Selkounet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Näin juuri tuossa pari yötä sitten selkounen.

Päähäni pälkähti kesken unen, että tämähän on vain unta. Yritin tietenkin ottaa siitä ilon irti ja yritin suudella erästä tyttöä, joka oli tuttu ''oikeasta'' elämästä, mutta kun tartuin häneen kiinni ja käänsin hänet hän olikin vain käsinuken kokoinen.

Huomasin myös, että kaikki ympäristö oli erittäin sekaista ja hämärää ja kun yritin katsoa jotain henkilöä suoraan kasvoihin nii hän katosi, muuttui joksikin tai naama oli aivan hämärä. En voinut myöskään kummemmin itse ohjailla mitään. Yritin lentää, mutta heti ilmaanpäästyäni tipahdin alas.
Ja tietenkin heti, kun en keskittynyt siihen, että tämä oli vain unti unohdin sen.

Olen kuullut, että selkounissa pystyisi ohjata itse tapahtumia, mutta eihäään tämä onnistu. Olen nähnyt useampia selkounia, eli unia, joissa tiedostan nukkuvani ja kun olen yrittänyt tehdä jotain ''siistiä'' niin heti kun saan fiiliksen, JESS, se onnistui, niin se menee jotenkin pieleen.

Miten voisin kehittää näitä selkounia, että voisin itse kontrolloida niitä?
Onko teillä muilla kokemuksia näistä ja minkälaisia?

Luin, että unet myös kehittävät sinua ihmisenä pelkoja vastaan ja auttavat oppimisessa.
Voisiko selkounilla tehostaa tätä, koska unissa mielesi toimii ''laajemmin'' tai olen joskus ratkaissut matikan tehtävän nukkuessani ja ajatellut, että heti kun herään niin osaan sen ja se onnistui! Voisin opiskella nukkuessani ja käyttää hereillä olo ajan muuhun. Hauska ajatus, mutta luultavasti mahdoton, ainakin normaalille ihmismielelle.

Voiko selkounista olla haittaa ?

Unet ovat kiinnostava asia.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Tervehdys!

Mielestäni tämä kertoo hyvin paljon asiasta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Selkouni

Itsekin olen nähnyt selkounia, ja myös harjoitellut näkemään niitä.
Oppiminen ja lepo tapahtuu nukkuessa, joten teoriasi on mielenkiintoinen, että voisi opiskella unessa. Jos onnistut tässä, niin kerro ihmeessä!
Selkounista ei käsittääkseni ole haittaa, en ole sitä itse kokenut haitalliseksi tai ole kuullut taikka lukenut, että niistä voisi haittaa olla.

-Huzo

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Joskus tuli harrasteltua. Nämä on siitäkin mielenkiintoisia että näitä pystyy silloin tällöin pelkällä hetken ajattelulla ennen nukahtamista aiheuttamaan. Kaikki muut heput tuntuu olevan usein aika sielutonta sakkia näissä. Samoin kokoenut myös ettei oikein sellaista selkeää kontaktia saa muihin.

mylada
yritin suudella erästä tyttöä, joka oli tuttu ''oikeasta'' elämästä, mutta kun tartuin häneen kiinni ja käänsin hänet hän olikin vain käsinuken kokoinen.

Intensiivisen romanttista .

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Minäkin harrastan selkounia ja ne ovat kyllä mielenkiintoisia. Yritän aina päästä selkouneen kun oikeat parametrit osuvat kohdalleen (mikä on valitettavasti satunnaista). Vuosienkaan harjoittelun jälkeen en osaa juurikaan kontrolloida ympäristöäni selkounen aikana. Ihan mielenkiintoista se silti on! Omassa unimaailmassani on valitettavasti sangen harvinaista törmätä muihin ihmisiin. Taidan olla aikamoinen tyhjäpää...

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Onhan näitä tullut nähtyä. Selkounessa ympäristö on värikkäämpi ja vivahteikkaampi kuin normaalissa päivätodellisuudessa, johtuen ehkä siitä että kun unessa tiedostettuaan että näkee unta alkaa kiinnittämään entistä enemmän huomiota ympäristöönsä oman itsensä sijaan, se ympäristö rikastuu. En ole pystynyt juurikaan muokkaamaan ympärilläni olevaa maisemaa tai tapahtumaa, mutta usein sekin on tuntunut ihan mukavalta että nähtyäni ensin jotain typerää ja rasittavaa tavallista unta olen unen tympeyteen kyllästyneenä päättänyt ottaa hatkat koko jutusta ja tässä samalla tietoiseksi (unennäöstä) tulleena sitten astunut ikkunasta tai ovesta ulos, kohonnut ilmaan tai mitä nyt milloinkin.

Joskus kuva katoaa ja näkee pelkkää mustaa, mutta keskittymisellä sen voi saada takaisin. Tässä auttaa jonkinlaiset eleet mitä käsillään tekee (yksilökohtaisiahan nämä kikat tietysti ovat ja kaikki ei toimi kaikille). Jossain vaiheessa sain kauhean vimman unissani että minun pitäisi löytää unesta toinen ihminen joka on oikeasti olemassa, eli hörhö kun olen, niin uskon että tietoisessa unessa voi oikeasti jakaa saman unen toisen ihmisen kanssa. Mutta kaikki unessa kohtaamani ihmiset ovat olleet vain pelkkiä elottomia keinotekoisia olentoja jotka oma mieleni on luonut, tai ainakaan yksikään ei ole myöntänyt olevansa oikea ihminen kun olen sitä heiltä kysynyt ovatko.

Toki kyseessä voi olla pelkkä aivojen tietty tila, ettei se välttämättä mitään astraaliseikkailua kuitenkaan ole. Tämä esim. sen vuoksi että olen havainnut että selkounen näkee helpoiten jos normaali uni häiriytyy, eli aamulla sängyssä maatessa on epämukava olla, tai jopa herää hetkeksi ja nukahtaa sitten uudestaan.

Selkounissa olen aina oma itseni. Tavallisissa unissa vaihdan usein sukupuolta, ellen sitten juutu toistamaan kuin idiootti jotain mennyttä elämänvaihetta sata kertaa todellista rasittavampana.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Joskus kuva katoaa ja näkee pelkkää mustaa, mutta keskittymisellä sen voi saada takaisin. Tässä auttaa jonkinlaiset eleet mitä käsillään tekee (yksilökohtaisiahan nämä kikat tietysti ovat ja kaikki ei toimi kaikille).

Minulla on tapana heittäytyä taaksepäin tyhjyyteen, sillä takanahan ei luonnollisesti ole mitään, eihän? Joskus tulee kyllä mieleen, että mitä jos jonain kauniina päivänä heittäydyn hetken mielijohteesta päistikkaa asfalttiin. Ainakin toistaiseksi todellisuuden on vielä pystynyt jokseenkin hyvin erottamaan unesta.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Selkounia voi harrastaa, niitä voi opetella näkemään ja hallitsemaan. Olisihan se hienoa, mutta jostain syystä en itse ole jaksanut panostaa. Silloin kun niitä satunnaisesti harvakseltaan tulee, on se ihan jees. Yleensä itse tarkkailen ympäristöä ja lähinnä ihmettelen että miten mieleni pystyy siihen kaikkeen. Luomaan visuaalisesti uskottavia kokemuksia jne. Katselen värejä ja yksityiskohtia, liikettä, perspektiivejä ja heijastuksia. Että meneekö kaikki oikein tai löytyykö jotakin epärealistista. Se on aika hämmentävää kun huomaa että kaikki on niin aitoa. Että tavallaan mitä enemmän siinä mieleltään vaatii, sitä enemmän se antaa. Jos tarkkailee jotakin, mieli panostaa siihen ja se näyttää juuri siltä kuin sen pitäisikin. Tai ainakin unessa tuntuu siltä.

Kyllä minä joskus yritin seksuaalisuuttanikin toteuttaa niissä, mutten ole pahemmin ikinä onnistunut.

Mutta jos siis haluaa selkounia harjoitella niin kannattaa varmaan aloittaa unipäiväkirjalla. Aina kun herää unesta niin kirjoittaa heti unet ylös, niin tarkasti kuin vain pystyy. Kirja kannattaa siis pitää sängyn lähellä. Unet unohtuu nopeasti tai ainakin niistä häviää asioita. Unipäiväkirjan idea on ylipäätään oppia muistamaan unia, tavallaan niistä tulee merkittävämpi osa elämää. Se kyllä vaikuttaa nopeasti siihen kuinka unia kokee ja mitä niistä jää mieleen. Ja jostain syystä tämä unimaailmaan panostaminen lisää selkounia, sitä helpommin hoksaa että tämähän saattaakin olla unta. En tiedä miksi se on näin, mutta näin se vaan on.

Todellisuustestit on yksi konsti päästä niihin. Luo itselleen tavaksi tehdä todellisuustestin aina tietyssä tilanteessa, tai ihan randomisti välillä. Vaikka ottaa nenästä kiinni ja yrittää hengittää sen kautta sisään. Minulla tuo toimii aina.

Ja sitten kun selkounia näkee usein niin niissä kehittyy. Hallitseminen on helpompaa ja voi vähitellen oppia tekemään niissä ihan mitä tykkää.

くそっ!

Vierailija

pitää osata huijata omaa mieltä unessa että saa mitä haluaa. esim "onkohan mun takana jessica alba" sitku kääntyy ni siellähän se . Toisen ihmisen kautta on myös helpompi saada tavaroita unessa haltuun, esim kysyy kaverilta unessa "voitko antaa mulle tiede lehden".
Jos uni alkaa hajota ja ympäristö menemään suttuiseksi niin kannattaa alkaa pyörimään paikallaan hetken niin se jostain syystä parantaa unen laatua ja pituutta.
Tosta lentämisestä sen verran että se onnistuu heti ku osaat olla ajattelematta putoamista, kannattaa keskittää ajatukset lentoon lähdettäessä vaikka maisemien katseluun ja lentoreitin suunnitteluun.
Unipäiväkirjan pitäminen auttaa myös selkounien näkemiseen ja muistamiseen

http://www.hoyhensaaret.info <- tuolta saa lisää infoa ja opetusta jos jotain kiinnostaa

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Heksu
Joskus kuva katoaa ja näkee pelkkää mustaa, mutta keskittymisellä sen voi saada takaisin. Tässä auttaa jonkinlaiset eleet mitä käsillään tekee (yksilökohtaisiahan nämä kikat tietysti ovat ja kaikki ei toimi kaikille).

Minulla on tapana heittäytyä taaksepäin tyhjyyteen, sillä takanahan ei luonnollisesti ole mitään, eihän? Joskus tulee kyllä mieleen, että mitä jos jonain kauniina päivänä heittäydyn hetken mielijohteesta päistikkaa asfalttiin. Ainakin toistaiseksi todellisuuden on vielä pystynyt jokseenkin hyvin erottamaan unesta.

Todellakin paree osata erottaa uni ja todellisuus, että ei klohmi lanttuaan...

Olen törmännyt selkounissa myös kaiken kattavaan valkoisuuteen. Joskus se tosin on läsnä vain lumen muodossa. Valkoisuudessa näköaisti ei ole kadonnut, ei vaan ole mitään nähtävää. Limbo-tilaksikin tuollaista on kai kutsuttu?

Yksi konsti saada uni pysymään muistissa on huomatessaan heräävänsä ikäänkuin "kelata" se koko uni kokonaisuudessaan päässään etu- tai takaperin niin että käy kaikki sen vaiheet läpi. Itselläni muistamista vaikeuttaa se että heti kun tulen unessa tietoiseksi, alkaa ympäristö pursuta niin helvetillisesti yksityiskohtia ja silmäni ahnaasti tarttuvat siihen kaikkeen (joka sitten poikii lisää ja lisää yksityiskohtia) etten millään saa sitä kaikkea pysymään päässäni.

Joskus näkee jotain juttuja jotka ovat niin täydellisiä ja todellisia että tekisi mieli löytää vastaava asia päiväelämässään. Esim. erään kerran näin rasian joka oli ilmeisesti jotain hiottua kullan- ja oranssinruskeaa puuta jonka kansi oli hiottu ja lakattu äärimmäisen huolellisesti viimeistä milliä myöten. Kuviointi oli joko puun normaalia kuviota tai sitten jonkinlaista "paisleyta".

Joskus taas näkee juttuja joita ei pysty oikein sanoin kuvailemaan edes senkään vertaa kuin edellistä kohdetta. Se kama menee jo niin surrealistiseksi. Lentäviä värillisiä ameeboja tai joku valtava olio pihalla seisomassa, tai "eläviä nukkeja ja pehmoeläimiä". Jälkimmäisiä olen nähnyt myös unissa jotka ovat tavallisen unen ja selkounen rajalla. Yleensä nuo erittäin eloisat unet herättävät minussa luontaista hilpeyttä ja olo on kai kuin hiprakassa olisi.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Minä pidän unipäiväkirjaa (vai pitäisikö puhua yökirjasta?) - mehevän unen nähtyäni kirjaan heti pari avainsanaa kännykkään tai täbille. Seuraavana päivänä unen voi sitten kirjoittaa puhtaaksi. Kovin kauaa ei voi aikailla, monta kertaa on käynyt niin, ettei avainsanoista tajua enää jälkeenpäin hölkkäsen pölähtämää. Kirjaan lähinnä absurdit ja hauskat unet, sellaiset mille on hauska nauraa jälkeenäin. En "usko uniin" enkä yritä tulkita niiden symboliikkaa - joskus tosin unella saattaa olla niin ilmeinen merkitys, ettei se edes edellytä mitään tulkitsemista.

