Univelkojen kuittaamisesta

Seuraa 
Viestejä300
Liittynyt6.11.2009

Onko univelat välttämätöntä kuitata juuri sillä unimäärällä minkä on velkaa vai onnistuuko kuittaus vähemmällä?

Esim. jos nyt kuvitellaan että ois univelkaa vaikkapa 30 tuntia ja oma unentarve ois vaikkapa 8 tuntia yössä ja päättäis että ei nukukaan noita univelkoja pois vaan nukkuu vain sen 8 tuntia yössä jatkossa. Käviskö tällöin kuitenkin niin että uni ois sen verran syvempää että univelat ajan myötä kuttautuisivat vaikka niitä ei käytännössä nukukaan pois?

Esimerkiski unettomuudesta kärsivillähän univelkaa saattaa kerääntyä ihan hurjat määrät, joten voisi kuvitella että niitä olisi aika mahdoton nukkua pois?

Kommentit (7)

Vierailija

Ei tarvitse maksaa kaikkia. Osittain niitä univelkoja sitten kuittaillaan valveillakin. Tosin on sitten puoliunessa. Kuolema ne lopulta kuitaa, joten ei tarvitse velkakirjaa pitää.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Jostain muistan lukeneeni että perus yöunia nukkuvilla n. 9h riittäisi periaatteessa kuittaamaan vaikka olisi enemmänkin univelkaa, mistä sitten ikinä luinkaan. Vähän liian yksiselitteisen kuuloinen vastaus kyllä kun miettii, mutta suuntaa antava varmaankin.

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300
Liittynyt6.11.2009

Oon saanu tosiaan kerättyä jonkun 30 tuntia univelkaa tässä puolentoista viikon aikana unettomuuskierteen takia, enkä saa nukuttua niitä pois. Nyt on muutaman yön ollu hieman parempi tilanne, ja oon saanut nukuttua jonkun 7-8 tuntia pätkissä. Tosin joutuu pyörimään sängyssä 12h että tuo onnistuu ja aamusta nukkuu enää vaaan tunnin pätkiä. En siis millään saa nukuttua noita univelkoja pois ja huomaa kyllä olossa että univelkaa on aikamoisesti, ja mietin että jos sais nyt jatkossa nukuttua tuon 8 tuntia per yö, niin koskakohan alkais vaikuttaa oloon. Yleensä mun unentarve on kyllä 9 tuntia yössä, mutta luulis että se 8 riittäis. Laskin nuo univelatkin sen mukaan että ois pitänyt nukkua 8 tuntia yössä. Tuo kuulostaa lupaavalta että 9 tuntia riittäis, mutta toisaalta tuo taas kuulostaa pelottavalta että pidempi valvominen näyttää jollakin lisäävän sen jälkeistä unentarvetta :/

Vierailija

Mahdatko kiinnittää liikaa huomiota aiheeseen? Itselläkin aika usein unirytmi lipsuu, mutta olen ajatellut että kyllä raato omansa ottaa jossain vaiheessa kuitenkin. Ja on se aina ottanut. En siis ole huolestunut mistään. Joskus nukun, joskus en. Jos on oikeasti väsynyt, eiköhän sitä sitten nuku.

Eli onko ongelma todellinen, vai teetkö siitö suuremman kuin se onkaan?

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300
Liittynyt6.11.2009

No mulle yleensä käy niin että kun ajaudun unettomuuskierteeseen, niin siitä on tosi vaikea päästä eroon jos univelkaa kertyy liikaa, siksi se vähän pelottaa. Nyt tuntuu että on poikkeuksellisen vaikeaa päästä normaaliin nukkumiseen kiinni. Ja oon vähän huolissani kun en oo puoleentoista viikkoon nukkunut kunnon yöunia, ja nukkuminen tuntuu olevan tosi vaikeaa. Aluksi nukuin tosiaan vain tunnin tai kaksi yössä monta yötä putkeen, siten sain enimmät univelat kasaan. Sitten nukuin ehkä kolme tuntia yössä ja velat vaan kasvoi. Nyt nukun enemmän, mutta ei varmaan käy kunnon unesta tämäkään että heräilee vajaan tunnin välein ja menee tunti että nukahtaa taas. Kaksi/kolme tuntia alkuyöstä nukkuu eka putkeen, sitten alkaa tuo heräily. Tuntuu että nukkuu sellaista koiranunta kuitenkin koko ajan. Päätä särkee ainakin jatkuvasti. Alkaa aina hieman pelottaa kun ei saa nukuttua että entä jos joskus menee vielä niin pahaksi ettei oikeasti saa unta enää ollenkaan tai ei saa nukuttua oikeaa unta vaan pelkkää koiranunta.

Mutta pitänee tässä taas yrittää mennä nukkumaan. Alkaa kyllä jo tympiä koko nukkuminen, kun tiedän että herään yhdeltä yöllä ja sitten menee sängyssä pyörimiseksi ja lyhyiden pätkien nukkumiseksi, ja aamulla saa todeta ettei taaskaan saanut nukuttua univelkoja pois tuntiakaan.

Vierailija
Anastasia
No mulle yleensä käy niin että kun ajaudun unettomuuskierteeseen, niin siitä on tosi vaikea päästä eroon jos univelkaa kertyy liikaa, siksi se vähän pelottaa. Nyt tuntuu että on poikkeuksellisen vaikeaa päästä normaaliin nukkumiseen kiinni. Ja oon vähän huolissani kun en oo puoleentoista viikkoon nukkunut kunnon yöunia, ja nukkuminen tuntuu olevan tosi vaikeaa. Aluksi nukuin tosiaan vain tunnin tai kaksi yössä monta yötä putkeen, siten sain enimmät univelat kasaan. Sitten nukuin ehkä kolme tuntia yössä ja velat vaan kasvoi. Nyt nukun enemmän, mutta ei varmaan käy kunnon unesta tämäkään että heräilee vajaan tunnin välein ja menee tunti että nukahtaa taas. Kaksi/kolme tuntia alkuyöstä nukkuu eka putkeen, sitten alkaa tuo heräily. Tuntuu että nukkuu sellaista koiranunta kuitenkin koko ajan. Päätä särkee ainakin jatkuvasti. Alkaa aina hieman pelottaa kun ei saa nukuttua että entä jos joskus menee vielä niin pahaksi ettei oikeasti saa unta enää ollenkaan tai ei saa nukuttua oikeaa unta vaan pelkkää koiranunta.

Mutta pitänee tässä taas yrittää mennä nukkumaan. Alkaa kyllä jo tympiä koko nukkuminen, kun tiedän että herään yhdeltä yöllä ja sitten menee sängyssä pyörimiseksi ja lyhyiden pätkien nukkumiseksi aamulla saa todeta ettei taaskaan saanut nukuttua univelkoja pois tuntiakaan.

Ihan ensimmäiseksi, lopeta tuntien laskeminen ja kellon vilkuilu. Ihan oikeasti, lopeta ne.

Uusimmat

Suosituimmat