Antaisitko laittaa itseesi lääketieteellisiä mikrosiruja?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/333098 ... talaitteet

Jo ensi vuosikymmenellä miljoonat ihmiset ovat antaneet sijoittaa itseensä nanoteknologia-implantin, joka seuraa kantajansa terveydentilaa tuhansien mittausarvojen avulla. Palvelimelle välittyvistä tiedoista näkee reaaliajassa, mihin suuntaan terveys – tai sairaus – on menossa. Yhdysvaltain Seattlessa sijaitseva Institute for Systems Biology väittää, että nopeasti halventuva tieto- ja mittaustekniikka mahdollistaa kattavan omaehtoisen terveysseurannan muutamassa vuodessa.

Noin ennustaa Tutkimuslaitoksen johtaja Leroy Hood.

Tutkimuslaitoksen johtaja Leroy Hood kutsuu visiota lääketieteen vallankumoukseksi. Sen kakkosvaiheessa kansalaiset luovat sosiaalisessa mediassa vertaisryhmiä, jotka vaativat parempaa ja tehokkaampaa palvelua terveydenhuollolta.

Yllätys, että juuri Facebookissa visioitaisiin vaadittavan jotain, mikä johtaa senkin vähäisen yksityisyyden suojan menettämiseen, mitä ihmisellä vielä on. Miksi terveen ihmisen kehon toimintaa pitäisi jatkuvasti tarkkailla? Ei nyt eikä tulevaisuudessa ole resursseja hoitaa edes kaikkia sairaita, mitä todellista hyötyä tuollaisesta neuroottisesta kehon toimintojen tarkkailusta olisi?

Toinen visio on lääkemikrosirut, joista lääkäri voisi annostella lääkettä potilaaseen vaikka matkojen päästä:

Nykyäänkin lääkärit voivat tehdä puhelimitse lääkemääräyksiä apteekkiin, mutta tulevaisuudessa lääkärit voisivat vaikuttaa potilaansa lääkitykseen vaikka älykännykällä matkojen päästä.

Mikrosirulla voi periaatteessa olla valikoima eri lääkkeitä. Yhtiö aikoo tulevaisuudessa tehdä siruja, joissa on nykyistä enemmän lokeroita.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaa ... ektiokynan

Mikrosiru siis tekisi potilaalle lääkityksen keskeyttämisen mahdottomaksi ilman että hän ensin pyytää sitä lääkäriltä. Kun lukemattomille ihmisille määrätään nykyään täysin turhia lääkityksiä, ennaltaehkäiseviäkin, eikä lääkärit aina piittaa potilaalle koituneista lääkkeiden sivuvaikutuksista, tuo olisi suuri huononnus nykyiseen tilanteeseen. On oikeasti ihan hyvä asia, että oma lääkitys ja oman kehon kontrollointi on omissa käsissä. Joskus lääkitys pitää voida keskeyttää nopeasti syystä tai toisesta, eikä niin, että ensin joutuisi jonottamaan puhelua lääkärille, jolla olisi tuhat ja yksi muutakin potilasta, ja jolla olisi kontrolli sinun kehosi toimintaan.

Vaikka lainsäädännössä pakkolääkitysten mahdollisuutta ei lisättäisikään, niin kyllähän se, että lääkkeitä voitaisiin annostella etänä, antaisi paremman käytännön mahdollisuuden erilaisten pakollisten lääkitysten ja terveysohjelmien toteuttamiseen. Ainakin kieltäytyminen olisi vaikeampaa, kun omaa kehoaan ei voisi enää itse fyysisesti hallita.

Lääkkeiden annostelu etänä terveyskeskuksesta myös altistaisi ihmisiä enemmän hoitohenkilökunnan tekemille virheille, etenkin jos he vastaisivat tuhansien tai miljoonien lääkityksistä.

Minusta idea olisi myös turvallisuuriski, sillä sehän tekisi ihmisten kehoista entistä haavoittuvampia, jos niiden lääkitysten saanti olisi terveyskeskuksen tai sairaalan tietokoneen/ lääkärin toiminnan varassa ihan fyysisesti. Entäs jos tuo kone menisi rikki? Entäs jos hakkerit tai terroristit hakkeroisivat sen ? Terveydenhuollossa on valitettavasti ollut myös rikollisia työntekijöitä ( mm.myrkkyhoitajan tapaus, valelääkäri), rikollisenhan olisi helppo toteuttaa rikoksia ihan etänä säätelemällä lääkityksiä...
Mitä sitten jos syttyy taas sota Euroopassa, ja joku lääkäri innostuu eugeniikasta ja etnisestä puhdistuksesta.
Miksi pitäisi ja mitä järkeä olisi tehdä omasta kehosta noin suojatonta?

Sivut

Kommentit (28)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005

En tietenkään ennaltaehkäisevästi tai jos sairauden hoito ei olisi erityisen hankalaa, mutta on olemassa sairauksia, joiden lääkehoito on hankalaa ja työlästä ja rasittaa aika lailla arkielämää. Jos vaikka sairastaisin diabetesta, asennuttaisin varmasti insuliinia tarpeen mukaan annostelevan implantin, jos se olisi mahdollista. Se hyöty, jonka saisin arkielämän helpottumisena ja terveyteni paranemisena paremman hoidon takia verrattuna siihen, miten itse viitsisin sokereita mittailla, olisi todennäköisesti valtavasti suurempi kuin se äärimmäisen epätodennäköinen uhka, että joku tappaisi minut vääryydellä laitteen avulla.

Ja tiedän kyllä lääketieteen kaikkivoivuuteen uskovia ihmisiä, joille tarkkailuimplantti toisi terveenäkin turvallisuuden tunnetta niin paljon, että sen elämälaatua parantava vaikutus olisi suurempi kuin uhkien odotusarvo. Itse olen pessimistisempi sen suhteen, että kun oikeasti sairastuu, lääketiede voi vain ihmetellä sivusta että kappas vain kuinka äijän käy. Ei siinä auta sirut, napit tai kirurgin puukko, kun viikatemies päättää tulla kylään.

Vierailija
Neutroni
En tietenkään ennaltaehkäisevästi tai jos sairauden hoito ei olisi erityisen hankalaa, mutta on olemassa sairauksia, joiden lääkehoito on hankalaa ja työlästä ja rasittaa aika lailla arkielämää. Jos vaikka sairastaisin diabetesta, asennuttaisin varmasti insuliinia tarpeen mukaan annostelevan implantin, jos se olisi mahdollista. Se hyöty, jonka saisin arkielämän helpottumisena ja terveyteni paranemisena paremman hoidon takia verrattuna siihen, miten itse viitsisin sokereita mittailla, olisi todennäköisesti valtavasti suurempi kuin se äärimmäisen epätodennäköinen uhka, että joku tappaisi minut vääryydellä laitteen avulla.

Ja tiedän kyllä lääketieteen kaikkivoivuuteen uskovia ihmisiä, joille tarkkailuimplantti toisi terveenäkin turvallisuuden tunnetta niin paljon, että sen elämälaatua parantava vaikutus olisi suurempi kuin uhkien odotusarvo. Itse olen pessimistisempi sen suhteen, että kun oikeasti sairastuu, lääketiede voi vain ihmetellä sivusta että kappas vain kuinka äijän käy. Ei siinä auta sirut, napit tai kirurgin puukko, kun viikatemies päättää tulla kylään.

Tosin juuri mainitsemasi diabeetikot voivat olla niitä, joille on tärkeää mahdollisuus säädellä omaa lääkitystään itse. Monet diabeetikot pistävät insuliininsa omien menojensa ja aterioidensa mukaan, joihin voi tehdä muutoksia nopeastikin.

Minusta ajatus lääkemikrosiruista on vastenmielinen, voisin suostua siihen ehkä siinä tapauksessa, että todella tarvitsisin säännöllistä lääkitystä ja että vain minulla olisi täydellinen kontrolli sirun toimintaan. En millään voisi suostua sellaiseen, että minun kehooni voisi vaikuttaa jotenkin ulkopuolelta. Minusta se on turvallisuusriski ja ahdistava ajatus, että kehon toimintaan voisi puuttua ja " tunkeutua" jonkun etälähettimen avulla.

Vierailija

Autossani minulla on runsaasti elektroniikkaa, johon minulla on pääsy. Langattomasti sitä ei ole kellään.

Tästä näkökulmasta haluaisin ehdottomasti hallita itseni sisällä olevaa palikkaa itse. Se ei liene mahdollista, vielä ainakaan.

Vaikka en missään muussa olisikaan, itseni suhteen katson olevani paras asiantuntija mitä tulee päätöksiin. Jos tämä oikeus minulta viedään, en välitä elämää mahdollisesti pidentävistä laitteista, siinä tapauksessa en halua sitä turhaan pidennettävän.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
väläys
Tosin juuri mainitsemasi diabeetikot voivat olla niitä, joille on tärkeää mahdollisuus säädellä omaa lääkitystään itse. Monet diabeetikot pistävät insuliininsa omien menojensa ja aterioidensa mukaan, joihin voi tehdä muutoksia nopeastikin.

Minä ajattelin lähinnä sitä, että implantti mittaa sokeripitoisuutta (tai mitä mittaakin) ja ruikkii insuliinia oman harkintansa mukaan ja toimii enemmän tai vähemmän kuin haima. Mutta tietysti tuollaisessa olisi käytännössä oltava jonkinlainen etäohjaus- tai uudelleenohjelmointimahdollisuus ja siten ainakin teoreettinen riski väärinkäytöksille tai virhetoiminnoille.

En millään voisi suostua sellaiseen, että minun kehooni voisi vaikuttaa jotenkin ulkopuolelta. Minusta se on turvallisuusriski ja ahdistava ajatus, että kehon toimintaan voisi puuttua ja " tunkeutua" jonkun etälähettimen avulla.

Ei sitä nytkään voi estää. On paljon sisäisiä (esim. sairaudet) ja ulkoisia (rikolliset ja viranomaiset) uhkia, jotka uhkaavat kehoa aivan itsestä riippumatta. Mutta ei tuollaista varmaan meidän elinaikana kukaan pakota käyttämään. Tuskinpa edes antaa käyttää. Joten aika turha huoli se on.

Vierailija
Neutroni
Mutta ei tuollaista varmaan meidän elinaikana kukaan pakota käyttämään. Tuskinpa edes antaa käyttää. Joten aika turha huoli se on.

Tämä huolihan on lähtenyt siitä että nörtit ovat huomanneet kehon sisään asennettujen implanttien, kuten insuliinipumppujen ja sydämentahdistimien olevan pakostakin etäkäyttöisiä. Nykyisin ne tosin ovat sitä vain lähietäisyydeltä, tietääkseni.

Vierailija
Neutroni
väläys

Minä ajattelin lähinnä sitä, että implantti mittaa sokeripitoisuutta (tai mitä mittaakin) ja ruikkii insuliinia oman harkintansa mukaan ja toimii enemmän tai vähemmän kuin haima. Mutta tietysti tuollaisessa olisi käytännössä oltava jonkinlainen etäohjaus- tai uudelleenohjelmointimahdollisuus ja siten ainakin teoreettinen riski väärinkäytöksille tai virhetoiminnoille.

En millään voisi suostua sellaiseen, että minun kehooni voisi vaikuttaa jotenkin ulkopuolelta. Minusta se on turvallisuusriski ja ahdistava ajatus, että kehon toimintaan voisi puuttua ja " tunkeutua" jonkun etälähettimen avulla.

Ei sitä nytkään voi estää. On paljon sisäisiä (esim. sairaudet) ja ulkoisia (rikolliset ja viranomaiset) uhkia, jotka uhkaavat kehoa aivan itsestä riippumatta. Mutta ei tuollaista varmaan meidän elinaikana kukaan pakota käyttämään. Tuskinpa edes antaa käyttää. Joten aika turha huoli se on.

On ihan eri asia että voi sairastua, kuin että joku toinen henkilö voisi vaikuttaa kehosi toimintaan sisältä käsin. Sen toisen ihmisen valta omaan kehoon on minusta tuossa ahdistavinta.
Rikollisilta suojautumisenkin idea on juuri siinä, että erilaisin turvavälinein voi estää rikollisten pääsyn fyysisesti lähelle.

Ehkä ei koskaan pakoteta käyttämään siruja, mutta tulevaisuudessa voidaan mennä siihen, että lääkkeitä ei ole saatavilla kuin sirumuodossa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Hyvä juttu olisi tuollainen mikrosiru. Kun saisi reaaliaikaista tietoa omista kehon arvoistaan niin varmasti se kannustaisi elämään terveellisemmin. Ainakin minusta olisi jännää nähdä arvojen reaaliaikainen muuttuminen ja paraneminen. Niinhän se on että tieto lisää tuskaa. Kun olisi tiedossa omat kehon arvot niin kehoaan ei oisi enää laiminlyödä niin helposti.

Hämmentää.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

en ainakaan itselleni ottaisi, koska en ole medikalisaation uhri. en näe lääketieteellisessä chipissä kovinkaan paljon hyvää, kun koko ala on kunnostautunut vääristelemään, luomaan sairauksia ja hakemaan pitkäkestoista kassavirtaa sen sijaan, että parantaisi niitä sairauksia.

miltäpä kuulostaisi lääketieteellinen chip, jolla voidaan monitoroida kehosi toimintoja, että pysäyttää sydämesi, jos olet hankala?

olisihan se sydänpysähdyksen näkeminen varmasti ainutkertainen kokemus, sitä en kiellä.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

kurremus
Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt28.8.2011

Vatkain: Se tietojen reaaliaikainen havainnointi tapahtuu ihan automaattisesti muutenkin. Ihminen tuntee oman kehonsa ja sydämensykkeensä...

Mitään turhia lääkkeitä tarvi muutenkaan, sanon mä!

kohveeman
Seuraa 
Viestejä1628
Liittynyt4.9.2009
Vatkain
Hyvä juttu olisi tuollainen mikrosiru. Kun saisi reaaliaikaista tietoa omista kehon arvoistaan niin varmasti se kannustaisi elämään terveellisemmin. Ainakin minusta olisi jännää nähdä arvojen reaaliaikainen muuttuminen ja paraneminen. Niinhän se on että tieto lisää tuskaa. Kun olisi tiedossa omat kehon arvot niin kehoaan ei oisi enää laiminlyödä niin helposti.

Pahin väärinkäyttöskenaario:
Olisihan se hauskaa, kun joku valtion virkailija voisi päättää päiväsi laukaisemalla "lääkettä" kapselista tai estää sinua ostamasta mitään sulkemalla sirun maksuominaisuuden. Tietysti elintoiminnot voitaisiin lopettaa silloinkin, kun huomataan, että sinusta ei ole hyötyä yhteiskunnalle.

AO. linkin mukaan ihonalainen siru on todellisuutta USA:ssa 2013:

It is now the law of the land that by March 23rd 2013 we will all be required to have an RFID chip underneath our skin and this chip will be link to our bank accounts as well as have our personal records and tracking capability built into it.
http://social.patriotactionnetwork.com/ ... -secret-in

Alkuperäinen PDF:
http://waysandmeans.house.gov/media/pdf ... 001xml.pdf

En voi ymmärtää ihmisiä, jotka antavat oman vapautensa täysin tuntemattomien käsiin. Nykyinen pelottelupropagandahan on siis onnistunut. Ihmiset vapaaehtiosesti alistuvat täydellisen totalitaarisen systeemin orjiksi.

Uuskieli toimii. "Kannustetaan" ihmisiä "terveellisyyteen" "tarjoamalla" ihmisille mikrosiru ihon alle(, jolla saadaan potilas täydelliseen kontrolliin).

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
kurremus
Vatkain: Se tietojen reaaliaikainen havainnointi tapahtuu ihan automaattisesti muutenkin. Ihminen tuntee oman kehonsa ja sydämensykkeensä...

Mitään turhia lääkkeitä tarvi muutenkaan, sanon mä!

Mietin tässä lähinnä sellaisia arvoja kuin kolesteroli, jota nyt seurataan vuosittain verikokeella. Maksa- ja sokeriarvoja ei itse tunne, tulehdusarvojakin voisi tarkkailla ja monia muita. Maksa-arvojen tietäminenkin olisi minulle tärkeää.

Hämmentää.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Vatkain
Mietin tässä lähinnä sellaisia arvoja kuin kolesteroli, jota nyt seurataan vuosittain verikokeella. Maksa- ja sokeriarvoja ei itse tunne, tulehdusarvojakin voisi tarkkailla ja monia muita. Maksa-arvojen tietäminenkin olisi minulle tärkeää.
tietysti ois sellanen vaihtoehto, että vähentäis juomista ja söis terveellisemmin niin ei tarviis huolehtia arvoista.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
taucalm
Vatkain
tietysti ois sellanen vaihtoehto, että vähentäis juomista ja söis terveellisemmin niin ei tarviis huolehtia arvoista.

Tietysti voi olla myös niin, että arvot ovat korkella hyvistä elintavoista huolimatta (vrt. esim. kohonnut verenpaine.) Ja kuten lähtökohtaisesti jo argumentoin, arvojen reaaliaikainen seuraaminen vaikuttaisi ilmeisen kannustavasti kohti terveellisiä ja terveempiä elintapoja. Useimmat meistä ovat laiskoja ja nautinnonhaluisia. Omien arvojen seuraaminen toimisi konkretiana, tietona siitä, mitä elimistölle oikeasti tapahtuu missäkin tilanteessa.

Hämmentää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat