Koulukiusaaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ajattelin avata uuden ketjun aiheesta koulukiusaaminen, koska se tuntuu lisääntyvän jatkuvasti, tai sitten siihen vain kiinnitetään nyt enemmän huomiota ennen. Onko teillä kokemusta kiusaamisesta, joko kiusaajana tai kiusattuna? Mikä teidät sai kiusaamaan tai miten teitä on kiusattu? Miten asiaan voisi puuttua, miten sen voisi lopettaa ja mistä se johtuu?

Olin itse koulukiusattu koko kouluajan lukioon asti. Siellä se vähitellen loppui vaikka nälvimistä sai silloinkin kuunnella aina silloin tällöin. En tiedä mitä tein väärin, koska pukeuduin samalla tavalla kuin muut, olin normaalipainoinen eikä minulla ole edes puhevikaa. Ainoa outous taisivat olla kissansilmäni ja silmälasini, joita ei ollut monella tytöllä. Nyt aikuisena ymmärrän että kiusaajat purkivat omaa pahaa oloaan, vähemmyyden tunnettaan tai aggressioitaan minuun, koska olin hiljainen ja hyvä koulussa, mutta nuorena en voinut käsittää miksi minut oli valittu silmätikuksi. Meni kauan ennen kuin kykenin päästämään irti katkerista kostonajatuksista, ja kun eräs kiusaajani tappoi itsensä ollessani 17-vuotias olin aidosti iloinen siitä, että ainakin yksi kusipää oli poissa tästä maailmasta aiheuttamasta kipua muille ihmisille. Nyt en enää muistele noita aikoja surullisena, vaan pikemminkin hämmentyneenä siitä, miten helppoa toista on satuttaa pelkillä sanoilla.

Sivut

Kommentit (74)

Vierailija

Miten helppoa on sitten kiusaamista näkevän puuttua asiaan? Luokassa vallitsee useimmiten tarkka arvojärjestys ja jos menet puolustamaan kiusattua yleensä sinua itseäkin ruvetaan kiusaamaan.

Vierailija
Coach
Miten helppoa on sitten kiusaamista näkevän puuttua asiaan? Luokassa vallitsee useimmiten tarkka arvojärjestys ja jos menet puolustamaan kiusattua yleensä sinua itseäkin ruvetaan kiusaamaan.

Tuo on totta. Yleensä asiaan puuttuvan pitäisi olla jollakin muulla luokalla tai vanhempi kuin kiusattava/kiusaajat, silloin sekaantumisella voisi olla suurempi vaikutus.

Vierailija

Yleensä myös opettajan puuttuminen saattaa kiihdyttääns. koulun ulkopuolista kiusaamista, jossa henkilöä kiusataan esimerkiksi koulumatkoilla. Myös opettajalle kertojan tilanne saattaa muuttua tukalaksi.

Vierailija

Minä olen käynyt koulut lukiosta lähtien Ruotsissa. Kiusaaminen oli aika vähäistä lukiossa, mutta ehkä siksi että se oli maksullinen yksityinen koulu. Mutta olihan sielläkin hieman kiusailua.

Minä menin aina väliin kun huomasi kiusaamista. En edes ajatellu mitä muuta sanoisivat. En ole koskaan ollut arka. Menin väliin vaikka tiesin että ehkä minuakin alettaisiin kiusaamaan. Noo, minua ei suoranaisesti yritetty kiusata, mutta he leikki mykkäkoulua aina muutaman päivän sen jälkeen kun sanoin vastaan heille, eivät olleet näkevinäänkään minua. Noo minä siitä välittänyt, olin kuin ennenkin, puhelias ja sosiaalinen. Ja lopulta he hyväksyi sen että olen tällainen. Tykkäsivät jopa että on hyvä että edes joku uskalsi sanoa vastaan heille.

Nyt aikuisena olen kolleegani kanssa ollut katsomassa muutamassa koulussa sitä menoa. Tulimme siihen tulokseen että opettajille pitäisi antaa enemmän valtuuksia koulussa. Ja että suurin vastuu on lasten vanhemmille lastensa kasvatuksesta. Ja että koulusysteemiä olisi muutettava. Mutta tiedämme että sellaista ei tule tapahtumaan noin vain.

Vanhemmat tekee töitä, he ei ehkä jaksa lapsiansa kasvattaa iltaisin ja pyhin. Koulussa toki kasvatetaan mutta opettajilla ei ole mitään valtuuksia lapsien suhteen. Lapset on vanhempien lapsia.

Jotta koulukiusaamisesta ei päästä noin vain eroon. Lapset tietävät jo kiusatessaan että mitään sen suurempaa ei tapahdu heille. Kuoluissa on mahti/valta annettu lapsille. Niin ainakin täällä on asiat.

Vierailija

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... C9003CA7EC
http://www.mll.fi/ajankohtaista/ala_sul ... aminen_on/

Onhan niitä maailman sivu, kun on ollut koulujakin.
Nykyään ehkä vähän paremmin pidetään lukua.

Tänä päivänä julkinen ala- tai yläaste on kyllä opettamisen kannalta huonoin paikka, ei ne ole samanlaisia kuin omilla vanhemmilla oli.
Syitä on nykyään useita, muttei kyläkoulujen sulkeminen ja suurien oppilasmäärien ahtaaminen samaan kouluun kyllä parannakkaan.

Vierailija
Desi
... kiusaajat purkivat omaa pahaa oloaan, vähemmyyden tunnettaan ...

Kyllä tähän maailmaan mahtuu sellaisiakin kiusaajia, jotka eivät yllä mainittua tee, vaan pitävät puhtaasti itseään muita parempina. Lisäksi heiltä puuttuu kyky tuntea empatiaa. Eli toisen kärsimys ei heitä liikuta.

Epäilen, että osalla nuorista kiusaajista on myös halu luoda itselleen tietynlaista kovan pojan mainetta.

Vierailija
kingofthelake

Kyllä tähän maailmaan mahtuu sellaisiakin kiusaajia, jotka eivät yllä mainittua tee, vaan pitävät puhtaasti itseään muita parempina. Lisäksi heiltä puuttuu kyky tuntea empatiaa. Eli toisen kärsimys ei heitä liikuta.

Epäilen, että osalla nuorista kiusaajista on myös halu luoda itselleen tietynlaista kovan pojan mainetta.

Eikä se aina ole pelkästään yhden tekemää, luokan yhteistä painetta purataan yhteen luokasta, syyksi voi olla kun on pitkä tai tumma tai lihava tai asuu kaukana koulusta tai vanhempiin liittyvää, ei syytä aina edes ole. Peruspsykologiaa.

Vierailija
kingofthelake

Oli minulla tuollaisiakin kiusaajia, ei kovin montaa tosin. Murrosikäisten empatian tuntemisen kyky kehittyy vielä, joten ei se kovin yllättävää ole että heitä ei hetkauta pätkääkään vaikka kiusattu itkisi heidän nenänsä edessä. Tosin tuntuu että joidenkin aikuisten kyky tuntea empatiaa on lähes yhtä olematonta. Siitäkin syystä kiusaaminen ei rajoitu vain kouluihin vaan sitä on myös työpaikoilla. Mutta miten siihen pitäisi puuttua?

Vierailija

En viitsinyt lukea kysymyksen tomia sisältöjä, mutta rakkaat kanssa ihmiset: Koulukiusaamista ei ole olemassa. Kiusaus on todellisuudessa vanhempien välinpitämättömyyttä tai voimattomuutta. Vanhemmat ja opettajat sekä oppilaat lokeroivat liikaa kouluissa tapahtuvia asioita.

Juudas joutui hirteen omankäden kautta koska kavalsi Jeesuksen. Kuinka TÄMÄN HENKISEN OPETUKSEN JÄLKEEN KUKAAN LAPSI USKALTAA SUOJELLA OMAA YKSITYISYYTTÄÄN.

jESSE OLI TOINEN HELVETIN eNKELI! ILMAN MOOTTORIPYÖRÄÄ

Vierailija

Tämä on turha topicci, ihmisten halua sortaa heikompiaan ei voida kytkeä pois.

Kaikki siis viherhippeilemään ja tuomaan rauhaa ja rakkautta!

Vakavana: Make love. Not war.

Vierailija

Itse olin koulukiusattu ja en pitänyt siitä ollenkaan. Niinpä koinkin erittäin vastenmieliseksi sen kun paskajätesakki huumasi minut pariin otteeseen about 10 sitten: jouduin kokemaan helvetin. Ei se siihen loppunut vuosi sen jälkeen alkoi järjestetty itsemurhaanvainoaminen tekoyskineen ja yöllisine seiniin koputteluineen ja pahinta ehkä oli pikkulasten mukaan ottaminen, koska he estoitta ja valtaisalla joukolla alkoivat matkimaan yllättäen pientä vikaani ja se oli juuri se, mitä ala-asteella vihasin yli kaiken.
Tähän umpimielisairaaseen hengiltäkiusaamisleikkiin ilmoitettiin minulle tärähtäneimmä ja törkeästi ihmisoikuksiani loukkaavat säännöt. Jos ilmiannan poliisille, niin perseryssä murhaa minut. Se mikä tässä minua ihmetytti tässä, oli se, että poliisi tuntui olleen koko huumattuna kiusaamiseni ajan paikalla. Ajattelin, että miten olisi poliisijoukolle yli 20 vuoden vankeustuomio: onko kannatusta?

Vierailija
HaZe

Eli koska sitä ei voida kitkeä pois siitä ei pitäisi puhua? Samalla voisit sanoa että syövästä on turha puhua ja sitä on turha tutkia koska solut tulevat aina jakautumaan epäsäännöllisesti eikä syöpää voida luultavasti ikinä poistaa maailmasta kokonaan. Pöh, sanon minä. Taitaa olla kyse enemmän laiskuudesta ja empatian puutteesta kuin heikompien sortamisesta.

Vierailija
Desi
HaZe

Eli koska sitä ei voida kitkeä pois siitä ei pitäisi puhua? Samalla voisit sanoa että syövästä on turha puhua ja sitä on turha tutkia koska solut tulevat aina jakautumaan epäsäännöllisesti eikä syöpää voida luultavasti ikinä poistaa maailmasta kokonaan. Pöh, sanon minä. Taitaa olla kyse enemmän laiskuudesta ja empatian puutteesta kuin heikompien sortamisesta.

HaZe: Niin juuri, miksi sitten luulet, että ihmiset tappavat itseään? Ei tämä ole yhtään turha.

Vierailija
Desi
Tosin tuntuu että joidenkin aikuisten kyky tuntea empatiaa on lähes yhtä olematonta. Siitäkin syystä kiusaaminen ei rajoitu vain kouluihin vaan sitä on myös työpaikoilla. Mutta miten siihen pitäisi puuttua?

Vaikeaahan siihen on puuttua. Kiusaaminen on mahdollista juuri sen vuoksi, että uhri ei syystä tai toisesta voi puolustaa itseään. Uhri on useimmiten puun ja kuoren välissä. Puolustautuminen voisi eräissä tapauksissa jopa pahentaa tilannetta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat