Voisiko joku auttaa kemiantehtävässä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Litiumin ja magnesiumin seos, joka painoi 3,00 g poltettiin täydellisesti hapessa, jolloin saatiin litiumoksidin Li2O, ja magnesiumoksidin, MgO, seos, joka painoi 6,00 g. Laske, montako grammaa magnesiumia oli alkuperäisessä näytteessä. (Yliopistojen kemian valintakoe 1998)

Tollanen pitäs ratkasta, vaikuttaa yksinkertaselta mutta menee yli, en vaan tajua miten toi pitää laskea.

Kommentit (3)

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Osaatko muodostaa reaktioyhtälön? Li ja Mg reagoivat hapen O2 kanssa ja syntyy nuo oksidit. Happea kuluu 3 g . Siitä voit laskea hapen moolimäärän, ja reaktioyhtälöstä näet kuinka monta moolia magnesiumia on yhtä happimoolia kohti. Mg:n atomimassa kertaa moolimäärä antaa magnesiumin määrän.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija

Olkoon vaikka magnesiumia x grammaa, jolloin litiumia on 3-x grammaa. Reaktioyhtälöistä voit ainemäärien kautta päätellä x:stä riippuvat litiumoksidin ja magnesiumoksidin massat. Saat yhtälön x:n ratkaisemiseksi merkitsemällä oksidien massojen summaksi 6 grammaa.

Vierailija

Toinen tapa on tehdä yhtälöpari, eli m1 + m2 = m0 ja toisaalta m3 + m4 = m, missä m1 ja m2 ovat litiumin ja magnesiumin massat alussa ja m3 ja m4 oksidien massat. m3 = n3M3 ja n3 = k3n1, missä k3 on kerroin, jonka saat litiumin palamisreaktiosta. Sama magnesiumille, jolloin saat yhtälöparin

m1 + m2 = m0
m1/M1 * k3 * M3 + m2/M2 * k4 * M4 = m

Sen voit laittaa suoraan laskimeen (ainakin Casiolla helppo juttu). Hyvksytään YO:ssa. Jos treenaat pääsykokeita varten, niissä ei ehkä saa olla graafista laskinta, jolloin tämä metodi ei ole paras mahdollinen ja kannattaa käyttää edellisessä viestissä mainittua tekniikkaa. Itse pidän enemmän yhtälöparitekniikasta, vähemmän mahdollisuuksia virheisiin ainakin omalla kohdallani.

Uusimmat

Suosituimmat