Miten käytät survivaltaitojasi kesällä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tähän aiheeseen tuntuu keskustelu aina silloin tällöin kääntyvän tai sitä ainakin sivutaan, joten otetaan ihan oma ketju.

Etenkin nyt kun kesä taas tulee, tekee ihmisen mieli lähemmäs luontoa. Keskustelua aiheesta, miten aiot hyödyntää kesän ja selviytymistaitosi. Myöskin olisi mielenkiintoista kuulla kaupunkilaisia mielipiteitä. Sehän on selvä, että maalla on helppo harrastaa omavaraisuutta, mutta millaisia keinoja on toteuttaa kaipuutaan luontoon kerrostalossa? Toisaalta kunnon hc-selviytyjät jakakaa toki vikkejä meille avuttomammmille. Eli kaikenlaisille selviytyjille sana vapaa.

Sivut

Kommentit (62)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26868
Liittynyt16.3.2005

Lasketaanko tomaattien ja chilien vesiviljely kasvihuoneessa survivaliksi? Minusta se on kyllä lähempänä nörtteilyä. Survivalia on se, että kietaistaan hirventalja päälle ja ryhmysauva olalle ja lähdetään erämaahan kesäksi.

Vierailija
CE-hyväksytty
Kaupungilla ei saa kantaa rambopuukkoa mukana. Pitää turvautua itämaisiin taistelutaitoihin. Eli väistelyyn.

Tai savolaisiin. Eli kiertelyyn, kaarteluun ja kiemurteluun.

Vierailija
Neutroni
Lasketaanko tomaattien ja chilien vesiviljely kasvihuoneessa survivaliksi?

No mikä ettei? Sitten kun se suuri katastrofi tulee, joka tuhoaa meidän sivilisaation, niin mistäs enää saat chiliä, paitsi itse vesiviljelemällä?

Itse yritän (taas kerran) saada jotain rehuja kasvamaan ihan mullassa perinteiseen tapaan. Se satomäärä mitä saan, niin siinä yleensä on kilohintaa aika riittävästi, mutta jonain päivänä harjoitus vielä tekee mestarin. Mikä pointti tuossa vesiviljelyssä muuten on? Ihanko nesteessä vaan kasvatetaan? Mitä hyötyä siitä on?

Jos opettelisi tappamaan kaloja ja muita eläimiä, olisi hyvä taito, mutta on niin ällöä touhua, en tiedä miten siihen oppisi suhtautumaan paremmin.

Vierailija
CE-hyväksytty
Kaupungilla ei saa kantaa rambopuukkoa mukana. Pitää turvautua itämaisiin taistelutaitoihin. Eli väistelyyn.

Vau, hieno taito Olisi tosi hankalaa olla kaupungissa, jos joutuisi aina tappeluun jokaisen vastaantulijan kanssa...

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
tietovuoto
CE-hyväksytty

Vau, hieno taito Olisi tosi hankalaa olla kaupungissa, jos joutuisi aina tappeluun jokaisen vastaantulijan kanssa...
Olen (pakon edessä) nyt viettänyt helsingissä kohta 3 kk yhteen menoon. Kukaan ei ole uskaltunut käydä vielä kimppuun. Voihan olla toki muitakin syitä.

Itse asiaan vastasin marjat sekä m&k. Olisihan se aika hankalaa aluksi siirtyä kalastuksenkin pariin ilman teollisen tuotannon apuvälineitä, mutta onnistuisi kuitenkin. Periaatteet ovat tulleet vuosien mittaan hyvin tutuiksi. Metsästys on pykälän verran hankalampaa ja rajoittuisi tietysti pienriistaan. Toisaalta, citykanin tai kesäkissan saa syksyllä varmasti lahjaksi ruokapöytään, kun kysyä osaa. Ne eläinrakkaat mökkiläiset.

Everything you know, is about to change.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26868
Liittynyt16.3.2005
tietovuoto
Neutroni
Lasketaanko tomaattien ja chilien vesiviljely kasvihuoneessa survivaliksi?

No mikä ettei? Sitten kun se suuri katastrofi tulee, joka tuhoaa meidän sivilisaation, niin mistäs enää saat chiliä, paitsi itse vesiviljelemällä?

Arvaa piruuttasi, kauanko ne kasvit pärjäävät kesällä ilman sähköä? Siinä on kiire rakentaa uusi sivilisaatio, tai edes rosvota jostain kiinalainen aggregaatti.

Mikä pointti tuossa vesiviljelyssä muuten on? Ihanko nesteessä vaan kasvatetaan? Mitä hyötyä siitä on?

Minulla on Ebb & Flow -tyyppisiä. Vesiviljelyllä pitäisi saada enemmän satoa ja joidenkin chililajikkeiden tapauksessa paremman makuisiakin. Minulla se on vielä opeteluvaiheessa. Vihreää massaa pukkaa apinan raivolla, mutta sadot ovat olleet toistaiseksi keskinkertaisia.

Jos opettelisi tappamaan kaloja ja muita eläimiä, olisi hyvä taito, mutta on niin ällöä touhua, en tiedä miten siihen oppisi suhtautumaan paremmin.

Kaipa nälkä opettaa tappamaan. Isompi ongelma voi olla saada kiinni se tapettava.

Vierailija

Kerran päätin onkia kaloja mato-ongella. Etsin maasta madon, mutta se oli liian iso, joten ajattelin, että jos katkaisen sen niin samalla lopetan sen nopeasti, ettei sen tarvitse kitua siinä kalastusoperaatiossa. No, otin sakset ja vähän aikaa kyllä otti koville, mutta sitten tylysti naksautin sen madon poikki. Luulin, että se kuolee heti, mutta ei kuollut! Ne molemmat puolikkaat alkoi kiemurrella tuskissaan. Melkein itkin kauhusta, että mitä olen mennyt tekemään. Siihen jäi se kerta.

Toisella kerralla joku laittoi minulle sen madon koukkuun ja sain sitten kiinni pienen ahvenen, mutta taas sama juttu: se ahven kiemurteli ihan kauhuissaan, ja varmaa sitä sattui suuhun kun siinä oli se koukku, joten päästin sen mahdollisimman nopeasti ja varovasti takaisin järveen. Taas jäi kalasoppa saamatta.

Eli jonkunlainen asenneongelma tässä ilmeisesti on? Ja tämä ongelma ei kuitenkaan mitenkään ilmene kaupan jauhelihaa kohtaan, vaikka ei kai ne lehmätkään mielellään mene lihamyllyyn.

Vierailija
Arvaa piruuttasi, kauanko ne kasvit pärjäävät kesällä ilman sähköä? Siinä on kiire rakentaa uusi sivilisaatio, tai edes rosvota jostain kiinalainen aggregaatti.

pikkuongelmia...

Vihreää massaa pukkaa apinan raivolla, mutta sadot ovat olleet toistaiseksi keskinkertaisia.

Joillain marjoilla on muuten niin, että ne tekevät paremmin satoa, jos eivät saa paljon typpeä, runsaassa typessä tekevät mieluummin lehtiä, mahtaako päteä chileihin myös?

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Rambopuukkoja myytiin kaupoissa sillon -80 luvulla. Niissä oli hieno kompassi kahvassa, mutta oli ne kyllä huonoja. Terää ei saanu, vaikka kuinka hiutti. Kämmentä vasten vetämällä ei tullu pientäkään jälkeä. Näytin sitte velipojalle, kun hän tuli huoneeseen, että "katoppa!" ja vetasin kämmenen yli ja koko käsi auki reunasta reunaan Kyllä se poika kattoki silmät ymmyrkäisinä ko meikäläinen vetäsi ripeällä liikkeellä kämmenen auki.

Tarkoitin havainnollistaa tylsää terää

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26868
Liittynyt16.3.2005
tietovuoto
Joillain marjoilla on muuten niin, että ne tekevät paremmin satoa, jos eivät saa paljon typpeä, runsaassa typessä tekevät mieluummin lehtiä, mahtaako päteä chileihin myös?

Pätee, liika typpi on yleinen virhe. Minun chilit saavat typpeä hieman vähemmän kuin suositukset suosittavat. Ajattelin, että tänä kesänä annan vain puolet ja katsotaan kuinka käy.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Ei olisi survivaaliksi minusta. Itkun kanssa päästäisin sorsa poloisen lentoon, jos sellaisen saisin napattua... tai jäniksen juoksemaan. Ei auttaisi muu, kuin raapia kivien pinnasta jäkälää.

Voisin tietysti survivaalseikkailla tuonne torin rantaan terassille juomaan olutta. Onhan sekin aika jännää.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008

Vältän terasseja, joissa on valkoiset pöydät ja tuolit. Erityisesti aurinkoisella säällä.

Hätätapauksissa käytän aurinkolaseja ja tummia juomia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat