Ihmettelyjä ?

Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Tuota tuoda , sitä se mie vain olen ihmetelly , ko olen nyt kuunnellu ratijova yölläki, että
son useampiki Liikennetiedote joka yö.
Ja ylhens aina on kyshessä raskhan ajoneuvvon nosto.

Itte satuin paikalle ko Ylä ja Ala-Namman välillä oli rekka ojassa.
Siis nelostiellä Rovaniemeltä pohjoiseen.
Tie oli tosi huonossa kunnossa, elikkä siis raiteilla, ja raiteet elikkä se osa tiestä joka oli sulana oli hyvin kapea, ihan kuin henkilöautojen tekemät raiteet, ja heti sitte oli polanne ympärillä, ja oliki vaarallisen liukas.
Siinä oli tosi vittumaista ajaa, jopa minunki piti Toyotasta panna neliveto päälle , että pysy tiellä.
Ymmärtääkseni tuollaista tietä on hyvin vaikeaa ajaa raskaalla kalustolla, kuten rekka-autoilla sekä linjureilla. Ei juurikhan haluta linja-auton kyyttiin noussa , tuommoisille teille , on se semmoista venäläistä rulettia , että ei paremmasta väliä.

Vissiin oli ollu auraamatta useita päiviä , tuiskusta huolimatta. Sitten väli Sodankylä Kittilä, no voi hekevetti senthän , heti Sodankylästäkö lähti Kittilän suuntaan, niin Paarmannin pelloilla oli ensimmäinen tuiskupaikka , ja kolmas tienleveyvestä oli tuiskupalletta, ja se mikä eniten hämmästytti oli se, että tuosta tien tukkineesta tuiskusta oli jo vuorokausi aikaa.
Eikä aurauskalusto ollu käyny aukomassa tietä !
Sama jatkui sitten Kittilään asti, jokaisella aukealla oli tielle tuiskunnut kinoksia, jotka autot sitten olivat polkeneet alleen. Kittilän ja Sodankylän välillä oli useita paikkoja, joissa isommat ajoneuvot eivät oli pystyneet toisiaan ohittamaan, niin että nokkakolari olis ollu väistämätön , jos tuiskupaikassa sattu rekka ja linja-auto vastakkain.

Onko se nyt sitte niin, että se säästökuuri on aiheittanut suurimman osan liikenteen ongelmista, ja kolareista ? Teitä ei pietä kunnossa, koska siihen ei varat riitä, ja tästä aiheutuu miljoonien
vahingot ajoneuvokalustolle, sekä useitten ihmishenkien menetys ? Onko siis kaikkialla tapahtunut näin ?

Ja nähdäkseni kaikki tämä vain sen vuoksi, että kerma , elikkä se eliitti ahnehtii maamme kansantulosta suurimman osan, ja muuhun ei juurikaan jää varaa !
Onko suomalaiset kuin teuraaksi vietäviä lampaita jotka mukisematta hyväksyvät kaiken tämän paskan ?
Eikö juuri kukaan kykene sanomaan ,. että nyt se tuli pää vetäjän käteen , enää emme hyväksy
rikkaimpien huimia palkkoja, enmmekä niitten eläkkeitä, ja nyt tulee stoppi sille rahalle millä poliittiset puolueen mälläävät, kansa ei enää suostu niitä elättämään.
Elikkä kykenemmekö panemaan eliitin tuhlaukselle lopun ?
Jos emme kykene, niin eliitin ahneus vain kasvaa, ja olemme jatkuvassa syöksykierteessä verojen korotuksien ja menojen leikkaamisten kanssa !

Kykenemmekö vähentämään turhaa byrokratiaa, ja karsimaan tarpeetonta virkakuntaa ?
Kykenemmekö laskenmaan tyhjänpäiväisten virkamiesten palkkoja, kuten esimerkiksi Presitentin palkkiota ?
Presitentin valtaoikeudet laskevat laskemistaan , elikkä koko viran tärkeys laskee, samaa vauhtia pitäisi myöskin virasta maksettavan korvauksenkin laskea ! Vai mitä ?

Kommentit (11)

Vierailija

Infra romahtaa muualla mutta ei suurimmissa kaupungeissa. Ollaan eurostoliiton syrjäinen kolkka, maksetaan ja velkaannutaan perse ruvella. Takasin ei saada kyllä sitä mitä pitäisi. Pieni paskahousupäättäjien piiri vetää normaalia kaduntallaajaa anaaliin koska se on niin ihanaa ja luvassa kunnon suojatyöpaikka jossain ruskeassa ytimessä... kunhan vaan ne hölmöläiset pelaavat rahamiesten pussiin Suomen kansalta kerätyt verovarat. Ja hölmöläiset sen myös tekevät, oma suu lähempänä.

Voisi siitä miljardiluokan kehitysavusta nappasta siivun oman maan kehitykseen ja ylläpitämiseen. Tyyriimpää Kreikkapelleilyä unohtamatta.

Syrjemmässä/pienemmissä kylissä asuvia Ihmisiä pakotetaan hissukseen jättämään kotipaikkansa vetämällä palvelut pois läheltä ja muuttamaan isompiin yksiköihin, niinkuin maataloudelle kävi.

Mutta kun me emme ole karjaa.

Olisihan tuo aika jo kunnon kapinalle kohtapuolin, olisin valmis antamaan parit luunapit ja tukkapöllyä jokaiselle hallituksen edustajalle (toim.huom. tukkapölly, mikäli kyseessä ei ole kalju persoona. Hiusten puuttumisen korvaa muinainen intiaanihieronta).

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008
am_i_evil
Infra romahtaa muualla mutta ei suurimmissa kaupungeissa. Ollaan eurostoliiton syrjäinen kolkka, maksetaan ja velkaannutaan perse ruvella. Takasin ei saada kyllä sitä mitä pitäisi. ---snip--.

Et taida tietää mitä puhut.

Kyllä se vain on aika orpoa ollut liikkua pääkaupunkiseudulla. Täällä jos missään tarvittaisiin hyvä maavara ja neliveto. Ajoit eli yritit pysäköidä.

Jos menet junalla, alkaa olla arpapeliä.

Heti kun tie hiukan sulaa, alkaa löytyä puolenmetrin reikiä ja muuta mukavaa.

Muistan 60- ja 70-luvun. Perse oli aina meikäläisellä auki, mutta tiet oli kunnossa. Sivutietkin. Toimi muutkin perusasiat, niinku poliisi.

Nyt on tultu tähän. Yksityistäminen on mannaa ja halvin tarjous voittaa. Ei niillä hinnoilla kauaa pieni yrittäjä hengitä (ja suuria ei Suomesta juuri löydy noille aloille). Kun aura hajoaa, niin mistä revit rahat.

Säästötkin tarvitaan erittäin tärkeisiin kohteisiin. Musiikkitalo pitää rakentaa ja ylläpitää, kuten oopperakin. Kikkelheimikin pitäisi saada ja tanssitaloa ei ole vielä edes aloitettu.

Siellä sivukylillä on sentään puhdasta lunta, täällä on harmaata sohjoa. Jaloviina on kyllä samaa jalon ruskeata myös täällä kaupungissa kuin muualla Suomessa.

Keskittäminenkin on muotia. Suosittelenkin, että yritätte pitää sen kylän seuratalon kunnossa. Virkkunen kun alkaa keskittää, se siirtää syrjäkylät yhteen rakennukseen ja useimpiin seurataloihin se väki mahtuu, että hulahtaa.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Joo onse vain niin , että nyt se syytinki puhhuu asijaa, olis ees sitä kusenväristä jallua !
Henkenskaupalla tuolla nykyteillä saapi liikkua, ja sammaa ne sannoo rahtarikki.

No joo onhan se TVH :ki yksityistetty , tai yhtiöitetty , tai mitä lie ?
Ennen TVH:ssakin oli ukkoja töissä kymmeniä , nyt kaks muka yrittää hoitaa muutaman tienpätkän.
Yksityisille on annetty tarjousten perusthella auraukset , ja ylhensä kunnossapito, ja sen näkösiä ne tiet nyt sitte onki. Taitaa olla jopa niin , että kaikille niillekki joitten pitäs valvoa teittenkunnopssapitoa ,niin
niillekki on annettu kenkää ?
No hauvankaivajilla ja autopeltisepillä työtä piisaa, hyvä se vähäki !

Ennen sanothin että : älkää ampuko pianistia ! Tiijjä sitte mitä nyt tuota myötäillen pitäs sanoa
liikenneministeristä, ja muistaki hunsvottiherroista ?

Vierailija

Ei kannata autolla koettaa raiteilla ajella. Raiteilla ajelevat vain junat, raitiovaunut, metro ja joskus harvoin kiskobussit.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008
Aslak
Joo onse vain niin , että nyt se syytinki puhhuu asijaa, olis ees sitä kusenväristä jallua !
Henkenskaupalla tuolla nykyteillä saapi liikkua, ja sammaa ne sannoo rahtarikki.

No joo onhan se TVH :ki yksityistetty , tai yhtiöitetty , tai mitä lie ?
Ennen TVH:ssakin oli ukkoja töissä kymmeniä , nyt kaks muka yrittää hoitaa muutaman tienpätkän.
Yksityisille on annetty tarjousten perusthella auraukset , ja ylhensä kunnossapito, ja sen näkösiä ne tiet nyt sitte onki. Taitaa olla jopa niin , että kaikille niillekki joitten pitäs valvoa teittenkunnopssapitoa ,niin
niillekki on annettu kenkää ?
No hauvankaivajilla ja autopeltisepillä työtä piisaa, hyvä se vähäki !

Ennen sanothin että : älkää ampuko pianistia ! Tiijjä sitte mitä nyt tuota myötäillen pitäs sanoa
liikenneministeristä, ja muistaki hunsvottiherroista ?


Unohtu sanoa, että aiheesta moitit noita teitä siellä teilläkin päin. 80 -luvulla taisin viimeksi ajella yötä vasten Rovaniemeltä Inariin. Välillä hiukan pyrytti ja sai sitä silloinkin noita driivuja hiukan varoa, mutta ne olivat ymmärrettäviä ja siedettävän kokoisia.

Jos päästetään kovettumaan, on kyse pahasta virheestä. Tie pitää kammatakin välillä. Pelkkä aura ei riitä.

On tien vahdinnassa sukupolvi vaihtunut ja kovasti ovat viisaita uudet ja nuoret, kuten tapa vaatii. Lehdessä väitettiin, että ovat mm. hylänneet lumiaidat. Jos näin on, niin kauan kesti ennen kuin niiden huonous huomattiin. Muinoiset tiekarhutkin alkavat olla kuulemma museokamaa.

Nyt onkin käsillä viime hetket etsiä eläköitynyttä tiepiirin väkeä ja merkata muistiin ynnä kartoille mihin ne entivanhaset typeryyksissään noita lumiaitoja viritteli. Lumiaidan mitatkin olisi hyvä saada muistiin ja tieto siitä, että puusta tehtiin.

VR täällä yrittää oransseja, reikäisiä muoviaitoja. Noita kun metsätaipaleelle virittää, on riekaleita pitkin maisemia. Ovat lisäksi liian matalia.

Nykyisin päättäjät mielellään huutelevat vapaaehtoistoiminnan ja kirkon apua. Mahtaiskohan tuo tienpito onnistua seurakunnilta. Ennenhän nuo kyllä hoitivat koko pitäjän asiat, valtio kävi vain joskus veroja keräämässä ja pahimpia rosvoja hirttämässä.

lokki
Seuraa 
Viestejä4073
Liittynyt3.1.2010

Auraustekniikkakin näyttää degeneroituneen. Uudet kuorma-autoaurat ovat matalia ja muodoltaan sellaisia, ettei lumi lennä reunapenkan yli, vaan pöllyää ilmaan ja laskeutuu takaisin tielle. Aura-autoja ajelee kolme peräkkäin, mutta lumi tiellä ei juurikaan vähene -levittyy vain tasaisemmin.

Ennen lumiauran muoto oli sellainen, että lumisuihku oli kiinteä pökäle, joka lensi vähintään kymmenen metrin päähän pientareelle ja metsään tien varteen. Aura oli pientareen puolelta puolitoista, jopa kaksi metriä korkea. Nykyiset, hyvä jos metrin. Yksikin aura teki puhdasta jälkeä. Meteli tosin oli melkoinen nykyisiin kumihuuliauroihin nähden, mutta hoiti hommansa, toisin kuin nykyiset.

Olisiko käynyt niin, että vähälumisina talvina rakennettiin aurat, jotka eivät enää näinä runsaslumisina talvina tomi. Pitäisi kaivaa esiin ne 70-luvun aurat malliksi ja rakentaa toimivat työkalut, kun kerran vähällä väellä pitää aurauksista selvitä.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Nuo nykyautot on ihan persiistä Suomen oloihin.

Oli juuri testi jossa kupla-Volkkari pesi mm. citymaasturit mennentullen lumessa&maastossa. Tiedossa oli mulla tuo ennenkin. Oli joskus kupla itselläkin crossi-pelinä. Paikallinen poliisiautokin oli joskus kupla. Ja eläinlääkärillä oli kupla.

Joskus äijällä oli 58 Pobeda ja kun siihen laittoin punttia takapaksiin ja nastakummit vetäviin pyöriin, se meni puolimetrisessä tuiskulumessa tyylipuhtaasti. Kerrankin sillä hinattiin autoja pois umpisesta. 6x16-80 renkaat ja iso maavara. T-ford aikoinaan meni lumiketjuilla kapeine 20" renkaineen siitä mihin jalkamies jäi jo möyrimään.

Tuo minun uusin hankintani jää 10 sentin lumeen. Leveät kummit, matala maavara ja eturoiteli. Pohja paukahtaa kun ajan hallin kynnysen yli.

Pitäis joku tuotevastuulaki olla, että ei saisi myydä kelvottomia autoja ollegans. Prkl!

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija
Carloz
Ei kannata autolla koettaa raiteilla ajella. Raiteilla ajelevat vain junat, raitiovaunut, metro ja joskus harvoin kiskobussit.
Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Joo taas ajelin myöhään illalla Sodankylästä päin , ihan sama asia ko ennenki .
Tuisku kielekkeet ylettyivät paikoin puolitiehen, semmoseenko törähyttää henkilöautolla, vain vain 80 vauhtia
son eeltä tietämätön paikka minne se auton nakkaa ?
Ja sitte jos joku puutavararekka samhan aikhan tullee vasthan, se sen jälkhin saatethan soitella kirkonkelloja,
henkilöauton matkustajille ja kuskille.

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt26.4.2009
Aslak
Joo taas ajelin myöhään illalla Sodankylästä päin , ihan sama asia ko ennenki .
Tuisku kielekkeet ylettyivät paikoin puolitiehen, semmoseenko törähyttää henkilöautolla, vain vain 80 vauhtia
son eeltä tietämätön paikka minne se auton nakkaa ?
Ja sitte jos joku puutavararekka samhan aikhan tullee vasthan, se sen jälkhin saatethan soitella kirkonkelloja,
henkilöauton matkustajille ja kuskille.

Lapissa on jänkää ja metsä muuten vain niin harvaa että nuo tuiskukielekkeet pääsevät mellastamaan. Tuttujahan ne kyllä ovat Limingan lakeuksillakin, ja siitä viheliäisiä, että niitä pitäisi olla tunnin välein auraamassa. Vanahat parrat väittävät, että lumiaita olisi paras noita vastaan, mutta nykyään sellaisen rakentaminen joka talvi on ilmeisesti liian kallista...

Nuorempana joskus ihmeteltiin, miksi on pitänyt lakeudella junarata rakentaa niin korkealle penkalle, mutta kyllähän se sitten selvisi kun itse ajeli tuollaisella tuiskukelillä. Tukossahan ne raiteet olisivat talavella, jollei niitä olisi vähän kohotettu laakeeta ylemmäksi.

Riso abundat in ore stultorum

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Joo ennen se olit aukeilla lumiaijjat, ja viljelyksiltä ne koothin pois kesäksi, ja luimiaijjat laitethin kashan
johonki pellon laijalle. Monesti näki ihan vartavasten rakennettuja lumiaitasuojia, semmosia katoksia
johon sopi sen aluvhen lumiaijjat pinhon , ja lumiaitatolppakki olit suojassa sathelta katoksen alla.

Onhan se vieläki nuita lumiaitoja, jopa täälläki .
Mutta TVH alasajon seurauksena ne on lahonhet ja vaipunhet maahan, eikä niitten korjaajia ole näkyny.

Uusimmat

Suosituimmat