Muurahaisia sisällä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei

Millä saan rakennuksen kivijalassa olevan muurahaispesän hävitettyä. Sijaintia en tiedä, mutta oletan sen kivijalassa. Yrittävät tulla sisälle, myrkyt auttavat siihen.

Mutta miten hävittää koko pesä????

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Kaikissa muurahaisyhdyskunnissa on yksi (sinänsä uskomaton) munimiskone: kuningatar, josta koko muu pesän monikymmentuhantinen yhteisö huolehtii kantamalla munimiskoneelle jatkuvasti ruokaa.
Jos alat tappamaan murkkuja vaikkapa vasaralla yksi kerrallaan, työ ei lopu koskaan, koska kuningatar munii nopeammin uusia yksilöitä tuottavia munia kuin mitä ehdit/jaksat vasaralla naputtaa.
Ainoa tehokas keino on sirotella niiden kulkureitille sellaisia myrkkyrakeita, joita työmuurahaiset sitten kantavat kuningattarelle luullen niitä ravinnoksi. Eli myrkky pitää saada siirretyksi pesään saakka. Mitkään sumutetut tai paikalliset myrkyt eivät auta kuin tilapäisesti ja vain näkyviin yksilöihin.

Vierailija
Sokerimuurahaisten esiintyminen rakennuksessa johtuu yleensä siitä, että rakennuksen alla tai lähialueella on maaperässä orgaanista ja lahoavaa materiaalia, kuten puujätteitä. Valitettavasti rakennusmiehet saattavat vastoin määräyksiä haudata maahan purkumateriaalia, maalipurkkeja ym. Rakenteisiin on voinut jäädä laudoitusmuotteja, jotka lahotessaan houkuttelevat muurahaiset sieniviljelmiä syömään.

Kodeissa, laitoksissa ja varastoissa tavataan yleisesti mustaa pientä mauriaista eli sokerimuurahaista. Pesä voi olla sisällä talossa, seinässä tai perustuksissa. Pihalla pesä voi olla laattojen alla, kukkapenkissä yms. paikoissa. Keväällä sokerimuurahaiset tulevat sisälle ravinnon hakuun ja olemassaolollaan pilaavat asumismukavuutta. Kun ulkoa on saatavana riittävästi ravintoa, sokerimuurahaiset katoavat sisätiloista.

Torjuntaan sisätiloissa voidaan käyttää muurahaisrasioita, -sirotetta tai -aerosolia. Näitä on saatavana esim. elintarvikemyymälöistä tai rautakaupoista. Muurahaisrasiat asetetaan muurahaisten esiintymispaikkoihin. Rasiat pidetään esillä niin kauan kuin muurahaisia esiintyy. Muurahaissirote asetetaan muurahaisten saataville kuiviin sisätiloihin. Muurahaiset kuljettavat syöttirakeita myös pesiinsä. Ulkona olevat pesät voidaan hävittää kastelemalla ne perusteellisesti muurahaisliuoksella. Torjunta-aineita käytettäessä tulee muistaa etteivät lapset ja kotieläimet pääse niihin käsiksi.

Sokerimuurahaiset hävität sisätiloissa ainoastaan tuhoamalla niiden pesät. Kun pesä on talon rakenteissa, soveltuvat sumutteet ja muurahaisrasiat parhaiten sen hävittämiseen. Muurahaiset kuljettavat myrkyn mukanaan pesään.

Google auttoi
Ne muurahaisrasiat eivät kyllä oikeasti toimi kauhean hyvin.

Vierailija

Ainoa tehokas keino on sirotella niiden kulkureitille sellaisia myrkkyrakeita, joita työmuurahaiset sitten kantavat kuningattarelle luullen niitä ravinnoksi. Eli myrkky pitää saada siirretyksi pesään saakka. Mitkään sumutetut tai paikalliset myrkyt eivät auta kuin tilapäisesti ja vain näkyviin yksilöihin

Heips. Toi on tullut tutuksi. Olen käyttänyt kaikenlisia jauheita ja rasioita. Tilanne ratkeaa aina hetkeksi,mutta murkut palaavat. Määrä on tosin vähentynyt.

Vierailija

Yksi toimivakeino on sellainen, että lyö keon alueelle rautakangella reikiä ja kaada reikiin pari litraa lamppuöljyä. Anna öljyn imeytyä maaperään. Öljy löytää tiensä muurahaisten onkaloihin ja ongelman pitäisi hävitä lyhyessä ajassa

Vierailija
sirkkis
Hei

Millä saan rakennuksen kivijalassa olevan muurahaispesän hävitettyä. Sijaintia en tiedä, mutta oletan sen kivijalassa. Yrittävät tulla sisälle, myrkyt auttavat siihen.

Mutta miten hävittää koko pesä????

Bayconin ötökkä neliöt ovat hyviä. Ne laitetaan murkkujen kulkureitille ja ihme ja kumma kävelevät sen läpi ja muurahaisia ei ole enää riesanasi.

Vierailija

Itselläni on samankaltainen ongelma, mutta ampiaisten kanssa. Kivijalassa on noita tuuletusreikiä ja kesäisin noita ampiaisia lentelee siinä edestakas jatkuvasti. Kai niillä pesä on jossain tuolla talon alla. Viime kesänä lätkin niitä sanomalehdellä kuoliaaksi yli 20kpl mutta ei se mitään auta, sit tungin ne reijät täyteen talouspaperia niin ongelma vähän helpotti.. Ei ehkä mikään viisain ratkaisu mutta kun vuoden ikäinen poikani konttaa siinä terassilla niin kaikki ratkaisut mitkä vähentää ampiaisongelmaa niin olis ollu tervetulleita enkä siinä ensiavuksi muutakaan keksinyt.
Ens kesää ajatellen, niin olisko kenelläkään mitään neuvoa.

EDIT: Yhden ampiaisen päälle muuten astuin kun se oli tossa terassilla ottamassa aurinkoa ilmeisesti, eikä tuntunut mukavalta kun se pisti varpaiden väliin.. Hengiltä ne pitäs saada kaikki mut en tiedä miten.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005

Useimmiten muurahaisongelma on merkki liiallisesta kosteudesta. Paras, mutta työläin, keino on kuivata kämppäsi ympärys. Sadevesiviemäröinti ja salaojat kuntoon. Niin kuivissa oloissa, jotka talon rakenteissa pitäisi olla, ei taida mikään suomalainen muurahaislaji viihtyä.

Voi pesää yrittää myrkyilläkin tuhota, mutta sinne missä on muurahaisille soveliaat elinolot, tulee aina vain uusia yhteiskuntia. Taistelusta tulee pitkä ja lopulta sen voittavat muurahaiset.

Vierailija

Aivan kuten Neutroni jo kertoi, ympäristön kuivaus on ainoa toimiva konsti. Jos se tuntuu liian työläältä, voit kaivaa lapion leveyden verran maata talosi ympäriltä parikymmentä senttiä syvältä ja siirtää pois ainakin sen maa-aineksen missä muurahaiset ja asuinsijansa ovat.

Vierailija

Mökillä tepsi sellainen konsti, että hommasin niille parempaa ateriaa muualta: sokeria poluksi puutarhan nurkkaan, vanhat polut poikki vähitellen, ja kun oppivat menemään sinne niin sitten käyttöön vasara ja RAID!

49

Vierailija
49
... ja kun oppivat menemään sinne niin sitten käyttöön vasara ja RAID!

Kuulostaa varsin hillittömältä!! Sielujen silmin näen psykoottiset vasaraniskut ja tuhatpäisen muurahaisjoukon massapaon!

Vierailija

Olen kahdessa asunnossa törmännyt samaan riesaan. Ensimmäisellä kerralla, pienkerrostalossa ensimmäisessä kerroksessa, ne pyrähtivät ainoastaan keittiön lavuaarista lentomuurahaisina parveillessaan: tulivat valoa kohti ja niillä oli muitakin kulkureittejä. Emme myrkyttäneet, koska vaihdoimme asuntoa seuraavana vuonna. Kului nelisen vuotta ja olimme jälleen muurahaisasunnossa.

Niitä alkoi tulla sisälle helmi-maaliskuussa, ja ongelma oli pahempi. Muistan ikuisesti sen kerran, kun aamulla töihin lähtiessäni nostin käsilaukkuni, joka tulvi pieniä sokerimuurahaisia. Olin unohtanut Mynthon-askin sen sisälle. Oli aika tehokas herätys.

Baygon tepsi, muruina ja sumutteena, ikävä kyllä (muurahaiset ovat mielenkiintoisia otuksia ja tutkimme lapsena niiden elämää ja sotia kesämökillä). Kanelista tai suolasta, niistä ympäristöystävällisistä ja muurahaisia säästävistä keinoista, ei ollut mitään hyötyä.

Vierailija

Tarvittiin siinä myös kesän kovettamia jalkapohjia, lapiota ja työhanskoja kivien kääntelyssä ja suurennuslasiakin. Enpä tiedä mitä mökkinaapurit asiasta ajattelivat - kummalliseen ovat kai tottuneet.

Mutta asiallisesti: kesti kuukauden ohjata murkut muualle. Tärkeintä oli kai tuo ilmaisen ravinnon hankkimisen katkaisu sisätiloista. En tiedä minä myrskyisenä yönä kuningattarensa lapsivuoteineen raahasivat muualle, hylkäsivätkö vai mitä tekivät.

UV-säteily pelottaa murkkuja. Kivien kääntely tekee uikkariasuisen ikäihmisen selälle hyvää ja panee murkuille vipinää kinttuihin, molemmilla lajeilla kaiketi tarve pitää munat piilossa. Että näin sopusoinnussa luonnon kanssa...

49

ja rastaatkin nauraa.

Vierailija

Jatkan aiheesta.

Muurahaiset voivat olla tosi harmillisia ja toisaalta hyödyllisiäkin. En ole perehtynyt niihin mitenkään tieteellisesti, mutta kivuliaitakin kokemuksia on. Jokunen vuosi sitten kevään auringossa levitin maalla mökin pihalle ravistellun räsymaton ja aloin ottaa nurmikolla aurinkoa. Lämpötila oli siinä 18 asteen paikkeilla. Järvessä oli vielä vähän jäitä, saunan ajattelin lämmittää myöhemmin, kalassa käytyäni.

Säärellä kipuaa jokin. Kainalossa toinen. Huitaisen pois kuin minkä tahansa ötökän. Sitten takamukseen sattuu kuin varusmieslääkäri olisi neulalla tökännyt. Muistoja tajunnan hämäryydestä, matolla rentoutuessa... äkkiä tulee olo kuin Gulliverilla lilliputtien maassa. Huitaisen ja käännän kylkeä. Ja sitten huomaan miten kädet kauhovat satoja keltiäisiä pois ja normaalisti kylmäksi kokemani vesi on the rocks on ainoa lievitys ihollisiin tuskiin.

Sauna heti päälle, ja muistikuva kesästä joskus 80-luvun lopulla, jolloin työkavereitteni iloksi tein sinänsä tyylikkään ukemin samaisella nurmikolla saunaillan aluksi.

Osapuilleen samoin tuloksin. Eikö ihminen ikinä opi?

Nokkospuskaan olen nuorena myös, jalkapalloa uikkareissa pelatessani, kierähtänyt. Nokkoselle olen nykyään immuuni, johtuneeko tuosta.

Onneksi on kuitenkin se järvi!

Erästä kekomuurahaispesää olen hyödyntänyt panemalla sinne suurimpien haukieni kallot. Muutamassa kuukaudessa tulee puhdasta jälkeä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
49

Säärellä kipuaa jokin. Kainalossa toinen. Huitaisen pois kuin minkä tahansa ötökän. Sitten takamukseen sattuu kuin varusmieslääkäri olisi neulalla tökännyt. Muistoja tajunnan hämäryydestä, matolla rentoutuessa... äkkiä tulee olo kuin Gulliverilla lilliputtien maassa. Huitaisen ja käännän kylkeä. Ja sitten huomaan miten kädet kauhovat satoja keltiäisiä pois ja normaalisti kylmäksi kokemani vesi on the rocks on ainoa lievitys ihollisiin tuskiin.

Oletko varma, ettei kyse ole viholaisista. Niitä on useita lajeja, ne ovat yleensä punaruskeita ja niillä on huomaamattomia pesiä nurmikoilla tai sammalikossa. Viholaisilla on pistin, jolla ne ruiskuttavat myrkkyä ihoon.

Tietääkseni (minä en ole mikään muurahaistuntija) keltiäiset eivät tuolla tavalla pistä. Pienet ja mustat mauriaiset, yleisin laji sisätiloissa, ovat itse harmittomia, mutta vihjaavat rakenteiden kosteusvauriosta.

Nokkospuskaan olen nuorena myös, jalkapalloa uikkareissa pelatessani, kierähtänyt. Nokkoselle olen nykyään immuuni, johtuneeko tuosta.

Minuakaan eivät nokkoset haittaa, kun olen aina shortseissa kulkenut hyönteisiä jahtaamassa. Ei siinä ole nokkospuskia kerinnyt välttelemään. Tässä pari vuotta sitten päätin kuitenkin kokeilla kuinka immuuni oikein olen. Otin nokkospuskan käteen ja vihdoin jalkoja hetken aikaa. Vihtominen kirveli jonkin verran, ei pahasti, mutta sen jälkeen kärsin koko loppupäivän liki sietämättömästä kutinasta. Rajansa nokkosaltistuksellakin, näköjään.

Vierailija

Viholaisista en liene hyönteislajina kuullutkaan - voipi johtua siitä että lähinaapuri tuolla kylällä on talo nimeltä Vihola ja sana on siksi ollut pannassa. Keltiäisiksi siis noita olen oppinut kutsumaan.

Nämä pistiäismuurahaiset ovat kovin pieniä ja väriltään kellertävän ruskehtavia, niitä on yllättäen iholla noin miljardi vaikka hetkeä aiemmin ei näkynyt yhtään, ja ne ovat pahantuulisia. Maasto jossa olen niitä kohdannut on leikattua nurmikkoa jossa kasvaa harvakseltaan haapaa. Ötököitten puremat eivät jättäneet ihoon erityisiä jälkiä kuten paukamia tai punoitusta (siis muuta kuin ihon hieromisesta itse aiheutettua), mutta perhana miten teki ns. nannaa. Kipu lientyi vedessä kymmenessä minuutissa, ehkä olisi loppunut ilman kylpyäkin. En aio kuitenkaan enää testata.

49
p.s.
Etsin järvestä tultuani niitten pesää tai käytävien suita Raid-purkin kanssa suunnaton kostonhimo mielessä, mutta eipä näkynyt enää ainuttakaan. Maastoutumisen mestareita. Nurmikkoa en lähtenyt lapiolla kaivelemaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat