Miksei enään käydä Sotia?

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Olen huomannut että ihmiset eivät enään sodi keksenään.

30-vuotinen sota kesti 30 vuotta ja 100-vuotinen sota kesti yli 100 vuotta 1300-1400-luvuilla.

Myös Italialaisotia käytiin 50 vuotta. 1400-1500 luvulla. Jne.

Toista maailmansotaa käytiin vain 6 vuotta.

Nyt on syyriassa tapettu vasta vuosi, että ei ole sota ollenkaan.

Kommentit (10)

Vierailija
tiäremiäs

30-vuotinen sota kesti 30 vuotta ja 100-vuotinen sota kesti yli 100 vuotta 1300-1400-luvuilla.

Valloitussadat on aikaa sitten lopetettu.
Niitä kutsutaan nykyisin rauhan puolustamiseksi.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
tiäremiäs

Tässä listattu kahinat joissa ihmislaji tappaa kumppaneitaan vähintään 1000 yksikköä vuotta kohden:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ongoing_conflicts

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Japetus
Seuraa 
Viestejä9006
Liittynyt20.6.2009

Taloudellinen kehitys, lukutaidon yleistyminen ja "sisärenkaan" laajeneminen ovat ainakin osasyyllisiä.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
tiäremiäs

Jotenkin jo luulin, että maailmassa soditaan ihan samaa tahtia kuin ennenkin. Kai ihmisellä on tappovietti niin vahva, että se voittaa kaikki muut vietit. Se, mikä tappamisen halun aiheuttaa, onkin mielenkiintoinen juttu. Onko se oman perheen puolustaminen joltain vieraalta, vääräuskoiselta, eriväriseltä, väärää ideologiaa kannattavalta, vai mitä? Olisi hienoa kelata ihmiskunnan historiaa ajassa taaksepäin, jolloin luodit palaavat pyssyn piippuun ja ihmisessä oleva luodinreikä menee umpeen itsestään.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
sapetix

Tätä hieman tavoittelin edellisessä kommentissa. Tuntuu siltä että 3. maailmansota on ollut käynnissä jo parikymmentä vuotta. Reiät taloissa ja ihmisissä jakautuvat vaan niin laajalle alueelle täällä maapallolla, että yhtä rintamaa on vaikea hahmottaa.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006
Astronomy
Kai ihmisellä on tappovietti niin vahva, että se voittaa kaikki muut vietit. Se, mikä tappamisen halun aiheuttaa, onkin mielenkiintoinen juttu. Onko se oman perheen puolustaminen joltain vieraalta, vääräuskoiselta, eriväriseltä, väärää ideologiaa kannattavalta, vai mitä? Olisi hienoa kelata ihmiskunnan historiaa ajassa taaksepäin, jolloin luodit palaavat pyssyn piippuun ja ihmisessä oleva luodinreikä menee umpeen itsestään.

Minulla on tästä eräs teoria; se on yksinkertaisesti evoluution tulos.

Jos on mahdollista, että syntyy geeniperimä, joka ajaa eliöryhmän sotimaan toisia vastaan tietyissä tilanteissa (esim. riittävän suuri populaatio liian pienessä tilassa), niin tällaisen syntyessä se jää pysyvästi geeniperimään.

Jos on kaksi tällaista eliöjoukkoa, joista toisella ei ole 'sotimisgeeniä' ja toisella on, niin mikä on lopputulos? Jossain vaiheessa 'sotimisgeeniläisen' aloittavat sodan niitä vastaan, joilla ei ko. geeniä ole. Ja voittavat. (Olisikohan Neandertaleilta puuttunut tuo sotimisgeeni?)

Lisäksi; sotimisgeeni ruoskii eliön evoluution nopeammaksi; laji taistelee koko ajan itseään vastaan ja pitää evoluution käynnissä jatkuvasti. Normaalisti kahden lajin taistellessa evolutionäärisesti toisiaan vastaan (esim. sama ekologinen lokero), käy niin, että toinen tai molemmat sopeutuvat siten, että ne eivät enää taistele samasta elintilasta. Tämän jälkeen evoluutio hidastuu tai pysähtyy kokonaan.

Lajin taistellessa itseään vastaan, näin ei voi käydä. Jos lajin yhdelle ryhmälle muodostuu voittava ominaisuus, se on muutaman sukupolven jälkeen myös 'vastapuolen' käytössä.

Olisikohan tämä johtanut loppujen lopuksi älykkyyden kehittymiseen?

Itse olen kyllä rauhaa rakastava pasifisti.

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Vierailija
Tätä hieman tavoittelin edellisessä kommentissa. Tuntuu siltä että 3. maailmansota on ollut käynnissä jo parikymmentä vuotta. Reiät taloissa ja ihmisissä jakautuvat vaan niin laajalle alueelle täällä maapallolla, että yhtä rintamaa on vaikea hahmottaa.

Niin jos ja kun USA hyökkää Iraniin niin voihan noita viime vuosien sotia pitää jonkinsortin 3 maailmansotana jossa länsimaat vs muslimimaat tanssipartnereina. Afkanistan, Irak, Libya, tällä hetkellä Syyria ja kohta luvassa Iran, palestiinalaisia on myös sorrettu ja jotain hämärää tuolla Somaliassa ja Sudanissakin tapahtuu kaikenaikaa.

Uusimmat

Suosituimmat