Sivusilmä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen monta kertaa ihmetellyt sitä että kun menee pimeään tilaan niin monesti ne asiat (tavarat) näkee paremmin kun katsoo siitä itse kohteesta vähän sivuun. Monet muutkin ovat varmasti huomanneet tämän. Menin äsken terassille ja katsoin taivaalle. Näen tuon kirkkaan tähden paljon paremmin jos en katso suoraan siihen vaan vähän viereen. Mistä tämä johtuu? Enkä kyllä edelleenkään tiedä mikä se kirkas tähti on joka näkyy tuolla eteläisellä taivaalla (matalalla) kirkkaimpana, mut siitä ei tässä ollut kysymyskään.

Kommentit (9)

Vierailija

Ei siinä ole mitään ihmettelemistä. Noin sen kuuluu ollakin. En muista tarkkaa selitystä, mutta silmä havaitsee valoa reunoilta ja värit keskeltä, tai jotenkin. Minua viisaammat kertokoon paremmin.

Vierailija

En jaksanut Baltin linkkiä lukea, mutta tuo "ilmiö" johtuu siitä, että silmän verkkokalvolla on tappi- ja sauvasoluja, joista sauvat havaitsevat valoa ja tapit värejä. Sauvoja on enemmän verkkokalvon reunoilla ja tappeja keskellä, siinä terävimmän näön alueella.

Vierailija

Kyseessähän lienee ns. sokea piste. Silmämunan pohjasta lähtee näköhermo aivoon, ja tämän kohdan tietämillä ei ole sen koommin tappi- kuin sauvasoluja. Siinä syy mikset näe suoraan eteesi.

Vierailija

Tuo sivusilmin katsominen on kaikille tähtiharrastajille enemmän kuin tuttu asia. Esim. pienehkön teleskoopin läpi saatat saada sivusilmin katsoen Seulasista (Pleijadit) monta tähteä lisää näkökenttääsi. Hyvä selitys on varmaankin tuo edellä esitettu sauva- ja tappisolujen jakauma silmänpohjassa.

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005
IFEUN
Kyseessähän lienee ns. sokea piste. Silmämunan pohjasta lähtee näköhermo aivoon, ja tämän kohdan tietämillä ei ole sen koommin tappi- kuin sauvasoluja. Siinä syy mikset näe suoraan eteesi.

Sokea piste ei ole näkökentän keskellä (Ehkä joku poikkeus maailmasta löytyy). Sokea piste on vasemman silmän näkökentässä vasemmalla ja oikean silmän näkökentässä oikealla, eli verkkokalvolla vasemmassa silmässä oikealla ja oikeassa silmässä vasemmalla. Noin 45º näkökentän keskeltä. Netistä löytyy kuvatestejä joilla voi helposti todeta asian.

Tuo Noorin vastaus lienee oikea.

Tässä testi sokean pisteen löytämiseen. Muisti näköjään petti. Ainakin minulla sokea piste näyttäisi olevan tuntumalla vain n. 25-30 astetta keskipisteestä. http://www.linssit.net/amslerin-kartta-testi.php

Vierailija

Eikös se ole niin että sauvasoluilla nähdään pimeässä/hämärässä ja tappisoluilla valoisassa. Ja tuossa keskellä on ns. keltapiste missä on pelkästään noita tappisoluja, millä siis ei tee mitään pimeässä.

Kysyn nyt täällä kysymyksen mitä olen miettinyt pitkään ja se sivuaa vähän aihetta:
Miten näköpurppura toimii? Edistääkö se jotenkin sauvasolujen toimintaa?

Vierailija
Saukke
Olen monta kertaa ihmetellyt sitä että kun menee pimeään tilaan niin monesti ne asiat (tavarat) näkee paremmin kun katsoo siitä itse kohteesta vähän sivuun.

Myös lukea näkee pimeässä paljon paremmin kun katsoo vähän ohi siitä kirjan sivusta.

Vierailija

Pystytäänköhän joskus tulevaisuudessa vaikkapa geeniteknologian avulla muuttamaan ihmisen silmää esim. kissan silmää muistuttavaksi.

Kissahan näkee pimeässä hyvin koska silmän pohjasta heijastuu valo uudelleen.

Yritin tuossa etsiä tarkempaa tietoa netistä miten kissan silmä tarkalleen ottaen toimii, kuinka tuo kehittynyt hämäränäkö vaikuttaa värien aistimiseen, mikä aiheuttaa tuon valon heijastumisen?

En onnistunut löytämään.

Olisiko palstalaisilla tietoa?

Uusimmat

Suosituimmat