Selitä mikä on metafora, allegoria/ käsite toisin sanoen?

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Ethän lainaa Wikipediaa tai http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv/index.html tai muuta muuhun kuin arvostellaaksesi edeltäjäsi sanan säilän lennokkuuden ja osuvuuden. Toisena sääntönä on jota toivoisin että ketjun seuraajat soveltaisivat olisi etteivät he käyttäisi kansanomaistaessaan ilmaisuja n +1 toisia sivistyssanoja tms. Kolmantena ehdotuksena on että jotenkin luontevasti nivottaisiin yhteen konteksti ja seuraava halutulle sanalle tapa selittää se. Sen voisi merkitä jollain hymiöllä sekä alleviivauksella joka siihen laveasti mahdollisesti liittyy kuten lopussa.

Minä voin aloittaa: Abstraki käsite Se on yleisesti totuttu ajattelun työkalu ilmaista jokin asiantila tai ilmiö kiteytetyssä muodossa ilman monipolvisia virkkeitä. Hmm. epäilen mahtoiko olla tarpeetonta ilmaista kahdella sanalla tuo haluttu juttu.

Voiko olla konkreettisia käsitteitä? Kuten ylinopeus? Onko ylinopeuksista runsauden pulaa

Mä oon vähän pihalla tosta, se nimittäin kai voidaan kahdella vastakkaisella tavalla tulkita.

Äänestyksen liittyvä laulu:http://www.youtube.com/watch?v=1F2D0PqjLlo&feature=endscreen&NR=1

-

Kommentit (7)

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Trojanhevonen ui pitkin veteen piirrettyä viivaa arvioiden silmämitalla etäisyyden vastarannan kiisken sekä syvissä vesissä uivan suuren kalan väliltä. Tämä ei oikeastaan tarkoita mitään koska kielikuvat ovat hämmentävällä tavalla osittain voimassa tai joltain osin kirjaimellisesti tulkittavissa.

Kun taas seuraavat onkin jo astetta mielekkäämpää muotoilua.

1) Painokoneen keksimisen jälkeen runoilijat pystyivät ilmaisemaan ajatuksiaan kirjaimellisesti*. Tämä on melkein mensalaisen nerokas sutkautus.

2) Räppäri soittaa suutaan. Voi tulkita taiteilijan olevan ilkeämielinen tai käyttävänsä kroppaansa instrumenttina musiikin tekemiseen.

3) Maalasin näyttöä ja kone kaatui särkien ikkunan. Nykyajan värkit ei tunnetusti lämpiä siitä että niitä tökitään metrisillä raksamiehen työkaluilla. Tai insinöörin sormiparistolla. Oikeat työkalut oikeaan reikään.

No, joku toinen voisi nyt sitten pyrkiä jatkamaan tästä...

*http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirjain

-

Vierailija

"metafora" on arkikielessä käytetty sana, joka pitää sisällään loogisen tieteellisen merkityksen ja selvityksen, joka on arkikielen merkitystä huomattavasti syvällisempi ja sisältörikkaampi, t s, sanan alkuperä on luonnontieteellinen. Esimerkiksi "minä" ja "sinä" on nykyisestä arkikielestä kaikille tuttuja sanoja => kielitiede ("mie" ja "sie") => vanhin muoto "MA" ja "SA" : Σa = "sa" (Σ+90°) = Ma "ma" = "sa ma", k m "maa" ja "saa".

M ie S = "M = S" => Μ - 90° = Σ
Σ ie M = "Σ = M" => Σ = Σ +90° = M

Σ -90° = W
W -90° = B (I3) : β ei ole B *
B - 90° = M

* β : Esimerkiksi käännöstyötä tekevä henkilö kun on lukenut Saksan β ("terävä S"):n B/b:ksi, se on näyttö siitä, että sanan kääntäjä ei ole Saksalainen. Kyse ei ole silloin luonnollisesta metafoorasta vaan epäluonnollisesta mutaatiosta.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8917
Liittynyt18.8.2008
baal1984
E---snip---

Voiko olla konkreettisia käsitteitä? Kuten ylinopeus? Onko ylinopeuksista runsauden pulaa

Mä oon vähän pihalla tosta, se nimittäin kai voidaan kahdella vastakkaisella tavalla tulkita.

Äänestyksen liittyvä laulu:http://www.youtube.com/watch?v=1F2D0PqjLlo&feature=endscreen&NR=1[/quote]
Njää. Ylinopeus taitaa olla konkreettinen (tosiasiallinen?) käsite. Se on mitattavissa ja kohdennettu säädöksissä sopiviin liikennetilanteisiin.

En kyllä kurkannut asianosaista säädöstä, että siellä ei välttämättä käytetä määrettä "ylinopeus".

Vierailija
baal1984
Minä voin aloittaa: Abstraki käsite Se on yleisesti totuttu ajattelun työkalu ilmaista jokin asiantila tai ilmiö kiteytetyssä muodossa ilman monipolvisia virkkeitä. Hmm. epäilen mahtoiko olla tarpeetonta ilmaista kahdella sanalla tuo haluttu juttu.

Itse asiassa tuossa yllä selität, mikä on käsite. Se on jonkin ilmiön kiteytys ja yleisluontoinen kuvaus. Mutta abstrakti käsite viittaa käsitteeseen, jota ei konkreettisena ole olemassa, käsin kosketeltavana, mitattavana ja punnittavana, aistein havaittavana. Jopa vasara on käsite, sillä vasta kun käsillä on todellinen vasara tai viitataan juuri siihen esineeseen, jota työkalupakista tilanteessa etsitään, se konkretisoituu. Mutta vasarana - käsitteenä vasara - se on esine, jolla on mahdollista hakata nauloja. Siksi voimme ottaa vasaraksi myös kengän, jos vasaraa ei satu olemaan käsillä. Voimme siis vasaroida kengällä.

Abstrakti käsite on jotain, mitä emme aistein voi havaita. Matematiikka lienee jokseenkin abstraktia, vaikka sitä voi konkretiaankin soveltaa. Abstraktit käsitteet ovat teoreettisia. Mm. fysiikan lait ovat abstrakteja käsitteitä, vaikka fysikaaliset tapahtumat ovatkin konkreettisia muutoksia todellisuudessa.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Minua on monasti mietityttänyt jonkin asiantilaan tai tapahtumaketjuun liittyvien korrelaation ja kausaliteetin rajaamista toisistaan eriäväksi. En olen täysin varma ymmärränkö oikein jos väitän että toisinaan näiden ilmiöiden välillä on veteen piirretty viiva kun taas toisissa tapauksissa nämä eivät todellakaan ole sama asia.

Esimerkkinä, otettakoon rautalangasta väännetty tilanne. Sähkölieden keittolevyn kuumuus kasvaa sitä mukaa kun silmälukua kasvatetaan säätimenä toimivasta nupista. Mitä ilmeisemmin on kaikkien tajuttavissa että korrelaatio on näiden välillä. Mutta eihän silmälukujen arvon kasvattaminen itsessään voi aiheuttaa kausaliteetin mukaisesti tehon kasvua! Yhtä hyvin numeroidenn 1-6 välilä voisi olla neutraali ilme kuvaamassa pienintä käytettävissä olevaa tehoa ja oikein ilkeä ilme kuvaamassa suurinta mahdollista tehoa. Siis analogisesti voidaan kai todeta ettei hymiöstä välittyvä tunnetila aiheuta lämmön kasvua vaikka korrelaatio näiden välillä on.

-

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Tuli het mieleen myrskyn jälkeen poin on poutasää. Luin uudelleen kun luulin muistavani että tuon laulun sanoja olisi ollut tuossa tekstissä. ihmettelin kun sitä ei ollut, sitten luin vasta kysymykset...

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Uusimmat

Suosituimmat