Seuraa 
Viestejä29

Onkohan Arevalla mahdollisuuksia tässä kisassa? Toisaalta nythän on kokemusta kuinka EPR voimala rakennetaan... jos ovat siis oppineet virheistään. ESBWR vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta laitokselta, kun siinä on melko kehittyneet nuo passiviiset turvajärjestelmät.

TVO käynnistänyt Olkiluoto 4 -hankkeen tarjouskilpailun


Teollisuuden Voima Oyj on käynnistänyt Olkiluoto 4 -hankkeen kilpailu- ja suunnitteluvaiheeseen kuuluvan tarjouskilpailun. TVO odottaa tarjouksia Olkiluotoon rakennettavasta uudesta ydinvoimalaitosyksiköstä vuoden 2013 alussa.

- Olemme nyt käynnistäneet mahdollisten laitostoimittajaehdokkaiden kanssa suunnittelun, jonka yhteydessä selvitämme, että meille tarjottavat laitostyypit täyttävät Suomen turvallisuusvaatimukset ja ovat rakennettavissa Olkiluotoon, kiteyttää OL4-osaston johtaja Janne Mokka.

OL4 -hankkeen kilpailuvaiheessa ovat mukana laitostoimittajavaihtoehtoina AREVA EPR-laitostyypillä, GE Hitachi ESBWR-laitostyypillä, Korea Hydro & Nuclear Power APR1400-laitostyypillä, Mitsubishi Heavy Industries APWR-laitostyypillä ja Toshiba ABWR-laitostyypillä.

- Olkiluodossa on valmis rakennuspaikka ja hanketta tukeva voimalaitosympäristö. Laajennamme OL4-organisaatiota paraikaa, tällä hetkellä hankkeessa työskentelee yli 50 henkeä, kertoo Mokka.


http://www.tvo.fi/www/page/3782/

http://www.stuk.fi/ydinturvallisuus/ydi ... oehdot.pdf

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (55)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitä helvettiä ne edes suunnittelee neljännettä, kun saatanan tunarit saisi sen kolmosen edes tehtyä joskus valmiiksi.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
kabus
Mitä helvettiä ne edes suunnittelee neljännettä, kun saatanan tunarit saisi sen kolmosen edes tehtyä joskus valmiiksi.



No ehkä just siksi, kun se ei näytä valmistuvan

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621

On se kumma kun suomalaisessa kulttuurissa on sellanen sallittua että järjestetään tarjouskilpailuja mutta siinä budjetit saa ylittyä moninkertaisesti. Varmaan kaikissa projekteissa on näin ollut. Kilpailevat firmat esimerkiksi helsingin automaattimetrojärjestelmästä haastoivat tarjouskilpailun voittajat oikeuteen koska tietävät ettei ole realistista budjettia kilpailussa mukana. Veronmaksajat maksaa vaikka tämän pitäisi olla suuremman luokan korruptiota.

Melkoisia projekteja jää hintavertailussa kakkossijalle. Olkiluoto sitäpaitsi on rakennettu päin helvettiä kun teettävät "halvalla". AREVAN pitäisi itse maksaa ylittävät osuudet eikä mitään veronmaksajien rahoja tähän tuhlata.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5153
Volitans
kabus
Mitä helvettiä ne edes suunnittelee neljännettä, kun saatanan tunarit saisi sen kolmosen edes tehtyä joskus valmiiksi.



No ehkä just siksi, kun se ei näytä valmistuvan



Hyvä vedonlyönnin kohde olisi arvailu siitä valmistuuko OL4 ennen kuin OL3.

Japanilainen Hitachi taitaa olla vahvoilla uuden maailman turvallisimman reaktorityyppinsä kanssa.

Barbaari
On se kumma kun suomalaisessa kulttuurissa on sellanen sallittua että järjestetään tarjouskilpailuja mutta siinä budjetit saa ylittyä moninkertaisesti.



Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu ilmeisesti myös kaikkiin myyjän mainoslauseisiin uskominen.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Barbaari
Melkoisia projekteja jää hintavertailussa kakkossijalle. Olkiluoto sitäpaitsi on rakennettu päin helvettiä kun teettävät "halvalla". AREVAN pitäisi itse maksaa ylittävät osuudet eikä mitään veronmaksajien rahoja tähän tuhlata.



Arevahan maksaa. Toimitustapa on avaimet käteen.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5153
Phony
Barbaari
Melkoisia projekteja jää hintavertailussa kakkossijalle. Olkiluoto sitäpaitsi on rakennettu päin helvettiä kun teettävät "halvalla". AREVAN pitäisi itse maksaa ylittävät osuudet eikä mitään veronmaksajien rahoja tähän tuhlata.



Arevahan maksaa. Toimitustapa on avaimet käteen.



Arevan omistajahan on 90% Ranskan valtio. Eräs hyvä maksajakandidaatti on Ranskan kansalaiset. Toki tulikuuman hiilihangon työntäminen villiahman takapuoleen on helpompaa kuin korvausten saaminen ranskalaisilta.

Yrittää aina voidaan. Kun GM siirsi Opel Calibran valmistuksen Saksaan kesken sopimuskauden sai Saab-Valmet muhkean korvauksen ja asianajaja Zacharias Sundström osti viinitilan Italiasta merinäköalalla.
http://www.hs.fi/kotimaa/Huippuasianaja ... 5548360705

Yleinen mielipide on aina väärässä.

...voiko täydellisyyttä olla olemassa missään muodossa? Totta toki mm. Olkiluodossa. Ei mikään oo niin viisas kuin insinööri. On täydellisiä joka nippeli ja rööri...

Vierailija
ROOSTER

Hyvä vedonlyönnin kohde olisi arvailu siitä valmistuuko OL4 ennen kuin OL3.

En nyt ihan sentään tuota usko, mutta mielenkiintoisempi vedonlyönnin kohde on se, valmistuuko Flamanville 3 ennen Olkiluoto 3 laitosta. Flamanvillen rakentaminen aloitettiin sentään aika paljon Olkiluoto 3 jälkeen.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5153
pmk
ROOSTER

Hyvä vedonlyönnin kohde olisi arvailu siitä valmistuuko OL4 ennen kuin OL3.

En nyt ihan sentään tuota usko, mutta mielenkiintoisempi vedonlyönnin kohde on se, valmistuuko Flamanville 3 ennen Olkiluoto 3 laitosta. Flamanvillen rakentaminen aloitettiin sentään aika paljon Olkiluoto 3 jälkeen.



Tänään on TVO ilmoittanut, ettei usko OL3:n tuottavan sähköä vielä elokuussa 2014 mikä oli viimeksi aikataulu. Uutta aikataulua ei ole vielä ilmoitettu.

OL4 pitäisi olla valmis vuonna 2018. Mikäli sen aikataulu on realistisempi ja projekti paremmin hanskassa niin saattaa tuo valmistua etuajassa, esim. vuonna 2017. Mahdollisesti OL3 valmistunee myös niihin aikoihin. Tiukaksi menee kisa.

Olkiluoto 4 YVA

Teollisuuden Voima teki vuosina 2007–2008 ympäristövaikutusten arviointia Olkiluotoon sijoitettavalle neljännelle ydinvoimalaitosyksikölle, jonka sähköteho olisi 1 000–1 800 megawattia. Jos suunnitelma toteutuu tavoitteena olisi rakentamisen aloittaminen 2013 ja voimalaitoksen käyttöön ottaminen noin 2018

http://fi.wikipedia.org/wiki/Olkiluodon_ydinvoimalaitos

Mahdollisuuksien rajoissa siis on, että OL4 tuottaa sähköä ennen kuin OL3.

Flamanville3:n viimeisin valmistumislupaus on vuosi 2016.

EDF has previously said France's first EPR would cost €3.3 billion[2] and start commercial operations in 2012, after construction lasting 54 months.[3] The estimated cost has now increased to €6 billion ($8.5 billion) and the completion of construction is delayed to 2016.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flamanvill ... ower_Plant

Yleinen mielipide on aina väärässä.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5153
ROOSTER
Phony
Barbaari
Melkoisia projekteja jää hintavertailussa kakkossijalle. Olkiluoto sitäpaitsi on rakennettu päin helvettiä kun teettävät "halvalla". AREVAN pitäisi itse maksaa ylittävät osuudet eikä mitään veronmaksajien rahoja tähän tuhlata.



