Taulukoiden tuottaminen tieteellisiin julkaisuihin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei,

Työskentelen tällä hetkellä suuren tieteellisen julkaisun, eli gradun parissa. Projekti sujuu muuten mallikkaasti, mutta empiirisen osuuden vaatimat taulukot tuottavat päänvaivaa. Tällä hetkellä olen käyttänyt Ms Wordia tekstin tuottamiseen, mikä ei tietenkään ole se paras mahdollinen ohjelma. Varsinkin Excelillä tuotetut taulukot eivät näytä hyvältä Wordissa. Latex olisi tietysti paras mahdollisuus, mutta aikataulukiireiden vuoksi oppimiskynnys on liian korkea.

Onko jotain toista ohjelmistoa, jolla voisi tuottaa hyvännäköisiä taulukoita Wordiin? Vaihtoehto on käyttää toista ohjelmistoa koko kirjoitusprosessiin. InDesign?

Wordin etu on esimerkiksi RefWorksin käyttäminen.

Ideoita?

Kommentit (4)

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Tämä on omien poisrajausehtojesi vuoksi turha kommentti, mutta kirjoitan sen silti.

LaTex on ainut oikea vaihtoehto kun vähänkään vakavammista tieteellisistä julkaisuista puhutaan, ainakin luonnontieteiden, tekniikan yms kovien tieteiden alalla, jossa matematiikkaa, mittadataa ja ylipäänsä asiallisempaa muotoilua tarvitaan. Erityisesti jos julkaisee tieteellisiä artikkeleita, mutta LaTex:in edut tulevat hyvin ilmi myös isommissa kirjatyyppisissä projekteissa kuten juurikin gradu on.

Oppimiskynnys on toki olemassa, mutta saman ajan poltat helposti epätoivoisesti MS-paskan kanssa nyhrätessäsi eikä lopputulos silti ole saman arvoinen. Esimerkiksi TeXnicCenter http://www.texniccenter.org/ on oiva integroitu LaTeX-ympäristö jolla homma sujuu näppärästi.

MS-paskojen kanssa puljaaminen on raivostuttavaa kun toisinaan on pakotettu siihen uusavuttomien aivopestyjen kollegoiden muutosvastarinnan vuoksi jotain yhteisjulkaisuja tehtäessä.

Myös mainitsemasi viitteiden hallinta on erittäin näppärää BibTeX:in avulla joka integroituu LaTeX:in kanssa kivasti. RefWorksista en tiedä juuri mitään, mutta Word-dokumenteissa viitteet menevät säännönmukaisesti ns. vituiksi ennemmin tai myöhemmin ja ne pitää aina käsin korjata ja tarkistaa miljoonaan kertaan.

LaTeX on täysiverinen ja ammattimainen työkalu laadukkaaseen julkaisemiseen. Word on toimistotyöhön ja ruokareseptien laatimiseen sopiva tekstieditori joka on myös kätevä luonnosteluun monenvälisessä kimppaeditoinnissa - joskin häviää sata-nolla vastaaville pilvipalveluille versiohallintoineen tässä yhdessä ominaisuudessa.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
DuffyDuck
Hei,

Työskentelen tällä hetkellä suuren tieteellisen julkaisun, eli gradun parissa. Projekti sujuu muuten mallikkaasti, mutta empiirisen osuuden vaatimat taulukot tuottavat päänvaivaa. Tällä hetkellä olen käyttänyt Ms Wordia tekstin tuottamiseen, mikä ei tietenkään ole se paras mahdollinen ohjelma. Varsinkin Excelillä tuotetut taulukot eivät näytä hyvältä Wordissa. Latex olisi tietysti paras mahdollisuus, mutta aikataulukiireiden vuoksi oppimiskynnys on liian korkea.

Yhdyn Koshin mielipiteeseen. Itse pakotin itseni opettelemaan LaTeXin, kun tein väitöskirjan ja päätös oli hyvä. Käytin tuota TeXnicCenteriä. Mutta siinä on sitten omat ongelmansa. Minulle ne eivät tuottaneet liiallista pänvaivaa, koska olen suurpiirteinen kuvien ja tekstin asettelun suhteen, mutta jotkut kaverit, joilla oli täsmällinen mielipide mihin kohtaan mikäkin kuva tulee, viettivät tuskaisia päiviä taistellen LaTeXin kanssa siitä kuka määrää kuvan paikan. Mutta jos nyt verrataan Wordiin, eikä teoreettiseen täydelliseen ideaaliohjelmaan, nuo murheet eivät ole ainakaan isompia LaTeXissa.

Onko jotain toista ohjelmistoa, jolla voisi tuottaa hyvännäköisiä taulukoita Wordiin? Vaihtoehto on käyttää toista ohjelmistoa koko kirjoitusprosessiin. InDesign?

Sitä tietysti voi miettiä, miksi niiden taulukoiden on oltava "hyvännäköisiä". Tuskinpa sitä gradua sen perusteella arvostellaan, miltä taulukot näyttävät, vaan sen mitä dataa niissä on ja mitä siitä on päätelty. Teetkö gradun itsellesi vai koululle? Minulla on aina ollut se asenne, että nuo hommat tehdään koululle (tai artikkelit lehdelle) ja ulkoasu on sen mukainen mitä ne haluavat eikä sillä ole väliä mitä minä haluan.

Ideoita?

Lataa ja asenna tuo TeXnicCenter ja anna palaa. Sillä energialla kun käytät erilaisten mahdollisuuksien vatvomiseen opettelet jo perustoiminnot. Ehkä koulustasi saa pohjankin, jossa on ne viralliset alkulehdet oikein formatoituna. Ainakin TKK:ssa oli tuollaisia.

Vierailija

Minäkin suosittelisin LateXia. Samassa ajassa kun tappelet Wordin muotoilujen ja kaatumisten kanssa, opit käytännössä kaiken tarpeellisen LateXin käytöstä. Kannattaa myös tarkistaa, onko opinahjollasi valmiita LateX-pohjia olemassa, sellainen nimittäin helpottaa hommaa vielä lisää. Esim. TKK:n tietotekniikan laitokselta näyttäisi löytyvän tällaista:

http://cse.aalto.fi/studies/instruction ... s-workers/
http://cse.aalto.fi/site1/wp-content/up ... ohja41.zip
http://cse.aalto.fi/site1/wp-content/up ... xample.pdf

Cargo
Seuraa 
Viestejä979
Liittynyt27.8.2007

Itse kun tein dippatyötä, niin LateXia opetellessa hakkasin näppäimistöä pöydän kulmaan ja parvekkeen kaiteeseen.... kunnes asensin LyXin http://www.lyx.org/Home

" sähkö (se sähkö, jota tuotetaan mm. voimalaitoksissa) ei ole energiaa "
- Vastaaja_s24fi

“Jos et ole kaksikymppisenä vihreä, sinulla ei ole sydäntä. Mutta jos et ole nelikymppisenä perussuomalainen, sinulla ei ole aivoja.”
- Cargo

Uusimmat

Suosituimmat