Voiko sähköpostiviesti hävitä?

Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Silloin tällöin tulen syystä muutamasta lähettäneeksi sähköpostia, joka ei mene perille. Yleensä postiohjelma palauttaa viestin rumin jargoinein höystettynä ja toisinaan myös muotoaan muuttaneena.
Mutta voiko sähköposti hävitä niin, että perillemenemättömyyden tilasta ei tiedoteta viestin lähettäjää?

Kommentit (9)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005

Kyllä varmaan noinkin voi käydä, vaikka se lienee harvinaista. Ei ainakaan omalle kohdalle ole koskaan osunut. Mutta ei sähköisiin viesteihin kannata koskaan täysin luottaa, jos tarvitset varmistuksen viestin perillemenosta, niin pyydä vastaamaan siihen.

Vierailija

Periaatteessa ei, mutta käytännössä kyllä.

Jos vastaanottajan roskapostisuodin on esimerkiksi väännetty oikein tiukalla, niin postisi voi joutua ruoraan roskiin tai tuhotuksi. Vastaanottaja ei välttämättä edes tiedä asiasta. Mm. gmail tekee tuota silloin, kun lähettäjän nimi on "epämääräinen" eli ei siis vaikuta oikealta nimeltä tai jos et ole itse osoitteeseen postia lähettänyt.

Matkalla voi myös olla palveluntarjoajan suotimia, jotka voivat tuhota posteja.

Muutenkin kaikki on aina mahdollista, missä kone ja ihmisäly(ttömyys) törmäävät.

Edittiä. Neutriino oli nopeempi.

Minulle on käynyt noin. Eräs ystäväni kirjoitti osoitteesta, jonka monet olivat merkinneet roskapostittajaksi. Myöhemmin selvisi, että tilin osoite oli väärennetty ja siitä oli lähetetty spämmiä, joukkopostia, jonka usea vastaanottaja oli määritellyt roskapostiksi. Gmaail tulkitsi tästä lähtien kaikki ko. osoitteesta lähetetyt postit roskiksi.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Käytän itse gmail-Elektro-Kustia, joka seuloo roskapostit erilliseen osioon muttei automaattisesti tuhoa niitä. Onko siis olemassa ohjelmia, jotka postinkäyttäjän tietämättä tuhoavat roskapostit?

Vierailija
Piru Naiseksi
Onko siis olemassa ohjelmia, jotka postinkäyttäjän tietämättä tuhoavat roskapostit?

On, Gmail. Toistuva ongelma verkkokauppa-asiakkaiden kanssa joilla on gmail. Asiakas ostaa verkkokaupasta, asiakkaalle lähetetään lasku, asiakas ei saa laskua. Lukemani mukaan gmail luokittelee roskapostit ja kaikkea ei näytetä edes roskapostikansiossa.

Eikä koske vain minun/meidän yrityksen lähettämiä posteja. Vaimolle oli tulossa vuodenvaihteen tienoilla useampia tärkeitä posteja työhön liittyen, yhtään niistä ei ehtinyt edes gmailin roskaposteihin asti.

Toinen tapaus häviävistä sähköposteista oli siskoni vielä toissapäivään asti käyttämä sähköposti. Joihinkin osoitteisiin postit tulivat jopa tuntien viiveellä, joihinkin, kuten minulle eivät saapuneet koskaan. Eivät palanneet takaisin hänelle, eikä minulla ole edes sellaista roskapostisuodatusta, johon viestit voisivat jäädä (ei ole varaa riskeerata, että asiakkaiden viestit jäisivät matkalle).

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
Piru Naiseksi
Käytän itse gmail-Elektro-Kustia, joka seuloo roskapostit erilliseen osioon muttei automaattisesti tuhoa niitä. Onko siis olemassa ohjelmia, jotka postinkäyttäjän tietämättä tuhoavat roskapostit?

gmail poistaa n+1 ajassa tulleet roskapostit ellet sitä itse tee. itse pidän että gmailin roskapostisuodatus toimii erittäin hyvin ja päästää kyllä asialliset postit lävitse. muutama kappale vuodessa kuitenkin mainoksia pääsee lävitse mutta nekin on kyllä helppo blokata pois roskapostiksi.

toisen polven pilkkuvirhe

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005

Kokemusta on siitäkin, ettei pelkästään sähköposti, vaan kokonainen sähköpostitili voi hävitä. Minulla oli hyvin pitkään käytössäni Hotmail-tili kaikenlaista yksityistä sähköpostiliikennettäni varten. Noin vuosi sitten tilini kaapattiin, enkä sitä ole enää saanut takaisin kaikista toimenpiteistäni huolimatta, sillä sekä vaihtoehtoinen osoite että varmistuskysysmyksen vastaus oli kaappauksen yhteydessä vaihdettu. Hotmail-tukeen lähetetyt viestit katosivat kuin mustaan aukkoon; kai heillä on siellä muutakin tekemistä kuin ratkoa asiakkaiden ongelmia.

Ei tilanteessa tietenkään tapahtunut korvaamatonta vahinkoa, mutta osoitekirjani olisin mielelläni halunnut takaisin. Tapahtuma osoitti, että verkossa olevia sähköposteja uhkaavat omat vaaransa, jos kohta postit – ja muut dokumentit – voivat hävitä myös omalta koneelta esimerkiksi laitteistovaurion yhteydessä. Tosin kokemus on opettanut siihen, että otan dokumenteistani kolme neljä kertaa vuodessa kopiot ulkoiselle levyasemalle, jota vielä säilytän eri paikassa kuin tietokoneita. Pitäisiköhän siinäkin ryhtyä lisävarmistuksena käyttämään vuorotellen kahta levyasemaa?

Sitten vielä pieni lisäys: virussuojaukset olivat kunnossa ja ajantasalla, sikäli kun mitkään suojaukset periaatteessa voivat olla ajantasalla, sillä suojaukset toimivat vain tunnettuja uhkia vastaan.

Vanha jäärä

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010
Piru Naiseksi
Silloin tällöin tulen syystä muutamasta lähettäneeksi sähköpostia, joka ei mene perille. Yleensä postiohjelma palauttaa viestin rumin jargoinein höystettynä ja toisinaan myös muotoaan muuttaneena.

Aloitin sähköpostin käytön vasta 1970 luvulla, enkä ole koskaan olettanut, että sähköposti olisi yhtään sen luotettavampi kuin Kustin polkupyöräjakelu.

Mutta voiko sähköposti hävitä niin, että perillemenemättömyyden tilasta ei tiedoteta viestin lähettäjää?

Aivan varmasti vrt Kusti.

apoc
Seuraa 
Viestejä187
Liittynyt2.3.2009

Jos emailin lähetyksestä tulee virheilmoitus, se kannattaa LUKEA, eikä vain sokkona deletoida. Virheilmoituksessa voi lukea esim. että osoite on väärä tai serveriä ei tavoiteta.

Kerran tuttuni oli lähettänyt monta kertaa sähköpostia, mutta aina vaan tulee virhe. Pyysin että lähetätkö sen virheilmoituksen minulle. Noh virheilmoituksessa sanottiin että vastaanottajan sähköpostitili on täynnä eli postilaatikko täynnä eikä uusia posteja oteta vastaan. Tämänkin olisi voinut ihan itse todeta virheilmoituksesta.

Tällä voi tarkistaa onko sähköpostiosoite käytössä.

http://verify-email.org/

Uusimmat

Suosituimmat