Arevahan maksaa. Toimitustapa on avaimet käteen.



Arevan omistajahan on 90% Ranskan valtio. Eräs hyvä maksajakandidaatti on Ranskan kansalaiset. Toki tulikuuman hiilihangon työntäminen villiahman takapuoleen on helpompaa kuin korvausten saaminen ranskalaisilta.

Yrittää aina voidaan. Kun GM siirsi Opel Calibran valmistuksen Saksaan kesken sopimuskauden sai Saab-Valmet muhkean korvauksen ja asianajaja Zacharias Sundström osti viinitilan Italiasta merinäköalalla.
http://www.hs.fi/kotimaa/Huippuasianaja ... 5548360705




Jaaha, välimiesoikeus on puhunut. Vaikka laitos on myöhässä kuin fan, tuomitaan TVO maksamaan kiistanalaisia maksuposteja.

Kansainvälinen välimiesoikeus on määrännyt Teollisuuden Voiman (TVO) maksamaan ranskalaisyhtiö Arevalle 125 miljoonaa euroa Olkiluodon kolmosreaktorin viivästyskiistassa.
Kyseessä on osapäätös.

Pääosa lähes kahden miljardin euron riidasta on yhä ratkaisematta.

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/tvo+j ... &&&ext=rss

Ei ole Gallian kukkopojat niitä helpoimpia yhteistyökumppaneita.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija

Viime aikainen nokittelu Areva-Siemensin ja TVOn välillä Olkiluoto 3 viivastymisestä on aika surkuhupaisaa, jossa Areva-Siemens vetoaa siihen, ettei TVO ole toimittanut käyttäjäorgansisaatiota Arevan käyttöön http://yle.fi/uutiset/areva-siemens_tyrmaa_tvon_moitteet/6219674

Tietenkin isoissa projekteissa tapana on, että loppukäyttäjäkoulutusta annetaan viimeistään, yleensä melko pitkän, sisäänajovaiheen aikana ennen kohteen luovutusta. Tämähän on tietysti tilaajan kannalta elintärkeää, että oma väki osaa hoitaa laitosta luovutuksen jälkeen omin voimin.

Noitten vastineiden perustella näyttäisi siltä, että Areva-Siemens tarvitsee tukea oman automaatiojärjestelmän tuotekehitystä varten. Tämäkään ei sinänsä ole mitään tavatonta ja harrastetaan monissa muissa projekteissa, varsinkin jos sekä ostajalla ja myijällä on yhteisiä intressejä levittää uutta teknologiaa laajaltikin.

Asiasta tekee surkuhupaisaksi se, että Olkiluoto 3 on alunperin myyty avaimet käteen periaaatteella.

Avaimet käteen tilanteessahan toimittaja yleensä voi hyvin pitkälle itse päättää toteutuksen yksityiskohdista, vaikkapa mistä maasta työväki on peräisin tai miten automatiojärjestelmä on toteutettu (kunhan on viranomaisvaatimusten mukainen). Jos toimittaja ei saa omin päin keskeiseen osaamisalueen liittyviä asioita kuntoon, on kyllä jotain pielessä. Kaiken lisäksi valmistumiseen on monta vuotta aikaa ja automaatiojärjestelmät ovat vielä hajallaan ympäri Eurooppaa.

Flamanvillen EPR näyttää olevan myös myöhässä ja näyttää valmistuvan OL3 jälkeen vasta 2016. Kiinaan rakennettavat EPR:t väitetään olevan aikataulussa, joten saas nähdä koska käynnistyy ensimmäinen EPR.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

.

Luulen, että OL.n suurin pulma on aliurakoiden liika ketjutus. Se on ajan trendi. Paperilla päästään halvemmalla, mutta markan seppä tekee kympin vahingon, kuten vanha sanansutkauskin jo kertoo.

Ei ollut niin nuuka Neukku-reaktorien kanssa. Yksikin oli täynnä halkeamia mutta se hitsailtiin kuntoon x- ) Netistä tuskin löytyy tuosta, mutta aikalaisista lehdistä kyllä. Joku voisi muistaa ajankohdankin.

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija
Pacanus Rusticanus
.

Luulen, että OL.n suurin pulma on aliurakoiden liika ketjutus. Se on ajan trendi. Paperilla päästään halvemmalla, mutta markan seppä tekee kympin vahingon, kuten vanha sanansutkauskin jo kertoo.


Tuo saattaa päteä maanrakennus, betonirakennus ja putkitöiden osalta, mutta viimeaikojen jupakka liittyy kyllä keskeiseen automaatioon, jota tuskin on ulkoistettu.


Ei ollut niin nuuka Neukku-reaktorien kanssa. Yksikin oli täynnä halkeamia mutta se hitsailtiin kuntoon x- ) Netistä tuskin löytyy tuosta, mutta aikalaisista lehdistä kyllä. Joku voisi muistaa ajankohdankin.

Hurjintahan oli se, että painiastiat jouduttiin tehtaalla halkaista, jotta ne olisivat Neuvostoliitossa mahtuneet rautatiesiltojen alta. Loviisassa ne sitten hitsattiin taas yhteen.

Viitannet kuitenkin siihen, että pitkäaikaisen käytön jälkeen paineastiat haurastuivat ja niiden metalli piti liekittämällä kuumentaa alkuperäisen kestävyyden aikaansaamiseksi, eikä jatkossa voinut ulkoreinan lähelle laittaa kovin aktiivisia polttoaine-elementtejä.

Zäp
Seuraa 
Viestejä2315
pmk

Ei ollut niin nuuka Neukku-reaktorien kanssa. Yksikin oli täynnä halkeamia mutta se hitsailtiin kuntoon x- ) Netistä tuskin löytyy tuosta, mutta aikalaisista lehdistä kyllä. Joku voisi muistaa ajankohdankin.

Hurjintahan oli se, että painiastiat jouduttiin tehtaalla halkaista, jotta ne olisivat Neuvostoliitossa mahtuneet rautatiesiltojen alta. Loviisassa ne sitten hitsattiin taas yhteen.

Viitannet kuitenkin siihen, että pitkäaikaisen käytön jälkeen paineastiat haurastuivat ja niiden metalli piti liekittämällä kuumentaa alkuperäisen kestävyyden aikaansaamiseksi, eikä jatkossa voinut ulkoreinan lähelle laittaa kovin aktiivisia polttoaine-elementtejä.




Kyse ei tosiaan ollut siitä että paineastioissa olisi ollut halkeamia, vaan siitä että astian keskivaiheilla olevan hitsaussauman havaittiin haurastuvan ennen aikojaan. Kyse on VVER-440 -reaktoreiden tyyppiviasta, jota on korjailtu jälkikäteen hehkuttamalla ja korvaamalla ulompia polttoainenippuja teräselementeillä, mikä vähentää sauman säteilyrasitusta ja pidentää paineastian käyttöikää.

Vierailija
Zäp
pmk

Ei ollut niin nuuka Neukku-reaktorien kanssa. Yksikin oli täynnä halkeamia mutta se hitsailtiin kuntoon x- ) Netistä tuskin löytyy tuosta, mutta aikalaisista lehdistä kyllä. Joku voisi muistaa ajankohdankin.

Hurjintahan oli se, että painiastiat jouduttiin tehtaalla halkaista, jotta ne olisivat Neuvostoliitossa mahtuneet rautatiesiltojen alta. Loviisassa ne sitten hitsattiin taas yhteen.

Viitannet kuitenkin siihen, että pitkäaikaisen käytön jälkeen paineastiat haurastuivat ja niiden metalli piti liekittämällä kuumentaa alkuperäisen kestävyyden aikaansaamiseksi, eikä jatkossa voinut ulkoreinan lähelle laittaa kovin aktiivisia polttoaine-elementtejä.




Kyse ei tosiaan ollut siitä että paineastioissa olisi ollut halkeamia, vaan siitä että astian keskivaiheilla olevan hitsaussauman havaittiin haurastuvan ennen aikojaan. Kyse on VVER-440 -reaktoreiden tyyppiviasta, jota on korjailtu jälkikäteen hehkuttamalla ja korvaamalla ulompia polttoainenippuja teräselementeillä, mikä vähentää sauman säteilyrasitusta ja pidentää paineastian käyttöikää.



Kyseinen "tyyppivika" tietysti johtuu siitä, että paineastioita rakentava tehdas on sisämaassa vain rautatieyhteyksien takana (ei siis meri- tai proomukuljetuksia). Vastaavastasta "tyyppiviasta" kärsi USAn avaruussukkula, kun kiinteän polttoaineen SRB rakentit piti rakentaa poliittisistä syistä tuhansien kilometrien päässä Cape Caneveralista ja kuljettaa mantereen halki segmentteihin pilkottuna. Eihän siinä mennyt kuin yksi sukkula (Challanger).

Vierailija
Pacanus Rusticanus
Luulen, että OL.n suurin pulma on aliurakoiden liika ketjutus. Se on ajan trendi. Paperilla päästään halvemmalla, mutta markan seppä tekee kympin vahingon, kuten vanha sanansutkauskin jo kertoo.



Eiköhän perusongelmat olleet siinä, ettei Areva ollut ikinä ennen vastannut kokonaisesta laitostoimituksesta (ainoastaan reaktorista) ja ettei suunnitelmia ollut valmiina oikeastaan muusta kuin itse reaktorista.

Jotta projekti olisi pysynyt aikataulussa kaiken suunnitelutyön olisi pitänyt edetä limittäin kitkatta ilman suurempia lipsumisia. Arevan kokemattomuus teki tämän kuitenkin täysin turhaksi toiveeksi, koska sen organisaatioilla ei näyttänyt olevan aavistustakaan mm. rakennesuunnittelun haasteista.

Hyvä esimerkkihän oli jonkun rakennuksen (turbiinihalli?) suunnittelun ulkoistaminen Intiaan. Ensimmäiset suunnitelmat palasivat suoraan bumerangina, koska niitä ei oltu tehty Suomessa käytössä olevan piirrustusstandardin mukaisesti. Seuraava versio hylättiin, kun siitä puuttui pakkasten vuoksi tarvittavat rakenteiden liikuntasaumat jne.

Kun joku automaation suunnittelu on ollut vieläkin kiharaisempaan, niin ei ihme, että ollaan myöhässä. Jotkut varsinaisen rakennustyön ketjutuksen ongelmat ovat vain olleet kirsikka kakun päällä.

Toisaalta - nyt kun suunnitelmat alkavat olla kohta valmiita, niin seuraavat versiot varmaakin valmistuvat huomattavasti nopeammalla aikataululla.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Muistan Kekkosen ajoilta kun oli tapetilla, että reaktoriastia oli täynnä mikrohalkeamia ja ne päätettiin korjata hitsaamalla. Kun aikaa on kulunut
varmaan yli 30 vuotta, ei pysty muistamaan uutisoinnin yksityiskohtia.

Minusta oli kyseessä uusi reaktori joka oli ostettu Neukuista. Muisti ja toimittajien huono ammattitaito toki voivat tuottaa omituisia muistikuvia. Eikä olis vähempää voinut siihen aikaan kiinnostaa koko uutinen. Oli pillu, viina ja moottoriajoneuvot mielessä siihen aikaan pääasiassa.

Edit: Siis mitävittua, pillu automaagisensorisoidaan.

Edit2: Pillu, pullo, puupallo ja poliisi.

Edit3: pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu pillu

- Ubi bene, ibi patria -

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5153

Saattaa olla, että GE-Hitachi ei ole reaktoritoimittaja OL4:een. Koska:


Ydinvoima on niin kallis energiamuoto, että sen perustelemisesta on tullut todella vaikeaa, sanoo laitteita ja palveluja ydinvoimaloille toimittavan General Electricin pääjohtaja Jeffrey Immelt Financial Times -lehdessä.
http://www.kauppalehti.fi

Todella vaikeaa = melkein mahdotonta ?

Mr. Immelt expressed his view that it is almost impossible on a cost basis to justify investing in nuclear power plants for the future.
http://www.forbes.com/sites/joanlappin/ ... tural-gas/

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sivut

Kuuminta hottia

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat