Mistä kestävyyttä nivelille?

Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Onkos se tää inkivääri parasta "voidetta" nivelille? Vai hainevärustoa?
Vai vihersimpukkauute? Vaiko kalaöljyt ? D3/Kalkkia?

Tietty liikunnan sanotaan saavan sen voitelutapahtuman aikaan, mutta
milla "aineilla"?

Onko venyttely myös suotavaa että varmistettaisin nivelen hyvä ja oikea liikerata?

Itselläni polvessa ja lonkassa kulumia, jopa nivelrikkoa joten luulen että voisi vielä alkaa vaikuttaa parantavasti?

Kokemuksia, kommentteja?

http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Nivele ... alla/1089/

Don't give up!

Sivut

Kommentit (36)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32776
Liittynyt6.12.2009
tootired
Onkos se tää inkivääri parasta "voidetta" nivelille? Vai hainevärustoa?
Vai vihersimpukkauute? Vaiko kalaöljyt ? D3/Kalkkia?

Tietty liikunnan sanotaan saavan sen voitelutapahtuman aikaan, mutta
milla "aineilla"?

Onko venyttely myös suotavaa että varmistettaisin nivelen hyvä ja oikea liikerata?

Itselläni polvessa ja lonkassa kulumia, jopa nivelrikkoa joten luulen että voisi vielä alkaa vaikuttaa parantavasti?

Kokemuksia, kommentteja?

http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Nivele ... alla/1089/

Kurkumasta kannattaa lueskella..

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term ... 0arthritis

Ja muutamaan muuhunkin "vaivaan"

Curcumin, also known as diferuloylmethane, is derived from the plant Curcuma longa and is the active ingredient of the spice turmeric. The therapeutic activities of curcumin for a wide variety of diseases such as diabetes, allergies, arthritis and other chronic and inflammatory diseases have been known for a long time. More recently, curcumin's therapeutic potential for preventing and treating various cancers is being recognized. As curcumin's therapeutic promise is being explored more systematically in various diseases, it has become clear that, due to its increased bioavailability in the gastrointestinal tract, curcumin may be particularly suited to be developed to treat gastrointestinal diseases.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21607160

ScienceDaily (Jan. 15, 2006) — Rutgers researchers have found that the curry spice turmeric holds real potential for the treatment and prevention of prostate cancer, particularly when combined with certain vegetables.

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 153317.htm

molaine
Seuraa 
Viestejä1352
Liittynyt3.8.2011

Pyydä lääkäriltä Glukosamiini-resepti (tehty vihersimpukoista). Itsellä lonkat klesat ja olen nyt syönyt pari vuotta päivittäin yhden gramman (no, kolme nappia - muistaakseni yhteensä 1g). Itse en rupeaisi nivelrikkoa hoitamaan millään mausteilla. Glukosamiinista löytyy tutkittua, joskin osittain ristiriitaista tietoa googlaamalla.

Minulla toiminut todella hyvin, harmittaa, etten aloittanut jo aiemmin. Suosittelen nimenomaan apteekista reseptillä saatavaa tuotetta. Luontaistuotekaupasta tuli aikoinaan ostettua myös, mutta taisi olla paljon kalliimpaa ja tuotteen laatu kyseenalainen.

Lääkäri ei tästä välttämättä määrää reseptiä, jollei sitä itse pyydä.

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Äitini on käyttänyt luontaistuotteena vihersimpukkaa ja se on oikeasti auttanut polviin.
Itse olen kokeillut serrapeptaasia kuurina ja siitä oli hyötyä.

Mutta jatkuvaan käyttöön ja em. tueksi suosittelen hyviä öljyjä runsaasti, vaikkapa hamppuöljyä (sisäisesti). Niin ja sitten ne viljat, monille ne juuri aiheuttavat kipuja.

(Vihersimpukkauute "korjaa" rustoa, serrapeptaasi taas "syö" tai "siivoaa" kröhnää nivelpintojen välistä. Eli toimintamekanismi on näillä eri.)

Vierailija

Itse hylkäsin apteekin kalliin tavaran, kun sen kelakorvattavuus loppui ja vaihdoin tähän valmisteeseen.

http://www.iherb.com/Now-Foods-Glucosam ... s/582?at=0

Tätä mainostetaan lehdissä jonnain ihmeaineena, mutta minun mielestäni lähinnä rahastusta, vaikka hintaa en tiedäkkään.

http://www.emendo.fi/pages/gallery/nive ... liin94.php

Tosin nokkonen on terveellistä. Juon sitä pirtelössä.

Täytyy löytään ens kesänä joku hyvä nokkospaikka, jotta voi itse kerätä ja kuivata nokkosta.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32776
Liittynyt6.12.2009
molaine
Itse en rupeaisi nivelrikkoa hoitamaan millään mausteilla.

Otetaampa tämä lähempään tarkasteluun; minkäverran tiedät kurkumasta /mausteesta kun olet selvän mielipiteen sen ei hyödyllisyydestä muodostanut?

Vai muodostatko mielipiteitä ihan "tuulesta temmaten"?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32776
Liittynyt6.12.2009

Laitetaan koostetta kurkumasta. Ettei jää tasolle; "Minusta tuntuu", "Minun mielestä" , "Äitini kerran sanoi" "Naapurin Pekka vakuutti tämän olevan hyvä" jne

Targets of curcumin

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3025067/

Therapeutic potential of curcumin on various human diseases. For more information, see reference [9-12].

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... figure/F2/

A list of molecular targets of curcumin.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... /table/T1/

molaine
Seuraa 
Viestejä1352
Liittynyt3.8.2011
jussipussi
molaine

Otetaampa tämä lähempään tarkasteluun; minkäverran tiedät kurkumasta /mausteesta kun olet selvän mielipiteen sen ei hyödyllisyydestä muodostanut?

Pahoittelen, jos loukkasin kurkuman tunteita. Sen verran tiedän, että sitä löytyy omasta maustehyllystäni joten hienoa jos sillä on terveysvaikutuksia. En edelleenkään hoitaisi, enkä hoida nivelrikkoa mausteilla. Kiitos kuitenkin linkeistä, luen niitä paremmalla ajalla, ehkä.

Kuten jo aiemmin totesin, reseptillä saatava Glukosamiini on itsellä auttanut merkittävästi nivelrikon oireisiin, joten sitä voin suositella omasta kokemuksesta. Kurkuman tehosta en tiedä, joten sitä en voi suositella.

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

molaine
Seuraa 
Viestejä1352
Liittynyt3.8.2011

Vielä lisäyksenä, tarkistin annostuksen Orionin glukosamiinille; 3x400mg kerralla, kerran päivässä.

Edit: MsHorton; apteekin tavara maksaa muistaakseni vajaa 40 eur/240 nappia, ilman kelakorvauksia. Eli ei ole kalliimpaa kuin tuo linkittämäsi. Reseptin kirjoittaminen kerran vuodessa tietty maksaa jotain.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32776
Liittynyt6.12.2009
molaine
jussipussi
molaine

Pahoittelen, jos loukkasin kurkuman tunteita. Sen verran tiedän, että sitä löytyy omasta maustehyllystäni joten hienoa jos sillä on terveysvaikutuksia. En edelleenkään hoitaisi, enkä hoida nivelrikkoa mausteilla. Kiitos kuitenkin linkeistä, luen niitä paremmalla ajalla, ehkä.
.

En loukkaantunut mausteen vuoksi vaan sen vuoksi että kannattaa ensin tietää edes jotenkuten mitä kommentoi. En kommentoi mitään vihersimpukkauutteesta koska en ole asiaan tutustunut enkä tutkinut. Olen kyllä kuullut ns sivukorvalla että sitä käytetään nivelongelmissa. tieteellinen tutkimus siitä miten se temppunsa tekee olisi mukava nähdä/lukea.

Kun näitä luontaistuotteita listataan tänne palstalle olis hyvä liittää ainakin joku / jokunen tutkimus asian tueksi

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32776
Liittynyt6.12.2009
molaine

Kuten jo aiemmin totesin, reseptillä saatava Glukosamiini on itsellä auttanut merkittävästi nivelrikon oireisiin, joten sitä voin suositella omasta kokemuksesta. Kurkuman tehosta en tiedä, joten sitä en voi suositella.

OK, se on hyvä kuulla että Glukosamiini auttaa.

molaine
Seuraa 
Viestejä1352
Liittynyt3.8.2011
jussipussi

En loukkaantunut mausteen vuoksi vaan sen vuoksi että kannattaa ensin tietää edes jotenkuten mitä kommentoi. En kommentoi mitään vihersimpukkauutteesta koska en ole asiaan tutustunut enkä tutkinut. Olen kyllä kuullut ns sivukorvalla että sitä käytetään nivelongelmissa. tieteellinen tutkimus siitä miten se temppunsa tekee olisi mukava nähdä/lukea.

Kun näitä luontaistuotteita listataan tänne palstalle olis hyvä liittää ainakin joku / jokunen tutkimus asian tueksi

Seuloin glukkosamiinin tutkimuksia yms. netistä löytyvää muutama vuosi sitten, eikä nyt ole heittää linkkejä. Käytön aloitin nimenomaan netistä löytämäni tiedon perusteella. Tietoa löytyy nykyään varmasti lisää googlaamalla. Perustan kuitenkin suositukseni omaan kokemukseen. Kun lääkäri kirjoittaa reseptin ja ison lääkefirman tuote haetaan apteekista, en enää puhuisi glukosamiinin kohdalla "näistä luontaistuotteista".

Linkkaamasi kuva ei kyllä herätä minussa luottamusta kurkuman tehoon nivelrikon hoidossa:

Melkoinen ihmeaine tosiaan. Ikävä kyllä nivelrikkoa ei tuossa mainita.

Mutta, tarkoitukseni ei ole kurkuman käyttöä moittia. Varmaan on terveellistä ja siitä saattaa olla apua eri vaivoihin - ehkä jopa nivelrikkoon. Nivelrikko on pahimmillaan todella ikävä vaiva, ja kannattaa konsultoida lääkäriäkin asiassa. Koululääketieteen vastaus taitaa useimmiten kuitenkin olla tulehduskipulääkkeet ja pitkälle kehittyneissä tapauksissa nivelproteesit. Vaihtoehtoisista hoidoista voi olla apua ja kannattaa mielestäni ehdottmasti aktiivisesti itse tutkia asiaa.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32776
Liittynyt6.12.2009
molaine

Melkoinen ihmeaine tosiaan. Ikävä kyllä nivelrikkoa ei tuossa mainita.

Mutta, tarkoitukseni ei ole kurkuman käyttöä moittia. Varmaan on terveellistä ja siitä saattaa olla apua eri vaivoihin - ehkä jopa nivelrikkoon. Nivelrikko on pahimmillaan todella ikävä vaiva, ja kannattaa konsultoida lääkäriäkin asiassa. Koululääketieteen vastaus taitaa useimmiten kuitenkin olla tulehduskipulääkkeet ja pitkälle kehittyneissä tapauksissa nivelproteesit. Vaihtoehtoisista hoidoista voi olla apua ja kannattaa mielestäni ehdottmasti aktiivisesti itse tutkia asiaa.

Jos lähdetään tuosta "koululääketietteen lähtökohdasta" eli tulehduksen vaimentamisesta tulehduskipulääkkein. "Koululääketietteellä" ei ole tarjota muuta kuin tulehduskipulääkkeitä? Kun sinulla on nivelrikko tiedätkö mistä / miten se muodostuu, tarkasti?

Yksi osa nivelrikkoa on tulehdus ko nivelissä?

Jos katsotaan kurkuman vaikutuksia esimerkiksi tulehdussytokinoneihin..

2.3. Inflammatory cytokines
During severe infection or after severe injury, excessive synthesis and production of pro-inflammatory cytokines, including TNF-α, IL-1β and IL-6, play an major role in the development of local and systemic inflammation, causing severe pathophysiological derangement or organ failure [141]. Cytokine gene and protein expression are tightly controlled in the producing cells, and one of the most important steps in this regulation is gene transcription. Therefore, inhibition of pro-inflammatory cytokine production by regulation of transcriptional factors, such as NF-κB, is an potential strategy for controlling inflammatory responses [142, 143]. Several studies have demonstrated that curcumin was able to modulate the production of various inflammatory cytokines, thereby exhibiting potent anti-inflammatory activity [144-146].

Inflammatory cytokines

Chemokine (C-X-C motif) ligand 1 (CXCL1)↓
CXCL2↓
Interleukin-1β (IL-1β)↓
IL-2↓
IL-5↓
IL-6↓
IL-8↓
IL-12↓
IL-18↓
Monocyte chemoattractant protein-1 (MCP-1)↓
Macrophage inflammatory protein-1 alpha
(MIP-1α)↓
Tumor necrosis factor alpha (TNF-α)↓

Nivelreuman osalta kurkumaa on tutkittu myös niinkuin havaitset edellä liittämästäni pub med koosteesta.

Voitko laittaa mekanismin miten Glukosamiini auttaa nivelrikossa jotta ymmärtäisimmen nivelrikon mekanismin paremmin. syyt ja seuraukset?

Glukosamiini

Glukosamiinin rakenne
Glukosamiini on nivelissä luonnostaan olevaa ainetta, joka vähenee iän myötä, ja siksi sitä käytetään nivelten rappeutumisen ehkäisemiseen ja hoitoon. Suomalaisessa Käypä hoito -suosituksessa todetaan, että saattaa lievittää nivelrikkokipua ja / tai parantaa toimintakykyä vaikka tulokset ovat ristiriitaiset. [1] Koska glukosamiini on glykosaminoglykaanin emänuklidi, ja glykosaminoglykaanit ovat pääkomponentti rustokudoksessa se saattaa lievittää kipua ja parantaa toimintakykyä jossain tapauksissa joissa suositeltua annostelua ei ylitetty. Osaan lääkevalmisteista glukosamiini saadaan äyriäisistä, ja siksi allergiset reaktiot ovat mahdollisia.[2] Luontaistuotteina myytävien valmisteiden pitoisuus on hyvin pieni.

Glukosamiinin kemiallinen kaava on C6H13NO5, moolimassa 179,17 g/mol ja CAS-numero 3416-24-8.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Glukosamiini

Eli nivelrikko on rappeumasairaus, solujen toiminta heikkenee ijän myötä? Miksi se solujen rappeutuminen olisi vain nivelissä?

Tulehduskipulääkkeet ei paranna solujen toimintaa ne vain vaimentavat tulehduisreaktioita. millä soulujen toimintaa saisi parannettua/normalisoitua jotta kehon omat prosessit toimisi paremmin myös nivelissä?

Eli olisiko laajempi lähestyminen solujen / kehon rappetumiseen estämiseen / hidastamiseen parempi lähtökohta? Jos katsot kurkuman vaikutuksia huomaat että sitä on tutkittu kaytännössä kaikissa "rappeumasairaustiloissa"....

Glukosamiinin syönti ei paranna taudista itsessään ? Eli yksinkertaistaen se voitelee niveltä aiheuttaen vähemmän kipua ja tulehdusreaktioita? Eli jos oletan että sinulla on krooninen tulehdus nivelissä tällä hetkellä niissä nivelissä joissa on nivelrikko ja se lievityy kun glukosamiinia on enemmän liukastamassa nivelen toimintaa ja vähentämässä sitä kautta syntyvää tulehdusta? Syötkö tulehduskipulääkkeitä?

Nivelrikon lääkehoito on oireita lievittävää. Nivelrikkoon ei ole parantavaa tai taudin etenemistä estävää lääkehoitoa.

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositu ... s/hoi50054

Juuri näin se on minustakin ilmoitettava koska perussyy on solujen toiminnan rappeutuminen itsessän.

Maallikon mielipiteenä ; kaikki luonnolliset tulehdusta vaimentavat ja ja "solujen toimintaa suojaavat" aineosat käyttöön; Kalaöljy, D vitamiini, C vitamiini, kasvien ja marjojen polyfenolit..
Ja toki myös kurkuma. Kaikki kropan solut kiittää samalla kertaa, ei pelkästään nivelissä...

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005
jussipussi
molaine

OK, se on hyvä kuulla että Glukosamiini auttaa.

Ei tarvii IMO välttämättä olla mitään reseptillä saatavaa. Itse otin vain summissa jonkun nivelvaivapurkin joka vaikutti hyvältä tietämättä mitä purkki edes sisälsi. Purkki oli luokkaa ~20€/180 tablettia, ja tarvi ottaa vain 1 tabletti päivässä. Muistaakseni kesti jotain 3 viikon luokkaa että alkoi tehoamaan, mutta vaikutus on ollut melko dramaattinen. Luin vasta jälkikäteen mitä purkissa oli niin glukosamiiniahan se siellä.

En tiedä saako reseptillä sitten jotain vielä tehokkaampaa jossa on muitakin aineita, mutta minulla toimi tuo. Kurkumaa en minäkään ole testannut eikä ole tarvetta enää testatakkaan.

En kyllä tiedä omaa diagnoosianikaan mikä rikko oli. Sen vain tiedän että lähinnä polvia särki suurimman osan ajasta pitkälti toistakymmentä vuotta eikä särje enää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat