Auton pölykapselit

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Jännä juttu, mutta ei ole koskaan selvinnyt mikä tarkoitus pölykapseleilla on.

Jos katsoo tarvikeosia niin niitä myydä pölykapseleina ja koristekapseleina.

Eli ei ole selkeetä tieto muillakaan.

Itellä ei oo koska pitää säätää ilmanpaineita, niin ajettavuus on paras mahdollinen.

2.5 baaria laitan aina talvipyörään. Ei mahdu niihin vanteisiin kun venttiilit on edessä.

Kommentit (13)

Vierailija

Autoilun alussa tiet oli kehnoja ja renkaat heikkoja jonka yhdistemä teetti rengastöitä tiuhaan. Oli jopa yhdellä mutterilla kiinni olevia jotta vaihto sujui. Pöläri suojasi kiinnitystä niin että sen sai ilman harjaamisia ja pesuja tehtyä.
Jäi perinne säilyttää ne osin samasta syystä, vaikka tarve vaihtaa on hyvin pieni matkan kuluessa. Niillä peittää hyvin halvan peltiivanteen.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Kun minä olin tiäremiähen ikäinen ja kokoinen, niin nuo pölykapselit oli todella umpinaisia kapseleita, jotka suojasi pultteja pölyltä ja lialta. Nyt ne ovat rei'itettyjä alumiinivanteiden muovisia jäljitelmiä ja niillä on vain koristearvoa. Paitsi Rellussa ne pitää vanteita kuosissaan, jotta ajo olisi tasaisempaa.

Kauniiden alumiinivanteiden myötä pölykapselit ovat häviämässä. Nykyisin köyhät peittää niillä ruosteisia ja rumia peltivanteitaan.

Vierailija
ovolo
Nyt ne ovat rei'itettyjä alumiinivanteiden muovisia jäljitelmiä ja niillä on vain koristearvoa.



Höpsis, niillähän on useita funktioita.

- Bensankulutuksen pieneneminen aerodynaamisuudella
- Vähempi pulttien likaantuminen, suojaus
- Vähemmän lumen ja jään kiinnittymistä vanteelle parantaa tasapainoa
- Jos pultti irtoaa, se jää kolisemaan kapseliin ja kuski havahtuu

Sitä paitsi myynnissä on useista eri metalleista valmistettuja kapseleita

Vierailija

Vanne suunnitellaan mahdollisimman kevyeksi, eikä sama muoto palvele aerodynamiikkaa hyvin. Pöläri on kevyt muotokappale. Vanteen sisempi osa kerää paskaa tuhdin kerroksen ja joskus se irtoaa paloina ja vie tasapainon. Peskää vanteet ennen kuin viette renkaan vaihtoon. Erillaisilla jäähdytysaukoilla ei arkikäytössä ole merkitystä kuin vain jossain vuoristoajossa.

Vierailija
tiäremiäs
Jännä juttu, mutta ei ole koskaan selvinnyt mikä tarkoitus pölykapseleilla on.




Kuumentavat jarruja, likastavat vanteet jarrupölyllä, naarmuttavat ja siten ruostuttavat teräsvanteita, lisäävät jousittamatonta massaa, vaikuttavat pyörän tasapainotukseen negatiivisesti.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Itse ostin sellaiset polttoainetta säästävät pölykapselit. Myyjän mukaan niiden energiakenttä on tehty autolle ihanteelliseksi, ilmeisesti jollain pyörimisliikettä mukailevilla keraamikuiduilla. Pakko myöntää että on toiminut. Bensan kulutus oli ennen 7,2 l/100km, nyt vain 7,0.

くそっ!

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Ronron
Itse ostin sellaiset polttoainetta säästävät pölykapselit. Myyjän mukaan niiden energiakenttä on tehty autolle ihanteelliseksi, ilmeisesti jollain pyörimisliikettä mukailevilla keraamikuiduilla. Pakko myöntää että on toiminut. Bensan kulutus oli ennen 7,2 l/100km, nyt vain 7,0.



Ei tuollaisia säästöjä voi mitenkään tulla, koska vanteet ovat kuitenkin vain pieni osa sivupinnasta. Toisekseen umpioimalla vanteet estyy osaltaan myös jarrujen jäähdytys. Jousittamaton massakin kasvaa ja ajo-ominaisuudet huononevat.

Vierailija

Tuota krääh köh köh. Missä arkiajossa jarrut ylikuumenee? Tavallisesti niitä ei käytetä silloinkaan tehokkaasti kun olisi pakko. Radallahan ne tahtoo kuumeta niin että käryää.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
tietää
Tuota krääh köh köh. Missä arkiajossa jarrut ylikuumenee?

Esimerkiksi vuoristoissa tai muissa erittäin pitkissä alamäissä, mutta niitä ei juurikaan esiinny Suomessa.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Ronron
Itse ostin sellaiset polttoainetta säästävät pölykapselit. Myyjän mukaan niiden energiakenttä on tehty autolle ihanteelliseksi, ilmeisesti jollain pyörimisliikettä mukailevilla keraamikuiduilla. Pakko myöntää että on toiminut. Bensan kulutus oli ennen 7,2 l/100km, nyt vain 7,0.



Nyt on kyllä jotain koijattu... Miten pyörimistä voi myötäillä materiaalivalinnalla?

Uusimmat

Suosituimmat