Asuntovaunun ulkovuoren pinnan epätasaisuus

Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

niin kertokaas miksi asuntovaunuissa/autoissa on yleensä vuoraus tehty alumiinipellillä jonka pinta on täynnä kohoumia? tuntuisi jotenkin että tasainen pinta johtaisi vähemmän lämpöä pihalle kuin kohoumilla varustettu pelti jolloin lämpöä johtava pinta-ala kasvaa.

toisen polven pilkkuvirhe

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Eiköhän syy ole ainoastaan visuaalinen. Noiden koppien mekaaninen rakenne ei ole käytännön syistä kovinkaan jäykkä ja sileässä ulkokuoressa näkyisi pienikin muodonmuutos aaltoiluna.

Lämpöeriste sijaitsee heti kuoren alla, tuskin se kopin lämpötalouteen paljonkaan vaikuttaa, vaikka kuori on hieman epätasainen.

Taitaa tuo kuori olla useammin tehty muovista kuin pellistä.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

no en oikein usko tuohon muodonmuutokseen sillä kyllä tuollainen pinta ei paljoa pelasta pullisteluissa tai kolhuissa. itseasiassa kolhut näkyvät paremmin. ainakin soliferissa on alumiini pelti ulkokuorena.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Vaunuun on turha yrittää kiiltävää pintaa joten ovat menneet toiseen äärimmäisyyteen eli karkeaan tekstuuriin joka myös peittää valmistusprosessin tuomia virheitä. Siinä vaahto puserretaan paineella muotissa levyjen väliin ja aina se ei tuota samaa tulosta.

Vierailija

Saan oltua eri mieltä pinnan kuvioinnin vaikutuksesta pullistumien ja kolhujen näkyvyyteen. Vrt. naamioverkko. Muodon rikkova kuviointi hämää silmää.

mika 69
Seuraa 
Viestejä136
Liittynyt3.12.2010

Hämärä muistikuva että kuviolla olisi jotain tekemistä ilmanvastuksen kanssa?
Miksi golf pallossa on röpö pinta? Ilmanvastuksen tahi suuntavakauden takia ilmeisesti.

Vierailija
sinnipirtti
niin kertokaas miksi asuntovaunuissa/autoissa on yleensä vuoraus tehty alumiinipellillä jonka pinta on täynnä kohoumia?

En tiedä, mutta pari arvausta voisin esittää.
1) lämpöeristevaahto tarttuu paremmin kuin sileään pintaan.
2) lämpölaajeneminen ja -kutistuminen saa täysin sileän pellin paukkumaan ja nuo kohoumat tekevät siitä hiljaisemman.
3) ulkonäkö syyt, ihan sileässä näkyisi valmistuksen epätarkkuudet selvemmin.

Vierailija
mika 69
Hämärä muistikuva että kuviolla olisi jotain tekemistä ilmanvastuksen kanssa?
Miksi golf pallossa on röpö pinta? Ilmanvastuksen tahi suuntavakauden takia ilmeisesti.

Golfpallon pinnan epätasaisuudet saavat rajakerroksen turbulentiksi, jolloin virtaus pysyy kiinni pitempään ennen irtoamistaan, siksi ilmanvastus pallolla alenee.

Asuntovaunulla virtaus on kyljissä kiinni ja irtoaa takasärmissä joka tapauksessa. Rypyläisyys ei siis alenna asuntovaunun kylkien ilmanvastusta.

Vierailija
kuukle
mika 69
Hämärä muistikuva että kuviolla olisi jotain tekemistä ilmanvastuksen kanssa?
Miksi golf pallossa on röpö pinta? Ilmanvastuksen tahi suuntavakauden takia ilmeisesti.

Golfpallon pinnan epätasaisuudet saavat rajakerroksen turbulentiksi, jolloin virtaus pysyy kiinni pitempään ennen irtoamistaan, siksi ilmanvastus pallolla alenee.

Asuntovaunulla virtaus on kyljissä kiinni ja irtoaa takasärmissä joka tapauksessa. Rypyläisyys ei siis alenna asuntovaunun kylkien ilmanvastusta.




Ei pidä paikkaansa. Golfpallon tapauksessa rypyläinen pinta rikkoo virtausta ja seurauksena drag pienenee ja ilmanvastus pienenee. Periaatteessa tuon pitäisi toimia asuntovaununkin yhteydessä kun perässä laahattava ilmamassa pienenee, mutta skaala on niin erilainen, että hyöty lienee aika minimaalinen.

Syy todennäköisesti onkin enemmän valmistustekninen tai tyylikysymys.

Vierailija

Lämpöeristevaahdon tarttuminenkaan ei kelpaa, koska vanhemmissa ainakaan ei ole mitään vaahtoa. Rakenne on tukirimojen väliin asennettuja styrox-levyjä ilman mitään vaahtoja.

Itse veikkaisin myös tuota paukkumista, rakenne on kevyt, eikä mikään äärimmäisen jäykkä, joten elämistä esiintyy väksinkin.

Sen verran rimaremonttia tuli wanhaan Solikkaan tehtyä viime kesäksi, että tuli rakenne hyvin tutuksi.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

jaa olikos päässyt kastumaan. olen nähnyt verestä kun pikkuinen kostea paikka uusittiin. tarkoitti käytännössä puolen vaunun purkua edestä akselille saakka.

toisen polven pilkkuvirhe

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat