D-vitamiinin vaikutukset unenlaatuusi?

Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

D-vitamiinista on täällä paljon juttua, mutta ajattelin perustaa kuitenkin kyselyn paremman hahmotuksen saamiseksi sen vaikutuksista foorumilaisten unenlaatuun.
Tietenkin hyvä jos mahdollisimman moni osallistuisi, ja kuulostakoon omituiselta, mutta koska joillain täällä on ollut voimakkaitakin mielipiteitä aiheesta niin koittakaa antaa vastauksenne olla riippumattomia mieltymyksistänne.

Huom. voit halutessasi valita kaksi vaihtoehtoa jos vaikutukset olleet erisuuntaiset suuremmilla (vähintään15 mikrogramman eli suosituksiin nähden vähintään kaksinkertaisilla) annoksilla. Jee.

Kommentit (14)

Vierailija

Minua vaivaa kevyt unisuus ja tuo D3-vitamiini 125ug tiputtaa unentarpeen n.3h, mutta hyöty on kuitenkin suurempi kuin ilman. Käytän apuja lisätunteihin valoisan ajan huhti-syyskuun välin.

Vierailija

en osaa sanoa uneen liittyen mitään mutta luin juuri että vaikuttaisi veren ca+-pitoisuuteen, siis solun ulkoiseen Ca+-pitoisuuteen. Tuo puolestaan aiheutta rytmihäiriöitä, onko siis D-vitamiinilla vaikutusta rytmihäiriöihin? varsinkin jos samaan aikaan syö kalsiumia ? liikaa ?

Vierailija
tootired
Arvelen et kaiketi virkistävän stimuloinnin takia heikensi unenlaatua ja syön 125 mikroa/vrk talvisin.



Todennäköisesti vahvan d-vitamiinin lisääminen talvikuukausille voi vaikuttaa aivojen välittäjäainepitoisuuteen(dopamiini/serotoniini) siten, että D:n käyttöön liittyvät mielialamuutokset eivät mene aina positiiviseen suuntaan.

En esitä tämän enempää spekulaatiota, mutta heille, joilla on tieto tai vahva epäilys siitä, että omat seerumin D-pitoisuudet vaihtelevat kesän ja talven välillä voimakkaasti(ilman ravintolisiä), suosittelisin portaistettua siirtymistä vahvempiin annoksiin. Eka talvena esim. 20-50mikroa ja sitä seuraavana talvena taas vähän enemmän.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Kun koittanut jossain vaiheessa isompia annoksia (ei kuitenkaan paljoa yli 20 mikroa) semmoinen fiilis että unentarve vähenisi, eli laatu hieman parempi. Sitten pidemmän päälle tarvinnut tiputella pois vaihteeksi kun tuntunut että nyt tarvisi tirauttaa hieman pidempää unta väliin. Eli onko sittenkään kompensoinut laatu sitä lyhentynyttä aikaa.
koska ei niin paljoa kuitenkaan lyhene se uni niin omalla kohdalla pitäisikin ehkä tarkkailla lähinnä sitä aiheuttaako väliheräämisiä tai vaikeuttaako uudelleen nukahtamista, mitkä aiheuttaa enemmän ongelmia. 7h putukeen parempi kun 8h väliheräämisellä.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Pinky&Brainin sarjakuvaa ajatellen unenlaatuni on ollut siis huonompaa kuin olen tajunnutkaan.

Shriek
heille, joilla on tieto tai vahva epäilys siitä, että omat seerumin D-pitoisuudet vaihtelevat kesän ja talven välillä voimakkaasti(ilman ravintolisiä), suosittelisin portaistettua siirtymistä vahvempiin annoksiin. Eka talvena esim. 20-50mikroa ja sitä seuraavana talvena taas vähän enemmän.

Monet lääkkeet/ravintolisäthän on hyvä aina hivuttaen nostaa yleensäkin että elimistö oppii käsittelemään, mutta jos sen verran vielä spekuloit, että takoititko tämän kohdalla liittyen siis niihin välittäjäainemuutoksiin tai muuhun tiettyyn seikkaan, vai ihan kokeilun kannalta titrailua? Aika pitkä porras kuitenkin.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3139
Liittynyt30.5.2010

Heti kun aurinko alkaa keväällä paistaa ja omatekoinen D-vitamiinin tuotanto käynnistyy, nukun vähemmän ja huonommin. Tätä kestää syyspimeisiin asti. Talvella menee sopivasti. Mitään tuotteita en tietenkään syö.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Vierailija
μOR
Monet lääkkeet/ravintolisäthän on hyvä aina hivuttaen nostaa yleensäkin että elimistö oppii käsittelemään, mutta jos sen verran vielä spekuloit, että takoititko tämän kohdalla liittyen siis niihin välittäjäainemuutoksiin tai muuhun tiettyyn seikkaan, vai ihan kokeilun kannalta titrailua? Aika pitkä porras kuitenkin.



Välittäjäaineiden tasapainoon liittyviin muutoksiin.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Olen useamman vuoden ajan huomannut unensaamisen ja ylläpysymisen vaikeutuvan syksyn mittaan kun valo vähenee. Mutta nyt kun tuli puheeksi niin hiukkapiukka tuntuisi siltä että toissasyksynä ja viime syksynä tällaista ilmiötä ei ollut, ja kumpanakin syksynä aloin syyskuussa syömään D-vitamiinia annostuksella 120 ug joka toinen päivä.

En kuitenkaan osaa sanoa voinko kahden paremman syksyn jälkeen tehdä johtopäätöstä että nimenomaan D-vitamiini olisi auttanut. Toissasyksynä olin helvetin masentunut, että ei se D:n aloittaminen ainakaan mielialaa nostanut, ei ainakaan heti. Lienevätkö sitten nukkuminen ja mieliala välttämättä aina täysin toisiinsa kytketyt, en tiedä.

Vierailija

Nukkumisen laatuun vaikuttaa mitä syö/juo illalla. Hiilarien mättö takaa levottoman nukkumisen. Kevyesti ja proteiinipitoinen ei häiritse niin. Pahin on kaasua tuottava maustettu safka. Valon määrä lyhentää unen tarvetta.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010
tietää
Nukkumisen laatuun vaikuttaa mitä syö/juo illalla. Hiilarien mättö takaa levottoman nukkumisen. Kevyesti ja proteiinipitoinen ei häiritse niin.

Huomannut saman. Kaikista selkeimmin vaikuttava asia ruokailun ajoituksen ohella. Tuntuisi myös D:n univaikutuksiin vaikuttavan ottoaika, ymmärrettävästikin.

Uusimmat

Suosituimmat