Auton aerodynamiikasta?

Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Olisiko ideoita, miten pystyisi parantamaan auton (amazon -66) aerodynamiikkaa, ilman että tulee nostetta, Itsellä seuraavia ideoita: ulkopelleistä sojottavat peili, kahvat yms. eri malliseksi, autosta tulee noin 50mm matalampi, sekin auttanee. Pohjasta tulee niin tasainen kuin voi tulla, taakse tulee lievä downforcen parannus. ei spoileri, vaan pohjaan tehdään joku 10asteen kulma, ennen kun se nousee takapelteihin, difuusoiriksikin kutusutaan, se pitää vaan jotenkin mallintaa.

Eteen ajattelin laittaa aika huomaamattoman semmoisen "lipan", eli "irtonaisen etuspoilerin. Tämän täytyy olla kevyt, ja kestävä, teen siihen rungon alumiinistä, täytän sen rungon uretaanilla, ja vedän ensin kerroksen lasikuitua siihen päälle, hion sen tasaiseksi, pinnoitus tulee hiilikuidusta, joka samalla jäykistää rakenteen.

Peileiksi täytynee laittaa jonkun uudemman automallin aerodynaamiset peilit.

Onko ideoita. Tarkoitus olisi, että varttimailin loppunopeus olisi jotain 5km/h parempi.

Kyllä muuten joku 850+kg ja 350+hv amazon irtoaa aikasta hyvin.

ALusta tehdään mutka ajoa varten, joten se verottaa varttimailin aikaa.
Tarkoitus olisi päästä volvolandian top10 -listalle...

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Kommentit (5)

Vierailija

Sen malli on sämpylä. Niiden aerodynamiikka on suuriin nopeuksiin sopimaton koska niiden perä alkaa kevetä ja yhdistettynä tuuleen ja kaarteeseen ja takapyörävetoon se on vaarallinenkin. Toisaalta ajettavuus heikkenee vaudin kasvaessa ja kuski ehtii huomata asian. Oikeasti vaikuttavan kokoinen takaspoileri auttaa mutta muuttaa auton näön kovin sporttiseksi. Siihen voi auttaa tekemällä se hydraulisesti esiin nousevaksi by veyron. Hyvä alusta auttaa aina. Se pitäisi tuo juttu testata radalla tai lentokentällä ja videoida niin että korin asennon muutokset näkee tarkasti mittanauhasta. Pohjan sileys ja mataluus lisaa downforcea.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
JuurikinNiin
Olisiko ideoita, miten pystyisi parantamaan auton (amazon -66) aerodynamiikkaa, ilman että tulee nostetta, Itsellä seuraavia ideoita: ulkopelleistä sojottavat peili, kahvat yms. eri malliseksi, autosta tulee noin 50mm matalampi, sekin auttanee. Pohjasta tulee niin tasainen kuin voi tulla, taakse tulee lievä downforcen parannus. ei spoileri, vaan pohjaan tehdään joku 10asteen kulma, ennen kun se nousee takapelteihin, difuusoiriksikin kutusutaan, se pitää vaan jotenkin mallintaa.

Eteen ajattelin laittaa aika huomaamattoman semmoisen "lipan", eli "irtonaisen etuspoilerin. Tämän täytyy olla kevyt, ja kestävä, teen siihen rungon alumiinistä, täytän sen rungon uretaanilla, ja vedän ensin kerroksen lasikuitua siihen päälle, hion sen tasaiseksi, pinnoitus tulee hiilikuidusta, joka samalla jäykistää rakenteen.

Peileiksi täytynee laittaa jonkun uudemman automallin aerodynaamiset peilit.

Onko ideoita. Tarkoitus olisi, että varttimailin loppunopeus olisi jotain 5km/h parempi.

Kyllä muuten joku 850+kg ja 350+hv amazon irtoaa aikasta hyvin.

ALusta tehdään mutka ajoa varten, joten se verottaa varttimailin aikaa.
Tarkoitus olisi päästä volvolandian top10 -listalle...




Itse lisäisin listaan moottorin läpivirtauksen poiston. Sen osuus uuden auton ilmanvastuksesta voi olla kymmenien prosenttien luokkaa - Amazonissa lienee pienempi. Varsinkin jos varttimailia ajat, niin kokonaan konehuone kiinni ja jäähdytys vaikka hiilihappojäällä, haihduttamalla tms. Tavallisessa ajossa kannattaa käyttää moottorin lämpötilan mukaan säätyviä kaihtimia (ja sähköflektiä tehojen kasvattamiseksi).

Rasse
Seuraa 
Viestejä52
Liittynyt7.12.2009

Tuossapa hyvä malli :

Niin matala edestä kuin voi, etupuskuri joka halkoo ilmaa, lähes maata viistävät helmat, pisarapeilit, renkaat aivan loksuihin kiinni. Jos aikaa, niin katon choppaus ja tuulilasin kulmaa kovemmaksi.

Lisäksi vielä taakse pientä diffuusorin mallista muotoa ja perää ehkä hivenen keulaa korkeammaksi, moottorin alle alumiininen pohjapanssari (Jos mahdollista koko auton alle) ja kuten Denzil Dexter ehdotti moottoritilan ilmavirran poisto mieluiten ylös, esim konepellistä tuulilasin suuntaan. Tuo kyllä pilaa ulkonäön, joten miten olisi ohjaus tuuletusritilöiden kautta? Tulee kyllä moottorihajut sisälle.

Jos oikein alkaa hifisteleen, niin nuo pyöreät lampun umpiot niin eteen kuin mahdollista ja katsoo, ettei niiden reunoille jää tyhjää. Samaten oven kahvat ja kaikki peltien saumat mahd lähelle toisiaan, mutta tuo nyt niin hifistelyä, että parempi unohtaa nuo viimeiset.

Joskus luin netistä juttuja, kun jotku kaverit ottivat vakio autoilla huippunopeuksia, niin jopa jeesusteipillä kaikkien saumojen teippaukset tiiviiksi vaikuttivat loppunopeuteen jollain 5 km:llä.

Uusimmat

Suosituimmat