Iltataivaalla näkyvien planeettojen liike

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen ihmetellyt iltataivaalla näkyviä planeettoja Venusta ja Jupiteria, lähinnä niiden liikettä toisiinsa nähden. Noin kolmen viikon aikana ei niiden näennäinen välimatka ole muuttunut.
yhtään. Katselin illalla kaukoputkella vielä Jupiteria ja näin kolme kuuta, neljäs oli piilossa ilmeisesti jupiterin takana.
Nyt on hienot kelit seurailla näitä planeettoja ja Jupiterin kuiden liikkeitä

Kommentit (3)

omar
Seuraa 
Viestejä212
Liittynyt29.6.2009

Muutama viikko sitten oli sellainen tilanne, että vielä maapallon kuu oli kolmantena kappaleena tasavälein. Venus-Jupiter-Kuu.

Itse seuraan tilannetta Stellarium ohjelmaa apuna käyttäen ja lähinnä eläinradan tähdistöjen kannalta. Olisi mielenkiintoista tietää kuka on eläinradan jakanut kahteentoista osaan jne.

Venus oli tuolloin muutama vikko sitten lukkiutunut Vesimiehen tähdistöön, Jupiter Kaloihin ja Kuu oli Härän tähdistössä. Kaikki tasavälein.

(Seuraan tilannetta käyttäen myös Koraania ja viljapeltokuvioiden tähtikarttoja.).

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5297
Liittynyt9.1.2011
E.N.K
Nyt on hienot kelit seurailla näitä planeettoja ja Jupiterin kuiden liikkeitä

Kävelin sunnuntai-iltana kotiin rautatieasemalta (n. 6km) juuri Venuksen ja Jupiterin suuntaan. Niitä tuli sitten tuijoteltua. Sirius ja Betelgeuse olivat aika mitättömiä verrattuna noihin kahteen. Nopeasti pakastuvasta ilmasta johtuen, Venuksen kirkkaus riitti aiheuttamaan iltatahden ympärille vielä hienon halon.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Vierailija
E.N.K
Olen ihmetellyt iltataivaalla näkyviä planeettoja Venusta ja Jupiteria, lähinnä niiden liikettä toisiinsa nähden. Noin kolmen viikon aikana ei niiden näennäinen välimatka ole muuttunut.
yhtään.

Mielen harhaa. Kyllä niiden keskeinen asema muuttuu - hitaan laisesti tosin näin ihmisen näkövinkkelistä. Itseasiassa pieniä muutoksia on tarkkaan tarkasteltuna havaittavissa ihan eri päivien (iltojen) välilläkin.

Tuolla on näppärä sovellus, jolla voi hieman seurailla noiden taivaankappaleiden liikkeitä eri ajankohtina:

http://www.ursa.fi/extra/tahtikartta/

Sinne vain näpyttelemään eri päivämääriä ja seuraamaan tilanteen kehitystä taivaankannella. Esimerkiksi 15.3.2012 tienoilla näyttäisi Jupiter ja Venus olevan melko lähellä toisiaan.

Uusimmat

Suosituimmat