Pieni polttomoottori

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Miten pieniä polttomoottoreita on? Siis tekniikaltaan aitoja mäntä- tai wankel-tyyppisiä. Bensa, diesel, alkoholi tulevat kyseeseen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (32)

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Niin nämä millilitran moottorit ovat pienoisamalleissa olevia, niitä pienimpiä yleisessä käytössä olevia moottoreita. Hyötysuhteeltaan ja energiataloudeltaan ne ovat kuitenkin melko heikkoja laitteita. Moottoripyörissä sylinterit ovat useampi sata millilitraa, se alkaa olemaan energiankulutuksen puolesta jo fiksun kokoinen. Liian suuret sylinterit ovat taas litratehoiltaan heikonpia, koska esim. kiertokangen vetolujuus kasvaa poikkipinta-alana mukaan, samalla kun männän paino kasvaa kolmen potenssiin. Se siis tarkoittaa hitautta aikaulottuvuudessa, eli käytännössä se siis tarkoittaa matalenpaa käyntinopeutta.

Vierailija

Hyötysuhteista en tiedä, mutta kyllähän noissa muutaman kuutiosentin polttomoottoreissa päästään hurjiin litratehoihin. Mitä noiden kanssa ollut tekemisissä joskus aikanaan, niin jo silloin mentiin pitkälti päälle 500 kW litratehoihin noissa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Eikös kannattaisi esim sähköhammasharjaan kehittää pieniä polttomoottoreita, säästyy sähköä kun laitetaan tilkka moottoribensiiniä.



Minä en millään mopolla hampaita harjaa, se on varma. Kyllä sen pitää olla vähintään 16 litrainen suora kutonen, että jaksaa kuunnella sen kaksi minuuttia.

Vierailija
Paul M
Miten pieniä polttomoottoreita on?



Seuraavassa linkissä on 0,55 ccm pannuja:
http://www.eifflaender.com/enginepics.htm

Ja ainakin 0,33 ccm moottoreita tehty sarjavalmisteisina. Kyseinen lafka (Cox, tunnetuin jo mainitun 0,8 ccm:n koon moottorien valmistaja) on pannut jo pillit pussiin, mutta tämän kokoisten moottoreiden tekeminen on melko ongelmatonta, kun niitä on tuhatmäärin myyty.
Eli maailman pienin on varmaan vielä pienempi.

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008

Mulla on mielikuva, että joku 0,20 tai 0,15 kuutiosenttinen olisi ollut mun poikuudessani pikkuisin. Ittellä oli vaan yks 2,5 kuutiosenttinen O.S. "tehomylly"..

Vierailija
V.A.Littaa
Mulla on mielikuva, että joku 0,20 tai 0,15 kuutiosenttinen olisi ollut mun poikuudessani pikkuisin. Ittellä oli vaan yks 2,5 kuutiosenttinen O.S. "tehomylly"..



Noin 30 vuotta sitten pienin oli 0,020 cu.in eli 0,33 ccm. Ylempänä mainittu 0,010 tuotantomoottori on vain vähän yli 0,15 ccm. Tosin ilmoitettu koko voi olla vain suuntaa antava.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Pienissä moottoreissa on tyypillistä, että niissäkin on kampikoneisto, ellei ole wankel. Minusta tuntuu (MUTU), että pienen moton voisi tehdä solenoidi-mäntä-periaatteellakin. Onko tuollaisia?

Jos olisi dieselperiaate ja solenoidi-mäntä ei olisi väliksi syttymisen hetken kanssa. Paljonkos puristussuhde pitikään olla, että polttoaine syttyy puristuksesta? Esimerkiksi alkoholi.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
Paul M
Pienissä moottoreissa on tyypillistä, että niissäkin on kampikoneisto, ellei ole wankel. Minusta tuntuu (MUTU), että pienen moton voisi tehdä solenoidi-mäntä-periaatteellakin. Onko tuollaisia?



Joskus näin suomalaisen suunnitelman virityksestä, jossa polttomoottori toimi itsessään hydraulipumppuna. Männän toisella puolella oli palotila ja toisella hydrauliöljyä, jota pumpattiin. En muistan minkälainen se muuten oli. Aika monimutkaiselta se näytti, mäntiä oli paljon ja muistaakseni siinä oli jonkinlainen kehämäinen rakenne. Ilmeisesti hanke on kuollut ja kuopattu, kun ei ole mitään sittemmin kuulunut.

Kaipa tuo solenoidityyppinne generaattorikin olisi teknisesti mahdollinen, mutta sen käytännöllisyys voi olla toinen asia. Varmaan parasta olisi laittaa kaksi mäntää vastakkain ja laukaista palotilat vuorotellen, ja iso magneetti siihen väliin.

Jos olisi dieselperiaate ja solenoidi-mäntä ei olisi väliksi syttymisen hetken kanssa. Paljonkos puristussuhde pitikään olla, että polttoaine syttyy puristuksesta? Esimerkiksi alkoholi.



Alkoholi kestää hyvin puristusta verrattuna dieselpolttoaineeseen. Pieniä pienoismallidieseleitä on olemassa, mutta en tiedä tarkkaan miten ne toimivat. Luulisi että ongelmaksi tulee puristuvan kaasun lämmön häviäminen sylinterin seiniin.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Neutroni

Joskus näin suomalaisen suunnitelman virityksestä, jossa polttomoottori toimi itsessään hydraulipumppuna. Männän toisella puolella oli palotila ja toisella hydrauliöljyä, jota pumpattiin. En muistan minkälainen se muuten oli. Aika monimutkaiselta se näytti, mäntiä oli paljon ja muistaakseni siinä oli jonkinlainen kehämäinen rakenne. Ilmeisesti hanke on kuollut ja kuopattu, kun ei ole mitään sittemmin kuulunut.

Kaipa tuo solenoidityyppinne generaattorikin olisi teknisesti mahdollinen, mutta sen käytännöllisyys voi olla toinen asia. Varmaan parasta olisi laittaa kaksi mäntää vastakkain ja laukaista palotilat vuorotellen, ja iso magneetti siihen väliin.




Ettei olisi ns vapaamäntämoottori, jota on kehitetty Suomessa 1980-luvulta lähtien? Matti Sampo taisi olla keksijänä ja laitteesta on yritetty kehittää monenlaisia versioita.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
Denzil Dexter
Ettei olisi ns vapaamäntämoottori, jota on kehitetty Suomessa 1980-luvulta lähtien? Matti Sampo taisi olla keksijänä ja laitteesta on yritetty kehittää monenlaisia versioita.



Juuri tuo se oli.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat