Miksi ihmiset toistavat samoja virheitä?

Seuraa 
Viestejä1766
Liittynyt9.6.2011

Onko joku evolutiivinen prosessi joka aiheuttaa sen että aikuiset ihmiset on jo ilmeisesti vuosituhansien ajan lapsilleen kertoneet maailman olevan erilainen kuin tietävät sen olevan? Eli esimerkiksi kun me aikuiset tiedetään että elämässä pärjää ja menestyy parhaiten kun osaa valehdella ja varastaa ja puukottaa toisia ihmisiä selkään, niin siitä huolimatta kerrotaan lapsillemme että pitää olla rehellinen ja aito? Tai että pojille sanotaan että tytöt tykkää kun kampaat tukkasi siististi ja pärjäät koulussa vaikka tiedetään että tytöt tykkää vain jykevästä leuasta ja paljosta rahasta ja 25-senttisestä. Ja tytöille kerrotaan että pojat tykkää kilteistä tytöistä vaikka kaikki tietää että pojat tykkää vain isoista tisseistä eikä millään muulla ole oikeastaan mitään väliä. Tai no toki onhan se plussaa jos tyttö on nymfo. Mutta noin periaatteessa kuitenkin.

Eli mikä saa ihmisen tekemään oman jälkikasvunsa elämästä tieten tahtoen vaikeampaa valehtelemalla? Tiedostatteko te ihmiset edes tekevänne näin lapsillenne vai tuleeko tämä tieto täysin yllätyksenä?

Sivut

Kommentit (235)

Vierailija

Kerroppa omalle 7-vuotiaalle pojalle, että tytöt tykkäävät 25-senttisestä...
Tai 7-vuotiaalle tytölle, että pojat tykkäävät isoista tisseistä....
Voivat saada ties mitä ongelmia.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1339
Liittynyt13.3.2008

Hmmm.. Olen rehellinen, en puukota ketään selkään, valehtelen todella vähän enkä ole varastanut sen jälkeen kun kerran anastin karamelliä kaupasta. Silti olen pärjännyt elämässäni, olen hyvin toimeentuleva, perheeni on onnellinen ja olen itse tyytyväinen elämääni. Olenko harvinainen poikkeus? No, tyttärelleni olen opettanut elämään kuten itsekin olen elänyt ja hyvin näyttää hänelläkin sujuvan.

Mikäli vain puukottamalla, valehtelemalla ja varastamalla pärjää, niin olen aika tyytyväinen siitä, että tämä lähes lottovoitonomainen hyvän onnen kantamoinen on sattunut juuri minun kohdalleni.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Minäkin olen ollut rehellinen, en ole puukottanut ketään selkään (muistaakseni), en valehtele enkä pahemmin varastelekaan. En ole pärjännyt elämässäni, en ole hyvin toimeentuleva, perhettä ei ole ja en ole kauhean tyytyväinen elämääni (tämä tosin vaihtelee). Miksen sitten laita ranttaliksi? Siksi että tietynlainen moraalikoodisto on kuitenkin se mistä saa jonkinlaista sisäistä mielihyvää. Tai ainakin saa vältettyä mielipahaa kun ei tee asioita joista tuntee syyllisyyttä, koska neurootikkona pystyy sairaalloisesti syyllistymään sellaisistakin asioista mistä ei tarvitse tai kannata. Liikaa syyllisyyttä tekisi Rousseausta jo niin hullun että siitä olisi sitten leikki kaukana...

Luulenpa että ihmisistä ainakin valtaosa haluaa elää ihan tavallista ja perustyytyväistä elämää ja sen ylläpitoon tarvitaan turvallisuuden ja jatkuvuuden tunteita. Jos lapsille alkaa selittämään kovin inhorealistisia seikkoja, se tarraa kuin terva itsekunkin niin sanottuun sieluun ja kellään ei ole enää kiva olla kun varmuuden ja turvallisuuden tunteet ovat uhattuina. Kyseessä on jonkinlainen magia jota me kaikki harrastamme: toivomalla hyvää ja parasta uskomme että se hyvä ja paras oikeasti toteutuu.

Olen itse miettinyt että pitäisiköhän vähentää maailman paskuuksien märehtimistä, koska siinä ei ole mitään erityistä hyödyllistä pointtia. Miksi myrkyttää kokoajan tietoisuutta joka kuitenkin varsin hyvin tietää missä mennään ja miten maailma makaa? Onko erityisen älykästä osoitella sormellaan koirankakkaa huutaen koirankakka, koirankakka?

En tiedä.

Mutta valehdellahan ei tarvitse vaikkei kokoajan takertuisikaan jokaiseen kielteiseen yksityiskohtaan. On vaan hiljaa. Kun jokainen luontodokumentinkin telkassa pitää nykyään defaultina päättyä siihen että käydään läpi ihmiskunnan synnit, niin kyllähän se alkaa niin tympiä että ei huvittaisi niitä dokuja enää edes katsoakaan. Joten millä tavalla se jumalaton tiedostaminen on auttanut millään tavalla korjaamaan maailman ongelmia?

Kaippa epäkohtia voi käsitellä ilman että ne pitää valeilla peittää ja piilotella tai kokoajan niistä mekastaa? Lasten tutustuttaminen maailmaan varmaankin kannattaa tehdä pikkuhiljaa. Ei anneta enempää informaatiota kuin kykenee käsittelemään. Itse en kylläkään alkaisi lapselle mitään joulupukkisatuja sepustelemaan. Sanoisin ehkä että se on leikki että setä pukeutuu hassusti lahjojen jakoa varten.

Vierailija

Ihmisen evoluution suurin valhe on ollut lause "Ei kyllä meidän lapsesta sitten tuollaista ... tule"

Eli valhe tapahtuu jo alkuvaiheessa

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

ilmeisesti 99%:ssa perheitä nähdään satujen kertominen lapsen suojeluksi. pelätään, että jos totuus paljastettaisiin niin lapsista tulisi itsetuhoisia, kun saisivat tietää, ettei heistä koskaan tulekaan siihen mediassa esitettyyn 1%:n kuuluvia.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011

En pidä isoista tisseistä. HYI.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
Nobelaner
Onko joku evolutiivinen prosessi joka aiheuttaa sen että aikuiset ihmiset on jo ilmeisesti vuosituhansien ajan lapsilleen kertoneet maailman olevan erilainen kuin tietävät sen olevan? Eli esimerkiksi kun me aikuiset tiedetään että elämässä pärjää ja menestyy parhaiten kun osaa valehdella ja varastaa ja puukottaa toisia ihmisiä selkään, niin siitä huolimatta kerrotaan lapsillemme että pitää olla rehellinen ja aito?

Vaan kun ei menesty. Altruistinen yhteiskunta toimii paljon paremmin (ja sietää muutaman vapaamatkustajan) kuin selkäänpuukottava. Kasvatus tähtää (ilmeisesti alitajuisesti) yhteiskuntakelpoisuuteen eikä henkilökohtaisen edun tavoitteluun, ottaen huomioon että lähestulkoon kautta koko lajin historian vanhemmat ovat olleet yhtä lailla riippuvaisia lapsistaan myöhemmällä iällä. 30-vuotiaana kuollut keskivertoihminen on myytti, joka johtuu keskimääräisen eliniän laskutavasta ja lapsikuolleisuuden suuresta määrästä.

Nobelaner
Tai että pojille sanotaan että tytöt tykkää kun kampaat tukkasi siististi ja pärjäät koulussa vaikka tiedetään että tytöt tykkää vain jykevästä leuasta ja paljosta rahasta ja 25-senttisestä. Ja tytöille kerrotaan että pojat tykkää kilteistä tytöistä vaikka kaikki tietää että pojat tykkää vain isoista tisseistä eikä millään muulla ole oikeastaan mitään väliä.

Pyh. Jotkut pitävät, toiset eivät. Jokainen saa jonkun, mutta kukaan ei saa kaikkia. Ja se, mistä teininä pitää (tai luulee pitävänsä, kun kaveritkin) saattaa hyvinkin muuttua vanhemmalla iällä kun tietää paremmin. Kummasti muunkinnäköiset pääsevät lisääntymään kuin edellämainitut... Vanhemmat yrittävät antaa lapsilleen sellaiset eväät millä uskovat maailmassa pärjättävän, ja tapoja on melkein yhtä monia kuin ihmisiäkin. Jotkut tavat tietysti toimivat paremmin kuin toiset, mutta esim. äkkirikastuminen on harvoin kiinni yksilöstä itsestään, vaan enemmän tuurista, olosuhteista ja ihmissuhteista.

Nobelaner
Eli mikä saa ihmisen tekemään oman jälkikasvunsa elämästä tieten tahtoen vaikeampaa valehtelemalla?

Siteeraten Terry Pratchettia: "Ensin täytyy opetella uskomaan pieniin valeisiin niin että myöhemmin pystymme uskomaan niihin suurempiin - oikeuteen, armoon, velvollisuuteen." (Hiukan mukaillen Valkoparta Karjupukista - hieno kirja.)

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Nykyaikana ei paljoa arvosteta normaalia ihmistä, siitä monetkin ongelmat taitavat johtua. Nykyaikana ammatti-ihmisiäkin pidetään melkein jonain roskasakkina. Jos normaaliutta arvostettaisiin enemmän, niin olisi vähemmän masennusta ja muita nykyajan ongelmia. Naistenlehdissäkin esitetetään naiskuvaa, joka ei vastaa useinpien miesten ajastumaailmaa. Ainakaan omasta mielestäni missit ei vastaa omia naisihanteita. Tärkeintä on, että nainen on hellä, välittävä ja fyysisesti oikeista paikoista sopivan pehmeä. Kaikista kuvottavimpia ovat itsetietoiset ja vähemmistöjä ihannoivat seta-naiset.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1766
Liittynyt9.6.2011
iMuke
Hmmm.. Olen rehellinen, en puukota ketään selkään, valehtelen todella vähän enkä ole varastanut sen jälkeen kun kerran anastin karamelliä kaupasta.

Okei, eli siis et esimerkiksi ole työnantajallesi valehdellut työhaastattelussa että olisit paras vaihtoehto työhösi (vaikka olisit tiennyt että esmes se promille parhaita Delhin yliopistosta ovat olleet matematiikassa parempia kuin sinä?) Etkä ole eronnut työstäsi koska luit netistä että joku Australialainen samassa työssä toimiva onkin parempi kuin sinä? Oletko pyytänyt työnantajaasi laskemaan palkkaasi koska olet kuullut että Oulussa on joku alallasi työskentelevä joka on sinua parempi?

Eli valehtelet jatkuvasti ja päivittäin mutta et myönnä sitä edes itsellesi. Ja jos eroat jokaisesta työstä sen takia että jossakin on joku sinua parempi niin et varmaankaan ole menestyvä ihminen. Ja koska aina jossakin on joku sua parempi mutta et eroa sen takia että olet huonompi kuin se toinen täydellinen, niin QED: pärjäät valahtelemalla.

iMuke
Mikäli vain puukottamalla, valehtelemalla ja varastamalla pärjää, niin olen aika tyytyväinen siitä, että tämä lähes lottovoitonomainen hyvän onnen kantamoinen on sattunut juuri minun kohdalleni.

Olet vain itsellesi määritellyt asiat niin että kuvittelet että et puukota tai valehtele tai varasta. Faktaa on kuitenkin että jos olet saanut työtä olematta maailman paras siinä hommassa niin 1) olet valehdellut, koska työnantajasi on kuitenkin sitä maailman parasta halunnut siihen työhön, ja 2) olet puukottanut ihmisiä selkään jos tiedät että missään päin maailmaa koskaan on ollut sinun duunissa sinua parempi, mutta et ole siltikään eronnut työstäsi koska olet huonompi kuin se paras, ja 3) olet varastanut jos saat palkkaa vaikkapa 4000 euroa kuussa kun sinua paremmat samassa duunissa saa esmes vain 3500 euroa kuussa.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1766
Liittynyt9.6.2011
Pikku Gen
Vaan kun ei menesty. Altruistinen yhteiskunta toimii paljon paremmin (ja sietää muutaman vapaamatkustajan) kuin selkäänpuukottava. Kasvatus tähtää (ilmeisesti alitajuisesti) yhteiskuntakelpoisuuteen eikä henkilökohtaisen edun tavoitteluun, ottaen huomioon että lähestulkoon kautta koko lajin historian vanhemmat ovat olleet yhtä lailla riippuvaisia lapsistaan myöhemmällä iällä.

Vaan kun minä olisin elämässä menestynyt huomattavasti paremmin jo pelkästään sillä että minua olisi opetettu valehtelemaan ihmisille siitä että he ovat ihan kivoja. Jos olisin tiennyt että pildee saa sanomalla tytöille että ne on kauniita vaikka ne ei ole niin olisin vieläkin insinöörihommissa enkä luuseriduunarina. Tai jos osaisin pokkanaamalla valehdella niin saisin vieläkin insinööriduuneja.

Ongelmaa on siinäkin että te ihmiset ette edes pidä valehtelemisena sellaista normaalia paskanjauhantaa koska te harrastatte sitä jatkuvasti jopa tiedostamattanne ("oikein hyvää huomenta, onpas tänään kiva päivä" vaikka oikeasti vituttaa sää ja keli ja ihan kaikki...) Valehtelemista on kuitenkin sekä kaikki mikä ei ole absoluuttisen totta, niin myös se jos jättää kertomatta yhtään mistään mikä asiaan lainkaan liittyy.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Jos on moraaliltaan kusipäinen niin se kyllä on sellainen haitta kun vain voipi olla ja haittaa sosiaalista menestystä ja muutenkin. Evolutiivisesti kilpailu on enempikin sitä että kasvatetaan lapsia kasvattamaan itse tervepäisiä lapsia.

Isoista rinnoista en nyt niin välitä ja kiltit tytöt ovat ne mitä itse on tullut kateltua ja välteltyä parhaan mukaan niitä kaikista nymfomaanisimpia.

Vierailija
Barbaari
Jos on moraaliltaan kusipäinen niin se kyllä on sellainen haitta kun vain voipi olla ja haittaa sosiaalista menestystä ja muutenkin.

Valitettavasti joissakin piireissä elää harha, jossa kusipäisyys nähdään johtajaominaisuutena. Näin paskiaiset, jotka todellisuudessa pitäisi viedä saunan taakse, usein menestyvät paremmin kuin ansaitsisivat.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Fëanor
Barbaari
Jos on moraaliltaan kusipäinen niin se kyllä on sellainen haitta kun vain voipi olla ja haittaa sosiaalista menestystä ja muutenkin.

Valitettavasti joissakin piireissä elää harha, jossa kusipäisyys nähdään johtajaominaisuutena. Näin paskiaiset, jotka todellisuudessa pitäisi viedä saunan taakse, usein menestyvät paremmin kuin ansaitsisivat.

Se on kyllä totta mutta kukapa vanhempi haluaisi lapsestaan saunantaakse vietävää tai lapsenlapsistaan tunnevammaisia rikollisia/alkoholisteja?

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
Nobelaner
Eli esimerkiksi kun me aikuiset tiedetään että elämässä pärjää ja menestyy parhaiten kun osaa valehdella ja varastaa ja puukottaa toisia ihmisiä selkään, niin siitä huolimatta kerrotaan lapsillemme että pitää olla rehellinen ja aito?

Paskaa.

Nobelaner
Tai että pojille sanotaan että tytöt tykkää kun kampaat tukkasi siististi ja pärjäät koulussa vaikka tiedetään että tytöt tykkää vain jykevästä leuasta ja paljosta rahasta ja 25-senttisestä.

Paskaa.

Nobelaner
Ja tytöille kerrotaan että pojat tykkää kilteistä tytöistä vaikka kaikki tietää että pojat tykkää vain isoista tisseistä eikä millään muulla ole oikeastaan mitään väliä.

Paskaa.

Nobelaner
Eli mikä saa ihmisen tekemään oman jälkikasvunsa elämästä tieten tahtoen vaikeampaa valehtelemalla? Tiedostatteko te ihmiset edes tekevänne näin lapsillenne vai tuleeko tämä tieto täysin yllätyksenä?

Tiedostathan sinä puhuvasi paskaa?

We're all mad here.

Vierailija
Nobelaner
Okei, eli siis et esimerkiksi ole työnantajallesi valehdellut työhaastattelussa että olisit paras vaihtoehto työhösi (vaikka olisit tiennyt että esmes se promille parhaita Delhin yliopistosta ovat olleet matematiikassa parempia kuin sinä?)

Riippuu vähän alasta, onko tuollainen itsensä kehuminen plussaa vai miinusta. Eikä edes ne Delhin tyypit muuten ole suomalaisen työnantajan mielestä parempia, vaikka matikka sujuisikin, koska Suomessa työnantajat arvostavat kotimaisia tutkintoja sekä suomenkielen taitoa. Joten onko valehtelemista, jos pitää itseään parhaiten tällaiset työnantajan kriteerit täyttävänä?

Etkä ole eronnut työstäsi koska luit netistä että joku Australialainen samassa työssä toimiva onkin parempi kuin sinä? Oletko pyytänyt työnantajaasi laskemaan palkkaasi koska olet kuullut että Oulussa on joku alallasi työskentelevä joka on sinua parempi?

Mitäs valehtemista tuo on? Eipä taida työnantajakaan etsiä sitä parasta työntekijää, joka kuitenkaan ei ole hommasta pätkääkään kiinnostunut. Eikä Suomessa työehtosopimuksissa palkka määräydy työntekijöiden paremmuuden mukaan, vaan työtehtävien (ja ehkä koulutuksen ja työkokemuksen).

Ja jos eroat jokaisesta työstä sen takia että jossakin on joku sinua parempi niin et varmaankaan ole menestyvä ihminen. Ja koska aina jossakin on joku sua parempi mutta et eroa sen takia että olet huonompi kuin se toinen täydellinen, niin QED: pärjäät valahtelemalla.

Omituinen logiikka. On täysin mahdotonta,että se maailman paras alan ihminen tekisi kaiken työn kaikissa työpaikoissa. Työnantajakin ottaatöihin sen, jonka saa, ei sitä, jonka ehkä haluaisi. Sitäpaitsi monet pomot eivät todellakaan halua alaisekseen työntekijää, joka mennen tullen osaamisellaan ja kyvyillään peittoaa heidät itsensä. He haluavat sopivan ja mm. ylikouluttautuminen on ihan oikeasti este työmarkkinoilla. Olen itsekin istunut pohtimassa työntekijävalintaa - ja yhteistuumin raakkasimme pois ehdokkaan, joka olisi ollut aivan ylipätevä tehtävään. Emme uskoneet hänen pitkään hommassa pysyvän, vaan olevan jatkuvasti lähtökuopissa, jos vain löytyy paremmin omaa pätevyyttä vastaavaa työtä.

iMuke
Olet vain itsellesi määritellyt asiat niin että kuvittelet että et puukota tai valehtele tai varasta. Faktaa on ...

Ei, vaan sinä nyt valehtelet itsellesi, että tuo olisi jokin totuus asiassa. Mitään faktaa tuollaisten omatekoisten kriteerien kehitteleminen ei ole. Sitä paitsi koko väitteeltäsi putoaa pohja jo pelkästään sillä, ettei ole koskaan väittänyt olevansa maailman paras. Itse en ole ainakaan tällaista määrittelyä käyttänyt itsestäni. Eikä työnantajanikaan ole koskaan etsinyt maailman parasta tekijää, vaan sopivinta - ja ennen kaikkea hommaan halukasta. Kaikkiin tehtäviin ja kaikkiin töihin ei edes ole jonoa, vaan jopa pulaa hakijoista. Eikä kaikkiin hommiin haeta, vaan joskus niihin pyydetään. Kuka silloin muka valehtelee kenelle?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat