Auton alusta

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mistä tietää että nivelet ja muut vehkeet auton alla on rikki tai hajoamassa.

Miten ne vehkeet reagoi?

Kommentit (13)

Vierailija

Ennenkuin alkaa klonkse kuulua natisee katsastusmies. Mutta jos ehtii oikein väljäksi tapahtuu seuraavaa: Kuopissa kolahtelee, narskuu ja jumputtaa ja renkaat alkaa kulua oudosti ja ajettavuus on tavallistakin huonompaa ja jos ei usko, alkaa pyörä kaatua alle tms.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Tai kun Kusiaisesta katkee etujousi.

Irtosi Sisusta joskus raidetanko pikitiellä kun ei kukaan muistanut remontin jälkeen laittaa kruunumutterin sokkaa. Meni MMM.n puolelle, mutta ei hajonnut juuri mitään. Krouvia tekoa nuo wanhat Sisut.

- Ubi bene, ibi patria -

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
tiäremiäs
Mistä tietää että nivelet ja muut vehkeet auton alla on rikki tai hajoamassa.

Miten ne vehkeet reagoi?




tiäremiäs
Renault



Siinä tulikin kysymys ja vastaus samalta nimimerkiltä.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
tiäremiäs
Mistä se vinkuna johtuu kun kääntää oikealle rattia, tuossa twingossa ei ole ohjaustehostinta.

Eli siitä ei johdu.




Johtuu renaultista, tuommoiset ovat vakio-ominaisuuksia eikä niistä pidä huolestua. Eikun kovaa ajoa vain.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Pösössä on alkanut joku kolisemaan vänkärin puolella kun ajelee epätasaisella tiellä.
Olen ootellut että tulisi kesä, lämmintä ja kuiva maa niin viitsisi auton alle ryömiä tutkimaan kolinan lähdettä. Muistaakseni jollain tapaa kolahteli jo viime syksynä ennen katsastusta mutta kun ei katsatuksessa ollut mitään huomautettavaa niin annoin homman olla.

Toiselle puolelle on alapallonivel vaihdettu joten voisi olla nyt vuorossa tämä toinen puoli. Joskus muuten laitoin uuteen alapalloniveleen rasvanipan pohjaan.. Mutta taitaa vanhan nivelen saada rasvattua myös painamalla laakerirasvaa lääkeruiskun avulla kumin välistä niveleen.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
Lyde
Pösössä on alkanut joku kolisemaan vänkärin puolella kun ajelee epätasaisella tiellä.
Olen ootellut että tulisi kesä, lämmintä ja kuiva maa niin viitsisi auton alle ryömiä tutkimaan kolinan lähdettä. Muistaakseni jollain tapaa kolahteli jo viime syksynä ennen katsastusta mutta kun ei katsatuksessa ollut mitään huomautettavaa niin annoin homman olla.

Toiselle puolelle on alapallonivel vaihdettu joten voisi olla nyt vuorossa tämä toinen puoli. Joskus muuten laitoin uuteen alapalloniveleen rasvanipan pohjaan.. Mutta taitaa vanhan nivelen saada rasvattua myös painamalla laakerirasvaa lääkeruiskun avulla kumin välistä niveleen.




Voi se olla pystytukivarsikin, eli ns. "koiranluu". Taikka sitten se alapallonivel. Minun 406:ssa piti sen pystytukitangon väljät nivelet (myös oikealla puolella) aika pahaa kolinaa kuoppasella tiellä, eikä ne katsastuksessakaan siitä sanoneet. Mutta sen vaihto auttoi. On kyllä joutunut myöhemmin vaihtamaan alapalloniveletkin, mutta ne ei tainnut kolista, mutta katsatukseen kuitenkin piti vaihtaa. Ajettu 300 000.

Sen tukitangon vaihto on helppo, mutta alapallonivelen irrottaminen kotityökaluilla vaikeaa napa-asetelman ollessa paikallaan, kun on ruostunut tiukkaan tai oikeammin on rutkasti ruuvilukitetta kierteissä. Joutuu melkein irroittamaan pyörän napa-asetelman ja viemään sen pajalle irrotukseen. Tai sitten lämmittää palloniveltä hitsauspillillä, niin ruuvipenkissä lähtee melko kivuttomasti putkipihdeillä irti. Siihen pallonivelen irroitukseen on kyllä erikoisavainkin.

Vierailija
ovolo

Sen tukitangon vaihto on helppo, mutta alapallonivelen irrottaminen kotityökaluilla vaikeaa napa-asetelman ollessa paikallaan, kun on ruostunut tiukkaan tai oikeammin on rutkasti ruuvilukitetta kierteissä. Joutuu melkein irroittamaan pyörän napa-asetelman ja viemään sen pajalle irrotukseen. Tai sitten lämmittää palloniveltä hitsauspillillä, niin ruuvipenkissä lähtee melko kivuttomasti putkipihdeillä irti. Siihen pallonivelen irroitukseen on kyllä erikoisavainkin.




Sellainen keino on myös että laitetaan alasin alatukivarren "laakeripesän" toiselle puolelle ja mojautetaan kunnolla vasaralla toiselle puolelle. Pallonivelen irroitukseen tehdyllä ulosvetäjällä kanssa lähtee mukavasti paukahtaen irti.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
tiäremiäs
Mistä se vinkuna johtuu kun kääntää oikealle rattia, tuossa twingossa ei ole ohjaustehostinta.

Eli siitä ei johdu.


Aloitan ihan auton alusta eli: Itsellä kävi sama juttu männäviikolla, paitsi että vinkunaa kuului, käänsi rattia sitten oikealle tai vasemmalle tai ajoi ihan suoraan eli nk. "jatkuvasti". Autossa on ohjaustehostin mutta ei vinkuna siitä tullut. Siellä auton alla oli katsastusinssi, mikä ei päässyt alta pois kun ajelin pois hallista kun pakokaasupäästöt olivat ylärajalla. Sielläpähän vinkui kunnes syyn löysin. Nyt kulkee taas ihan hyvin. Kehotan sinua putsaamaan auton alustan insseistä ja muista roskista niin ei pitäisi enää vinkua.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Uusimmat

Suosituimmat