Tilastomatemaattisia ongelmia..

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen hakemassa lukemaan psykologiaa, joten pahamaineinen tilastomatikka on kohdattava.
Pahoja ongelmia tuottaa kuitenkin tässä vaiheessa prosenttiosuuden luottamusvälin ja otoskoon laskeminen, jostakin syystä mikään tehtävä ei vaan onnistu!
Pääsykoekirjana on Holopaisen ja Pulkkisen Tilastolliset menetelmät, joilta nuo aiheet löytyvät sivuilta 170-174.
Erityisesti olen jäänyt pohtimaan tuon alueen tehtäviä 12, 14 ja 15, voisikohan joku auttaa hiukan? Sijoitettuani tehtävissä annetut arvot kaavoihin, olen saanut aivan vääriä vastauksia..

Kommentit (7)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Laita tehtävä näkyviin, ei kai täällä kukaan jaksa kirjoja selata?
Totuuden nimissä on kyllä myönnettävä, että jotkut ovat käyneet jopa psykologian kursseja ainoastaan sen takia, että siellä on liikuntatieteellisen tiedekunnan jälkeen parhaimman näköiset naiset.

Vierailija

12. Tavaratalo on arvioinut, että hävikki (varkaudet, pilaantuminen ym.) on noin 1,2% liikevaihdosta. Arvio perustuu tilastoon, jossa on 98 tavaratalon hävikit 10 vuoden ajalta. Talousjohtajan tekemän budjetin mukaan vuoden 20XX arvioitu liikevaihto on 65 miljoonaa euroa.
a) Määritä vuoden 20XX hävikille (milj. €) 95% luottamusväli.
b) Hävikki otetaan huomioon hinnoittelussa siten, että hintoihin lisätään hävikkiprosentin enimmäismäärä 95% luottamustasolla. Jos asiakas ostaa tavaratalosta tuotteita 500 eurolla kuukaudessa, kuinka monta eruoa ylimääräistä hän joutuu hävikin vuoksi maksamaan vuosittain?

14. Kuinka suuri otoskoon pitäisi vähintään olla, jotta tuotteen A markkinaosuutta voitaisiin 95% varmuudella pitää suurempana kuin tuotteen B markkinaosuutta, kun otoksesta lasketut suhteelliset osuudet ovat 35,8% (A) ja 33,0% (B)

15. Tietokoneissa käytettävien levyjen valmistaja ilmoittaa levyn uran kestävän keskimäärin 30 miljoonaa lukukertaa. Kun testattiin 500 levyä, joista kullakin oli 80 uraa, havaittiin että ura kestää keskimäärin 29 960 000 lukukertaa. Keskihajonta oli 5 miljoonaa lukukertaa. Testaa 5% merkitsevyystasolla, onko levyjen laatu huonontunut.

Vierailija

Bernoulli-jakaumaa ei tässä kirjassa mainita sivulauseessakaan, mahtaakohan tuota voida ratkaista jollakin muulla tavalla? Kaavakin näytti oudolta opukseeni verratessa..

tehtävä 15 onnistui, kiitos avusta!

Vierailija
ainomieli
Bernoulli-jakaumaa ei tässä kirjassa mainita sivulauseessakaan, mahtaakohan tuota voida ratkaista jollakin muulla tavalla? Kaavakin näytti oudolta opukseeni verratessa..

Bernoulli-jakauman parametri p on tietyn tapahtuman suhteellinen frekvenssi eli "prosenttiosuus" dikotomisessa kokeessa. Laitapa näkyviin, mitä olet tähän mennessä saanut aikaiseksi, niin katsotaan, jos joku osaisi auttaa...

Vierailija

Hei, haluisko joku avata mulle termiä selityskerroin? Eli jos kuvitellaan että mulla on tilastoaineisto x1,x2,x3...jne ja tilastoaineisto y1, y2, y3.... Luon sitten ennustefunktion y=b+kx (b,k=normaaleja lukuja) niin kun kirjassa selityskerroin määritellään korrelaatiokertoimen neliönä, mistä aineistoista korrelaatiokerroin lasketaan? Korrelaatio ns. tilastoaineisto y1, y2, y3... ja ennustefunktion antamien vastaavien arvojen kesken vai mikä? en saa näistä laskuista millään oikeaa tulosta.

Vierailija
aureliana
Hei, haluisko joku avata mulle termiä selityskerroin?

Wikistä löytyy ihan kelvollinen selitys:

http://en.wikipedia.org/wiki/Coefficien ... ermination

Eli jos kuvitellaan että mulla on tilastoaineisto x1,x2,x3...jne ja tilastoaineisto y1, y2, y3.... Luon sitten ennustefunktion y=b+kx (b,k=normaaleja lukuja) niin kun kirjassa selityskerroin määritellään korrelaatiokertoimen neliönä, mistä aineistoista korrelaatiokerroin lasketaan? Korrelaatio ns. tilastoaineisto y1, y2, y3... ja ennustefunktion antamien vastaavien arvojen kesken vai mikä? en saa näistä laskuista millään oikeaa tulosta.

Otoskorrelaatio lasketaan annetusta aineistosta (x1,x2,x3...;y1,y2,y3):

http://fi.wikipedia.org/wiki/Korrelaati ... orrelaatio

Korrelaatio on eräs tapa kuvata kahden satunnaismuuttujan X ja Y välistä riippuvuutta (se mittaa niiden lineaarista riippuvuutta).

Uusimmat

Suosituimmat