Tupakan himo

Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Oon kokeillut kaikenlaisia konsteja tupakoinnista eroon pääsemiseksi. Olen käyttänyt nikotiinilaastareita, joilla pääsen 2-3 vrk:n tupakoimattomuuteen. Kaiken maailman hypnoosit ja ryhmäterapiat on tullu käytyä. Nyt oon viimeaikoina kokeillut sähkötupakkaa. Se auttaa vähän aikaa. Nikoniinittomalla nesteellä pääsin 5 vrk:n = 120 tunnin tupakkalakkoon. Nikotiinipitoisen nesteen kanssa olin jopa 7 vrk. polttamatta, mutta sitten iskee taas hirveä tupakanhimo. Kysymys kuuluu: Mikä tupakassa aiheuttaa sen riippuvuuden? Oon vahvasti sitä mieltä, että se on paperin käry. Lääketiedettä tuntevat voisivat vastata.

Sivut

Kommentit (59)

---
Seuraa 
Viestejä3395
Liittynyt6.9.2006
Ertsu
Jatkokysymyksenä: Miksi piipunpolttajan on helpompi lopettaa tupakointi, kuin savukkeen polttajan?

Mistäs niin päättelet?

---
Seuraa 
Viestejä3395
Liittynyt6.9.2006
Ertsu
Oon kokeillut kaikenlaisia konsteja tupakoinnista eroon pääsemiseksi. Olen käyttänyt nikotiinilaastareita, joilla pääsen 2-3 vrk:n tupakoimattomuuteen. Kaiken maailman hypnoosit ja ryhmäterapiat on tullu käytyä. Nyt oon viimeaikoina kokeillut sähkötupakkaa. Se auttaa vähän aikaa. Nikoniinittomalla nesteellä pääsin 5 vrk:n = 120 tunnin tupakkalakkoon. Nikotiinipitoisen nesteen kanssa olin jopa 7 vrk. polttamatta, mutta sitten iskee taas hirveä tupakanhimo. Kysymys kuuluu: Mikä tupakassa aiheuttaa sen riippuvuuden? Oon vahvasti sitä mieltä, että se on paperin käry. Lääketiedettä tuntevat voisivat vastata.

Minkäs ikäisenä aloitit ja kuinkas kauan tuli kiskottua?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Jäärä
Ertsu
Jatkokysymyksenä: Miksi piipunpolttajan on helpompi lopettaa tupakointi, kuin savukkeen polttajan?

Mistäs niin päättelet?

Suomen kuuluisin tupakoitsija oli SKP:n puheenjohtaja Aarne Saarinen. Hän oli piippumies ja muistaakseni hän perusti jonkun "Huomaavaiset tupakoitsijat r.y:n". Hän lopetti tupakoinnin, mutta kuoli kuitenkin muutaman vuoden kuluttua lopettamisesta. Mun isoisällä kävi samanlainen kämmi. Hän oli jotain 10 vuotta tupakoimattomana ennen kuolemaansa. Siis piippumies hänkin.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Jäärä

Joskus 15-16 vuotiaana aloitin ja nyt on tullut kiskottua jotain 44 vuotta.

---
Seuraa 
Viestejä3395
Liittynyt6.9.2006
Ertsu
Jäärä

Joskus 15-16 vuotiaana aloitin ja nyt on tullut kiskottua jotain 44 vuotta.

Tuohon voitaneen todeta, että tupakanhimosta et varsinaisesti pääse eroon koskaan, mutta saatat tottua tupakoimattomuuteen siten, että siedät asian.

Varsinaiset nikotiinivalmisteet ovat lopettamiseen nähden turhia. Tai sanotaanko nyt että niistä voi olla apua ensimmäisten päivien aikana, mutta ei sen pidemmälle.

Mitä useampi vuosi menee lopettamisesta, sen helpommaksi tulee kestää ne mieliteot joita aina toisinaan tulee.

En siis osaa antaa mitään poppakonstia, mutta yritä jäljittää mahdollisimman pitkälle takaisinpäin sitä hetkeä jolloin tupakanhimo iskee niin pääset ehkä katkaisemaan "kanalta kaulan" ennen sitä varsinaista pahaa hetkeä jolloin yleensä sortuu.

Yrittämisen puutteesta ei voi syyttää.

Nimim. itse lopetin joskus 10 -vuotta sitten.

Vierailija
Ertsu
Mikä tupakassa aiheuttaa sen riippuvuuden? Oon vahvasti sitä mieltä, että se on paperin käry. Lääketiedettä tuntevat voisivat vastata.

Nikotiini. Jos kuitenkin olet sitä mieltä että paperin käry eli käytännössä hiilidioksidi ja vesi aiheuttaa riippuvuutta niin sehän on helppo testata.
Silppua kourallinen sätkäpapereita ja polttele niitä piipussa, kerro sitten onnistuiko lopettaminen sätkäpaperin avulla.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
fenomenologi
Ertsu
Mikä tupakassa aiheuttaa sen riippuvuuden? Oon vahvasti sitä mieltä, että se on paperin käry. Lääketiedettä tuntevat voisivat vastata.

Nikotiini. Jos kuitenkin olet sitä mieltä että paperin käry eli käytännössä hiilidioksidi ja vesi aiheuttaa riippuvuutta niin sehän on helppo testata.
Silppua kourallinen sätkäpapereita ja polttele niitä piipussa, kerro sitten onnistuiko lopettaminen sätkäpaperin avulla.

Miksei se nikotiinihöyry sitten auta? Kyllä mulla sitä on vielä tuolla kaapissa, sitä nikotiininestettä.
Paperin käryssä on muutakin kuin hiilidioksidia ja vettä. Ainakin hiilimonoksidia siinä on. Miten nopeasti hiilimonoksidi poistuu verestä, kun sitä lakkaa saamasta? Kuvittelin, että nikotiinihöyryn hengittäminen poistaisi tupakan himon. Kaikki ei aina käy niinkuin kuvittelisi.

Ai niin, mutta tuo nikotiiniton neste. Sehän aiheuttaa samanlaisen hapenpuutteen kuin saunassa käynti. Oon ihmetellyt aina, miksi saunan jälkeen ei tee mieli tupakkaa pariin tuntiin. Saunassa oleva höyry syrjäyttää happea samoin, kuin tupakka. Voisi kuvitella, että ton nikotiinittoman höyryn hengittäminen ajaisi saman asian. Niinhän se tekeekin muutamaksi vuorokaudeksi.

Vierailija

Ehkäpä syy on geeneissä, jotkut ovat vaan herkempiä erilaisille addiktioille kuin toiset, itsehän en ole riippuvainen mistään ja vaikea nähdä että voisin edes tulla riippuvaiseksi: ja onhan sitä tupakkaakiin poltetu aina silloin tällöin ajottain, ikinä en kuitenkaan ole jäänyt "koukkuun", en oikeastaan edes tajua miten siihen voi jäädä koukkuun.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
vapaatyyli
Ehkäpä syy on geeneissä, jotkut ovat vaan herkempiä erilaisille addiktioille kuin toiset, itsehän en ole riippuvainen mistään ja vaikea nähdä että voisin edes tulla riippuvaiseksi: ja onhan sitä tupakkaakiin poltetu aina silloin tällöin ajottain, ikinä en kuitenkaan ole jäänyt "koukkuun", en oikeastaan edes tajua miten siihen voi jäädä koukkuun.

Jotenkin noinhan se menee. Minäkin otan kyllä alkoholia n. kerran viikossa, mutta koskaan ei oo tullut mieleen ottaa joka päivä. Tunnen sellaisia ihmisiä, jotka tarvitsevat alkoholia joka päivä.

Piti vielä lisätä, että minä oon viettänyt niitä tipattomia tammikuita n. 10 vuotta. Tänä vuonna en pitänyt. Mulla ei oo mitään vaikeuksia olla ilman alkoholia, jos on hyvä syy olla ilman. Toisin on tupakan kanssa.

---
Seuraa 
Viestejä3395
Liittynyt6.9.2006
fenomenologi
Ertsu

Nikotiini my ass..

PPo
Seuraa 
Viestejä11613
Liittynyt10.12.2008
vapaatyyli

Oi sinä onnellinen. Kadehdin.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Fenomenologille. Kertoisitko tarkemmin tuosta addiktiosta? Kun kerran nikotiinikorvaushoidot ei auta, niin mikä sitten auttaa? Nikotiinilaastarin kanssa oon yltänyt johonkin 3-5 vrk:n tupakoimattomuuteen. Nikotiinihöyryllä lähiajan ennätys on 7 vrk. Olen kokeillut myös sen Champixin. Sen avulla pääsin about 8 vrk. tupakoimattomuuskauteen. Kävin joskus vuosi sitten lääkärissä (naislääkäri), joka uhkaili, että millä tavalla haluaisin kuolla. Hän kertoi, että tulen kokemaan tukehtumiskuoleman. Onneksi ei tarvi kuolinvuoteella syyttää itseä siitä, etten olisi yrittänyt.

Pti vielä jatkaa, että onko Champix maailman kallein lumelääke? Se kuuri maksoi yli 100€.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008

Kyllä se nikotiinipurkka ainakin minua auttoi kun ensimmäisen kerran lopetin tupakoinnin. Nyt on menossa toinen tupakoinnin lopetus, joka on kestänyt n. 3 vuotta ja tämänkin sain hyvään alkuun parin päivän nikotiinipurkan syönnillä. Minulle lopettaminen ei onneksi ole koskaan ollut kovin vaikeata.

Muistaakseni erään tutkimuksen mukaan n. 10 % tupakoijista eivät käytännössä kykene lopettamaan tupakointiaan millään keinolla sillä heidän addiktionsa on niin vahva. En muista mikä tutkimus tämä oli enkä jaksa alkaa etsimään sitä netistä mutta kai sen sieltä löytäisi kun aikansa hakisi. Vaikuttaa siltä, että kuulut juuri tähän kymmeneen prosenttiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat