Peruskoulun pakolliset aineet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tietyissä keskusteluissa on tullut esille kysymys miksi joku oppiaine koulussa on pakollinen ja jokin toinen ei. Tämä on viestiketju aiheesta keskusteluun.

HUOM! Tämä ei ole paikka pakkoruotsista/pakkosuomesta vääntämiseen. Joko olet sitä mieltä, että se voi olla valinnainen tai ei. Hyvä, ole hyvä ja jätä muiden mielipiteet asiasta rauhaan jotta tämä viestiketju pysyisi asiallisena. Edes siltä osin.

Mitä lapsille tulisi opettaa pakollisena? Moni lapsi varmaan sanoisi että ei mitään jos heiltä kysyisi. Aikuisina ihmisinä olemme kuitenkin varmasti kaikki samaaa mieltä, että joitain asioita on opetettava jotta...niin miksi?

Jotta yhteiskunta toimisi tietyllä tavalla? Jotta kilpailukyky markkinoilla säilyisi? Jotta ihmiset olisivat onnellisempia ja terveempiä? Jotta sivilisaatio liitelisi uudesta teknologian innovaatiosta toiseen? Jotta ihmiskunta ylipäätään selviytyisi?

Minä painottaisin enemmän tuota onnellisuuspuolta kuin mitä nykyään tehdään ja uskon, että sen kautta loppujen lopuksi ihmiselle riittäisi aineellistakin hyvää aivan riittämiin.

Perusajatuksia ensinnäkin olisi:

elämänkatsomustieto olisi kaikille pakollinen ja sisältäisi luonnollisesti mm.katsaukset suurimpiin uskontoihin ja filosofioihin. Tunnustuksellinen uskonnonopetus ei peruskouluun kuulu.

Pakollisen äidinkielen lisäksi englanti maailman (tämänhetkisenä) yleiskielenä olisi pakollinen. Muut vieraat kielet vapaaehtoisia, toinen pakollinen vieras kieli voisi tulla vaikka ylä-asteella alkavaksi. Nykytekniikalla etäopetuksena onnistuisi Suomessa pienempienkin kielien opetus jotta Kauhavalla tai Posiollakin voisi esim. kiinaa halutessaan opiskella.

Psykologia alkaisi pakollisena heti ensimmäisestä luokasta lähtien. Se voisi kulkea muutaman vuoden vaikkapa Oppimisaine-nimisenä. Eli, opetellaan sitä miten opiskellaan ja mitkä ovat henkilökohtaisesti omat tavat oppia paremmin asioita, kuka omaksuu paremmin esimerkin avulla ja kuka lukemalla tekstiä, miten tietoa haetaan jne. Myöhemmillä luokilla lisätään 'psykologiaa' eli tutkitaan ihmisen käyttäytymistä ym. aivokemiaan asti. Myöhemmällä iällä uuden oppiminen on helpompaa kun siihen on välineet jo valmiina.

Vuorovaikutus-niminen aine alkaisi myös pakollisena heti ensimmäisestä luokasta lähtien. Voisi myös kulkea psykologia-nimikkeen alla, mutta valaisisi enemmän käytännön puolta. Miten kommunikoimme toisten kanssa, kehonkieli, epäonnistumisen pelko, miten kaveria autetaan, ryhmäytyminen, itsetunto jne. Teatteri-improvisaation maailmasta löytyy tehokkaita menetelmiä näiden opiskeluun ja uskokaa pois, ne toimii.

Matematiikkaa opiskeltaisiin pakollisena sen verran, että ei tule pankissa tai autokaupassa huijatuksi. Näin karkeasti ilmaisten.

Taideaineista olisi pakolliset 'tutustumiset' musiikkiin, kuvaamataitoon, tanssiin ja näyttelemiseen (tai tarinankerrontaan), myöhemmin (viimeistään ylä-asteella) olisivat vapaa-ehtoisia.

Liikunnan pitäisin pakollisena, mutta siitä voisi saada vapautuksen jos vapaa-ajallaan urheileva haluaisi valita muita aineita.

Kädentaidoista olisi myös pakolliset tutustumiset tekstiilitöihin, puutöihin ja ruoanlaittoon. Vähän niinkuin nyt jo on.

Vapaaehtoisuutta lisäisin rutkasti, ala-asteella voisi olla kuitenkin ihan perusasiat pakollisia tutuista aineista kuten biologia, maantiede, historia jne.

Tasoryhmät ottaisin takaisin jossain muodossa. Ne muodostuisivatkin enemmän kiinnostuksen kohteiden mukaan kuin taitojen. Paitsi, että yleensä ollaan toki parempia niissä aineissa joista ollaan kiinnostuneita. Ne olisivatkin enemmän vapaaehtoisryhmiä. Kaikki pakollista osuutta suorittavat olisivat samaa tasoryhmää, mutta esim. englannin voisi jo vuoden jälkeen ottaa vapaaehtoisena syventävänä, englanti 2:n. Ja jättää jonkin muun aineen pakolliseen osuuteen.

Olisiko sekin täysin mahdottomuus, että ikäluokat eivät olisi niin määräävä tekijä? Kun valitsen Matematiikka 3:n niin siellä ovat kaikki koulun vastaavaa haluavat riippumatta iästä.

Ajatuksia?

Sivut

Kommentit (165)

Vierailija

Tarpeeksi toitotettuna rahankäytön abc.
Kiteytettynä, kun saat kuukauden alussa rahaa määrän x, niin tulee paljon helpommaksi elämä mikäli sitä rahaa ei tuhlaa kahden ensimmäisen viikon aikana "turhuuteen".

Ympäristötietous.
Mitä voi tehdä / valmistaa metsän antimista? Jokamiehenoikeudella mm. sienestys marjastus.. ym. Mukaan kaikki pakurikäävät ja muut mistä voi saada vähääkään mitään irti.

Kuinka selvitä sossun & kelan lakipyörryksissä.

Yrittäminen, plussat miinukset.

Rutkasti lisää "köksää" siihen lisättynä muutakin taloudenpitoa, eikä pelkästään keittiöaiheisena.
mm lisänä kasvimaan ylläpitoa + vesiviljelys / lannoitetietous jne.

muoks.
Tiedon suodattaminen..
Nykyään on tietolähteitä niin pirusti, ettei niistä ota enää erkkikään selvää.

Vierailija
Kappu
Tarpeeksi toitotettuna rahankäytön abc.
Kiteytettynä, kun saat kuukauden alussa rahaa määrän x, niin tulee paljon helpommaksi elämä mikäli sitä rahaa ei tuhlaa kahden ensimmäisen viikon aikana "turhuuteen".



Tämä olisikin hyvä olla yksi matematiikan tunneilla käsiteltävä asia. Konkretiaa.

Kappu

Ympäristötietous.
Mitä voi tehdä / valmistaa metsän antimista? Jokamiehenoikeudella mm. sienestys marjastus.. ym. Mukaan kaikki pakurikäävät ja muut mistä voi saada vähääkään mitään irti.



Hyvä, biologian tunneille väriä tai ihan oma aine ympäristöoppi.

Kappu

Kuinka selvitä sossun & kelan lakipyörryksissä.

Yrittäminen, plussat miinukset.

Rutkasti lisää "köksää" siihen lisättynä muutakin taloudenpitoa, eikä pelkästään keittiöaiheisena.
mm lisänä kasvimaan ylläpitoa + vesiviljelys / lannoitetietous jne.

muoks.
Tiedon suodattaminen..
Nykyään on tietolähteitä niin pirusti, ettei niistä ota enää erkkikään selvää.




Hyviä ideoita.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Ei tanssia. Kieltäydyin musiikintunnilla tuosta ihmisen lapsen sadistisesta kiusaamisesta. Opettaja uhkaili, että antaa nelosen todistukseen ja sanoin, että anna vaan. En tanssi. Enkä tanssinu, enkä tanssi vieläkään Eikä antanu nelosta.

Luonnontieteitä voisi opettaa vähemmän tylsästi. Sama koskee historiaa ja kaikkia aineita. Jonkinlainen oman ajattelisen aine. Sellainen, että oppii erottamaan huuhaan oikeasta asiasta. Vaikka uskonnon tilalle. Kaikenlainen taikausko leviää Suomessakin huolestuttavaa vauhtia. Sen näkee magneettikorujen, tasapainorannekkeiden ja muiden valetuotteiden ja -hoitojen suosiossa.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
Marssilainen
Ei tanssia. Kieltäydyin musiikintunnilla tuosta ihmisen lapsen sadistisesta kiusaamisesta. Opettaja uhkaili, että antaa nelosen todistukseen ja sanoin, että anna vaan. En tanssi. Enkä tanssinu, enkä tanssi vieläkään Eikä antanu nelosta.

Luonnontieteitä voisi opettaa vähemmän tylsästi. Sama koskee historiaa ja kaikkia aineita. Jonkinlainen oman ajattelisen aine. Sellainen, että oppii erottamaan huuhaan oikeasta asiasta. Vaikka uskonnon tilalle. Kaikenlainen taikausko leviää Suomessakin huolestuttavaa vauhtia. Sen näkee magneettikorujen, tasapainorannekkeiden ja muiden valetuotteiden ja -hoitojen suosiossa.




Kaikkia aineita toisaan voi opettaa mielenkiintoisesti jos opettajalla on eväitä siihen. Elämänkatsomustieto voisi toimia oman ajattelun aineena jos se ei sitä nykyyän vielä ole.

Tanssi ei ole sen kummempaa kuin, että liikuttaa musiikin tahdissa jotain kehonosaa. Jokainen meistä on modernin tanssin taitaja. Kaikenmaailman kuviotanssit on sitten erikseen.

eteenpäin
Seuraa 
Viestejä1591
Liittynyt25.6.2009

Kotisivujen tekoa ja ohjelmointia voisi tuoda yläasteella mukaan (vaimikäsenykyääno). Robottien, tietokonepelien ja muiden häkkyröiden rakentamista. Oppii ohjelmointia, matematiikka ja logiikkaa samalla kun voi toteuttaa luovuuttaan. Graafista suunnittelua, videoiden tekoa ym. perinteisen kuvaamataidon ohelle. Sävellys- ja sekvensseriohjelmien käyttöä musiikintunneille.

Nykyään on jo sellaisia opettajasukupolvia, joille nämä asiat eivät ole pelottavaa
mystiikkaa ja jotka oikeasti tietävät näistä asioista oppilaitaan enemmän. Yllämainitut asiat ei ole pelkästään mitään kapitalistien innovoija-/insinööritehtailua! Bittien välistä löytyy sellainen kosmos luovalle mielelle, ettei tosikaan. Itse kyhäilin jo ala-asteella jotain QBasic-räpellyksiä ja olisin varmaan nykyäänkin tyydyttävä ohjelmoija, jos koulu olisi tukenut tässä. Puhumattakaan että kaikki taiteellista työtä tekevät joutuvat nykyään lähes poikkeuksetta työskentelemään tietokoneen kanssa.

Jonkinlaista kulttuurien tuntemusta voisi tuoda myös mukaan. Vieraiden kulttuurien ymmärtäminen on vähintään yhtä tärkeää kuin vieraiden uskontojen ymmärtäminen, omasta kulttuurista ja paikallisuskonnoista puhumattakaan. Mielestäni uskontojen doktriineita ja teologioita ei opeteta niinkään niiden itsensä takia, kuin ymmärtääksemme paremmin niihin uskovia ihmisiä ja yhteisöjä, jotka ovat vuorovaikuttaneet näiden uskontojen kanssa.

Ideaalitilanne on suunnitella historian, uskontotiedon, elämänkatsomustiedon ja "kulttuurien" opetus niin, että niissä käsitellään yhtä aikaa toisiinsa kiinnittyviä aiheita, jolloin oppija voi nähdä asioiden väliset yhteydet.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Liittynyt5.11.2008

Mielestäni erittäin hyvä ketju (eikö tosiaankaan saa ottaa kantaa kieliin ? )

Aika hassua on nähdä maailman muuttuneen oman lapsen kautta, samoin kuin opettajien ja aika hemmetin hyvin myös vanhempien.

Minusta:
-perinteiset kuten matematiikka, biologia jne ok
-kielissä voisi korostaa mm idässä Venäjää
-muuten enemmän mm kansainvälisyyttä (ei mitään hallitushölinöitä) lähinnä missä mennään, mistä tulee tänne ihmisiä ja mihin täältä mennään
-ja sokerina pohjalla, voisi opettaa ihmisiä pärjäämään ilman sähköä, armeijan perusjuttuja joista yllättävän monet ovat pihalla, pärjäämään luonnossa, pakkasessa ja ylipäätään Suomalaista luontoa

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Tanssi on ihmisen kiusaamista. Olisin istunut vaikka jälki-istunnossa mielummin. No ei onneksi tarvinu.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
Marssilainen
Tanssi on ihmisen kiusaamista. Olisin istunut vaikka jälki-istunnossa mielummin. No ei onneksi tarvinu.

Hyvä tanssitaito on yksi parhaista keinoista naisten iskemiseen, parempia ovat vain hyvä"suuvärkki" ja kaikkein paras on "paksu lompakko". Eli me miehet aliarvostamme tanssitaitoa, verrattuna siihen, että kuinka paljon naiset sitä arvostavat. Eli tanssiminen pitäisi olla melkeinpä "pakollinen" aine pojille.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Sitä kerkeää olla kyllä sitten vaikka lukiossa, kun on tarpeeksi varttunut ja tullut immuuniksi tyttömyrkylle

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
eteenpäin

Ideaalitilanne on suunnitella historian, uskontotiedon, elämänkatsomustiedon ja "kulttuurien" opetus niin, että niissä käsitellään yhtä aikaa toisiinsa kiinnittyviä aiheita, jolloin oppija voi nähdä asioiden väliset yhteydet.




Näin juuri. Samoin kuin taiteiden, tehdään vaikka teatteria tai elokuva: käsikirjoittaminen, näytteleminen, musiikki, lavastus, puvustus ym.

Tai ihmistuntemus: psykologia, biologia, terveysoppi. Ja ne mainostamani vuorovaikutustaidot ja oppimisen taidot.

Vierailija
Kappu

muoks.
Tiedon suodattaminen..
Nykyään on tietolähteitä niin pirusti, ettei niistä ota enää erkkikään selvää.

Totta. Medialukutaito on nykyisin entistäkin tärkeämpää. Pitäisi opettaa, ettei luota vain yhteen lähteeseen vaan tarkistaa asian muualtakin. Lisäksi pitäisi opettaa tunnistamaan selvästi puolueelliset lähteet, joilla on jokin missio tai agenda (ns. oma lehmä ojassa). Ei niin, että siinä sinänsä on vikaa, vaan että osaa etsiä myös vastapuolen lähteet ja argumentit ja tarkastella asiaa myös heidän kannaltaan.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä27002
Liittynyt13.5.2005

Medialukutaito olisi kyllä varsin tarpeellinen oppiaine, sillä opettelemalla ulkoa faktoja, jotka löytyvät parin napin painalluksella älypuhelimilla [1] saattaa olla jo varsin turhaa.

Ja jos nykyaikainen koulutus ei takaa medialukutaitoa - kykyä erottaa uskomuksia faktoista [2], olisi kai siinäkin tapauksessa hyvä hieman miettiä pitäisikö enemmän painottaa taitoa etsiä ja arvioida kriittisesti tietoa.

[1] Opettajien seminaari Manchesterissa "Opettajat Britanniassa kyseenalaistavat perinteisen kouluopetuksen".
[2] Amerikkalaisen Skeptic-lehden artikkeli "Science Education is No Guarantee of Skepticism".

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija

Seksuaalikasvatus pitäisi aloittaa jo ensimmäisellä luokalla, johtuen ympäröivän kulttuurin ärsyketulvasta. Lisäksi seksuaalikasvatuksessa pitäisi ottaa huomioon se realiteetti, ettei käytännön seksi ole enää vain miehen ja naisen avioliitossa tapahtuvaa, kristillisesti hyväksyttävää lisääntymispuuhaa. Opetussuunnitelmaan pitäisi ottaa myös homo- ja lesboseksi, suu- ja anaaliseksi, masturbaatiotekniikat yms..

Vielä nykyäänkin seksuaalikasvatuksen rivien välistä välittyy asenteita, että poika on häntäheikki ja seksistä pitävä tyttö on huora. Tämä ns. asennekasvatus jättää jälkensä, ja esimerkiksi useimmat tytöt pitävät erittäin häpeällisenä myöntää, että harrastavat masturbaatiota -siis jos häpeältään uskaltavat sitä edes harrastaa. Lisäksi monet pitävät suu- ja anaaliseksiä sairaina, puhumattakaan erikoistuneimmista leikeistä...

Jos mediaan on uskominen, niin nuorten tyttöjen seksin myyminen on kasvamassa oleva ilmiö. Myydään omaa tavaraa, jotta saataisiin itse haluttua tavaraa, esim. muotivaatteita. Ilmiön ollessa todellinen, olisi hyvä pitää Huoran alkeet -kurssi, jotteivat nuoret tytöt joutuisi aivan sokkona yrittäjän uralleen, ja sitä kautta helposti hyväksikäytettäviksi...

PS: pidän jokseenkin huvittavana ja säälittävänä, jos tämä viesti moderoidaan, koska tuhmia sanoja.. hihihihi...

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Liittynyt5.11.2008

Yksi lisäys, jonkinlainen taloushallinta myös pakolliseksi, oma tallous erityisesti sekä vähän myös tätä höpö-höpö-talouttakin millä maailma pyörii (siihen voisi liittää vaikka Liisa Ihmemaassa kirjan)

Vierailija
Hubert J. Farnsworth

Jos mediaan on uskominen, niin nuorten tyttöjen seksin myyminen on kasvamassa oleva ilmiö. Myydään omaa tavaraa, jotta saataisiin itse haluttua tavaraa, esim. muotivaatteita. Ilmiön ollessa todellinen, olisi hyvä pitää Huoran alkeet -kurssi, jotteivat nuoret tytöt joutuisi aivan sokkona yrittäjän uralleen, ja sitä kautta helposti hyväksikäytettäviksi...




Myös pahoinpitelyt ja murhat ovat todellisia ilmiöitä. En niiden harjoittamista kuitenkaan odottaisi peruskoulussa opetettavaksi.

Seksuaalikasvatus sinällään on ok. En tiedä mikä on nykytilanne koulussa. Minun aikanani katsottiin kirjasta muutama kuva sukupuolielinten anatomiasta ja hihiteltiin päälle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat