Rytmihäiriöt

Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

76-vuotiaalla äidilläni on sydämessä keinoläppä, joka vähän vuotaa, mutta muuten toimii hienosti. Mutta vaikka läppä toimii, niin rytmihäiriöt ovat tulleet jäädäkseen. Rytmi on laitettu paikoilleen jo useita kertoja sekä lääkkein että "humautuksessa", mutta mikään ei auta. Välillä alapaineet nousevat ja välillä yläpaineet.

Hän on varmasti hyvässä sairaalahoidossa, mutta itse asiassa he eivät osaa tehdä asialle mitään. Vaiva on jatkuva ja elämää suuresti rajoittava muuten terveenä pysyneelle vanhukselle (itse asiassa häenstä tuli kertaheitolla vanhus läpän vajaatoiminnan ja leikkauksen myötä, sitä ennen ei mitään lääkitystä tai sairautta).

Olen tutkinut useita luontaistuotteita tms., joita voisi kokeilla, mutta potilas itse ei uskalla kokeilla mitään ilman lääkärin nimenomaista määräystä... Magnesium, kalium, ubikinoni, berberiini..?

Mitä arvon Tiede-lehden "tietäväiset" sanoisivat kokemustensa perusteella, mikä voisi toimia ja auttaa vähentämään rytmihäiriöitä? En aio suoraa päätä marssia kauppaan tai apteekkiin ostelemaan mitään, mutta hyviä vinkkejä vastaanotetaan.

Hyvästä hoidosta huolimatta minua epäilyttää onko todella tutkittu perusasiat kuten magnesium? Äitini ei itse ole kiinnostunut siitä, mitä hänelle tehdään!?? Hän vain luottaa lääkäreiden ammattitaitoon eikä osaa edes kysellä. Itse en ole lääkäriä tavannut, hoitaja taas tiesi asioista vähemmän kuin minä.
(Äidilleni ei ole suositeltu edes kaliumin lisäämistä ruokavalioon, siis banaania tms.)

Lääkkeinä on jokin sydänlääke, mutta en edes tiedä mikä, koska sekin vaihdettiin, kaikkea on kokeiltu. Lisäksi tietysti verenohennuslääke ja nyt mukaan on tullut närästyslääke, jonka yritän saada pois hoitamalla närästystä muilla keinoilla... (Ensin täytyy kokeilla se suolahappo.)

Siis ehdotuksia? Onko kokemuksia ubikinonista tällaisissa tapauksissa?

Kommentit (14)

Vierailija

Tuttu vanhus/lapsi -ongelma, johon ei kaiketi ole ratkaisua. Faijallani -82 v.. on sydämentahdistin joka lääkärin mukaan kestää 10 vuotta. Enemmän kuin talon katto tai Panu-maali.

Mutsi, isäni 85 -vuotias vaimo, koettaa syöttää pula-ajan eläneelle puolisolleen, sota-orvolle, muutakin kuin läskisoosia? Salaatti ei kelpaa.

Asennekysymys?

Kysymys oli "Suoraa päätä?"... jotkut säntäilee.

Syököön mitä tahansa, polttakoon vaikka sikarin. Magnesium auttaa sukupolvea nuorempaa suonenvedoissa, mutta... vanhoja suonia ei korjaa mikään.

Hyvää hänelle olisi että ei jäisi makaamaan ja liikkumatta.

Patista!

Älä potki, suonet ei kestä.

Älä ennen muuta syyllistä
- itseäsi - siitä voi tulla paha tapa
- häntä - se seuraa aina
- äitiäsi, serkkujasi ja muuta
- sukuasi
- genetiikkaasi

Lääkitys ei aina mene oikein, ja vanhuksiin elämäntapojensa perusteella mikään muutosjuttu ei kovastikaan enää toimi.

Valitettava tosiasia on, että suonenvetoja voidaan - samoin kuin rytmihäiriöitäkin - estää erilaisin ainein. Vanhuutta ja kuolemaa ei voi välttää, mutta sitä voi lievittää.

Paras neuvoni Sinulle nyt lyhyen miettimisen jälkeen on:

Ole läsnä, pidä kädestä kiinni. Anna heille mitä he haluavat.

Paras luontaistuote on jaettu aika,

vaikka yhdessä hyräileminen. Ja jalkojen hierominen

49

P.S. jos kestät sen kun sanat loppuvat. Ei ole helppoa olla sukupolvien välissä.
YV sallittu.

P.S. 2 sokeritautia suvussa? Pidä edelleen itsestäsi huolta!

(EDIT) "Äläkä päästä aijää katolle" (tuli juuri viesti, lähti luomaan lunta pihalta) eikä tämä ole dsoukki. Pitää soittaa. 300 kilsaa matkaa.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Kiitos, hyviä vastauksia! Tauriini menee nyt googleen!

Vanhempien kanssa on todellakin vaikea olla "asiantuntija"!

Onneksi äitini on muutoin hyväkuntoinen, syöttänyt diabeetikkoisälleni virallisterveellistä diabeetikkoruokaa, mutta ovat nyttemmin vaihtaneet kevyttuotteet takaisin tavallisiin, onneksi. Minkäänlaista verisuonten kalkkeumaa ei kummallakaan, ehkä hyvien geenien ansiota, ehkä normaalipainon suojaamaa.

Tahdistin-ajatusta on äidilleni väläytelty, vaikka ensin sanottiin ettei tähän tapaukseen sovellu. Ehkä eniten haittaa juurikin informaation puute!

Mutta jotenkin tuntuu, että ENSIN voisi koittaa luonnolliset menetelmät ja sitten vasta vahvat lääkkeet tai tahdistimen? Jopa suolan määrä saattaa vaikuttaa sydämen johtumiseen! Vähäsuolaistahan neuvotaan syömään... Isälle se voi olla hyväksi, mutta äidille haitaksi!

Muita kokemuksia? D-vitamiinista?

Vierailija
Kulaushaikara
Kiitos, hyviä vastauksia! Tauriini menee nyt googleen!

Vanhempien kanssa on todellakin vaikea olla "asiantuntija"!

Onneksi äitini on muutoin hyväkuntoinen, syöttänyt diabeetikkoisälleni virallisterveellistä diabeetikkoruokaa, mutta ovat nyttemmin vaihtaneet kevyttuotteet takaisin tavallisiin, onneksi. Minkäänlaista verisuonten kalkkeumaa ei kummallakaan, ehkä hyvien geenien ansiota, ehkä normaalipainon suojaamaa.

Tahdistin-ajatusta on äidilleni väläytelty, vaikka ensin sanottiin ettei tähän tapaukseen sovellu. Ehkä eniten haittaa juurikin informaation puute!

Mutta jotenkin tuntuu, että ENSIN voisi koittaa luonnolliset menetelmät ja sitten vasta vahvat lääkkeet tai tahdistimen? Jopa suolan määrä saattaa vaikuttaa sydämen johtumiseen! Vähäsuolaistahan neuvotaan syömään... Isälle se voi olla hyväksi, mutta äidille haitaksi!

Muita kokemuksia? D-vitamiinista?

Oletko tarkastanut äitisi verikokeiden tulokset? Onko jotkin elektrolyytit liian alhaalla? Verikokeen tuloksista saa ainakin yleiskatsauksen + myös yksittäisiä arvoja kannattaa tarkastella?

Vierailija
Kulaushaikara
76-vuotiaalla äidilläni on sydämessä keinoläppä, joka vähän vuotaa, mutta muuten toimii hienosti. Mutta vaikka läppä toimii, niin rytmihäiriöt ovat tulleet jäädäkseen. Rytmi on laitettu paikoilleen jo useita kertoja sekä lääkkein että "humautuksessa", mutta mikään ei auta. Välillä alapaineet nousevat ja välillä yläpaineet.

Hän on varmasti hyvässä sairaalahoidossa, mutta itse asiassa he eivät osaa tehdä asialle mitään. Vaiva on jatkuva ja elämää suuresti rajoittava muuten terveenä pysyneelle vanhukselle (itse asiassa häenstä tuli kertaheitolla vanhus läpän vajaatoiminnan ja leikkauksen myötä, sitä ennen ei mitään lääkitystä tai sairautta).

Olen tutkinut useita luontaistuotteita tms., joita voisi kokeilla, mutta potilas itse ei uskalla kokeilla mitään ilman lääkärin nimenomaista määräystä... Magnesium, kalium, ubikinoni, berberiini..?

Mitä arvon Tiede-lehden "tietäväiset" sanoisivat kokemustensa perusteella, mikä voisi toimia ja auttaa vähentämään rytmihäiriöitä? En aio suoraa päätä marssia kauppaan tai apteekkiin ostelemaan mitään, mutta hyviä vinkkejä vastaanotetaan.

Hyvästä hoidosta huolimatta minua epäilyttää onko todella tutkittu perusasiat kuten magnesium? Äitini ei itse ole kiinnostunut siitä, mitä hänelle tehdään!?? Hän vain luottaa lääkäreiden ammattitaitoon eikä osaa edes kysellä. Itse en ole lääkäriä tavannut, hoitaja taas tiesi asioista vähemmän kuin minä.
(Äidilleni ei ole suositeltu edes kaliumin lisäämistä ruokavalioon, siis banaania tms.)

Lääkkeinä on jokin sydänlääke, mutta en edes tiedä mikä, koska sekin vaihdettiin, kaikkea on kokeiltu. Lisäksi tietysti verenohennuslääke ja nyt mukaan on tullut närästyslääke, jonka yritän saada pois hoitamalla närästystä muilla keinoilla... (Ensin täytyy kokeilla se suolahappo.)

Siis ehdotuksia? Onko kokemuksia ubikinonista tällaisissa tapauksissa?

Eli ryhä-vaiva alkoi läppäleikkauksen jälkeen? Niin tai näin, kertomasi perusteella kohtauksittainen/lähes krooninen eteisvärinä tai -lepatus kyseessä. Nykykäsityksen mukaan luontaistuotteista mukaanlukien ubikinoni, tauriini tai kalaöljyt ei vaivaan apua ole odotettavissa ellei plasebovaikutusta sellaiseksi katso. Magnesiumia tietty voi kokeilla mutta todennäköisesti heikko hyöty siitäkin, mahdollisesti voi hiukan auttaa jos ruuasta ei tarpeeksi sitä saa.

Mikäli ryhä-ongelma tuli esille läppäleikkauksen jälkeen on todennäköistä että tämä on seurausta leikkauksesta: eteisiin on syntynyt arpikudosta jotka arytmioita provosoivat. Tällöin sitä epätodennäköisempää että vippaskonsteista apua saa kun vika on tuolloin ensisijaisesti rakenteellinen.

Tuollon jäljelle jää lähinnä ryhä-estolääkitykset, potilaan ominaisuuksista riippuen myös katetriablaatiota voidaan harkita eli suoniteitse tehtävää leikkausta missä sydämestä kuoletetaan alueita mistä häiriöt saavat alkunsa.

Mikäli nämäkään eivät sovellu/riitä on tyytyminen sykkeenhallintaan eli lääkkeillä (lähinnä beta-salpaajilla) pyritään syke saamaan normaalinopeudelle rytmihäiriöstä huolimatta. Suurin osa potilaista sopeutuu tähänkin vaihtoehtoon hyvin ajan kanssa, etenkin jos on kyse iäkkäämmästä ihmisestä joka ei enään hirveän kuormittavaa liikuntaa tms harrasta.

Mistään elektrolyyttihäiriöstä kuten hypokalemia tuskin on tässä tapauksessa kyse, se olisi jo litä todennäköisimmin rutiinilabroista nähty ja korjattu.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Kiitos, tuo oli selventävä. Äidilleni ei ole kerrottu, että kyse olisi arpikudoksesta, mutta se näyttää kyllä ilmeisimmältä!

Äiti oli ennen läpän rapistumista siis täysin terve ja hyväkuntoinen. Ei todellakaan mikään vanhus tai monisairas. Siksi rytmihäiriöt ovatkin niin elämää rajoittavia, ei voi enää lähteä hiihtämään, ei ulkomaanmatkalle eikä edes Viroon kylpylään. Kuolemaa hän ei vielä ole tekemässä, mutta toki uhkana on veritulppa vaikka aivoissa.

Betasalpaaja on käytössä.

Tämä vääräkään rytmi ei pysy, pulssi nousee, joten jotain tarvii tehdä.

Vierailija
Kulaushaikara
Kiitos, tuo oli selventävä. Äidilleni ei ole kerrottu, että kyse olisi arpikudoksesta, mutta se näyttää kyllä ilmeisimmältä!

Äiti oli ennen läpän rapistumista siis täysin terve ja hyväkuntoinen. Ei todellakaan mikään vanhus tai monisairas. Siksi rytmihäiriöt ovatkin niin elämää rajoittavia, ei voi enää lähteä hiihtämään, ei ulkomaanmatkalle eikä edes Viroon kylpylään. Kuolemaa hän ei vielä ole tekemässä, mutta toki uhkana on veritulppa vaikka aivoissa.

Betasalpaaja on käytössä.

Tämä vääräkään rytmi ei pysy, pulssi nousee, joten jotain tarvii tehdä.

Niin, tuollaisessa tapauksessa voisi todnäk tehdä niinkin että katkaisisi vallan eteisten ja kamiioiden väliset sähköiset yhteydet ja asentaisi tahdistimen. Haittansa siinäkin on eikä ihan entisenlaiseen elämään ole enään mitä todennäköisimmin paluuta.

Veritulppariski on melko pieni, olettaen että hänellä on Marevan käytössä. Mitä todennäköisimmin on kun on keinoläppä ja ryhävaiva.

ikr
Seuraa 
Viestejä177
Liittynyt30.12.2009
totinen
Tauriini yhdessä magnesiumin kanssa saataisi olla hyödyllistä. Eli vissyä ja energiajuomaa?

Energiajuomaa en kyllä rytmihäiriöiselle suosittelisi, pelkästään guaranasta saattaa mennä herkimmillä rytmit pariksi viikoksi ihan sekaisin, tuskin kofeiinikaan tasaista rytmiä edesauttaa.
Tauriinista en tiedä, mutta jauheena se lienee kaikkein edullisinta?

Agatha
Seuraa 
Viestejä90
Liittynyt1.7.2009

Kuinka usein tällaiset rytmihäiriöt johtavat lopulta aivoinfarktiin, kun sydämestä lähtee hyytymä aivoihin.
Viime vuonna pyöri tällä palstalla "Flimmeri" juttu. Flimmerihän on myös rytmihäiriö.

Flimmeriä on kuulemma alettu "hoitaa" marevanilla, että estettäisiin hyytymien muodostuminen.

Vierailija

Minusta tässä ei ole muuta kuin malli esimerkki siitä miten lääkärit saavat terveen ihmisen raunioiksi. Välinpitämättömyyttä kertoo se ettei edes tiedoteta mitä potilaalle tehdään.
Kenellä on vastuu kun vastuu ei ole kenelläkään.

Sokea luottaminen lääkäreihin on kaiken pahan alku ja juuri

He toistavat vain leikkausrutiinit ja jättävät sitten potilaan oman onnensa nojaan , seurannevatko edes hoitojensa tulosvastuuta?

Suosittelen sairaan puolesta rukousta. Jeesus parantaa sairaita!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32885
Liittynyt6.12.2009
DrOiVo

Niin, tuollaisessa tapauksessa voisi todnäk tehdä niinkin että katkaisisi vallan eteisten ja kamiioiden väliset sähköiset yhteydet ja asentaisi tahdistimen. Haittansa siinäkin on eikä ihan entisenlaiseen elämään ole enään mitä todennäköisimmin paluuta.

Miten paljon näitä sähköisten yhteyksien leikkauksia ja ja tahdistimien asennuksia tehdään vuosittain ja miltä näyttää statistiikat "vuosien yli"?

Uusimmat

Suosituimmat