin tapahtumiin; syke, verenpaine yms. ok. Lääkäri kokeili ko. nukutusainetta myös itseensä ja leikkaus suoritettiin normaalin kaavan mukaaan ja rouva tohtorilta poistettiin umpisuoli. Kaikki meni hyvin, leikkaus onnistui, mutta potilas oli vaimn halvaantunut jollakin tasolla ja kuuli leikkaavien lääkäreiden keskustelut ja sen lisäksi tunsi kaiken kivun, jota leikkaus aiheutti.

Kannattaa luottaa vanhoihin anestesia-aineisiin

Vierailija
cosini
Eräs tuttavani kertoi heränneensä kesken keisarinleikkauksen. Ja sanoi ruvenneensa panikoimaan tämän tapauksen jälkeen. Oisko mahollista,
että nukutusta olis kevennetty syntyvien kaksosten terveydentilan vuok-
si ja hän olisikin herännyt toivottuun aikaan.? Kun homma alkoi olla jo ohi?

Minä kun luulin että keisarinleikkaus tehdään vain puudutuksessa ja potilas on hereillä?

Vierailija
Noor
Varmaan joitain yksittäisiä tapauksia on voinut sattua, mutta ei enää nykyaikana ainakaan Suomessa, tuskin muissakaan länsimaissa. Nykyään nukutuksen aikana seurataan aivosähkökäyrää, josta nähdään heti jos potilas alkaa heräämään.
Ei pidä paikkaansa. Kyllä tätä tapahtuu yhä.
Kirjoitin omasta heräämiskokemuksestani tuonne "Nukutuskokemuksia"-ketjuun, mutta tännehän tuo oikeastaan kuuluisikin, joten kopioin sen tähän alle:

Minut nukutettiin kilpirauhasleikkausta varten pari kuukautta sitten. Kesken nukutuksen koin jonkinlaisen tajunnanpiikin, eli heräsin, mutta en ollutkaan hereillä.

Ensin muistan, että minut vietiin leikkaussaliin, siellä minulle annettiin tiputuksen kautta jotain nukutusainetta ja samantien nukahdin.
Seuraava muistikuva on, että heräsin pimeässä. Vaistosin, että ympärilläni puuhastelee ihmisiä, mutta en kyennyt näkemään heitä. Kuulin myös vaimeita kilahduksia ja kummallisen huminan. Yritin nousta ylös, mutta tajusin, etten pysty liikkumaan. Sitten tajusin, että hetkinen, nythän minun pitäisi olla siellä leikkauksessa, mutta miten on mahdollista, että tiedostan asian, ja ajattelen mielessäni. Aluksi tilanne tuntui lähinnä huvittavalta (kiitos ilmeisesti tehokkaiden esilääkkeiden), mutta sekunninsadasosaa myöhemmin säikähdin ihan tosissani, että -APUA- olenko herännyt kesken leikkauksen. Muistan ajatelleeni, että kaipa se on hyvä, etten kuitenkaan tunne mitään. Sitten tuskastuin, entä jos alan kuitenkin tuntea jotain, ja kauanko tässä pitää maata, leikkaushan kestää pari tuntia, kai sitä sitten pitäisi yrittää itse nukahtaa. Sitten nukahdin, ja muistan nähneeni unia jonkinaikaa. Sen jälkeen seuraava muisto onkin heräämö.

Leikkauksen jälkeen heräsin monena yönä samaan painajaiseen, jossa tunsin, että joku kopeloi kaulaani, ja kuulin samanlaisia vaimeita ääniä kuin kesken nukutuksen mm. kummallisen huminan. Mietin, olisiko tuo humina voinut olla hengityskone. Ja olivatko nuo unet jotain alitajunnan muistutuksia leikkauksesta. Toisaalta onhan minulla aina ollut vilkas mielikuvitus..
Jälkikäteen kysyin lääkäriltäni, näkyykö leikkaus- tai nukutuskertomuksessani jotain äkillistä verenpaineen nousua tms, joka voisi paljastaa tuon tajunnanpiikkini. Ja kyllä, sieltähän se löytyi. Tajunnanpiikkini ajoittui ilmeisesti hetkeen juuri ennen sitä, kuin alettiin leikata.

Itse siis selvisin aika helpolla, mutta huonomminkin olisi voinut käydä, mitä jos en olisi nukahtanut uudelleen? Vaikka tuo kokemus ei tapahtumishetkellään tuntunut kovinkaan pelottavalta, aiheuttaa se näin jälkikäteen kylmiä väristyksiä. Mitä, jos joudun joskus uudestaan leikkaukseen, ja koen uuden tajunnanpiikin, mutta sillä kertaa huonompana ajankohtana.

Tuohon Samukan mainitsemaan 4D-dokumenttiin (tuli eilen uusintana) oli poimittu vain kaikkein pahimpia tapauksia, jotka onneksi ovat hyvin harvinaisia.

Samukka
Olen kuullut, että noin joka 1000 nukutuksessa menee jotakin pieleen. Luku tuntuu huimalta, mutta pitää muistaa, että siinä on mukana myös tällaiset lievemmät tapaukset kuin esimerkiksi minä.

Vielä tuohon heräämiseen kesken keisarinleikkauksen. Kyseisessä leikkauksessa nukutus pyritään pitää kevyempänä, jolloin on paljon suuremmat mahdollisuudet, että potilas alkaa heräillä liian aikaisin. Esim. anopillenikin on käynyt niin. Jos kyse on suuremmasta leikkauksesta, on paljon epätodennäköisempää, että jokin menisi pieleen. Mutta sitäkin siis tosiaan kyllä sattuu ja tapahtuu.

Miten sinulla Samukka meni leikkaus / nukutus?

Terv. Sara

Vierailija
Minut nukutettiin kilpirauhasleikkausta varten pari kuukautta sitten. Kesken nukutuksen koin jonkinlaisen tajunnanpiikin, eli heräsin, mutta en ollutkaan hereillä.

Ensin muistan, että minut vietiin leikkaussaliin, siellä minulle annettiin tiputuksen kautta jotain nukutusainetta ja samantien nukahdin.
Seuraava muistikuva on, että heräsin pimeässä. Vaistosin, että ympärilläni puuhastelee ihmisiä, mutta en kyennyt näkemään heitä. Kuulin myös vaimeita kilahduksia ja kummallisen huminan. Yritin nousta ylös, mutta tajusin, etten pysty liikkumaan. Sitten tajusin, että hetkinen, nythän minun pitäisi olla siellä leikkauksessa, mutta miten on mahdollista, että tiedostan asian, ja ajattelen mielessäni. Aluksi tilanne tuntui lähinnä huvittavalta (kiitos ilmeisesti tehokkaiden esilääkkeiden), mutta sekunninsadasosaa myöhemmin säikähdin ihan tosissani, että -APUA- olenko herännyt kesken leikkauksen. Muistan ajatelleeni, että kaipa se on hyvä, etten kuitenkaan tunne mitään. Sitten tuskastuin, entä jos alan kuitenkin tuntea jotain, ja kauanko tässä pitää maata, leikkaushan kestää pari tuntia, kai sitä sitten pitäisi yrittää itse nukahtaa. Sitten nukahdin, ja muistan nähneeni unia jonkinaikaa. Sen jälkeen seuraava muisto onkin heräämö.

Leikkauksen jälkeen heräsin monena yönä samaan painajaiseen, jossa tunsin, että joku kopeloi kaulaani, ja kuulin samanlaisia vaimeita ääniä kuin kesken nukutuksen mm. kummallisen huminan. Mietin, olisiko tuo humina voinut olla hengityskone. Ja olivatko nuo unet jotain alitajunnan muistutuksia leikkauksesta. Toisaalta onhan minulla aina ollut vilkas mielikuvitus..
Jälkikäteen kysyin lääkäriltäni, näkyykö leikkaus- tai nukutuskertomuksessani jotain äkillistä verenpaineen nousua tms, joka voisi paljastaa tuon tajunnanpiikkini. Ja kyllä, sieltähän se löytyi. Tajunnanpiikkini ajoittui ilmeisesti hetkeen juuri ennen sitä, kuin alettiin leikata.

Luulen, että olit jo heräämössä siinä kun heräsit ja näit unia.

Kummalista, että tuon dokumentin potilaat eivät ole miljonäärejä, kun tunnetusti jenkeissä saa potilasvahingoista suuret korvaukset.
Heidän tapauksessa ainoa aine, joka olisi toiminut oli laamaannuttava aine, mutta puudutus- ja nukutusaine ei.
Tämä heidän "immuniteettinsa" olisi helppo todistaa pysymällä hereillä kun käytetään pelkkää nukutusainetta. Puudutusaineimmuunin voisi todistaa vaikka antamalla puudutusainetta, peittämällä silmät ja he osaisivat silti kertoa koska joku koskettaa heitä.

Vierailija
Sara

Samukka
Olen kuullut, että noin joka 1000 nukutuksessa menee jotakin pieleen. Luku tuntuu huimalta, mutta pitää muistaa, että siinä on mukana myös tällaiset lievemmät tapaukset kuin esimerkiksi minä.

1/1000 todennäköisyys on mielestäni aika hyvä. Eli varsin huoleti voi mennä leikkaukseen/nukutukseen. Joillekin ei riitä, vaikka se olisi 1/100000. Ajatellaan, että jos se sittenkin olen minä, joka olen valveilla leikkauksessa. Vähän suhteellisuuden tajua kehiin, ki-toos. En tällä viittaa mitenkään nimimerkkiin Sara.

Tilastoja minulla ei ole, mutta luulisin, että tämän päivän tilanne on paljon parempi, kuin 1/1000 nukutuksesta onnistuminen. Eikö se 4D-dokumentin tapaus ollut jostain 90-luvulta? Kai lääketiede on kehittynyt niistä ajoista, eli onnistumistodennäköisyydet ovat jotain aivan muuta, kuin promilleja.

Vierailija
Nuuskamuikkunen

Luulen, että olit jo heräämössä siinä kun heräsit ja näit unia.
En usko, että heräämössä sentään. Mahdollisempana pitäisin sitä, että tuo olisi tapahtunut heti leikkauksen jälkeen yhä ollessani leikkaussalissa, siellä kun minut ensin heräteltiin kertaalleen ennen kuin siirrettiin heräämöön.

Lääkärini oli kuitenkin hyvinkin vahvasti sitä mieltä, että tuo tajunnanpiikki ajoittui juuri tuohon hetkeen ennen kuin varsinaista leikkausta aloitettiin, koska silloin mittareissa oli näkynyt tuo hetkellinen verenpaineen nousu.
Tuolloin on siis hyvinkin mahdollista, että esimerkiksi pyristelin vielä tuossa vaiheessa nukutusainetta vastaan, mutta lopulta kuitenkin nukahdin. Ja toivonkin, että kyse olisi ollut siitä.
Missä vaiheessa tuo sitten tapahtuikaan, sitä ei tiedä kukaan.
Jokatapauksessa epäonnistuneesta anestesiasta puhutaan (kuulemma) aina silloin, jos potilas muistaa jotain asioita (esim. unia) siltä ajalta, jolloin hänen olisi vielä pitänyt olla narkoosissa. Muistikuvani ovat siis nukutusaineen laitto käteen, tajuttomuus, herääminen, tajuttomuus ja herääminen heräämöstä. Eli tajuttomuusjaksoja oli mielestäni kaksi kappaletta, unista en osaa sanoa, mihin vaiheeseen ne tarkalleen sijoittuivat. Henkilökohtaisesti minulle on oikeastaan ihan sama missä vaiheessa tuon tajunnanpiikin sain, yhtälailla se mielessä kummittelee.
Ei sillä sikäli ole mitään suurempaa merkitystä minulle, ihan vaan jännä pohdiskella.

Tuosta 4D-dokumentista vielä sen verran, etten itse pitänyt sitä kaikilta osiltaan kovinkaan uskottavana. Esim. eräskin nainen kertoi, että hän yritti nielaista, mutta ei pystynyt koska kurkussa oli hengitysputki. Jos hän ei pystynyt liikkumaan, niin mitenhän se nielaisu olisi onnistunut, vaikka ei hengitysputkea olisi ollutkaan??

-Sara

Vierailija
borri317
Mulla on kova toleranssi dekstrometorfaanille. Ilokaasu ei vaikuta mitenkää.

Mistä sitä saisi? Eikös sillä ole viihdekäyttöönkin soveltuvia vaikutuksia pieninä määrinä?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat