Väärinkirjoitetut sanat jotka ärsyttävät?

Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011

Kertokaapas sanoja jotka yleensä kirjoitetaan väärin ja jotka ärsyttävät kaikista eniten kun ne on kirjoitettu väärin.

Aloitan itse:
- enään (enää)
- ruuan (ruoan)

en muista enään muita, joku muu jatkannee. lisäilen sitten tähän viestiin ne.

kirjottakaa sulkuihin oikein kirjoitettu muoto!

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Sivut

Kommentit (94)

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011

yksi ärsyttävimmistä sanoista on "sakki" tai "šakki", jonka joku pelle keksi että se pitää kirjoittaa noilla kahdella eri tavalla, vaikka kaikki me tiedämme että oikea kirjoitusasu on "shakki" ! minkä helvetin takia me edes yritämme kirjoittaa jotain suhuässää (š) jota ei ole edes meidän aakkosissamme, eikä edes näppäimistössämme ole mitään keinoa sen kirjoittamiseen. en vaan ymmärrä miksi pitää hienostella noitten suhuässien kanssa nykyään, kun voi yksinkertaisesti kirjoittaa "sh". prkl.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

make58
Seuraa 
Viestejä60
Liittynyt8.8.2008
jogger
Kertokaapas sanoja jotka yleensä kirjoitetaan väärin ja jotka ärsyttävät kaikista eniten kun ne on kirjoitettu väärin.

Aloitan itse:
- enään (enää)
- ruuan (ruoan)

Menitkö ruuan laittoon, kun jäi lista noin lyhyeksi?
jogurtti (jugurtti)

Puhutuista sanoista ärsyttää varsinkin radiossa (jopa Ylen kanavalla, muistaakseni) "Beizing". Prkl. Jos jostain kaupungista on suomenkielinen nimi, niin sitä käytetään!

"Kävin laivalla Stockholmissa.", "London oli aikanaan..." "Warsaw on hieno kaupunki..."

Make

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011
make58
Menitkö ruuan laittoon, kun jäi lista noin lyhyeksi?

make58
jogurtti (jugurtti)

jogurtti on itseasiassa se oikea muoto... tosin en itsekään oikeastaan tiedä kummin päin olisi parempi, taidan käyttää sekasin molempaa muotoa millon sattuu. jugurtti kuulostaa suomalaisemmalta tosin.

make58
Puhutuista sanoista ärsyttää varsinkin radiossa (jopa Ylen kanavalla, muistaakseni) "Beizing". Prkl. Jos jostain kaupungista on suomenkielinen nimi, niin sitä käytetään!

"Kävin laivalla Stockholmissa.", "London oli aikanaan..." "Warsaw on hieno kaupunki..."

minua ärsyttää eniten se että Alankomaista käytetään sanaa Hollanti... ei semmoista maata ole olemassakaan kuin Hollanti. taitavat joskus käyttää sitä Belgiastakin myös...

Electric shadow
Olen aivan sokissa luettuani tämän.

šokissa siis! tuosta tuli mieleen vielä: šekki, šeikki, šamaani... oo äm gee!!! missä nää ihmiset asuu jotka tunkee uusia aakkosia meidän hienoon kieleemme... niin vois mennä potkii niitä vaikka munille.

edit: perkele! en voi editoida ensimmäistä postausta... miksi!? kyllä se on onnistunut muilla foorumeilla ihan reippaasti...

Vierailija
jogger
edit: perkele! en voi editoida ensimmäistä postausta... miksi!? kyllä se on onnistunut muilla foorumeilla ihan reippaasti...

Tämä ei olekaan mikään muu foorumi. Täällä muokkausaika on kaksi tuntia. Siihen mennessä fiksuimmat ovat osanneet oikolukea tekstinsä ja korjata virheet.

Mua ottaa nuppiin se, etteivät kirjoittajat otsikoi kunnolla ja kaiken lisäksi kirjoittavat otsikon pienellä kirjaimella. Rasittavaa.

PS. Otsikkoon liittyvää tässäkin. Onko olemassa sellaisia väärinkirjoitettuja sanoja, jotka eivät ärsytä? Ei hemmetissä ole.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Itse suosisin mielelläni suomalaistettuja muotoja sanoista aina kun mahdollista. Tämän vuoksi olen yrittänyt hörhöosastolla viljellä sanaa "tsakra", mutta ei jaksa enää selittää mitä sillä haen takaa, kun kaikki muut hörhöt käyttävät sanaa "chakra". Mitenkähän mahtanevat sen lausua, toivottavasti eivät ainakaan muodossa khakra...

En ole koskaan syönyt jugurttia, ellen sitten lapsena (en muista enää). Mutta jogurttia kyllä tulee nautiskeltua tuon tuostakin.