Psykedeeliset jutut on parhaimpia, jaksaa hämmästyttää miten ihmeellisiä asioita mieli pystyy generoimaan. Yhdessä selkounessa huoneen katosta kasvoi pelottava, sysimusta lonkeroinen kasvi, joka täytti nopeasti koko huoneen ja veti samalla puoleensa. Toinen selkounien kiehtova ominaisuus on se, kuinka niissä voi olla välillä niin uskomattoman syvät värit, se on jotain sellaista mitä ei voi kokea todellisuudessa. Silloin tuntuu siltä ikäänkuin uni olisi paljon realistisempi kuin mitä todellisuus voi ikinä olla.

Selkounissa on joskus myös jännittäviä yllätyksiä. Yhdessä varhaisimmista selkounistani kävelin huoneessani ja astuin lattialla olevan muovipussin päälle. Siitä syntynyt aistimus oli huimaavan realistinen. Varsinainen yllätys piili siinä, että lattialla oli oikeastikin muovipussi kyseisessä kohdassa! Yhdessä selkounessa tapasin vaimoni (todellisuudessa olen puolivallaton poikamies). Vaimoke haukkui minut pystyyn siitä hyvästä, että olin alkanut pelleilemään jonkun ihme selkounihömpötyksen kanssa! Sehän voi olla vaarallista, jos sinne unimaailmaan jää vaikka jumiin!

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Itsehän en juurikaan näe selkounia, ja kun näen, ne tapaavat olla tylsempiä ja - hassua kyllä - värittömämpiä kuin "normaalit" uneni. Yleensä silloin vähän niinkuin "valun taka-alalle" ja alan vain katsella unta, ja heti siitä tulee paljon mielenkiintoisempi.

Tässä pari yötä sitten oli kuvaava kokemus. Menin unessa kaverien kanssa leffaan, kyseessä oli joku muka romanttinen tarina, jonka "olin jo nähnyt" ja siksi kommentoin leffaa kaverille. Kun jossain kohtaa totesin että "tämän täytyy olla unta, en oikeasti katsoisi mitään näin tylsää" tajusin ehdottaa että juoni voisikin olla aikamatkailua, jolloin leffasta tuli heti mielenkiintoisempi. Tavallaan valahdin leffateatterin penkkiin ja annoin päättömän aikamatkustusjuonen vyöryä yli.

(Tarina oli kyllä aika veikeä, kirjoitin pääkohdat ylös ja saatan kokeilla kirjoittaa sen joskus auki.)

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Itse näen selkounia melko helposti. Todellisuustestejä en tee ja unissa ei edes tarvitse tapahtua mitään erikoista, sitä vaan yhtäkkiä hoksaa, että tämähän on unta.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Muutaman kerran olen nähnyt selkounen. Tyypillistä niille on lyhyt kesto. Heti kun nukahtaa syvempään uneen, mahdollisuus kontrolloida tapahtumia katoaa. Yleensä siinä vaiheessa myös herää.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Unet näyttävät olevan hyvin erilaisia toisilla ihmisillä kuin itselläni. Itselläni unet vilisevät henkilöitä, mutta niihin ei saa kummempaa kontaktia jos sitä tietoisesti yrittää.

Hauskinta oli kun sanoin eräälle kaverilleni unessa -Hei, tämähän on vain unta! Herätään.
Hän vastasi, että tietää kyllä. En jotenkin tajunnut heti, että muut olivat myös mieleni tuotoksia.

Rupesi kiinnostamaan, että pitäisikö pystyttää keskustelu, johon voi kirjoittaa unet ja muut voivat niitä tulkita tai keskustella niistä. Vai onko tämmöinen ketju jo tehty ?

Aweb
Muutaman kerran olen nähnyt selkounen. Tyypillistä niille on lyhyt kesto. Heti kun nukahtaa syvempään uneen, mahdollisuus kontrolloida tapahtumia katoaa. Yleensä siinä vaiheessa myös herää.
Luulen, että et heti herää kun vaivut syvemmälle uneen, et vain muista tapahtumia aamulla ja aika tuntuu lyhyemmältä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
mylada

Rupesi kiinnostamaan, että pitäisikö pystyttää keskustelu, johon voi kirjoittaa unet ja muut voivat niitä tulkita tai keskustella niistä. Vai onko tämmöinen ketju jo tehty ?

Tällä palstalla on sellainen ketju, lienee vain valunut jonnekin sivulle N.

faq1
Seuraa 
Viestejä415
Liittynyt20.2.2014

Voiko selkounista olla mitään vaaraa, esim jos herää painajaisselkouneen? Voisiko omia pelkojaan mitenkään käsitellä selkounessaan, kertookohan painaisunet sellaisista?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat