Olkiluoto 4

Seuraa 
Viestejä29
Liittynyt14.10.2010

Onkohan Arevalla mahdollisuuksia tässä kisassa? Toisaalta nythän on kokemusta kuinka EPR voimala rakennetaan... jos ovat siis oppineet virheistään. ESBWR vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta laitokselta, kun siinä on melko kehittyneet nuo passiviiset turvajärjestelmät.

TVO käynnistänyt Olkiluoto 4 -hankkeen tarjouskilpailun


Teollisuuden Voima Oyj on käynnistänyt Olkiluoto 4 -hankkeen kilpailu- ja suunnitteluvaiheeseen kuuluvan tarjouskilpailun. TVO odottaa tarjouksia Olkiluotoon rakennettavasta uudesta ydinvoimalaitosyksiköstä vuoden 2013 alussa.

- Olemme nyt käynnistäneet mahdollisten laitostoimittajaehdokkaiden kanssa suunnittelun, jonka yhteydessä selvitämme, että meille tarjottavat laitostyypit täyttävät Suomen turvallisuusvaatimukset ja ovat rakennettavissa Olkiluotoon, kiteyttää OL4-osaston johtaja Janne Mokka.

OL4 -hankkeen kilpailuvaiheessa ovat mukana laitostoimittajavaihtoehtoina AREVA EPR-laitostyypillä, GE Hitachi ESBWR-laitostyypillä, Korea Hydro & Nuclear Power APR1400-laitostyypillä, Mitsubishi Heavy Industries APWR-laitostyypillä ja Toshiba ABWR-laitostyypillä.

- Olkiluodossa on valmis rakennuspaikka ja hanketta tukeva voimalaitosympäristö. Laajennamme OL4-organisaatiota paraikaa, tällä hetkellä hankkeessa työskentelee yli 50 henkeä, kertoo Mokka.


http://www.tvo.fi/www/page/3782/

http://www.stuk.fi/ydinturvallisuus/ydi ... oehdot.pdf

Sivut

Kommentit (55)

Vierailija

Mitä helvettiä ne edes suunnittelee neljännettä, kun saatanan tunarit saisi sen kolmosen edes tehtyä joskus valmiiksi.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
kabus
Mitä helvettiä ne edes suunnittelee neljännettä, kun saatanan tunarit saisi sen kolmosen edes tehtyä joskus valmiiksi.



No ehkä just siksi, kun se ei näytä valmistuvan

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

On se kumma kun suomalaisessa kulttuurissa on sellanen sallittua että järjestetään tarjouskilpailuja mutta siinä budjetit saa ylittyä moninkertaisesti. Varmaan kaikissa projekteissa on näin ollut. Kilpailevat firmat esimerkiksi helsingin automaattimetrojärjestelmästä haastoivat tarjouskilpailun voittajat oikeuteen koska tietävät ettei ole realistista budjettia kilpailussa mukana. Veronmaksajat maksaa vaikka tämän pitäisi olla suuremman luokan korruptiota.

Melkoisia projekteja jää hintavertailussa kakkossijalle. Olkiluoto sitäpaitsi on rakennettu päin helvettiä kun teettävät "halvalla". AREVAN pitäisi itse maksaa ylittävät osuudet eikä mitään veronmaksajien rahoja tähän tuhlata.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
Volitans
kabus
Mitä helvettiä ne edes suunnittelee neljännettä, kun saatanan tunarit saisi sen kolmosen edes tehtyä joskus valmiiksi.



No ehkä just siksi, kun se ei näytä valmistuvan



Hyvä vedonlyönnin kohde olisi arvailu siitä valmistuuko OL4 ennen kuin OL3.

Japanilainen Hitachi taitaa olla vahvoilla uuden maailman turvallisimman reaktorityyppinsä kanssa.

Barbaari
On se kumma kun suomalaisessa kulttuurissa on sellanen sallittua että järjestetään tarjouskilpailuja mutta siinä budjetit saa ylittyä moninkertaisesti.



Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu ilmeisesti myös kaikkiin myyjän mainoslauseisiin uskominen.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija
Barbaari
Melkoisia projekteja jää hintavertailussa kakkossijalle. Olkiluoto sitäpaitsi on rakennettu päin helvettiä kun teettävät "halvalla". AREVAN pitäisi itse maksaa ylittävät osuudet eikä mitään veronmaksajien rahoja tähän tuhlata.



Arevahan maksaa. Toimitustapa on avaimet käteen.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
Phony
Barbaari
Melkoisia projekteja jää hintavertailussa kakkossijalle. Olkiluoto sitäpaitsi on rakennettu päin helvettiä kun teettävät "halvalla". AREVAN pitäisi itse maksaa ylittävät osuudet eikä mitään veronmaksajien rahoja tähän tuhlata.



Arevahan maksaa. Toimitustapa on avaimet käteen.



Arevan omistajahan on 90% Ranskan valtio. Eräs hyvä maksajakandidaatti on Ranskan kansalaiset. Toki tulikuuman hiilihangon työntäminen villiahman takapuoleen on helpompaa kuin korvausten saaminen ranskalaisilta.

Yrittää aina voidaan. Kun GM siirsi Opel Calibran valmistuksen Saksaan kesken sopimuskauden sai Saab-Valmet muhkean korvauksen ja asianajaja Zacharias Sundström osti viinitilan Italiasta merinäköalalla.
http://www.hs.fi/kotimaa/Huippuasianaja ... 5548360705

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija

...voiko täydellisyyttä olla olemassa missään muodossa? Totta toki mm. Olkiluodossa. Ei mikään oo niin viisas kuin insinööri. On täydellisiä joka nippeli ja rööri...

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010
ROOSTER

Hyvä vedonlyönnin kohde olisi arvailu siitä valmistuuko OL4 ennen kuin OL3.

En nyt ihan sentään tuota usko, mutta mielenkiintoisempi vedonlyönnin kohde on se, valmistuuko Flamanville 3 ennen Olkiluoto 3 laitosta. Flamanvillen rakentaminen aloitettiin sentään aika paljon Olkiluoto 3 jälkeen.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
pmk
ROOSTER

Hyvä vedonlyönnin kohde olisi arvailu siitä valmistuuko OL4 ennen kuin OL3.

En nyt ihan sentään tuota usko, mutta mielenkiintoisempi vedonlyönnin kohde on se, valmistuuko Flamanville 3 ennen Olkiluoto 3 laitosta. Flamanvillen rakentaminen aloitettiin sentään aika paljon Olkiluoto 3 jälkeen.



Tänään on TVO ilmoittanut, ettei usko OL3:n tuottavan sähköä vielä elokuussa 2014 mikä oli viimeksi aikataulu. Uutta aikataulua ei ole vielä ilmoitettu.

OL4 pitäisi olla valmis vuonna 2018. Mikäli sen aikataulu on realistisempi ja projekti paremmin hanskassa niin saattaa tuo valmistua etuajassa, esim. vuonna 2017. Mahdollisesti OL3 valmistunee myös niihin aikoihin. Tiukaksi menee kisa.

Olkiluoto 4 YVA

Teollisuuden Voima teki vuosina 2007–2008 ympäristövaikutusten arviointia Olkiluotoon sijoitettavalle neljännelle ydinvoimalaitosyksikölle, jonka sähköteho olisi 1 000–1 800 megawattia. Jos suunnitelma toteutuu tavoitteena olisi rakentamisen aloittaminen 2013 ja voimalaitoksen käyttöön ottaminen noin 2018

http://fi.wikipedia.org/wiki/Olkiluodon_ydinvoimalaitos

Mahdollisuuksien rajoissa siis on, että OL4 tuottaa sähköä ennen kuin OL3.

Flamanville3:n viimeisin valmistumislupaus on vuosi 2016.

EDF has previously said France's first EPR would cost €3.3 billion[2] and start commercial operations in 2012, after construction lasting 54 months.[3] The estimated cost has now increased to €6 billion ($8.5 billion) and the completion of construction is delayed to 2016.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flamanvill ... ower_Plant

Yleinen mielipide on aina väärässä.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
ROOSTER
Phony
Barbaari
Melkoisia projekteja jää hintavertailussa kakkossijalle. Olkiluoto sitäpaitsi on rakennettu päin helvettiä kun teettävät "halvalla". AREVAN pitäisi itse maksaa ylittävät osuudet eikä mitään veronmaksajien rahoja tähän tuhlata.



Arevahan maksaa. Toimitustapa on avaimet käteen.



Arevan omistajahan on 90% Ranskan valtio. Eräs hyvä maksajakandidaatti on Ranskan kansalaiset. Toki tulikuuman hiilihangon työntäminen villiahman takapuoleen on helpompaa kuin korvausten saaminen ranskalaisilta.

Yrittää aina voidaan. Kun GM siirsi Opel Calibran valmistuksen Saksaan kesken sopimuskauden sai Saab-Valmet muhkean korvauksen ja asianajaja Zacharias Sundström osti viinitilan Italiasta merinäköalalla.
http://www.hs.fi/kotimaa/Huippuasianaja ... 5548360705




Jaaha, välimiesoikeus on puhunut. Vaikka laitos on myöhässä kuin fan, tuomitaan TVO maksamaan kiistanalaisia maksuposteja.

Kansainvälinen välimiesoikeus on määrännyt Teollisuuden Voiman (TVO) maksamaan ranskalaisyhtiö Arevalle 125 miljoonaa euroa Olkiluodon kolmosreaktorin viivästyskiistassa.
Kyseessä on osapäätös.

Pääosa lähes kahden miljardin euron riidasta on yhä ratkaisematta.

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/tvo+j ... &&&ext=rss

Ei ole Gallian kukkopojat niitä helpoimpia yhteistyökumppaneita.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010

Viime aikainen nokittelu Areva-Siemensin ja TVOn välillä Olkiluoto 3 viivastymisestä on aika surkuhupaisaa, jossa Areva-Siemens vetoaa siihen, ettei TVO ole toimittanut käyttäjäorgansisaatiota Arevan käyttöön http://yle.fi/uutiset/areva-siemens_tyrmaa_tvon_moitteet/6219674

Tietenkin isoissa projekteissa tapana on, että loppukäyttäjäkoulutusta annetaan viimeistään, yleensä melko pitkän, sisäänajovaiheen aikana ennen kohteen luovutusta. Tämähän on tietysti tilaajan kannalta elintärkeää, että oma väki osaa hoitaa laitosta luovutuksen jälkeen omin voimin.

Noitten vastineiden perustella näyttäisi siltä, että Areva-Siemens tarvitsee tukea oman automaatiojärjestelmän tuotekehitystä varten. Tämäkään ei sinänsä ole mitään tavatonta ja harrastetaan monissa muissa projekteissa, varsinkin jos sekä ostajalla ja myijällä on yhteisiä intressejä levittää uutta teknologiaa laajaltikin.

Asiasta tekee surkuhupaisaksi se, että Olkiluoto 3 on alunperin myyty avaimet käteen periaaatteella.

Avaimet käteen tilanteessahan toimittaja yleensä voi hyvin pitkälle itse päättää toteutuksen yksityiskohdista, vaikkapa mistä maasta työväki on peräisin tai miten automatiojärjestelmä on toteutettu (kunhan on viranomaisvaatimusten mukainen). Jos toimittaja ei saa omin päin keskeiseen osaamisalueen liittyviä asioita kuntoon, on kyllä jotain pielessä. Kaiken lisäksi valmistumiseen on monta vuotta aikaa ja automaatiojärjestelmät ovat vielä hajallaan ympäri Eurooppaa.

Flamanvillen EPR näyttää olevan myös myöhässä ja näyttää valmistuvan OL3 jälkeen vasta 2016. Kiinaan rakennettavat EPR:t väitetään olevan aikataulussa, joten saas nähdä koska käynnistyy ensimmäinen EPR.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

.

Luulen, että OL.n suurin pulma on aliurakoiden liika ketjutus. Se on ajan trendi. Paperilla päästään halvemmalla, mutta markan seppä tekee kympin vahingon, kuten vanha sanansutkauskin jo kertoo.

Ei ollut niin nuuka Neukku-reaktorien kanssa. Yksikin oli täynnä halkeamia mutta se hitsailtiin kuntoon x- ) Netistä tuskin löytyy tuosta, mutta aikalaisista lehdistä kyllä. Joku voisi muistaa ajankohdankin.

- Ubi bene, ibi patria -

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010
Pacanus Rusticanus
.

Luulen, että OL.n suurin pulma on aliurakoiden liika ketjutus. Se on ajan trendi. Paperilla päästään halvemmalla, mutta markan seppä tekee kympin vahingon, kuten vanha sanansutkauskin jo kertoo.


Tuo saattaa päteä maanrakennus, betonirakennus ja putkitöiden osalta, mutta viimeaikojen jupakka liittyy kyllä keskeiseen automaatioon, jota tuskin on ulkoistettu.


Ei ollut niin nuuka Neukku-reaktorien kanssa. Yksikin oli täynnä halkeamia mutta se hitsailtiin kuntoon x- ) Netistä tuskin löytyy tuosta, mutta aikalaisista lehdistä kyllä. Joku voisi muistaa ajankohdankin.

Hurjintahan oli se, että painiastiat jouduttiin tehtaalla halkaista, jotta ne olisivat Neuvostoliitossa mahtuneet rautatiesiltojen alta. Loviisassa ne sitten hitsattiin taas yhteen.

Viitannet kuitenkin siihen, että pitkäaikaisen käytön jälkeen paineastiat haurastuivat ja niiden metalli piti liekittämällä kuumentaa alkuperäisen kestävyyden aikaansaamiseksi, eikä jatkossa voinut ulkoreinan lähelle laittaa kovin aktiivisia polttoaine-elementtejä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat