Yrittäjyydestä haavailevan vinkkinurkka

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Henkilöstönvuokrausyrityksen perustaminen jossa liikeideana on ensin kouluttaa kielellisestä aspektista luettuna ummikot jo lähtömaassa niin pitkälle että siirtymien avoimille työmarkkinoille olisi kivuttomampi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että kun esim. 100 kiinalaista on jo valmiiksi perustiedot niin viranomaisissa asioinnin kuin ammatillisen pätevyyden sekä kieli- ja tapakulttuurin omaksuneita lähtömaassaan ei yhteiskunta kuormitu niin raskaasti. Huoltosuhde Suomessa on keskimäärin 1,7*. Tämä meinaa sitä, että jos tämä koko komppaniallinen jäisi työttömäksi, tarvittaisiin 170 työssä käyvän verorahat, jotta he eivät putoaisi kelkasta asunnottomuuden loukkoon. Premissinä tietenkin että he ovat ehtineet hankkia oikeuden suomalaiseen sosiaaliturvaan.

Mulla on puutteellinen sivistys ja ymmärrys joihinkin palstan korkeakoulutettuihin nähden. Yritän silti jotenkin arvioida kuinka paljon kannattavampaa olisi toimia visioni mukaisesti.
Oletetaan että yksi tonttu (1000€) riittää yhden työttömän elättämiseen yhteiskunnan taholta kuukaudeksi kerrallaan. Näin ollen sadan kiinalaisen komppania vuodessa kustantaisi yhteiskunnalle verorahojen ehtymisen muodossa 12*1000*100=1,2 miljoonaa €.
Selattuani keskustelupalstoja mm. Muroa ja Suomea olin havaitsevinani että kielen voisi oppia noin vuodessa jos sitä opiskelee täysipäiväisen luontoisesti. Ammatillisen pätevyyden voisi hankkia 1-3 vuodessa riippuen edeltävästä työhistoriasta ja hankitusta osaamisesta. Näin ollen kiinalaisten työmarkkinoille saattaminen maksaisi yhteiskunnalle suuripiirteen tuon 4,8 M€.

Yksi kielen kiinantaitoinen Suomenkielen opettaja olisi varmaan 5000€/kk hintainen, yksi sosiaalityöntekijä taas varmaan noin 3000€/kk ja ammattiin X pätevöittävä ammatilliseen opettamiseen pätevöitynyt opettaja sen 4000€/kk. Sivukulut** työnantajalle huomioon otettuna Suomi Oy joutuisi vuodessa kustantamaan sen (3000+4000+5000)*1,4*12=0,2 M€. Tämän puutteellisen arviolaskelmani mukaisesti yhteiskunta säästäisi tässä diilissä noin 23-kertaisesti.

Loppuun kysymys: Jos olen yhtään oikeille jäljille osunut täällä internetin ihmeellisessä maailmassa niin miksi sitten tätä ei ole jo toteutettu?

*http://fi.wikipedia.org/wiki/Huoltosuhde
**http://www.yrittajat.fi/fi-FI/palkkalaskuri/

Työvoimapulasta sekä ylitarjontaa pursuvista aloista tietoa Tem:in sivuilla.
http://www.tem.fi/index.phtml?s=2713
-->Valitse vuosi 2010 aiheena rekrytointiongelmat.

-

Kommentit (4)

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Mua vähän ahdistaa kun en oikein osaa sanoa mitä haluaisin elämältäni.
Ahdistavia raameja ja kehityssuuntia tuntuvat nuo psyk. polin työntekijät asettavan minulle. Heidän mukaansa koska olen jo merkonomi sekä työskennellyt varastomiehenä minun pitäisi ensisijaisesti pyrkiä mainitun kaltaisiin tehtäviin ja unhoittaa korkeakouluopiskelut, muuten he eivät sitten kai kirjoita kuntoutustuen jatkoa. Siis menettäisin eläkeläis-statuksen ja putoaisin työttömyyspäivärahalle.Varmaan heillä on minun toimintaa useamman vuoden katselleena näkemystä kun ovat alan ammttilaisia.

Se mikä minulle tuottaa jänniä fiboja on se että koen olevani liian älykäs normiduunarin tehtäviin. Syy miksen aikaisemmin ole sitten mennyt v. 2008 saamaani insinöörin opiskelupaikkaan on pelko. Jännitän että jännitän liikaa. Miten esim. selitän sen että olen jo näin vanha junnujen seurassa? Kuinka opin asiat koulussa, onhan ahdistavista lukiovuosistani jo kohta 10 vuotta. Luin lukiossa pitkät fysiikat ja matikat poislukien sähköoppi ka.8 joten en hirveästi tiedä noista Hevos-Wateista sun muusta sähköstä.

Itseasiassa keskittymisessä minulla on haasteita. Psykologissa testeissä on todettu että potentiaalia minusta olisi opiskelemaan vaikka AMK:ssa mutta minulla on kuormittuva lähimuisti. Tämän vahvistaa monasti tekemäni ÄQ-testit. Tulos on aina ollut samansuuntainen: n. 123-125 promillea. Äsken tekemäni Tieteenkuvalehden ÄO-testin perusteella muisti oli ainut mikä ei ollut reippaasti keskiarvon yläpuolella.

Kiinnostaisi tehdä ympäristössä töitä jossa on rutiineja jonkin verran enemmän kuin uusien menetelmien kehittämistä ja soveltamista, pientä luovuuden kukan kukoistamisen arvostamista pidän tavoiteltavana asiana. Toisaalta turha stressi suoritettavista tehtävistä lamaannuttaisi minut. Ajatus siitä että joutusin alistumaan kohtalooni musertaa innon.

Osaako joku palstalainen kertoa onko työ sitten insinööritoimistossa helvetisti stressaavampaa kuin esim. myyjän tehtävä rautakaupassa jossa muistettavia asioita ja menetelmiä ja vaihtoehtoisia tapoja hoitaa asiakassuhde mallikkaasti on useita?
Haluaisin olla luova mutta itsenäinen yrittäjä jolla olis kuitenkin aluksi joku joka potkisi persiiille. Onkohan sellaisia?

-

Vierailija

Parempi, että menet mihin tahansa töihin kuin vain pääset. Viestiesi perusteella älykkyytesi ei ole edes tuota 125 "promillea".

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
kabus
Parempi, että menet mihin tahansa töihin kuin vain pääset. Viestiesi perusteella älykkyytesi ei ole edes tuota 125 "promillea".

Monella mielenterveyskuntoutujalla on ainakin ajoittain matalat käsitykset omanarvontunnostaan. Minulla tämä on ollut korostuneen voimakas ominaisuus.
Koitan, tai minun oikeastaan pitäisi tahtoa voimakkaasti funtsia joka aamu niitä hyviä ja tavoittelemisen arvoisia asioita mitä kohti minun tulisi pyrkiä.

Olen pahoillani pissakakka-masturbointi-sivarivaahtoamis viesteistäni. Koetan pyristellä tästä suosta ylöspäin.

-

Vierailija
baal1984
kabus

Monella mielenterveyskuntoutujalla on ainakin ajoittain matalat käsitykset omanarvontunnostaan. Minulla tämä on ollut korostuneen voimakas ominaisuus.
Koitan, tai minun oikeastaan pitäisi tahtoa voimakkaasti funtsia joka aamu niitä hyviä ja tavoittelemisen arvoisia asioita mitä kohti minun tulisi pyrkiä.

Olen pahoillani pissakakka-masturbointi-sivarivaahtoamis viesteistäni. Koetan pyristellä tästä suosta ylöspäin.

Muutkaan viestisi ole älykkyyttä korostaneet. Ota mikä tahansa työ. Turhaan edes tavoittelet liian korkealle. Ainakaan vielä. Opettele ensin normaali elämä.

Uusimmat

Suosituimmat