Kirpputorit

Seuraa 
Viestejä1112
Liittynyt24.2.2011

Mitä mieltä olet, onko Suomessa riittävästi kirpputoreja vai pitäisikö niitä olla enemmän?

Entä kumpi on parempi käytäntö, se, että myyntipaikka vuokrataan vai se, että tuodaan ilmaiseksi ilman mitään maksua tavaraa myyntiin, josta kirpputorin pitäjä saa rahat?

Voisiko kauppojen tai suurempien marketeiden yhteyteen laittaa kirpputoria?

Kommentit (15)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

käytännössä lienisi parempi, että valtio tarjoaisi tilan ja työntekijät kirpputoreihin niin tavaroiden hinta pysyisi järkevänä. työttömät saisivat kaupan alan työharjoitusta jne..

esim. korkeat pöytävuokrat Mansessa näkyvät selkeästi käytettyjen tavaroiden ylihintaisuutena.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija
karahka
Mitä mieltä olet, onko Suomessa riittävästi kirpputoreja vai pitäisikö niitä olla enemmän?

Kirpputorien / käytetyn tavaran kauppojen määrä kasvaa huonoina taloudellisina aikoina, ja vähenee hyvinä. Omassa kotikaupungissani on nyt ainakin puolet vähemmän kirpputoreja / käytetyn tavaran kauppoja, kuin 90-luvun alkuvuosina. Tästä voidaan päätellä että taloudellisesti kaupungillani pyyhkii hyvin, eli kirpputoreille ja käytetyn tavaran kaupoille ei ole tarvetta.

Eli kirpputorien määrä on aina kysyntään nähden sopiva.

Itse en ole koskaan pitänyt kirpputorityyppisistä halleista, mutta käytetyn tavaran kaupat ovat ihan mukavia, ne muistuttavat tavarakauppoja eli myytävä tavara on järjestetty tavaratyypin mukaan, ei sikin sokin satunnaista tavaraa lukemattomissa myyntipöydissä kuten kirpputorilla. Jotkut ihmiset ehkä tykkäävät tonkia tavarakasoja, mutta minä haluan katsastaa vain itseäni kiinnostavia tavaroita. Jos etsin vaikka kirjoja, niin ei minua kiinnosta tonkia niitä vaikkapa korkokenkien ja vyönsolkien seasta, vaan haluan, että kaikki myynnissä olevat kirjat ovat yhdessä ja samassa paikassa.

Vierailija

Nuo käytetyn tavaran kaupat kuulostavat korviini kalliilta..
Mieluummin kävisin itse myyntipöydän taakse kirpputorilla ja houkuttelisin ostajaa (tai torin pitäjä myisi kohtuullista pöytävuokraa vastaan tavaroitani).

EI ilmaiseksi ilman mitään maksua tavaraa myyntiin, josta kirpputorin pitäjä saa rahat

Monin paikoin tuntuu olevan jollain jälleenmyyjällä iso varasto sukkia yms muuta tehdastavaraa myynnissä, liekö poisteltavia tavaroita jostain firmasta?

Narisevat asiakkaat joista olen usein ollut korvanmitan päässä: ei ole pakko tulla ostamaan, eikä minun olisi pakko tulla tänne esittelemäänkään näillä hinnoilla (omia tai suvun jäänteitä, joskus jopa keräily- tai ikivanhoja esineitä, design laseja tai maljakoita).

Itsemyyntitiloja/pöytiä edullisesti pitäisi olla enemmän, markettienkin yhteydessä.

Edit: omalta kirppikseltäni löytyi ihminen joka toimittaa keräyksiin esimerkiksi myymättä jääneitä vaatteita, joten hyödynsin tätä myyjää. Vaikka osa teini-ikäisestä aikuistuvaan lapseen-vaatteet menevätkin yleensä hyvin kaupaksi, kun osaa hinnoitella ne.

Vierailija
karahka

Entä kumpi on parempi käytäntö, se, että myyntipaikka vuokrataan vai se, että tuodaan ilmaiseksi ilman mitään maksua tavaraa myyntiin, josta kirpputorin pitäjä saa rahat?

Voisiko kauppojen tai suurempien marketeiden yhteyteen laittaa kirpputoria?

Kauppojen ja markettien yhteydessä olisi oikein hyvä paikka.

Minusta hyviä kirpputorikäytäntöjä on jo olemassa.Tavaroita tuodaan ilmaiseksi ja työttömät kunnostelevat niitä tilavissa työpajoissa. Siellä päällystetään sohvia, leikataan matonkuteita ja kudotaan mattoja. Siellä tehdään myös taidetta.

Jos saisin päättää, siellä olisi kansalaisopiston opettajalle paikka ja lisäisin tarvikersenaalia pajuilla, savella, kivillä ja oljilla.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Kirpputorihallit saisi olla tasaisemmin sijoitettuna kaupungeissa. Tuntuu olevan kirpputoriryppäitä teollisuusalueilla, ja sitten yksittäisiä pikkuisia kirppiksiä lähiöiden ostarien yhteydessä. Kirpputorien pitäisi olla lähempänä ihmisiä. Teollisuusalueille on usein huonommat julkiset yhteydetkin. Lähiöiden pikkukirppiksillä en juuri käy, koska tuntuu löytyvän vain lasten ja naisten vaatteita, akkojen lehtiä sekä vanhoja keskitason leffoja...

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

o
Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt16.11.2005

Ajan mittaan tuntuu joko suhteellisuuden taju vääristyvän tai ahneus kasvavan. Uusissa puodeissa hinta on usein kohdallaan, mutta ajan kanssa hinnat vaikuttavat kohovan lähelle kaupan hintoja, mikä ei ole ollenkaan mielekästä käytetystä. Silloin paikat alkavat muodostua kaatopaikoiksi joisssa tavara ei enää kierrä.

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

karahka
Seuraa 
Viestejä1112
Liittynyt24.2.2011

Jotenkin olen aina viihtynyt kirpputoreilla. Siellä on mukava, oma tunnelmansa joka kolkassa ja esineessä. Saisi olla ehkä tuollaisia käytetyn tavaran kauppoja enemmän.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Itse en ole toistaiseksi Facbookin kirppareilta ostanut mitään, vaikka seuraan paria kaupunginosakirpparia. Sitä vastoin sain aikaiseksi myydä siellä parit virheostokset (vaatteita), ja helppoa oli kuin heinänteko, kunhan ensin vaan piti löytää ladattavat akut kameraan ja ladata ne. Jäi hyvä mieli. Siellä näyttää kyllä kauppa käyvän hyvin, varsinkin, jos pyrkii ottamaan/kuvankäsittelemään nätit valokuvat.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

^Joo, meikäkin on myynyt. Kirjoja, huonekaluja ja jotain irtotavaraa. 

Roskalavaryhmään olen lahjoittanut kamaa ja viime viikolla sian sieltä parvekekaluston.

Hämmentää.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Kirpputorikaupoista olen ostanut jonkin verran vaatteita ja astioita, taulunkehyksiä.

Eräs ystäväni lakkasi ostamasta vaatteita kirppareilta, kun sai jonkin ötökän (koiperhosia?), ja niiden hävittämisestä oli iso riesta. Jos ostaa jotain, kannattaa heti heittää vaate heti pyykkiin.

Uusimmat

Suosituimmat