Helpommin tulee muutenkin noita makuasioita mieleen. En pidä siitä että ulkomaalaisten hallitsijoiden nimet suomennetaan. Henrik soikoon ja Yrjö vieköön. Kaikkein vähiten pidän siitä että esim. egyptiläisten dynastioiden hallitsijoiden nimet on esitetty niin monessa eri muodossa ettei enää pysy asiassa kärryillä että mitähän muotoa nykyään pitäisi käyttää. Kun vielä tulee luettua englanninkielisiä kirjoja joissa noita nimiä vilisee, niin johan on äimänkäkenä. Mutta mistään Ekhnatonista en suostu enää edes kuulemaankaan, olen päättänyt että saa luvan olla Akhenaten.

Sitä en ymmärrä minkä takia jossain vaiheessa tuli sellainen muotivouhotus että kun pitäisi sanoa että "näyttääpä hyvältä", sanotaankin "näyttääpä hyvälle". Mitä ihmettä? Ilmeisesti tuo jälkimmäinen muoto on sovelias, mutta miten kummassa se -LLE voidaan tunkea siihen perään? Lelliä käyttäisin kyllä itse mieluummin silloin kun pitää sanoa että "anna se tuolle".

Pätkittyjen yhdyssanain kanssa on turha aloittaakaan, vähänkin kun lukee tekstiä jossa on katkottu ja pätkitty on kohta itse niin sekaisin päästään että ei enää tiedä onko tulossa vai menossa. Vai pitäisikö kutsua sairas auto eli ambu lanssi.

(Ps. Tällä hetkellä en pysty käyttäämään oikeinkirjoituksen tarkistusta koska viimeisimmälle Firefoxin versiolle sitä ei taida olla tarjolla. Joten en ota vastuuta mahdollisista omista virheistäni jos teksti ei näytä oikeaoppiselta.)

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
jogger

Aloitan itse:
- enään (enää)
- ruuan (ruoan)

"kirjottakaa sulkuihin oikein kirjoitettu muoto"
Hakuammunnalla kerran oikein.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minä kirjoittaisin väärin kirjoitettu, väärin kirjoitetut, oikein kirjoitettu jne.

Mutta toisaalta oikeinkirjoitus. Väärinkirjoituksesta en ole kuullut.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5296
Liittynyt9.1.2011
jogger
- ruuan (ruoan)

Ruuan on oikein kirjoitettuna kylläkin ja ruoan on väärin.

Mutta minusta ainakin šakki on tietenkin oikein kirjoitettuna. Erityisen hauska se on siksi, että sillä voi ärsyttää heikkoälyisempiä, jotka eivät osaa sitä kirjoittaa näppäimistöllä.

Kieleen tulee kuitenkin kokoajan lisää uudissanoja ja lainasanoja, joissa käytetään suhuässää. Joten on parempi ottaa uusi konsonantti suomen kieleen, koska sille on aitoa jatkuvasti kasvavaa tarvetta. Kieli voi elää ja meille tulee kokoajan uusia sanoja kieleen. Ja uudet sanat tarkoittavat usein myös uusia äänteitä.

Toinen mikä ärsyttää, niin se ettei ihmiset osaa kirjoittaa japania oikein. Esimerkiksi Oosakassa on pitkä vokaali o:ssa. Tällä on iso merkitys, koska lähinnä niin Osaka tarkoittaisi jotakuinkin lähinnä pientä mäkeä jos sille väkisin haluttaisiin etsiä merkitys kun taas Oosaka tarkoittaa suurta mäkeä. (Nimissä ero on vielä selkeämpi, koska japsikielessä on Ogawa (小川)(lit. pieni joki) ja Oogawa (大川) (lit. suuri joki) erikseen niminä.)

Se että japsit ovat niin pällejä, etteivät osaa kirjoittaa omaa kieltänsä korrekti ei oikeuta sitä, että suomalaisten pitäisi olla idiootteja ja kirjoittaa japanin sanoja väärin.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Puuhevonen
Kieleen tulee kuitenkin kokoajan lisää uudissanoja ja lainasanoja, joissa käytetään suhuässää. Joten on parempi ottaa uusi konsonantti suomen kieleen, koska sille on aitoa jatkuvasti kasvavaa tarvetta. Kieli voi elää ja meille tulee kokoajan uusia sanoja kieleen. Ja uudet sanat tarkoittavat usein myös uusia äänteitä.

Suhuässä on itse asiassa vanha suomalainen äänne, joka on sittemmin kadonnut tai korvautunut terävällä ässällä.

Š:llä ei kirjaimena ole toivoa niin kauan kuin sitä ei löydy näppäimistöltä. Sen lisääminen skandien joukkoon ei ole yhtä vaikeaa kuin QWERTY:stä luopuminen, mutta vielä siihen on pitkä matka.

Myös esperanton ortografiaa olisi hyvä uudistaa niin että sitä voitaisiin kirjoittaa kaikilla näppäimistöillä, jos sen halutaan leviävän.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011
Phony
Tämä ei olekaan mikään muu foorumi. Täällä muokkausaika on kaksi tuntia. Siihen mennessä fiksuimmat ovat osanneet oikolukea tekstinsä ja korjata virheet.

kysehän ei ole virheiden korjauksesta, vaan siitä että voin muokata ensimmäistä postausta tarvittaessa jos lisäilen siihen uutta tietoa. (joka auttaa tässä tapauksessa uusia kirjoittajia postaamasta samoja sanoja satoja kertoja).

Phony
Onko olemassa sellaisia väärinkirjoitettuja sanoja, jotka eivät ärsytä? Ei hemmetissä ole.

no esim jos kirjottaa puhekielellä nii ei se mua kyl ärsytä. esim joku nyt otti vitutuksena tuon "kirjotus" vs "kirjoitus" virheeni...

Puuhevonen
jogger
- ruuan (ruoan)

no ei ole! takaisin kouluun siitä.

Puuhevonen
on parempi ottaa uusi konsonantti suomen kieleen, koska sille on aitoa jatkuvasti kasvavaa tarvetta

suhuässälle ei ole minkäänlaista tarvetta kun sen voi ilmaista nykyisillä aakkosilla helposti: "sh". en näe mitään tarvetta tunkea jokaisen maailman aakkosia meidän kieleemme. tämän takia sanoja suomennetaankin jotta näin ei tarvitse tehdä.

itseasiassa ruotsalaisen oon voisi poistaa suomen kielen aakkosista, sille ei ole ollut koskaan minkäänlaista käyttöä meidän kielessämme, sehän lausutaan ihan vain oona, ja oohan meillä on jo. en ymmärrä näitä idiootteja jotka haluavat tunkea uusia aakkosia suomen kieleen väkisin vaikka niistä ei ole mitään hyötyä.

Puuhevonen
Toinen mikä ärsyttää, niin se ettei ihmiset osaa kirjoittaa japania oikein.

jätetäänpäs nyt ne muut kielet pois tästä aiheesta ihan suosiolla.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5296
Liittynyt9.1.2011
jogger
Puuhevonen
jogger
- ruuan (ruoan)

Kannattaa tarkistaa mitä Korpelalla on sanottavana aiheesta...

jogger
Puuhevonen
on parempi ottaa uusi konsonantti suomen kieleen, koska sille on aitoa jatkuvasti kasvavaa tarvetta

suhuässälle ei ole minkäänlaista tarvetta kun sen voi ilmaista nykyisillä aakkosilla helposti: "sh". en näe mitään tarvetta tunkea jokaisen maailman aakkosia meidän kieleemme. tämän takia sanoja suomennetaankin jotta näin ei tarvitse tehdä.

Jos šakki kirjoitettaisiin virheellisesti shakki, niin se tulisi lausua s-hakki. Siis mikä ihmeen hakki? Suomeen ei missään tapauksessa kuulu kahden merkin yhdistelmä-äänteet kuten sh, vaan kyse on juuri sitä typerää anglismia.

jogger
itseasiassa ruotsalaisen oon voisi poistaa suomen kielen aakkosista, sille ei ole ollut koskaan minkäänlaista käyttöä meidän kielessämme, sehän lausutaan ihan vain oona, ja oohan meillä on jo. en ymmärrä näitä idiootteja jotka haluavat tunkea uusia aakkosia suomen kieleen väkisin vaikka niistä ei ole mitään hyötyä.

Kirjoitan monesti sanan Ruåtsi å:lla. Ihan siitä ilosta että se nyt löytyy näppiksestä. Mutta olet oikeassa, ruotsalaisen å:n voisi tosiaan korvata tšekkiläisellä š:llä.

Vieraiden kielten sanojen translitterointi, sikäli kun se on tarpeellista kylläkin kuuluu suomen kielen oikeinkirjoitukseen varsin oleellisesti. Emme voi vain kaikissa tapauksissa käyttää englantilaisten käyttämää translitterointia, koska englantilaiset käyttävät erilaisia ja usein täysin virheellisesti ääntyviä kirjoitusasuja.

Mutta nämä asiat on suosiolla hyvä jättää niille jotka ovat ovat kansainvälisesti sivistyneitä, eli heillä on riittävä ymmärrysä kansainvälisestä fonetiikasta.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011
Puuhevonen
jogger
Puuhevonen

Kannattaa tarkistaa mitä Korpelalla on sanottavana aiheesta...

Monet pitävät edelleen oikeana kirjoitusasua ”ruoan” jne. vaikka lausutaan ”ruuan”. Kielitoimisto hyväksyy molemmat vaihtoehdot, joskin antaa ymmärtää, että ”ruoan” on parempi.

äidinkielenopettajamme aina sanoi että "ruuan" on taivutettu mielikuvitussanasta "ruuka", olen hänen kanssaan samaa mieltä. mielestäni se on loogisempaa jopa ilman tuota mielikuvitussanaa: ruoka -> ruoan. vähän kuin vääntäisi sanan "huopa" muotoon "huuan".

onhan suomessa muitakin sanoja jotka kirjoitetaan eri tavalla kuin lausutaan, esim "enpä" vs "empä" ym. ei se tarkoita että se lausuttu muoto olisi oikeinkirjoitusta. muutenhan voisimme samantien hylätä kirjakielen kokonaan ja korvata sen puhekielisellä vammastelulla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat