Ohivirtausmoottoreista (Herr Doktor)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

No niin, esimerkiksi General Electricin CF6-80 moottorissa asia on niin, että työntövoimasta 80% tulee tulee puhaltimesta (fan), 20% polttokaasuista. Jo tyhjäkäynnillä puhallin tuottaa enemmän työntöpoimaa kuin palokaasut. Eli arvon Tohtori oli väärässä.

Kommentit (4)

Vierailija

tälläinen on askarruttanut mieltäni ja jos kerran suihkumoottoreista jotkut jotain tietää niin......

jos ajatellaan, että laitetaan ruuvipenkkiin kiinni 100 hevosvoimainen suihkumoottori niin kuinka monen newtonin voimalla tuollainen yrittää työntää sitä penkkiä eteenpäin?

elikkä siis mikä on suunnilleen paikallaan seisovassa ilmassa tuollaisen suihkuturbiinin hyötysuhde.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26837
Liittynyt16.3.2005
Kyrsa

jos ajatellaan, että laitetaan ruuvipenkkiin kiinni 100 hevosvoimainen suihkumoottori niin kuinka monen newtonin voimalla tuollainen yrittää työntää sitä penkkiä eteenpäin?



Tuo ei ole mikään helppo asia laskea tarkasti, mutta tehdään suuruusluokka-arvio. Oletetaan, että tuo 100 hv=74 kW on polttoaineen tuottama lämpöteho. Se merkitsee noin 1,8 g polttoainetta ja 36 g ilmaa sekunnissa, jos oletetaan polttoaineen lämpöarvoksi 42 MJ/kg ja seos aavistuksen laihaksi (1:20). Seuraavaksi oletetaan yltiöoptimistisesti, että koko lämpöenergia menee palokaasujen liike-energiaksi. Ne saavat nopeuden 1900 m/s. Työntövoima saadaan kertomalla tuo massavirralla, 75 N.

Seosta laihemmalle säätämällä työntövoima kasvaa. Todellisuudessa pitää etsiä joku kompromissi, huomioiden myös turbiinin lämpökuormat ja moni muu asia. Tuo lasku on äärimmäisen karkea, mutta antanee jonkinlaisen suuruusluokka-arvion. Ainakin tuo kertoo sen tosiasian, että reaktiomoottorit vaativat hirvittäviä polttoainemääriä tuottaakseen mielekkään työntövoiman.


elikkä siis mikä on suunnilleen paikallaan seisovassa ilmassa tuollaisen suihkuturbiinin hyötysuhde.

Jos kerran kone on pultattu lattiaan, sen tekemä työ ja niin muodoin hyötysuhde on nolla.

Vierailija

Eikös suihkumoottorin työntövoima kasva koko ajan, mitä nopeampaa se kulkee eteenpäin?

Paikoiltaan lähtiessään nuo ovat todella surkeita.

Uusimmat

Suosituimmat