Tee se itse lämpöpumppu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tervehdys
Olisi tarve vähän isommalle maalämpökoneistolle. Ei tarvitse mitään eksotiikkaa, varaa-
jaa lämmitetään.

Onko tee se itse hemmoja kuulolla.

Huom. älä suotta kerro että on luvan varaista. Ne asiat on hoidossa.

Kiitos

Sivut

Kommentit (116)

Vierailija

Minkäslaisia tehoja tarttis? Periaaatteessa homma on aika simppeli. Kompuran ja paisuntaventtiilin mitoitus, myöskin lämmönvaihtimien mitoitus.

Jos viitsii harrastua, niin kompuran tulistuslämpö kannattaa käyttää erikseen käyttöveden valmistamiseen eri varaajalla. (yli 50 `C Tällöin pääsee hyviin hyötysuhteisiin. Ja lämmitysvaraajan lämpötilan koittas pitää alle 40 asteen, niin aina vaan paranee. Käytännössä tarttee lattialämmityksen, tai kennopuhaltimia (ilp:n sisäyksiköistä saa hyviä sisäkäyttöön vesikierrollekin)

Muuten, Jos käyttää propaania tai hiilidioksidia kylmäaineena, niin mitään lupia ei tarvitse. Just olin päivityskurssilla, ja näin on.

Vierailija

Varaajan lämmöksi riittää hyvin alle 40 astetta. Itse prosessi tarvii tarkkaa
lämpötilan säätöä arviolta alueella 18-32 astetta.
Aluksi on arvioitu että pärjätään 10-12 kw tehoilla. Jos homma onninstuu niin
tarvitaan enemmän. Siksi on ajatus että rakentaisimme lämpöpumppuyksikön itse.
Tietysti kustannuskysymys on oleellinen asia.
Tarve on vain yksinkertaiselle systeemille jossa kompressori osaa käynnistyä
tarpeen mukaan ja sammua kun varaaja on ladattu. Tarpeellinen valvonta jottei
vaihtimelle palaavan veden lämpötila pääse liian korkeksi ( paine vai lämpötila
kontrolli??)

Jaa että hiilidioksidi ei tarvii asennuksiin lupia? Eikä propaani? Eikös ne tarvi
kalliimman kompuran kun paineet on isommat? Sillonko tulee vastaan paineastia
asetus jos on kysymys vähänkin isommasta yksiköstä.
Kuinkas hiilidioksidi ja propaani suhtautuvat kun meillä on lämmönlähde ehkä
vähän liiankin lämmintä lauhdetta.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

http://www.lampopumput.info/foorumi/

En tuolta yo. forumilta vartin lukemisella löytänyt sanaakaan "asiaa" omavalmistukseen yms. liittyen. Vaikutti sinikaulusväen jutustelulta.

----------------------------------------------------------

Tuuman putki? Paljonko watteja metriltä saa maahan kaivetusta piiristä? Riittääkö erittäin epäenergiataloudelliselle omakotitalolle 250 metrinen keruupiiri? 500m? 1000m?

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija

Joo, kiitos vaan tiedosta lämpöpumppufoorumille. mutta sori vaan, se tie on
tutkittu ja kuljettu loppuun. Nyt ei tarvita lämpöpumppukauppiasta ja cop:in
pilkunviilaajaa. Tarvitaan selkeä rakennus,- ja mitoitusohje tee se itse maalämpö-
koneistolle jolla nostetaan lämpötilaa matalammasta lämpötilasta korkeampaan.
Mahdollisimman yksinkertaisella ja toimintavarmalla rakennelmalla.
Huom. edullisesti itse tehden.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Lämpöyrittäjillä on ollut jotain virityksiä. Maatalouspuolen ammattilehdissä on joskus ollut mielenkiintoisia juttuja. Löytäminen on ehkä hiukanpaljon hankalaa. Ei niistäkään jutuista muuta saa irti, kuin yhteystiedot mutkan kautta jotta pääsee juttusille.

Itse olen jotain vastaavaa laitellut, eli ilmastointilaitetta omasta päästäni ja se on ainakin yhtä vähän harrastettu omavalmisteala Suomessa kuin maalämpö. Kaiken käytännössä joutuu miettimään itse läpi ja tulos on sen näköinen. Homma on niinku ikuisuusprojekti muutenkin.

Päädyin propaaniin höyrystyksessä. Halpaa ja helposti saatavilla kyläkaupasta. Järjestelmää ei tarvitse tyhjätä kun vaan puhaltaa propaania läpi jonkun aikaa. Omassa konstruktiossa on auton (Toyotan) kompura. Ei hajuakaan tehoista. Käy vakioteholla. Kaasun kuristus kartioventtiilillä. Painemittari kahta puolta kuristinta. alkuperäinen oli joku jousikuormitteinen juttu.

Propaani alias nestekaasu oli muistaakseni huomattavasti huonommalla hyötysuhteellaa toimiva ainakin jääkaapeissa silloin, kun freon kiellettiin ja sitä testattiin. Tuostakin on aikaa 25 vuotta sp, joten muistikuvat on hataria.

Hydrauliikkaletkut&muu hydrauliikkarompe käypää kokoamisessa. Saa kattavasti ja edukkaasti.

- Ubi bene, ibi patria -

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
simon

Jaa että hiilidioksidi ei tarvii asennuksiin lupia? Eikä propaani? Eikös ne tarvi
kalliimman kompuran kun paineet on isommat? Sillonko tulee vastaan paineastia
asetus jos on kysymys vähänkin isommasta yksiköstä.
Kuinkas hiilidioksidi ja propaani suhtautuvat kun meillä on lämmönlähde ehkä
vähän liiankin lämmintä lauhdetta.

50Barilitraa on se ratkaisevin määrite milloin asetukset ja vaatimukset astuvat voimaan ja jos jää alle ei tarita mitään ihmeellisyyksiä mutta syytä olisi kuitenkin olla vähän tietotaitoa, kokemusta, itsesuojeluvaistoa sekä järkeä päässä.

toisen polven pilkkuvirhe

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Kyllä nämä vanhat MIG/MAG suojakaasupullotkin ovat samutin huollosta hankittuja. Kaasupullo on koeponnistettava 10-vuoden välein. Joku taso on oltava, kun länsimaissa elellään.

Siis nämä mitä täältä löytyy ovat legendaa, ja kaukana luonnoksistakin, joita nyt voi nähdä alan kirjallisuudessa ihan piirustusten muodossa.

Tuo näyttää yhtäkkiä ihan oikeista osista kootulta.

http://ecorenovator.org/diy-ground-source-heat-pump/

http://ecomodder.com/forum/showthread.p ... -5177.html

http://www.youtube.com/watch?v=t5Gf9DpTcq0

http://www.youtube.com/watch?v=MwU128xRXTk

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

kaasupullojen baarilitrat ylittävät 50. siksi kuuluvat tarkastusten piiriin.

esimerkiksi sodastreamin hiilidioksidi pullot eivät tähän kuulu koska sattuvat olemaan alle tuon 50 baarilitran. tuollaisella hiilidioksidi pullon sisältämällä hiilidioksidi määrällä saa jo aika mukavan kokoisen tsi järjestelmän täytettyä.

Vierailija

No niin, taas meni sikiö pesuvesien kanssa; eli lupa-asiat on kunnossa. Eli ei palata
siihen enää.

Noi linkit on kaikki katseltu. Täytyy ihmetellä kuinka vähän tosiaan on tällä alalla
tee-se-itse projekteja. Vai onko tämä Rakettitiedettä?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
simon
Noi linkit on kaikki katseltu. Täytyy ihmetellä kuinka vähän tosiaan on tällä alalla
tee-se-itse projekteja. Vai onko tämä Rakettitiedettä?

Ei se sinänsöä ihmeellistä ole, mutta hyvän laitteen suunnittelu ja rakentaminen vaatii niin paljon tietotaitoa ja panostusta, ettei itse tekemällä voi millään kilpailla massatuotettujen laitteiden kanssa. Vaikka romusta rakentamalla ilman työn laskemista kustannukseski saisikin hieman halvemman perustamiskustannuksen, teollisen optimoidun laitteen parempi hyötysuhde voittaa käytössä energiasäästönä ja toimintavarmuutena moninkertaisesti sen säästön.

Varmaan suurimmalle osalle teknisistä näpertelijöistä lämpöpumppu on myös tylsä projekti. Ennemmin sitä rakentelee jotan näyttävämpää kuin perusbulkkikoneita pannuhuoneen nurkkaan.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

mieten muistikuvana olisi sellainen että veneisiin on rakennettu vedestä lämpöä ottavia järjestelmiä tai sitten kyse saattoi myös olla veteen lauhuttavista systeemeistä. kokeile venepalstoilta löytää. ainakin johonkin 24V kompuralla pelaavaan veneen systeemiin olen jossain vaiheessa törmännyt tosin käyttötarkoitusta en muista.

paljon ovat puhuneet ulkomailla asuntovaunujen viilentämisestä mutta lienevät jääneet pelkiksi puheiksi kun 3000 eurolla saa jäähdytys/lämmitysyksikön katolle melkein mistä vain.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat