Teinpä psytrance-biisin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kommentit (15)

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26990
Liittynyt13.5.2005

Mun henkilökohtaiset tykkäämiset konemuusiikkialueella sijoittuvat nykyään jonnekin välille goa trance - progressive trance - vocal trance - drum n' bass, painotuksen voimistuvan tuonne listan loppupäähän, joten arvioin tätäkin kappalettasi pitkälti listani viitekehyksessä:

Erinomainen idea tuoda komppi mukaan tuollai vaivihkaa ja ikään kuin se olisi kappaleen tarinan kannalta toisarvoinen seikka, mutta joka sitten pikuhiljaa alkaa ryhdittää tapahtumia. Kunhan et vain rajoita luovuuttasi jäämällä tällaisiin vain yksittäisiin ideoihin.

Melodioiden synnyttämä kokemus, jonka asetin jälleen kuunteluni keskiöön, muistutti mielikuvaa, joka voisi syntyä kuunnellessa kosmista puronsolinaa aikakaudella, jollon Apple ei enää myy arkaaisia Iphoneja, vaan aitoja Implantteja.

Hyvää oli mm. myös se, ettet ollut antanut yksittäisille erikoisefekteille niin suurta painoarvia nyt kuin joskus alkuaikoinasi ja erinomainen homma oli se, että sulla alkaa olemaan kappaleissasi myös ikäänkuin äänimaailmoja sen erittäin mestarillisen rumpusaundi-osaamisesi lisäksi, joihin ne ihan ensimmäiset täällä esittelemäsi kappaleesi pitkälti perustuivat "erikoisefektiensä" lisäksi. Ja jos en vielä ole maininut, se tätä edeltäväkin kappaleesi (jonka täällä muistakseni esittelit (jos multa ei ole nyt jäänyt biisejäsi välistä)) oli jo hyvä osoitus siitä, että olet tekemässä rumpusandien ja efektien hallinnan lisäksi selvästikin uutta aluevaltausta melodioiden maailmasta.

Vielä kun keksit sellaisia äänimaailmoja, joiden kokemuksellinen estetiikka olisi ehkäpä aavistuksen verran inhimillisemmin tulkittavissa joksikin sellaiseksi, johon voisi myös maapallolla samaistua ilman Applen implantteja tai vahvaa kyberneettistä mielikuvitusta, kuulijakuntasi laajenee räjähdysmäisesti. Mielestäni tekniikkasi konemusiikin tekoa ajatellen, on juuri niin taitavaa.

Thumbs up!

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija

Alku oli loistava taustakuvaa myöten. Sitten alkoi taas jumputus, onneksi ei ihan niin kovana kuin aiemmin. Mutta en edelleenkään ostaisi tätä kappaletta, jumputuksen takia. Hyvää oli melodiat jotka polveilivat ja vaihtelivat eivätkä juuri tuntuneet jäävän köyhäksi ideoista pyörimään samaa ympyrää. Tosin sitten loppua kohden en jaksanut enää paljon keskittyä, kun oli jumputusta ja melodiat jäivät vähän taka-alalle. Tällöin alkoi tuntumaan, että jokohan tämä on jo kuultu. Kokonaisuutena parannusta on tullut. Tosin jos teet musiikkia jumputuksesta pitäville, niin sitten ei voi mitään.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Sanoisin mielipiteeni palautteesta. Tiedän että tätä on ehkä vaikea sisäistää jos kuulostaa sille että koitan olla jotenkin ylisymppis tai liian diippi, mutta sanon tämän pelkästään siksi että se on vilpitön mielipiteeni ja käsitykseni asiasta enkä pysty jättämään kirjoittamatta (enkä todellakaan ole biisin tekijän multinick, ellen sitten ole jakomielitautinen):

En oikein käsitä osin edellisiä kommentteja koska musiikki on mielestäni itseilmaisua. Ihan rakentavaakin palautetta siis kyllä, mutta miettiikö porukka maalausteostakin katsellessa, että tämä taulu olisi parempi jos tuolla olisi hieman enemmän vihreän sävyjä ja ukkeli vähän kauempana? No ok, laadullisia seikkoja voi toki musiikissa ottaa esille ja ilmaista oikeaan väliin omat mieltymyksensä, mutta että yksittäistä teosta rupeaa arvioimaan omien pikkutarkkojen mieltymyksiensä rajoissa, niin miksi.
Ja kyllä sellasta palautetta näkee siis paljonkin neitssä että "en tykkää tän tyylisestä", tai jostain padeista, haikoista sun muista annetaan tyylimieltymyksiin kondistuvaa palutetta tms. ihan kun samalla itse väsäisi kyseistä biisiä antaen itsekritiikkiä "ei kun tähän toisenlainen juttu hei". Tai ehkä tajusin osan kommenteista vaan ihan päin helvetoo, täysin mahdollista. Eri asia tietenkin jos joku soundi hyppii täysin korville niin että pää halkeilee.

-:)lauri
Vielä kun keksit sellaisia äänimaailmoja, joiden kokemuksellinen estetiikka olisi ehkäpä aavistuksen verran inhimillisemmin tulkittavissa joksikin sellaiseksi, johon voisi myös maapallolla samaistua ilman Applen implantteja tai vahvaa kyberneettistä mielikuvitusta, kuulijakuntasi laajenee räjähdysmäisesti.
Osin samaa mieltä, toisaalta, vaikka yksinkertaisemmat jutut toimii usein ja useimmille sekä avautuu helpommin biisi on psytrancea eikä kai poppia tai kiksua. Ja onko musiikin tekemisessä tavoite hankkia mahdollisimman laaja kuulijakunta? Muusta jutusta tuli kyllä osin samoja ajatuksia osaamisen alueilta.

Tosta biisistä kuulee että on musiikkia kerennyt väsäillä ja syventyä siihen (ellei nyt ihan jotain looppitavaraa, tuskimpa), joten tekijä tietää kyllä varmasti itsekin sen että muiden tyylimieltymyksien sisällyttäminen omaan musiikkiin olisi vähintäänkin kompromissien tekemistä ja sielutonta. Vain itse voi tietää sen minkälaista soundia pitää tuottaa ja siitä pitää pitää kiinni. Jos tiedä ei niin sitten ei tuota. Ellei sitten puhuta rahanteosta, johon psykellä ei pitäisi olla mitään liitosta.

Psytranceksi väkisin kategoroitua superhypercoolmättöbiittiin keskittyvää soundia tulee nykyään niin paljon pihalle että periaatteessa en ihmettele jos rupeaa jo kuulemaan niiden lisäksi joille se ei vain ole ikinä avautunut myös joiltain "psytrancea" kuuntelevilta kommentteja tyyliin, että tylsää heti jos tasaisempi biitti (en viittaa nyt dredexin kommenttiin). Tai jotenkin sen kautta kun tulee niin klimaksihakuista soundia pihalle, tuntuu että monille ei avaudu se ettei kaikessa musiikissa ole tarkoitus pitää samoilla yhtä suorilla tekijöillä/kikoilla mielenkiintoa yllä. Useimmat varmaan kuitenkin saa jonkunlaisen mielleyhtymän sanasta Trance/tarnssi. Voihan myös vaikka kiksuakin tranceksi sanoa jos haluaa eikä sille paljon muutakaan kuvausta löydy, ja kaikkihan tietenkin imeytyy kuka mihinkin soundiin.
Ja oon kyllä Dredexin kanssa jonkun aikaisemman postauksen perusteella noin yleensä samalla taajuudella siitä minkälaista soundia useimmiten on mukava kuunnella biisin elävyyttä ajatellen, mutta miksi edes kommentoit trancebiisiä jos et siedä 4/4 biittiä, vai tarkoititko siis kickdrumin soundia tahdin sijaan? Joillakin myös nelitahti jättää mielelle tilaa vielä liikkua muiden elementtien kanssa.

Itsellä psyken tyylinen musiikki intergroitui bileiden sijaan syvemmin aivoon joskus ala-yläasteen välissä mm. aikoina kun otin päikkäreitä ja laitoin usein hiljaiselle soimaan jotain tasaista Atmoksen - Cable enable tyylisiä biisejä (vaikka progempaa soundiahan juuri tämä noin yleensä on), siinä kun heräili unista sitten jossain vaiheessa pikkuhiljaa ja biisi jatkuu ja jatkuu pienillä muutoksilla niin se teki siitä uni-valvetilan vaihdoksen usein jotenkin omintakeisen seesteiseksi ja miellyttäväksi. Lenkillä nykyäänkin jotain tasaista vaikkapa Beat Bizarre - Content may differ niin tulee diippi fiilis siinä maiseman vaihtuessa ja voi mahdollinen stressi jäädä taka-alalle. Sama biisi voi todennäköisestikkin jossain klubilla joillekkin perus poppiin tottuneelle tai 24/7 viihteilevälle hetken klimaksia hakevalle sekakäyttäjähermorauniolle olla täyttä kuraa ja tappaa tylsyyteen kun ei vaan nouse melodiat tai oo tempoo ja mättöö tai jotai uuh beibee sielä taustalla.
Halusin heittää vaan ihan esimerkkiä siis siitä että on hyvä olla avoin eri perspektiiveille, ja erilaisille biisinrakenteille mitä useimmiten kuuntelee.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26990
Liittynyt13.5.2005

μOR,

Tuhottoman viisatita sanoja sulla. Mutta noita toidellisia huippuja ei ole montaa, ja suurin osa heistä tekee musiikkia, jota ei edes kuulla. He ovat usein sekä psykologisesti että musiikilisesti taikureita. He luovat tunnelman, jota et edes ole olemassa, mutta jostain syystä yksi pieni nyyhkäisyääni, saa satapäisen leffayleisön kyyneliin.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija
μOR
miksi edes kommentoit trancebiisiä jos et siedä 4/4 biittiä, vai tarkoititko siis kickdrumin soundia tahdin sijaan? Joillakin myös nelitahti jättää mielelle tilaa vielä liikkua muiden elementtien kanssa.



Kommentoin mitä kommentoin. Kommentoin joka ikisen transebiisin kohdalla, että jos siinä on tylsä kova biitti, että siinä on tylsä kova biitti. Jos olisin musiikin arvostelija ja pitäisi arvostella tuhat transebiisiä, niin jokaiselle antaisin negatiivista palautetta jumputuksesta. Hyvistä puolista mainitsisin tietysti myös. Osa kappaleista tosin saattaisi olla niin tylsiä, että hyviä puolia olisi aika turha kaivaa esille.

Beat Bizarre - Content May Differ

Tässä kappaleessa on taiteellisuutta ja melodioita, mutta vaikka ei kovaa jumputusta olekaan, niin jumputusta kuitenkin. Jump jump jump jump jump jump jump jump jump... ja alusta Jump jump...

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010
-:)lauri
Mutta noita toidellisia huippuja ei ole montaa, ja suurin osa heistä tekee musiikkia, jota ei edes kuulla. He ovat usein sekä psykologisesti että musiikilisesti taikureita. He luovat tunnelman, jota et edes ole olemassa, mutta jostain syystä yksi pieni nyyhkäisyääni, saa satapäisen leffayleisön kyyneliin.

Niin totta. Pitää kyllä miettiä, että olisiko heidänkään tunnelmiin kukaan ikinä päässyt, ellei he olisi lujasti pitänyt kiinni niistä omista mieltymyksistään ja kokeilunkin kautta löytänyt uusia juttuja. Tunnelmahan loppujenlopuksi tietenkin on kuulijan subjektiiviseen kokemukseen myöskin vahvasti liitoksissa. Jollekkin melankolisen kuuloinen fiilis toiselle mahdollisesti hyvinkin syvä ja raikas. Usein esim. itsellä siitäkin kiinni millaisessa ympäristössä ja mielentilassa jotain biisiä on niinä ensimmäisinä kertoina kuullut kun se on värähdellyt sinne limbisen tunnekeskuksen perukoille. Sen jälkeen vaikka biisiä kuuntelee jossain aivan eri ympäristössä niin se edellinen fiilis assosioituu sieltä jostain vahvasti uudelleen.

Viimeisin vahva kuuntelukokemus taitaa olla jälleen kerran lenkkipolun varrelta kun juoksentelin tuola jäisen raikaassa vitivalkoisessa lumipeitteessä kuunnellen vaihteeksi Freq vs Spherical - Suzuki Sun tekelettä. Soundit vaan altoili pinnoilla. Se on vaan että kun tarpeeksi mieluisat äänet osuu oikeaan paikkaan niin ne yhdistyy parhaimmillaan ympäristöön ihan mahtavasti kaikkien maisemien, liikeiden ja valonheijastusten ym. kanssa niin että mieltä kutkuttaa.
Ja jostain syystä mikään muu edes vaikutteita jaellut Shpongle ei nykyään eliminoi stressiä yhtä hyvin pyynnöstä kerta toisensa jälkeen kun Shulmanin kolmen ekan levyn soundit. Niin virtaavaa ja maanläheistä soundia että Pystyn tarvitessa toistamaan ympäri ja ymäri, mitä ei jaksa usempien hyvienkään levyjen kanssa jos tykkään säilyttää samalla jokseenkin perus arkitunnelman. Jollekin voi taas mennä ihan avaruuteen, yksilöllistä taas.

Dredex

Kommentoin mitä kommentoin. Kommentoin joka ikisen transebiisin kohdalla, että jos siinä on tylsä kova biitti, että siinä on tylsä kova biitti. Jos olisin musiikin arvostelija ja pitäisi arvostella tuhat transebiisiä, niin jokaiselle antaisin negatiivista palautetta jumputuksesta. Hyvistä puolista mainitsisin tietysti myös. Osa kappaleista tosin saattaisi olla niin tylsiä, että hyviä puolia olisi aika turha kaivaa esille.

Nyt epäilen vahvasti jo että trollailet, mutta auttmattoman kuulosta jos et. Kysyn uudestaan, miksi hakeudut arvostelemaan musiikkityyliä josta et pidä?
Ihan sama kun joku sähkökitarasoundia vihaava tyyppi änkeisi arvostelemaan hevi ja rokkibiisejä pelkästään sen takia että voisi ensin tuoda habituksella esille omaa käsitystään musiikkiin yleismaailmallisesti liittyvien komponenttien vaikkapa sävelten miellyttävyydestä ja mitätöidä loppujenlopuksi biisissä mielestään toimivat jutut tiputtamalla niputtaen että "EN tykkää sähkökitarasta rämpyty rää rällä rää mää joten miksi edes teit". Herää väkisinkin suuri huvittuneisuuden sävyttämä kysymysmerkki pään päälle.
Eli jos työntää luotaan niin miksi mennä sinne? Jos näät pihalla läjän koiranpaskaa niin kiihdytätkö hölkkäämällä heti siihen viereen nokka tuhisten haistelemaan mäkättäen että "aivan kamala haju siis en kesssstä... upee muoto kyllä mutta tää haju vaan ei taaskaan miellytä, hei missä seuraava läjä!"

Vierailija
μOR
Nyt epäilen vahvasti jo että trollailet, mutta auttmattoman kuulosta jos et. Kysyn uudestaan, miksi hakeudut arvostelemaan musiikkityyliä josta et pidä? - -



Kyllä pidän musiikkityylistä, tietyssä mielessä. Ongelma vain on, että suurin osa kaikesta musiikista on samaa kuraa, vaikka potentiaalia olisi tähtitieteellinen määrä tehdä paljon muutakin. Eli lähes kaikissa kappaleissa on jotain arvostelemista.

μOR
Eli jos työntää luotaan niin miksi mennä sinne? Jos näät pihalla läjän koiranpaskaa niin kiihdytätkö hölkkäämällä heti siihen viereen nokka tuhisten haistelemaan mäkättäen että "aivan kamala haju siis en kesssstä... upee muoto kyllä mutta tää haju vaan ei taaskaan miellytä, hei missä seuraava läjä!"



Mielestäsi tämä teos on niin huono, että se on kuin luotaan työntävä kasa sontaa?

On myös absoluuttisen hyvää musiikkia. Eli sellaista musiikkia, että kaikki järkevät ihmiset myöntävät, että joo kyllä tämä on ihan hyvää. Sitten on myös absoluuttisen huonoa musiikkia, kuten "nykytaide", jossa rämpytetään epävireisellä viulunkielellä vielä epävireisempää kitaraa. Suunnilleen jokainen nyrpistää nenäänsä ja toteaa kappaleen olevan hanurista. No niin, tasapaksu jumputus on absoluuttisen huonoa musiikiksi - pitipä siitä tahi ei. Yhtä hyvin voisi laittaa jonkin koneen päälle ja kuunnella kuinka se jumputtaa - eihän se nyt vaan ole kunnollista musiikkia.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010
Dredex

Kyllä pidän musiikkityylistä, tietyssä mielessä. Ongelma vain on, että suurin osa kaikesta musiikista on samaa kuraa, vaikka potentiaalia olisi tähtitieteellinen määrä tehdä paljon muutakin. Eli lähes kaikissa kappaleissa on jotain arvostelemista.
Myönnä nyt vain ettet tykkää kuunnella. Ja huomaa että tekijät ovat itse valinneet tehdä juurikin sellaista kun ovat tehneet ja pyrkineet toteuttamaan juuri sitä käyttäen potentiaalinsa siihen.

Dredex

μOR
Eli jos työntää luotaan niin miksi mennä sinne? Jos näät pihalla läjän koiranpaskaa niin kiihdytätkö hölkkäämällä heti siihen viereen nokka tuhisten haistelemaan mäkättäen että "aivan kamala haju siis en kesssstä... upee muoto kyllä mutta tää haju vaan ei taaskaan miellytä, hei missä seuraava läjä!"

Mielestäsi tämä teos on niin huono, että se on kuin luotaan työntävä kasa sontaa?

En ihmettele että ymmärsit tämänkin väärin. En todellakaan tarkoittanut sitä, vaan vertauskuvan on tarkoitus kuvata sinun toimintaasi omiin mieltymyksiisi liittyen.
Vaikkakin kuuntelen enemmän hitaampaa soundia tykkään biisin soundeista ja tunnelamasta paljonkin.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010
μOR
...eliminoi stressiä yhtä hyvin pyynnöstä kerta toisensa jälkeen kun Shulmanin kolmen ekan levyn soundit. Niin virtaavaa ja maanläheistä soundia että Pystyn tarvitessa toistamaan ympäri ja ymäri, mitä ei jaksa usempien hyvienkään levyjen kanssa jos tykkään säilyttää samalla jokseenkin perus arkitunnelman. Jollekin voi taas mennä ihan avaruuteen, yksilöllistä taas.

http://www.youtube.com/watch?v=NIkS13WXE6Y

http://www.youtube.com/watch?v=oti_egSo ... re=related

jne.

Vierailija
μOR
Myönnä nyt vain ettet tykkää kuunnella. Ja huomaa että tekijät ovat itse valinneet tehdä juurikin sellaista kun ovat tehneet ja pyrkineet toteuttamaan juuri sitä käyttäen potentiaalinsa siihen.



Kuten totesin, niin pidän musiikkityylistä, mutta vain tietyssä mielessä. Tästä sinä et pääse mihinkään.

Nykyaikana monet ihmiset pyrkivät käyttämään potentiaaliaan helposti sellaiseen, mitä on helppo tehdä. No, tuloksena on sitten juurikin jotain jumputusta. Tai jos ei tee trancea, niin sitten jotain tusinaiskelmää, joita on kuultu jo ties kuinka kauan. Ei hyvä. Mutta en ole väittänytkään, että jokaisessa säveltäjässä olisi yhtä paljon potentiaalia. Musiikin potentiaali ei rajoitu säveltäjien potentiaaliin.

μOR
En ihmettele että ymmärsit tämänkin väärin. En todellakaan tarkoittanut sitä, vaan vertauskuvan on tarkoitus kuvata sinun toimintaasi omiin mieltymyksiisi liittyen.
Tykkään biisin soundeista ja tunnelamasta aika paljonkin.



Ei vaan ymmärsin asian täysin oikein. Sinä et sen sijaan ymmärtänyt sitä, että sinä olit se, joka otti esille sontaläjät.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010
Dredex

Nykyaikana monet ihmiset pyrkivät käyttämään potentiaaliaan helposti sellaiseen, mitä on helppo tehdä

Tässä on asia josta olen täysin samaa mieltä ja johon koitan itsekin kiinnittää jatkuvasti huomiota, sillä helposti toteutettavat asiat tosiaankin sulauttaa niin helposti vahingossa niihin mistä oikeasti pitää. Voi toki olla joskus kumpaakin samaan aikaan.
Voisiko vielä sen verran viilata että ajautuvat käyttämään pontentiaaliaan? Tai no jotenkin itse ajatellut näin.

Loppuihin edellisistä kommenteistasi en pysty vastaamaan koska ne ovat mielestäni riidanhakuisia ja kirjaimellisesti järjettömiä.

Vierailija

Jos ei ole paljon pyrkimyksiä, niin silloin ajautuu. Jotkut tosin nimenomaisesti pyrkivät johonkin parempaan ... joillakin sillä yltää hyvään, joillakin erinomaiseen.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Teinpä psytrance-biisin

Dredex
Alku oli loistava taustakuvaa myöten. Sitten alkoi taas jumputus, onneksi ei ihan niin kovana kuin aiemmin. Mutta en edelleenkään ostaisi tätä kappaletta, jumputuksen takia. Hyvää oli melodiat jotka polveilivat ja vaihtelivat eivätkä juuri tuntuneet jäävän köyhäksi ideoista pyörimään samaa ympyrää. Tosin sitten loppua kohden en jaksanut enää paljon keskittyä, kun oli jumputusta ja melodiat jäivät vähän taka-alalle. Tällöin alkoi tuntumaan, että jokohan tämä on jo kuultu. Kokonaisuutena parannusta on tullut. Tosin jos teet musiikkia jumputuksesta pitäville, niin sitten ei voi mitään.



Oot sä kyllä aika velikulta.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Jumputijumputijumpjumpjump. Jump. Jumputijumputijumpjumpjump.
http://www.youtube.com/watch?v=NOaKpSqi4f4

Boing boing boing boing bo-boing.
http://www.youtube.com/watch?v=s_DaZ80SvNc
(Toi on sitten jotain avaruuspornoa tms.)

Sit suomen kovin indiemusavideo. Tuttu melodia tiedossa:

Eiku siis UNTZ UNTZ UNTZ!
http://www.youtube.com/watch?v=-xGjib9b ... re=related

Uusimmat

Suosituimmat