Seuraa 
Viestejä44

Olisi tarvis tehdä uusi potkuri halkaisijaltaan 1,60m. rakenne kerrosrakenne vaneri ydin ja lasikuitukangasta pintaan. Imupuoli sileä ja painepuoli 240 g/m2 kangaskuvio. Olisiko tälläisen potkurin ilmanvastus pienempi kuin jos painepuoli olisi sileä. Onko idea käyttökelpoinen. ps. lentokoneensiipi golfpallo efekti

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (1)

lokki
Seuraa 
Viestejä6110

Karhennus tehdää yleensä vain imupuolen pintaan ja sinnekin vain, jos Reynoldsin luku on pieni. Jos potkurisi siiven leveyden (mm) ja ilmanopeuden (m/s) tulo on kullakin kohdalla enemmän kuin 7000 ei karhennuksesta ole hyötyä vaan haittaa. Jos jää alle kannattaa karhentaa vain etureunan imupuolelta, jotta virtaus kiertää tiiviimmin siiven ympäri. Noita karhennuksia sanotaan turbulaattoreiksi ja lennokkimiehiltä voi kysellä lisää kullekin Reynoldsin luvulle sopivista turbulaattoreista. Ilmassa Reynoldsin luvun likiarvon saa nyrkkikaavalla Re = jäänne (mm) x nopeus (m/s) x 70. Tuo kerroin 70 ottaa huomioon kinemaattisen viskositeetin ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat