Suurlujuusteräkset

Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Niin, haluaisin lisätietoa suurlujuusteräksistä. Ainoa käytännön kokemus mulla on niihih, siiloin kun en vielä ollut "narkki", eli n. 15v sitten. Rakensin kuorma-auton lavoja, käytimmä jotain, en tiedä mitä, suurlujuusterästä painon pienentämiseksi.

Hitsattiin kylkiä 0.75mm teräksestä, 7 kilon moskalla kun humautti semmoiseen peltiin niin sille ei tapahtunut muuta kuin pohjamaali lohkesi irti. Levy ei muokkautunut muuten ollenkaan.

Kaikki vähänkin terästä käsitelleet tietää, että tavallista "mustaa" o.75:sta vääntelee melkeen kuin paperia.

Kuitenkin sitä pystyi hitsaamaan, kun hitsattiin levyt kiinni semmoiseen "runkoon, joka oli tavallista 100*50mm, 6mm seinämällä olevaa. JOtain tuollaista, en muista tarkasti.

Nyt kun olen täällläkin puhunut Omistamastani Volvo Amazonista, johon sain tänään hommattua Trafin kautta runkonumeron perusteella omistusoikeuden kyseiseen -66 vehkeeseen.

Ja tarkoitushan siitä on tehdä mahdollisimman kevyt. Esimerkiksi lattia, joka lienee millin peltiä, voinee korvata 0.5mm suurlujuusteräksellä, lienee 20kg tulee tässä säästöä. Siihen kun lisää paloseinän suurlujuusteräksestä. vaikka 0.75:sta. Niin lisäsäästöä tulee myös.
Konepelti, telulokarit ja peräkontti tulee lasikuituiset. Takapenkkiä ei tule lainkaan, ja etupenkitkin muutetaan aluksi opel vectra sportin penkkeihin. takapenkin takan oleva pelti vaihdetaan alumiiniseen x-ristikkoon ja hattuhylly tulee joko suurlujuusteräksestä, tai lasikuidusta.

Mikä laatu olisi sopivaa, eli noin puolet tavallista peltiä vahvempaa?
Lisäksi sitä täytyy pystyä hitsaamaan migillä, nyt on hiilaripullo, mutta voinen vuokrata vihreän pullonkin.

Auton omamassa on tällä hetkellä kaikkine hiluineen ja penkkeineen 1100kg. Tarkoitus olisi päästä 900kiloon, ehkäpä jopa 850 kiloon. Jokatapauksessa haluan lopullisen version tehopainosuhteeksi 3kg/hv. Aluksi autoon tulee volvon b21at-turbo, josta ruuvaan noin 220hv.

Kun auto on tässä tilassa, alan rakentaa megasquirtia, joka on tarkoitus sitten joskus ajokauden loopussa asentaa autoon, aikaa varaan tähän 10vuotta, Vaikka luultavasti se valmistunee 2.3vuodessa, netissä on tod. paljon osia siihen ja tämäkin on melkein täydellinen, ei kuitenkaan niin hyvä, että siitä saisi museoautoa, ainakaan ilman kymmenien tuhansien budjettia.

Itselläni on tuo kone jo valmiina, ostan siihen apulaitteita 300€ edestä, eli tarkistetun hyvän 0.48 a/r -ahtimen, Ic:n, bensapumpun, regun ja seosmittarin. Itse koneen alakerta on rakennettu kestämään se 350+. Siinä on kustom männät, kiillotetut M-kanget yms.

Niin, mutta siihen suurlujuusteräkseen, nyt kun ajattelee, niin semmoisen käyttö voisi säästää kiloja hyvinkin paljon. Tukivarret tehdään kromimolyputkista eteen ja takatukivarret vahvistetaan u-profiilista täyteen kanttiin. lisäksi panhard tanko tulee olemaan aivan erilainen.

Tarkoitus on laittaa myös jousittamaton massa minimiin...

Niin, mutta ne teräkset, mikä laatu on noin puolet vahvempaa.
Tuossa lähellä on kauppa, josta saa jos minkälaista terästä ja alumiinia, mittoihin kantattuna, katkaistuna yms. Mutta he haluavat tietoa, teräksen laadusta. Firman omistaja sanoi vain, että kyllä niitä on, muttei osannut sanoa juuta eikä jaata niistä muuten.

Jos tiedän teräksen tarkan "mallinimen", niin pääsen jo ensi vkolla tilaamaan kotitallille niitä.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Sivut

Kommentit (20)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Älä vielä innostu niistä kiloista. Kaikki rakenneteräkset ovat lujuudesta riippumatta saman jäykkyisiä. Toisaalta ohentaminen pienentää jäykkyyttä paksuus^3-verrannollisena ja kasvattaa jännityksiä max paksuus^2-verrannollisesti. Ainoastaan puhtaalla veto/puristus/leikkauskuormalla jännitykset riippuvat lineaarisesti levyn paksuudesta.
Myötörajaa saat kyllä nostettua paljonkin Amazonin alkuperäisiin pelteihin verrattuna. Niihin siis tulee lisää lujuutta, mutta ei jäykkyyttä. Tällöin peltilaatu riippuu siitä, minkä verran haluat peltiä taivuttaa. Ohuempaa peltiä on todennäköisesti pakko taivutella aika paljon, koska se ei suorana kestä lommahtamatta.
Tuotemerkkiä voi olla mahdoton arpoa kun ei tiedä mitä he myyvät, mutta pyydä sellaista, jonka myötöraja on mahdollisimman korkea kuitenkin siten, että murtovenymä on vähintään 20%

Vierailija
JuurikinNiin
Niin, haluaisin lisätietoa suurlujuusteräksistä. Ainoa käytännön kokemus mulla on niihih, siiloin kun en vielä ollut "narkki", eli n. 15v sitten. Rakensin kuorma-auton lavoja, käytimmä jotain, en tiedä mitä, suurlujuusterästä painon pienentämiseksi.

Hitsattiin kylkiä 0.75mm teräksestä, 7 kilon moskalla kun humautti semmoiseen peltiin niin sille ei tapahtunut muuta kuin pohjamaali lohkesi irti. Levy ei muokkautunut muuten ollenkaan.




Ei välttämättä ollut suurlujuusterästä vaan kulutusterästä. Tahtovat sitä asennella lavoihin myös.

Noista peltien vaihdoista kannattaa ensin mittaila kuinka monta neliötä saa vaihdetuksi, ja kuinka paksua vanha on. Millin ohennus neliöllä vastaa 8 kg.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Ajattelin lattiaa, tuliseinää ja kontin lattian rakenteita laittaa uusiksi jollain 0.5mm pellillä.
Takapenkkien ja peräkontin välinen seinä ja hattuhylly korvataan tosiaan alumiinisella x-rakenteella.

Tottakai, esim tuliseinän tulee olla samanlainen kuin alkuperäisen, joten sitä joutuu hitsaamaan aika paljon. Lattiaan ei prässätä tarvittavia pokkauksia, vaan sitä lujitetaan valmiilla suurlujuus -u-profiililla.

Luulen korin jäykistyvän jonkin verran, ja keventyvän n. 40-60kg lisää.

Tuliseinään värkkään samanlaisen x-profiilin alumiinista,kuin taaksekkin.

Lisäksi oviin ja takaseiniin tulee alupalkit jäykistykseksi ja suojaksi. pari metriä moist palkkia ei paina, kuin kolmisen kiloa. Yhden takasivuverhoilun paino on noin 10kg, lasikuidulla tai alumiinilla noin 1-2kg. amazonissahan on kojelauta kokonaan terästä, sen voinee korvata lasikuidulla, teräksisellä tuella.

Kaikki tuet, tuodaan siten, että ne on yhteydessä toisiinsa, eli vähän niin kuin kevyt turvakaari.

Auton jäykistämiseen menee ehkä 15kilon edestä tavaraa, mutta sl-teräksien käyttö säästää varmaan sen 40-60kg, lisäksi luukuista kuvittelisin saavan noin 80-100kg pois.
Pikkuhilppeistä, kuten maskista (hiilikuitua), puskureista (alu+lasikuitu) yms. saataneen vielä jokunen kilo, kuten myös bensatankin vaihdolla.

Ajatellaanpas, jos säästää 9kg/mm2, niin pelkästään lattioista tulee melkeen 30kg.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Onko ideana harrastaa metallitöitä? Eikö saman lisän suorituskykyyn saisi valtavasti helpommalla ja halvemmalla virittämällä koneeseen hieman lisätehoa? Ei tuossa kuitenkaan ole kyse kuin 20 prosentista, ja kuskin ym. epäoleellisen kera vielä vähemmästä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Rakentelet ohuesta teräksestä kennorakenteen

Auton virittäminen kannattaa aloittaa alustasta, jonka oleellisin osa on vääntöjäykkä runko. Kaikki muut ovat toisarvoisia.

Vierailija

Kuten tuossa jo aikaisemmin mainittiin, asia ei ole ihan niin yksinkertainen, että laitat vain kaksi kertaa lujempaa puolella materiaalinpaksuudella.
Mitä lujemaa kamaa käytetään niin sitä suurempaa roolia näyttelee stabiliteetti.
Jos tuolla on jotain kuormitettuja levykenttiä, jotka eivät saa lommahtaa niin kannattaa vähän harkita vielä.

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Lentokoneen siipi #1on kautta aikojen ollut tällainen kevyt monocoque-rakenne, jota on autotalliolosuhteissa vaikea ylittää.

Today, most of the racing car chassis - the monocoque, suspension, wings and engine cover - is built with carbon fiber.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Se voidaan helposti valaa kaikenlaisia ​​erilaisia ​​muotoja.
Carbon Fiber Sheets

Ensimmäinen askel tapa tehdä hiilikuidusta auto näyttää enemmän kuin Verkatehtaankatu kuin autotehtaalle. Jokaisessa Formula 1 joukkue tehdas huoneessa on suuret pöydät, joista suurin arkkia mikä näyttää kangas on aseteltu ja leikattu. Ote suuri kangasta muistuttava rullina, nämä levyt ovat erittäin notkea, joustava, ja toisin kuin tekstiilit, lopulta etsivät mitään, kuten alkuperäisessä muodossaan.

Carbon Fiber muotit

Kun materiaali on leikattu kankaan kaltainen tela, se viedään muotoilu huoneeseen ja sijoitetaan muottiin. Asema kankaan muotin sisällä on tärkeä, koska se vaikuttaa lujuutta lopullisen komponentin.

Monet hiilikuitu komponentit on rakennettu valon alumiinikenno sisätila, jonka ympäri kangas on kääritty, vahvistaa lopulliseen komponentti.

Big Uunit Kypsennä Carbon Fiber

Joten miten hiilikuitu menevät sen kankaalla kuin valtion Muotin tulossa yksi vahvimmista materiaaleista valmistettu ihmisen toimesta? John Howett, puheenjohtaja Toyota F1 tiimi kertoo. Suunnittelusta huoneen hiilikuitu siirtyy toiseen huoneeseen, jossa se viettää monta tuntia muuttumassa että kivikovia aine:

"Näyttää vähän kuin pankin holvissa, mutta se on oikeastaan ​​autoklaavissa," John sanoi. "Kun osat valmistuvat lay-out room ne laitetaan pussiin, pussi sijoitetaan tyhjiössä, ja niitä sitten paistetaan korkeassa paineessa ja lämpötilassa uunissa. Nämä uunit toimivat 24 tuntia vuorokaudessa, seitsemän päivää viikossa. "

Aivan oikein, se on vähän kuin paistaminen kakku - paitsi että hiilikuidusta osia, joita syntyy niin kovaa, että vaikka ne voivat olla melko syömäkelvottomia, sillä F1-tiimi palvella paremmin tarkoitukseen: ne ovat lähes särkymätön. On vähän parempi turvallisuuden varmistamiseksi kuljettajia.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Ei ole viitsinyt mitään rakennella vähään aikaan mutta takavuosina sai ihan valmiita sarjoja monenkin merkin/mallin korin jäykistämiseksi. Koppa hylsyksi, puhallettiin puhtaksi, kevyt läpihitsattava ruosteenestomaali, saumat hisattiin kaavan mukaan ja lisättiin vahvikepalikat koriin.

Itsekantava kori on joustava ja se elää koko ajan, joten jos siihen tekee jotain omasta päästään niin se yleensä hajoaa, Itseltä katkesi joskus auto vaihdekepin reijän kohdalta niin, että piti kagella nostaa että sai oven kiinni ja mennä ikkunasta sisään. Siitä oli siirretty moottoria hiukan taaksepäin painojakauman takia ja siinä oli käynyt käpy alustan muutoksessa ja korin eläminen aiheutti väsymismurtumisen peltiin.

Jos lähtee omasta päästään tekemään koriin rakenteellisia muutoksia niin autosta tulee täysi susi. Siitä on 110% takuu.

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija
Pacanus Rusticanus
Ei ole viitsinyt mitään rakennella vähään aikaan mutta takavuosina sai ihan valmiita sarjoja monenkin merkin/mallin korin jäykistämiseksi. Koppa hylsyksi, puhallettiin puhtaksi, kevyt läpihitsattava ruosteenestomaali, saumat hisattiin kaavan mukaan ja lisättiin vahvikepalikat koriin.

Itsekantava kori on joustava ja se elää koko ajan, joten jos siihen tekee jotain omasta päästään niin se yleensä hajoaa, Itseltä katkesi joskus auto vaihdekepin reijän kohdalta niin, että piti kagella nostaa että sai oven kiinni ja mennä ikkunasta sisään. Siitä oli siirretty moottoria hiukan taaksepäin painojakauman takia ja siinä oli käynyt käpy alustan muutoksessa ja korin eläminen aiheutti väsymismurtumisen peltiin.

Jos lähtee omasta päästään tekemään koriin rakenteellisia muutoksia niin autosta tulee täysi susi. Siitä on 110% takuu.


Luulen että noita korin jäykistyksiä on katu/kisa autoissa tehty sen verran monta kymmentä vuotta,että tietoa on jo kertyny miten ja mistä esim. turvakehikolla sitä jäykistää,kannattaa pyöriä varikolla silmät auki...joskus..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat