Uv-säteily ja iho

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nyt kun kevät kolkuttelee ovella niin pyöräytetäänpä uv-säteilykeskustelu käyntiin. Minä aloitan.

Liialliselta auringonpaahteeltahan tulee suojautua, mutta mikä sitten on liiallista? Palaminen varmaankin, mutta entäpä ennen sitä? Mitäpä jos lapsi leikkii ulkona kevätauringon paistaessa pari tuntia? Entä jos minä keskikesän paahteessa altistun työ-/kauppareissuilla yhteensä vaikkapa puoli tuntia voimakkaallekin säteilylle?

Riittääkö pelkkä vaatetus ja pahimman paahteen aikana varjossa/sisätiloissa kykkiminen, vai tarvitaanko aurinkovoiteita jopa meillä täällä Suomessa? Asiasta on monenlaista mielipidettä, mutta varsinaiset tutkimustulokset tuntuvat olevan vähissä.

Käytössämme on toki uv-indeksi, mutta tekeekö säteily vahinkoa iholle indeksin ollessa 2 vaiko vasta sen ollessa 4? Onhan ykköstasollakin säteilyä, eikö se sitten enää aiheutakaan mitään?

Naistenlehdissä toki kehotetaan välttämään aurinkoa kuin ruttoa, mutta toisaalta aurinkovoiteiden aktiiviset ainesosat muuttuvat uv-säteilyn vaikutuksesta vapaiksi radikaaleiksi, kenties sinkkidioksidia lukuunottamatta. Ovatko nämä vahingot sitten suurempia vai pienempiä kuin itse uv-säteilyn aiheuttamat?

UV-säteilyhän (erityisesti UVB) muuttaa iholla olevaa 7-hydrokolesterolia d-vitamiiniksi, joka on hyvä juttu, mutta muuta hyvää altistuksesta ei sitten seuraakaan. Vai seuraako? Ovatko auringon aiheuttamat ihovauriot (en nyt tarkoita varsinaista palamista) seurausta vain liiallisesta säteilystä ja jos näin on, niin edelleen kysyn kuinka paljon on tämä "liiallisesti"?

Toisaalta UVA-säteily vanhentaa ihoa jatkuvasti sille osuessaan, aiheuttaen mm. ryppyjä, pigmenttiläiskiä ja edesauttaen luomienkin syntymistä. Vai onko asia edes näin?

Mitäpä jos UV-säteily kyllä tekee vahinkoa, mutta "normaalisti" toimiva iho kykenee korjaamaan nämä vahingot palauttaen itsensä käytännössä tilaan ennen UV-säteilyn koiruuksia? Mitäpä jos ihon oma suojautumiskeino, eli ruskettuminen ja oikeanlainen ruokavalio, ei liikaa omega6:sia, tarpeeksi antidioksantteja esim. hedelmistä ja vihanneksista sekä karoteeenia porkkanasta ja lykopeeni tomaateista ja tummista viinirypäleistä riittää suojaamaan ihoa auringolta mikäli ihminen pysyttelee iholleen ominaisilla leveysasteilla?

Vitivalkoisen Suomalaisen siirtyessä etelämmäksi jossa uv-säteily on voimakkaampaa kuin Suomessa koskaan, suojautumistarve on toki aivan toinen ja varsinaista palamista nyt toki tulee välttää.

Itse en ole auringolta koskaan liiemmälti suojautunut ja ihossani on paitsi pigemnttiläiskiä myös luomia alueilla jotka uv-säteilylle ovat eniten altistuneet. Kyse on selkeästi uv-säteilyn aiheuttamista vahingoista, mutta mistä moinen on loppujen lopuksi johtunut?

Olen kuitenkin mm. syönyt Roacuttan-kuurin kesällä (ko. tavara tekee ihosta herkemmän auringolle), syönyt välillä miten sattuu (erityisesti yhdessä vaiheessa meni aivan liikaa omega6:sia) ja käynyt etelässä ilman asianmukaista suojausta. Olisiko tilanne aivan eri mikäli Roacuttanit olisivat jääneet syömättä, dieetti olisi ollut kunnossa ja olisin pysytellyt näillä leveysasteilla?

Pystyykö joku kertomaan minulle kuinka suojaan lapseni mahdollisilta auringon aiheuttamilta pigmenttiläiskiltä ja luomilta muutoinkin kuin aivan mutupohjalta? Nimittäin mutua tästä aiheesta tuntuu riittävän ympäri nettiä.

Kommentit (3)

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Pidä nyt ensiksi huolta siitä, että purkista saadulla D-vitamiinilla tasoitat tietä... Kun veren seerumin taso on korkea, ei pala niin herkästi, tämä monen ihmisen kokemuksesta, ei tieteellistä näyttöä.

Vierailija
Kulaushaikara
Pidä nyt ensiksi huolta siitä, että purkista saadulla D-vitamiinilla tasoitat tietä... Kun veren seerumin taso on korkea, ei pala niin herkästi, tämä monen ihmisen kokemuksesta, ei tieteellistä näyttöä.



Mikä on tarpeeksi korkea veren seerumin taso?

Minulla on tuolla 125ug tabuja purkissa ja otan yhden noin joka toinen päivä. Jos 3x15 minuuttia uv-säteilyä indeksin ollessa 3 tai yli pitäisi riittää viikoksi ja yksi sessio tuottaa noin 250mikrogrammaa niin tokihan tuolla jään hieman tavoitteesta.

Mutta jos viettää tarpeeksi aikaa heti keväästä alkaen ulkona, eikö uv-säteilyn tuottama d-vitamiini jo riitä kesäksi säteilyn voimistumista silmällä pitäen, vai vaatiiko tarvittavien tasojen saavuttaminen paljon pidemmän ajan?

Vierailija
Panaanimies
Mikä on tarpeeksi korkea veren seerumin taso?



Vähintään 100 nmol/l , jonka aurinko tuottaa, jos sitä vain olisi aina tarjolla.

Panaanimies
Minulla on tuolla 125ug tabuja purkissa ja otan yhden noin joka toinen päivä. Jos 3x15 minuuttia uv-säteilyä indeksin ollessa 3 tai yli pitäisi riittää viikoksi ja yksi sessio tuottaa noin 250mikrogrammaa niin tokihan tuolla jään hieman tavoitteesta.

Mutta jos viettää tarpeeksi aikaa heti keväästä alkaen ulkona, eikö uv-säteilyn tuottama d-vitamiini jo riitä kesäksi säteilyn voimistumista silmällä pitäen, vai vaatiiko tarvittavien tasojen saavuttaminen paljon pidemmän ajan?




Noihin kysymyksiin ei osaa kukaan vastata, koska niitä ei ole tutkittu koskaan Suomessa.

Kaikki on pelkkää mutua, että vartissa saa 250µg D-vitamiinia ja että sitä jopa saisi jo huhtikuussa, kun UV-indeksi on vain 2. Ja huhtikuussa ei edes tarkene ilman pipoa kuin tuulettomassa nurkassa, johon paistaa aurinko ja kenellä siihen on aikaa keskellä päivää? vuorotyöläisillä tai työttömillä. Ja tietävätkö he, että kannattaa ottaa auringosta D-vitamiinit ja milloin?

Tupakoin 22 vuotta ja olin monta vuotta työttömänä, joten olin päivisin ulkona. Edes kesän lopula ei ollut mitään rusketusta, vaikka lapsena olin ruskea kuin papu. Siis silloin kun kaikki olivat aina auringossa ja ihosyövästä ei ollut tietoakaan.

Lopetin tupakanpolton ja kas kumma iho alkoi ruskettumaan, mutta kauan se kesti. Eli elokuussa oli kiva väri, kun ilmat viileni ja piti laittaa paljon vaatetta.

3 vuotta olen syönyt 100µg/vrk D-vitamiinia syyskuusta toukokuun loppuun. Ja jo viikon auringossa olon jälkeen (n. 1 tunti päivässä) olen täysin ruskea. Ja se väri ei edes lähde kokonaan pois talven aikana.

Kaikki tupakoitsijat ovat harmaita vaikka viettäisivätkin aikaa auringossa ja jostakin luin mutua, että tupakka estää D-vitamiinin muodotusta iholla tehokkaasti.

Uusimmat

Suosituimmat